Gå til innhold

hjelp - dårlig økonomisk styring - noen som kan hjelpe meg? er stresset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei! jeg dessverre ikke styring på pengene mine etter regninger er betalt. jeg trenger tips som forhindrer meg fra å bli fristet. per nå er jeg en kredittilbyders våte drøm, siden jeg har lav impulskontroll. har ikke rukket å opparbeide meg mye gjeld, men den ligger på 20.000 kr, maks 30.000, kanskje. ikke helt det store, men nok til å få meg stresset - og jeg er redd for å få mer. låner fra folk, betaler alltid tilbake, men det er flaut også.

til nå har jeg fått tips om å skaffe meg ungdomskort 😅 fra banken, så jeg ikke kan handle på nettet. 

kutte ut de to kredittkortene jeg har, med 5000 kr sperre på hver. kan man avslutte dem/sperre dem, og samtidig betale ned på gjelden?

hva med klarna? har nettopp funnet ut at man kan bestille foodora med klarna og nå føler jeg at det begynner å bli litt skummelt. 

finnes det noe bra budsjett for en som ikke synes excel er så enkelt? tiden er overmoden for det. 🙈😅 har heldigvis foreldre som kan hjelpe meg med det, men de kommer til å bli så skuffet om de får innsyn i økonomien min. den har bare blitt verre. jeg har ikke råd til å sløse. 

Anonymkode: 60f1d...1f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få verge?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du inn hver måned og hva sitter du igjen med når regninger er betalt?

Gjelden din er foreløpig en bagatell. Bra du våknet med hodet ennå over vannet👍

Anonymkode: 7a359...ba3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Banken kan avslutte kredittkortene og du kan fortsette normal nedbetaling.

Be Klarna avslutte kundeforholdet.

Frivillig sperre for kreditt.

Å kutte ut Visa kan gjøre det litt vanskelig med diverse abonnementer men kanskje du kan kutte dem ut uansett.

Få lønn inn på annen konto enn du har bankkort.

Anonymkode: 9229a...edb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører noe som kalles «budsjett for dummies»

Har en egen konto for alle faste trekk: husleie, gjeld, abonnementer. Hver måned setter jeg av det som trengs der, utenom det rører jeg ikke kontoen. 

Så har jeg en brukskonto og en ventekonto. På brukskontoen har jeg et gitt budsjett, som f.eks. 4000 på mat og div i uka. Får ikke lov til å overføre nye 4000 før søndagen. 

Jeg vet at så lenge jeg bruker under 4000 så ligger jeg godt an på månedsbusjettet. Grovt regnet er det. 500 kr dagen, så jeg vet at hvis jeg f.eks. skal dra korter på 1000 kr så må jeg være forberedt på å ikke gå på butikken dagen etterpå. Ergo kan jeg ikke bruke den tusenlappen hvis jeg vet at jeg trenger mat i morgen. 

Det er jo en slags idiotmetode, men den funker. Har spart flere hundre tusen sånn, og jeg føler at jeg setter mer pris på hver krone. Når jeg hele tiden må regne kjøp inn i dagsbudsjettet så vet jeg at det jeg kjøper må være viktig for meg. Har også blitt veldig glad i matplanlegging. Funnet meg noen favorittmiddager som jeg kan kjøre på med mye rom i budsjettet, som igjen gir mer penger til overs. 

Angående netthandel så har jeg rett og slett kuttet ut. Ble for fristende og for lett å klikke hjem ting jeg ikke trenger. Sluttet å se på nettbutikker, unsubscribed til alle nyhetsbrev etc. En sjelden gang når jeg virkelig må ha noe som jeg må netthandle for så vet jeg å holde summen så lavt som mulig pga. dags/ukesbudsjettet. Lar summen trekkes med en gang så har jeg oversikt. 

Anonymkode: 1fdb0...fe4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...