Gå til innhold

Har jeg lov? Borre hull i taket på terrassen til naboen over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i første etasje. Og jeg ønsker å henge opp noen planter fra taket. Dvs på terrassen til den over. Det er betong, bygd i 2019 om det har noe å si. Nå skal det sies at vi lagde to korte hull i et hjørne …og til min store forskrekkelse får jeg opp i algoritmene mine at dette må tas opp med sammeiet? 
Har jeg er problem nå? Eller tror dere at det går fint liksom?

huffameg for en knott jeg er viss dette er veldig gale. 

Anonymkode: cbb3f...dbd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke borre i naboens terrasse uten å klarere det først. 

Anonymkode: 215fe...1fc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel dette ditt tak og naboens gulv så dere må jo bli enige om at det er greit. Forøvrig tenker jeg det er greit å sjekke med styret i sameiet.

Anonymkode: 96f92...29c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan selvsagt ikke gjøres uten klarering med enten naboen eller sameiet, eller begge. Men har du allerede gjort dette, forstår jeg deg riktig?

Anonymkode: fd90e...88d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mye bra i lim, også som fester på betong. Å lime opp noe i ditt eget tak bør være greit, å lage hull til naboen og potensielt svekke deres balkong er ikke 

Anonymkode: b3842...895

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må være klar over at en del nybygg har brannhemmende materiale i delte seksjoner og det skal det ikke lages hull i da det svekker beskyttelsen. Som regel er det ikke lov og borre som en vil, skal avklares først med styrt. Dessverre er det mange som tar seg til rette, dessuten er det ikke deres balkong heller. 

Anonymkode: af970...1a8

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Borring i vegger eller tak på balkong her regnes som endring av fasade og krever godkjenning fra borettslaget. Så spør først. Sannsynligvis er det i orden. 

Anonymkode: ad35d...d6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 19.07):

og til min store forskrekkelse får jeg opp i algoritmene mine at dette må tas opp med sammeiet? 

du får opp dette i hva? 

Anonymkode: 6c3df...6cb

• Liker 3
Skrevet

Normalt har dekker i betong minst 30mm overdekning, så du møter ikke noe skummelt. Men man skal ha litt respekt for å borre i ting, for vipps så møter man en strømledning, vannrør eller sprinklerrør som er støpt inn i konstruksjonen

Jeg tenker at undersiden av etasjeskillet er taket til leiligheten, og at personen over ikke har noe med det å gjøre før man borer seg gjennom hele sulamitten og skader parketten til personen over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende du har svekket bæreevnen til terrassen over deg. Altså kan du ha gjort at den på sikt vil kunne falle ned på din terrasse. 

Dette er grunnen til at slike ting skal søkes til borettslaget. De har tegninger og underlag, og kan få fagfolk til å vurdere om det å borre vil svekke konstruksjonen. 
Evt. kan de si noe om hvor du kan bore. 
De kan også sette krav til hvordan du må beskytte/tette området der du har laget "sår" i betongen, slik at det ikke kommer inn vann/fukt som kan fryse og føre til at det sprekker opp, og at armeringen ruster. 

Jeg ville tatt kontakt med borettslaget og fortalt hva jeg hadde gjort, og tatt følgene av det. 

Anonymkode: 3b984...8be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 19.07):

Vi er i første etasje. Og jeg ønsker å henge opp noen planter fra taket. Dvs på terrassen til den over. Det er betong, bygd i 2019 om det har noe å si. Nå skal det sies at vi lagde to korte hull i et hjørne …og til min store forskrekkelse får jeg opp i algoritmene mine at dette må tas opp med sammeiet? 
Har jeg er problem nå? Eller tror dere at det går fint liksom?

huffameg for en knott jeg er viss dette er veldig gale. 

Du får sende en epost til styret og spørre. Bedre å spørre enn å lage hull og få kjeft, etterpå. 

Anonymkode: d628d...412

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...