AnonymBruker Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Hei! Vi totalrenoverer og nå skal jeg velge ut gulv, vil i utgangspunktet ha eikeparkett men blir frarådet det av alle pga at vi har barn. Det vil ripe, er ikke så slitesterkt osv. Greit nok, men problemet er jo at jeg syns det er kjempevanskelig å finne et gulv som er fint nok i laminat. Har sett på saga grande skogshorn, er det noen som har tips til meg? 😊 Anonymkode: b0971...208
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Skrevet 10. juni Sjekk ut klikkvinyl! Veldig slitesterkt og mye lunere og mykere enn laminat. Vi bygger nytt hus nå, og har gått for dette. Mange fine farger😊 Anonymkode: 30819...f23 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #3 Skrevet 10. juni Laminat er bare ikke fint i det hele tatt. Jeg hadde uten tvil gått for enstavs eikeparkett. Anonymkode: 9ee4e...ae7 4
Sparkling_Pink Skrevet 10. juni #4 Skrevet 10. juni Jeg har vokst opp med eikeparkett og det er uten unntak ødelagte stiletthæler som ødelegger dette gulvet. Barn er ikke noe problem. Det var noe tegning jeg og søsknene mine gjorde en liten periode, gulvet var det minste problemet, der greide pappa å fjerne det. Parketten trengte etter hvert oppslip, men den var fra slutten av 60 tallet, og det var 35 års bruk og litt gulning som utgjorde behovet. Klikkparkett inneholder plast og limprodukter som ikke er heldige. Jeg er veldig sensitiv og blir dårlig i alle rom med alle former for klikkparkett. Trolig er det giftstoffene som er tilsatt limet for å hindre mikroorganismer i å florere. Jeg ville valgt heltreprodukt til gulvet, uten tvil.
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Vinyl eller belegg. Nå for tiden kan det se ut akkurat slik du ønsker. https://flottegulve.no/nettbutikk/648-vinylgulv-paa-ruller/?srsltid=AfmBOopWYPnJl6ggGaL42V7pft2VG4g7TfnodKzLJ6jOf-w5cKAkagzl Anonymkode: 3bedb...0be 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Har hatt enstavs eikeparkett i 15 år. Ikke en eneste ripe. Det er like fint enda. Kjøpte på Monter. Jeg har fire barn og hund.. Anonymkode: f8284...e0d
AnonymBruker Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni Vi har 60 år gammel eikeparkett. Skal slipe den nå men mest pga gulning. Selvfølgelig riper og hakk her og der, men ikke noe som gjør at gulvet er «ødelagt». Eikeparkett av god kvalitet er svært slitesterkt og holdbart. Dere går vel ikke med stiletthæler inne heller? Anonymkode: 1e8b1...d84 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni Vi har flyttet inn i hus med eikeparkett, de som bodde her før hadde tre barn, og gulvet bærer stedvis preg av det hvis vi kikker nøye etter. Men vet du hva, jeg syns det er så koselig å se at her bor det folk og at vi ikke trenger å være superbekymret for en liten ripe i gulvet (vi har hund og barn). Det er jo bare å pusse det opp når vi vil, og laminat er så kaldt og sjelløst. Anonymkode: 1e628...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni Sparkling_Pink skrev (På 10.6.2025 den 22.06): Jeg har vokst opp med eikeparkett og det er uten unntak ødelagte stiletthæler som ødelegger dette gulvet. Barn er ikke noe problem. Det var noe tegning jeg og søsknene mine gjorde en liten periode, gulvet var det minste problemet, der greide pappa å fjerne det. Parketten trengte etter hvert oppslip, men den var fra slutten av 60 tallet, og det var 35 års bruk og litt gulning som utgjorde behovet. Mens vi har hatt vår enstavs eikeparkett, kjøpt på Monter, i 12 år, og den ser helt jævlig ut. Full av riper, flekker som har trukket ned i treverket (på kjøkkenet), veldig slitt der tripptrappen sto osv. elendig kvalitet. Anonymkode: a1b7f...07d 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni Vi har laminat på de fleste gulvene,og vinyl på kjøkkenet, i gangen ved inngangen og på badene. Elsker det! Gulvene er like fine som da vi flyttet inn for 15 år siden, og vi må ikke bekymre oss for noe. På kjøkkenet kan vi miste ting i gulvet uten at det knuses, og vi må ikke være hysteriske om gjester går inn i sko eller tar seg en tur på terrassen i sokkelesten før de går inn igjen. Hos noen venner som har parkett, er det et salig styr hver gang en unge glemmer seg og løper i sokkelesten ute på terrassen, siden de er så redd for skraper (de har allerede måttet slipe gulvet en gang). Anonymkode: f7a87...c9f 1 2
Hedda-78 Skrevet 20. juni #12 Skrevet 20. juni Korkvinyl. Like lett å legge som laminat, men er mykere og varmere å gå på. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #13 Skrevet 20. juni Har dere sett på BerryAlloc Grand Avenue Leninsky Prospekt (laminat)? Den har vi og vi stod mellom hvit eikeparkett og laminat. Det var den vi fant som kom nærmest i utseende. Anonymkode: 92ba3...500 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #14 Skrevet 22. juni Vår eikeparkett var fullstendig ødelagt etter 6 år med 3 barn. Spesielt gulvet under spisesoner var ekstremt stygge pga stolbein. Vi la laminat over, og den har nå ligget i 6 år uten å få en eneste ripe. Broren min har parkett og den ser kjempestugg ut etter 4 år, selv om barna nesten er voksne. Blir jo merker av alt, og da ser ikke gulvet fint ut lenger uansett. Anonymkode: 5a5a9...364 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni Helt ærlig så tror jeg at eikeparketten var bedre før. Vi har eik noen deler av huset og furu i andre. Det er 70 år gammelt. Der det er eik er det så vidt en skramme. Om du skal få like god kvalitet i dag så tror jeg du må høyt opp i pris. Vi valgte å gå for korkvinyl. Tåler vann (om du kjøper rett type), og er mykt å gå på. Anonymkode: c3766...007 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå