AnonymBruker Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Noen som har vært bort i dette? Vi har startet med utredning, foreløpig har det blitt tatt blodprøver og MR av hode og nakke. Ingenting vises på hverken blodprøver eller MR. Vi er litt redd for hva neste steget blir fordi vi får mest sannsynlig ikke dekket noe mer av kostnader. Hunden sliter med gange og balansen. Dyrlegen var ikke på jobb i dag så får ikke diskutert med hun hva mer vi kan gjøre. Noen som har vært i en lignende sak? Hunden er bare 4 år gammel. Anonymkode: 39065...614
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Skrevet 10. juni Min første tanke var vestibulært syndrom. Min fikk dette da hun ble gammel (geriatrisk variant), men tror prognoser og behandling er litt annerledes på yngre hunder. Anonymkode: 11a76...5bb
AnonymBruker Skrevet 10. juni #3 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Min første tanke var vestibulært syndrom. Min fikk dette da hun ble gammel (geriatrisk variant), men tror prognoser og behandling er litt annerledes på yngre hunder. Anonymkode: 11a76...5bb Har lest litt på det men han har ikke andre symptomer enn ustø gange og problemer med å gå ned trapper. På gulvet hjemme sklir han ofte som Bambi på isen uten han har gjort det tidligere. Vanskelig å holde beina samlet liksom. Og etter hvil eller om morgenen så er han så stiv i alle fire bein at han har problemer med å stå oppreist og gruer seg til å bevege seg. ts Anonymkode: 39065...614
Tabris Skrevet 10. juni #4 Skrevet 10. juni Vår katt fikk tilsvarende symptomer på sine gamle dager. Mistet balansen, var ustø og slet med å gå ordentlig. Røntgen og blodprøver var helt fine. Han fikk kortison og ble da tilnærmet frisk i et par måneder før det kom tilbake så kraftig at eneste alternativ var å avlive. Han hadde det ikke bra. Dyrlegen mente det var svulst på hjernen. Det var typisk for en slik svulst at kortison da ville fungere veldig bra, helt til svulsten vokste seg så stor at det ikke hjalp lenger.
AnonymBruker Skrevet 10. juni #5 Skrevet 10. juni Tabris skrev (33 minutter siden): Vår katt fikk tilsvarende symptomer på sine gamle dager. Mistet balansen, var ustø og slet med å gå ordentlig. Røntgen og blodprøver var helt fine. Han fikk kortison og ble da tilnærmet frisk i et par måneder før det kom tilbake så kraftig at eneste alternativ var å avlive. Han hadde det ikke bra. Dyrlegen mente det var svulst på hjernen. Det var typisk for en slik svulst at kortison da ville fungere veldig bra, helt til svulsten vokste seg så stor at det ikke hjalp lenger. MR av hode og nakke viste ingen svulst eller noe som helst som kan forklare symptomer. Så vi forstår ingenting. ts Anonymkode: 39065...614
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni Det er flere mulige årsaker - men mye bunner i en svært grundig klinisk undersøkelse, vurdering av symptomer (+det som er normalt!), og hvor lesjonen ligger - og derfra mulige årsaker. Det kan høres ut som lesjonen kanskje ikke ligger i hode/nakke, men lenger ned. Nøyaktig hva er symptomene? Et/flere bein? Smerter? Kjenner ikke føttene når de bøyes? Varierende styrke, helt fin noen ganger? Sa det bang? Anonymkode: d39c7...2af
AnonymBruker Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 18.23): Noen som har vært bort i dette? Vi har startet med utredning, foreløpig har det blitt tatt blodprøver og MR av hode og nakke. Ingenting vises på hverken blodprøver eller MR. Vi er litt redd for hva neste steget blir fordi vi får mest sannsynlig ikke dekket noe mer av kostnader. Hunden sliter med gange og balansen. Dyrlegen var ikke på jobb i dag så får ikke diskutert med hun hva mer vi kan gjøre. Noen som har vært i en lignende sak? Hunden er bare 4 år gammel. Anonymkode: 39065...614 Er dere hos en nevrolog eller hos en vanlig veterinær/«norsk spesialist» i førstelinja? Anonymkode: 9c095...412
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er flere mulige årsaker - men mye bunner i en svært grundig klinisk undersøkelse, vurdering av symptomer (+det som er normalt!), og hvor lesjonen ligger - og derfra mulige årsaker. Det kan høres ut som lesjonen kanskje ikke ligger i hode/nakke, men lenger ned. Nøyaktig hva er symptomene? Et/flere bein? Smerter? Kjenner ikke føttene når de bøyes? Varierende styrke, helt fin noen ganger? Sa det bang? Anonymkode: d39c7...2af Han sjangler når han går, sliter av og til med balanse. Stivner helt i alle fire bein etter hvile men kommer seg etter en stund med bevegelse, frembeina unormal motorikk. Ble diskutert ryggmargsprøve, men startet på medisin mot hjernehinnebetennelse uten infeksjon (Autoimmun hjernehinnebetennelse) Ellers fin, spiser godt men har gått noe ned i vekt. Begynte med litt halting i det ene frembeinet i slutten av vinter, så unormal motorikk i frembeina. Hvis ikke medisinen virker så vet vi ikke hva mer som kan gjøres. ts Anonymkode: 39065...614
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er dere hos en nevrolog eller hos en vanlig veterinær/«norsk spesialist» i førstelinja? Anonymkode: 9c095...412 Vi har vært til en vanlig veterinær, ja. ts Anonymkode: 39065...614
AnonymBruker Skrevet 12. juni #10 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Han sjangler når han går, sliter av og til med balanse. Stivner helt i alle fire bein etter hvile men kommer seg etter en stund med bevegelse, frembeina unormal motorikk. Ble diskutert ryggmargsprøve, men startet på medisin mot hjernehinnebetennelse uten infeksjon (Autoimmun hjernehinnebetennelse) Ellers fin, spiser godt men har gått noe ned i vekt. Begynte med litt halting i det ene frembeinet i slutten av vinter, så unormal motorikk i frembeina. Hvis ikke medisinen virker så vet vi ikke hva mer som kan gjøres. ts Anonymkode: 39065...614 Hvor i landet holder dere til? Jeg kan se om dere har noen større dyresykehus i nærheten som kan hjelpe om dere har gått til en lokal. Jeg ville også vurdert røntgen av ryggsøyle hofter bare for å dekke skjelettet. en god nevrologisk undersøkelse er svært viktig for å finne årsaken. Å sette hunden på kortison for mistenkt hjernehinnebetennelse uten at det er nakkesmerter eller forhøyet CRP målt er litt skudd i mørket. Hilsen dyrlege. Anonymkode: d39c7...2af 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor i landet holder dere til? Jeg kan se om dere har noen større dyresykehus i nærheten som kan hjelpe om dere har gått til en lokal. Jeg ville også vurdert røntgen av ryggsøyle hofter bare for å dekke skjelettet. en god nevrologisk undersøkelse er svært viktig for å finne årsaken. Å sette hunden på kortison for mistenkt hjernehinnebetennelse uten at det er nakkesmerter eller forhøyet CRP målt er litt skudd i mørket. Hilsen dyrlege. Anonymkode: d39c7...2af Vi holder til i Bergen. Vi følger nok bare anbefalinger fra dyrlege, blir han ikke bedre av medisinen ble det nevnt kiropraktor eller sterkere immun dempende medikamenter. Jeg går ut i fra at dyrlegen vi går til vet hva hun gjør. Hjernehinnebetennelse som er autoimmun vises ikke på CRP eller andre blodprøver. Vi har ikke så mye å gå på når det gjelder videre utredning pga forsikringen dekket bare 40 tusen av veterinær kostnader. Så vi har ca 10 000 tusen igjen å gå på. ts Anonymkode: 39065...614
AnonymBruker Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor i landet holder dere til? Jeg kan se om dere har noen større dyresykehus i nærheten som kan hjelpe om dere har gått til en lokal. Jeg ville også vurdert røntgen av ryggsøyle hofter bare for å dekke skjelettet. en god nevrologisk undersøkelse er svært viktig for å finne årsaken. Å sette hunden på kortison for mistenkt hjernehinnebetennelse uten at det er nakkesmerter eller forhøyet CRP målt er litt skudd i mørket. Hilsen dyrlege. Anonymkode: d39c7...2af Vil også legge til at på MR av hode og nakke ble det funnet noe unormal skive mellom C6-7, men de mente det ikke var nok til å forklare symptomer. Ts Anonymkode: 39065...614
AnonymBruker Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi holder til i Bergen. Vi følger nok bare anbefalinger fra dyrlege, blir han ikke bedre av medisinen ble det nevnt kiropraktor eller sterkere immun dempende medikamenter. Jeg går ut i fra at dyrlegen vi går til vet hva hun gjør. Hjernehinnebetennelse som er autoimmun vises ikke på CRP eller andre blodprøver. Vi har ikke så mye å gå på når det gjelder videre utredning pga forsikringen dekket bare 40 tusen av veterinær kostnader. Så vi har ca 10 000 tusen igjen å gå på. ts Anonymkode: 39065...614 Jeg hadde bedt om en vurdering hos nevrolog. Vet ikke hvilken rase det er snakk om men en vanlig dyrlege i førstelinja? Det er som å forvente at fastlegen skal bytte hofta di eller utrede en sjelden autoimmun sykdom de aldri har hørt om. dessverre er det faglige hierarkiet i veterinærmedisinen lite kjent og synlig for dyreeiere. Så da bruker dere jo opp pengene i førstelinja. (Og klager på kjedene som faktisk ansetter slik kompetanse) Det finnes tre diplomater i nevrologer i Norge. Ingen av dem I Bergen desverre, men MR bilder og videoer kan lett sendes fra din veterinær til disse personene. Så be om å bli henvist til en av disse som paprikasaus. vh Dyrlege Anonymkode: 9c095...412
AnonymBruker Skrevet 12. juni #14 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde bedt om en vurdering hos nevrolog. Vet ikke hvilken rase det er snakk om men en vanlig dyrlege i førstelinja? Det er som å forvente at fastlegen skal bytte hofta di eller utrede en sjelden autoimmun sykdom de aldri har hørt om. dessverre er det faglige hierarkiet i veterinærmedisinen lite kjent og synlig for dyreeiere. Så da bruker dere jo opp pengene i førstelinja. (Og klager på kjedene som faktisk ansetter slik kompetanse) Det finnes tre diplomater i nevrologer i Norge. Ingen av dem I Bergen desverre, men MR bilder og videoer kan lett sendes fra din veterinær til disse personene. Så be om å bli henvist til en av disse som paprikasaus. vh Dyrlege Anonymkode: 9c095...412 Takk for tipset. Vi vil i første omgang se om hunden faktisk blir bedre av medisinen han fikk. Det er vel dyrt å få konsultasjon hos nevrolog tenker jeg. I utgangspunktet så trodde ikke vi at haltingen hans skyldes noe alvorlig. Vi håpte på at det skulle dukke opp noe på blodprøver (borreliose for eksempel) eller på MR. Men nå får vi se hvodan det går. Hunden virker bedre allerede etter oppstart på medisin. Så vi krysser fingrene. ts Anonymkode: 39065...614
AnonymBruker Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for tipset. Vi vil i første omgang se om hunden faktisk blir bedre av medisinen han fikk. Det er vel dyrt å få konsultasjon hos nevrolog tenker jeg. I utgangspunktet så trodde ikke vi at haltingen hans skyldes noe alvorlig. Vi håpte på at det skulle dukke opp noe på blodprøver (borreliose for eksempel) eller på MR. Men nå får vi se hvodan det går. Hunden virker bedre allerede etter oppstart på medisin. Så vi krysser fingrene. ts Anonymkode: 39065...614 Oppdretter er ok med at vi ikke har en diagnose? Sånn mtp videre avl på disse linjene? Hvis vi forutsetter at du har en ok oppdretter som faktisk ønsker å vite om arvelige lidelser, er det i alle fall et minimum at du drøfter dette med vedkommende før denne hunden får 100 nære slektninger med samme lidelse. Vh. Dyrlege Anonymkode: 9c095...412
AnonymBruker Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Oppdretter er ok med at vi ikke har en diagnose? Sånn mtp videre avl på disse linjene? Hvis vi forutsetter at du har en ok oppdretter som faktisk ønsker å vite om arvelige lidelser, er det i alle fall et minimum at du drøfter dette med vedkommende før denne hunden får 100 nære slektninger med samme lidelse. Vh. Dyrlege Anonymkode: 9c095...412 Oppdretter er orientert om saken. Jeg har stor tiltro til dyrlegen vi går til, vanligvis stilles den type diagnose (autoimmun hjernehinnebetennelse) av å ta en ryggmargsprøve. Det ble ikke gjort her i denne saken, men dyrlegen mente vi kunne prøve å behandle som om det skulle være denne sykdommen han har fått. Vi startet på medisinen onsdag kveld og allerede i dag er han mye bedre. Tok til og med en løpetur i hagen for seg selv. Så vi merker stor forbedring allerede nå. For oss betyr det alt. ts Anonymkode: 39065...614 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg hadde bedt om en vurdering hos nevrolog. Vet ikke hvilken rase det er snakk om men en vanlig dyrlege i førstelinja? Det er som å forvente at fastlegen skal bytte hofta di eller utrede en sjelden autoimmun sykdom de aldri har hørt om. dessverre er det faglige hierarkiet i veterinærmedisinen lite kjent og synlig for dyreeiere. Så da bruker dere jo opp pengene i førstelinja. (Og klager på kjedene som faktisk ansetter slik kompetanse) Det finnes tre diplomater i nevrologer i Norge. Ingen av dem I Bergen desverre, men MR bilder og videoer kan lett sendes fra din veterinær til disse personene. Så be om å bli henvist til en av disse som paprikasaus. vh Dyrlege Anonymkode: 9c095...412 Det er da helt vanlig å medisinere på mistanke i første omgang, før man eventuelt går videre til spesialist og dyr, potensielt inngripende utredning. Ikke engang den pengegriske klinikken min går videre uten å prøve konservativ behandling først. Anonymkode: 11a76...5bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå