Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med offentlig IVF, som vet om jeg selv kan bestemme hvilken syklus jeg ønsker å sette i gang etter første time, eller er det sånn at det må tilpasses deres timeplan? Er det sånn at de setter i gang med en gang etter jeg har fått time? Eller skal de også ta blodprøver og flere undersøkelser, så det kan ta flere måneder fra første time til oppstart av hormonbehandling?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

i Porsgrunn antok de at jeg ville starte opp så fort som mulig, noe som var korrekt. Noe som ga meg store forventninger… jeg fikk da beskjed om å melde fra når mensen kom i mnd som var 2 mnd fram. Noe som var helt kræsj for meg for jeg hadde nettopp hatt mensen.. men men. Sånn er det i det offentlige. Hadde oppstartsamtale i februar og startet på hormoner i mai. Første uttak og innsett i juni. De var selv veldig fornøyde med hvor raskt vi kom i gang 🙈

Anonymkode: afd25...e09

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og de tok blodprøve den dagen vi var på oppstartsamtale av både meg og mannen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var på St Olavs, hvor vi innen gitte rammer kunne velge selv - de anbefalte oss og starte med en gang, men vi avventer en ferietur før vi meldte inn mens og startet med sprøyter. Hadde rimelig lav amh, så mulig at man må vente lengre hvis man har "bedre" utgangspunkt enn oss.

Anonymkode: 56400...a7c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de var raske på Ullevål. Det er ikke så ofte systemet som er tregt, men at syklus skal matche slik at det ikke er helg eller feriedager som kræsjer.

Anonymkode: 3230c...9b2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde oppstartssamtale i august, hadde første forsøk i mars 

Anonymkode: dca55...f47

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde oppstartssamtale i august, hadde første forsøk i mars 

Anonymkode: dca55...f47

Oi😳 hvor var dette? Var det noen spesiell grunn til det?

AnonymBruker
Skrevet

Kunne innen visse rammer bestemme selv på st.olavs. Det er jeg glad for, for det er innmari tøft for psyken. 

Anonymkode: b84fd...f88

• Hjerte 1
Skrevet

Vi hadde oppstartsamtale i desember og oppstart med første forsøk i mai (riksen) med forrige barn - og nå på søskenforsøk sendte vi henvisning i januar og hadde første innsett nå, men det er kortere ventetid ved fryseforsøk har jeg skjønt (siden det krever mindre ressurser for dem)

jeg fikk ingen valgmulighet på syklus, men kunne alltids takke nei til tilbud da, men med beskjed om at de falt vi nedover i prioriteringskøen

AnonymBruker
Skrevet

I Porsgrunn har de etterslep pga sykemeldinger, og det er folk som allerede har fått avlyst planlagt innsett i august pga legemangel. Ville valgt Riksen der det faktisk går fortere nå :) 

Anonymkode: 771f1...e66

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I Porsgrunn har de etterslep pga sykemeldinger, og det er folk som allerede har fått avlyst planlagt innsett i august pga legemangel. Ville valgt Riksen der det faktisk går fortere nå :) 

Kan jeg velge riksen fremfor Ullevål? Har ikke fått time enda, men fikk beskjed fra gynekologen at vi kom til å få time i aug/sept. Hvor lang tid tar det fra henvisningen er vurdert til time blir tildelt?🤔

AnonymBruker
Skrevet
Irol skrev (På 10.6.2025 den 19.08):

Er det noen som har erfaring med offentlig IVF, som vet om jeg selv kan bestemme hvilken syklus jeg ønsker å sette i gang etter første time, eller er det sånn at det må tilpasses deres timeplan? Er det sånn at de setter i gang med en gang etter jeg har fått time? Eller skal de også ta blodprøver og flere undersøkelser, så det kan ta flere måneder fra første time til oppstart av hormonbehandling?

Jeg har gått til Riksen, og da jeg gikk der var alt etter deres timeplan. 

Når det er sagt har privaklinikker stengt om sommeren og andre ferier så det er ikke helt fritt frem der heller. 

Anonymkode: 1723d...9bc

AnonymBruker
Skrevet
Irol skrev (4 minutter siden):

Kan jeg velge riksen fremfor Ullevål? Har ikke fått time enda, men fikk beskjed fra gynekologen at vi kom til å få time i aug/sept. Hvor lang tid tar det fra henvisningen er vurdert til time blir tildelt?🤔

Riksen og Ullevål er det samme. Første time er på Ullevål, og så blir du behandlet videre på Riksen. 

Anonymkode: 1723d...9bc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det er veldig stor pågang i det offentlige. Og at de har veldig mye stengt pga helger, helligdager, inneklemte dager, ferier osv. Et vennepar startet med IVF da mannen hadde dårlige svømmere. Tok nesten 4 år fra henvisning til IVF i det offentlige, til det første barnet deres ble født.

Anonymkode: 46d53...ff2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at det er veldig stor pågang i det offentlige. Og at de har veldig mye stengt pga helger, helligdager, inneklemte dager, ferier osv. Et vennepar startet med IVF da mannen hadde dårlige svømmere. Tok nesten 4 år fra henvisning til IVF i det offentlige, til det første barnet deres ble født.

Selvfølgelig tar det tid hvis man må ha mange runder, det hadde det gjort i det private også. Er jo mange som lykkes på første forsøk offentlig og har rukket å føde barn litt over 1 år fra de ble henvist :)  hadde det ikke vært for at vi måtte ha mange uttak hadde det gått fort for oss også, så det går jo ikke an å sammenligne på den måten når alle kvinner har ulikt utgangspunkt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå kan jeg ikke snakke for alle offentlige, men St Olavs har kun stengt helligdagene i julen (åpent 27. og 30.12.), 6 dager i påske og noen uker i juli - åpent på alle mai helligdagene og søndager, så det at mye er stengt pga helg og inneklemte dager er rett og slett feil. En graviditet tar også 9 måneder, og hvis man trenger flere runder med uttak og flere innsett, så går nå 3 år ganske fort. Det avhenger jo i tillegg også litt av sykluslengde - tar det lang tid å få eggløsning, så tar det også lang tid til innsett av blasto, osv.. 

Anonymkode: 56400...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Riksen. 

Litt usikkert hvor mye vi kunne valgt/påvirket. Fikk beskjed om at det var travelt ut utgangen av april og at vi skulle ringe inn første mens etter det for oppstart av medisiner. 

Vi spurte ikke om senere oppstart, men fra inntrykket jeg hadde så var det absolutt anbefalt å starte med en gang de hadde kapasitet. 

Anonymkode: 820d8...e49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Oi så skummelt! Vi fikk bekreftet planlagt innsett i august i dag.. kan det bli avlyst nå da? 

AnonymBruker
Skrevet
Irol skrev (9 timer siden):

Det tok ca 3 mnd hos oss. Porsgrunn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Oi så skummelt! Vi fikk bekreftet planlagt innsett i august i dag.. kan det bli avlyst nå da? 

Vet ikke når du skal ha innsett, men vårt som skulle være første uka i august ble flyttet til sept :( 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...