Gå til innhold

Helt, helt ærlig, hvem er det vi prøver å imponere?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en eldre dame som gir fullstendig bengen i utseendet mitt. Jeg ønsker meg ikke mann, og jeg har ikke noe behov for å imponere andre damer. Jeg har nok av penger, det er liksom ikke det, jeg orker bare ikke å sminke meg, slanke meg, gå i de rette klærne ... Eller orker, det handler vel mer om at jeg ikke gidder. Så hvorfor skal jeg la være å se ut som billigutgaven av H&M? 

Hvorfor holder vi på med dette her, å prøve og imponere andre? 

Anonymkode: 1d817...26a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan kun snakke for min egen del, men jeg føler meg bedre av å «se» bedre ut. Trenger ikke å være fult sminket og nydelige klær, men st jeg ser fresh ut, gjør også noe for psyken min.

Så når jeg skal ut av døren, så prøver jeg i det minste å se velstelt ut. At håret ser greit ut, at i det minste øyenbrynene mine er fikset (at de får litt mørkere farge og fin form gjør underverker for ansiktet mitt!), at tennene er pusset, og at klærne mine ikke er flekkete/hårete og ser grei ut.

Jeg ordner meg for MEG. Ikke andre. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 3eb20...e9b

• Liker 11
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alt man gjør, er for andre.

Jeg vil være slank, trent, liker sporty klær, og vil se våken ut i speilet. Så jeg sminker meg selv om jeg bare skal trene en søndag, og mest sannsynlig ikke møte en sjel på treningsstudioet tidlig :)

Anonymkode: 329b1...342

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg bedre for min egen del. Ikke for andre. 

Anonymkode: 59cb1...454

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingenting av dette gjør jeg for andre, gjør det for min egen selvfølelse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare noe som henger igjen fra gammel evolusjon, - det er slik Gud lurer oss til å formere oss.

Anonymkode: bd41b...fea

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er en eldre dame som gir fullstendig bengen i utseendet mitt. Jeg ønsker meg ikke mann, og jeg har ikke noe behov for å imponere andre damer. Jeg har nok av penger, det er liksom ikke det, jeg orker bare ikke å sminke meg, slanke meg, gå i de rette klærne ... Eller orker, det handler vel mer om at jeg ikke gidder. Så hvorfor skal jeg la være å se ut som billigutgaven av H&M? 

Jeg ønsker å føle meg fin. Så jeg bruker energi på det jeg ønsker.

Holder meg sunn og slank, handler klær jeg liker, tar vare på håret mitt, holder huden fin. Likevel handler jeg ikke dyre klær, kanskje godt handle brukt også. Farger ikke hår, fikser bryn selv, har ikke noe fillers og slikt, har ikke fake negler. 

Skjønner meg ikke på den som gir så faen i seg selv at de ikke bryr seg om egen helse. 

Anonymkode: 90a26...64f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å føle meg vel, for min egen del, men har ikke noe behov for å bli betraktet i et positivt lys av menn. Eller andre kvinner, for den saks skyld. Men helst være ok, akseptabel og hyggelig å omgås.

Dette med egenpleie, stil og klær har med identitet og vårt sosiale jeg å gjøre. Det blir for reduktivt, tror jeg, å kun tenke forføring av andre, og at vi gjør det for at andre skal se oss. Jeg synes også det er befriende å ikke bry meg så veldig mye om hvordan jeg fremstår, jeg klipper f.eks mitt eget hår, syr klær, strikker, synes ikke lange negler er fint, osv osv. Jeg ordner meg så jeg selv føler meg vel.

Anonymkode: 2d029...eff

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg klipper meg bare når jeg syntes det er på tide (typ maks 1 gang i året), farger det bare når jeg er lei av de gråhårene som er kommet (stort sett selv, men var hos frisør i fjor. Ikke gjort noe siden)., jeg sminker meg ikke. Jeg kjøper klær jeg liker på tilbud, men går stort sett med ull eller pysj hjemme. Jeans og en topp uten "for folk". Har ikke brukt bh siden jeg tok puppeløft, men vurderer det igjen da det er litt plagsomt når brystvortene blir stive og synlige når vi er ute blant folk. Kanskje jeg kjøper meg en bomullstopp fremfor bh, jeg hater bh.

Jeg følger komfort, ikke mote og gjør det som gjør MEG glad og komfortabel. Jeg MÅ ikke se ut som et takras, men er ren og klærne er ikke fulle av hull. 

Anonymkode: 6fdc0...4bd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å pynte meg og er veldig glad i å kjøpe klær. Så dette er ingen kamp, men tvert imot noe jeg koser meg med.

Anonymkode: f97b4...67d

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil nå trives med meg selv også. Så må jeg erkjenne at jeg er mest nøye med å sminke meg og kle meg opp når jeg skal treffe venninner. Tror en kombinasjon av at de faktisk legger merke til anstrengelsen, og at jeg ikke har lyst til å se dårligere ut enn dem. Jeg har ikke lyst til å være den som eldes mest som melk liksom. 😅😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. You do you. Men jeg må innrømme at jeg syns det er trist at vi er blitt så daffe. Ser folk i joggeklær med matflekker i butikken i dag. Sammenstill det med et hvilket som helst gatebilde fra tidligere tiår. Slanke og rake i skreddersydde drakter. Lite midler hadde de, men stilige var de likevel. 

Random gatebilde Oslo 1950-tallet. Jeg syns det er fint å bry seg. 

image.thumb.png.f98e00b21cf6eaaa34c32c65c6198b78.png

Anonymkode: 14d09...34e

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det kun for meg selv og bare når det passer meg. 

Anonymkode: b206a...8c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tja. You do you. Men jeg må innrømme at jeg syns det er trist at vi er blitt så daffe. Ser folk i joggeklær med matflekker i butikken i dag. Sammenstill det med et hvilket som helst gatebilde fra tidligere tiår. Slanke og rake i skreddersydde drakter. Lite midler hadde de, men stilige var de likevel. 

Random gatebilde Oslo 1950-tallet. Jeg syns det er fint å bry seg. 

image.thumb.png.f98e00b21cf6eaaa34c32c65c6198b78.png

Men hvorfor!? Det spiller jo ingen rolle for meg om jeg går i butikken med matflekker på klærne, men det spiller en rolle for deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå vet ikke jeg om du er i jobb eller hvilken jobb du har, heller ikke om du ser velstelt ut. Velstelt kan man jo fint være selv om man har noen kg for mye og ikke sminker seg. En ustelt person derimot blir gjerne ikke så respektert eller tatt i mot. Selv holder jeg meg slank og sminker meg hver dag. For meg selv,mannen min og kollegaer. 

Anonymkode: 32866...30e

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

You do you ts, men på seg selv kjenner en ingen andre, så når du spør hvem en skal imponere kanskje du først bør finne ut om andre mennesker i det hele tatt ønsker å imponere noen som helst.

Jeg har vært deprimert, jeg har slitt mye med psyken og ikke hatt en halv millimeter i overskudd til å bry meg om noe annet enn å overleve. 

Så begynte jeg sakte å sikkert å gjøre gode ting for meg selv; en kopp te, en god middag, kjøpe klær i fine farger, barbere beina.... I dag gjør jeg alle de tingene bare for meg selv. Jeg føler meg amaizing når jeg har på meg klær i fine farger med et fint snitt, jeg føler meg fantastisk når jeg har glatte bein (som jeg har hele året). Det er like stor glede det, som en kopp god te. Noe er psykisk velvære, noe er fysisk velvære og alt spiller en vesentlig rolle for min mentale hygiene.

Anonymkode: 5768e...81c

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så kan man jo spørre seg hvorfor så mange trenger sminke og penklær for å føle seg vel.

Anonymkode: 7180b...a4f

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så kan man jo spørre seg hvorfor så mange trenger sminke og penklær for å føle seg vel.

Anonymkode: 7180b...a4f

Takk, det er akkurat det jeg lurer på med spørsmålet mitt.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor!? Det spiller jo ingen rolle for meg om jeg går i butikken med matflekker på klærne, men det spiller en rolle for deg. 

Det spiller ingen rolle for meg. Men alle mennesker gjør en øyeblikksvurdering av andre mennesker. De skjer hele tiden. Det gjør du også, selv om dine negative reaksjoner kanskje går på noe annet enn klær, som er noe du ikke bryr deg om. 

Det kan man ikke styre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg setter pris på å ha det fint rundt meg - og jeg er en del av mine egne omgivelser. Sminke har jeg aldri vært så opptatt av, men klær og smykker og pynt har jeg synes er gøy så lenge jeg kan huske. Det handler ikke så mye om å skulle være tiltrekkende eller å imponerende andre (selv om jeg får en del komplimenter på stil og antrekk og setter stor pris på det), men om hva som gjør at jeg føler meg vel og liker å ha litt fokus på. Litt som bildene på veggen og plantene i vinduskarmen - de har ingen betydning ut over det rent estetiske, men jeg blir likevel mer lykkelig av dem enn av tomme vegger og vinduer. Livet handler heldigvis om mer enn det rent funksjonelle. (Og å ikke gå rundt i skitne klær handler i mine øyne også litt om selvrespekt og -ivaretakelse.).

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...