voka Skrevet 17. juni Forfatter #81 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan har du tenkt å fortelle en fremtidig arbeidsgiver om høyt fravær/stort behov for tilrettelegging da? Og hva slags type sykefravær er det du har (psykisk? Muskelsykdom? Migrene?)? Anonymkode: 1958d...732 Det blir jo å ha en ordentlig samtale med dem, er ikke akkurat noe man bare sier i farta forbi hverandre i gangen. Jeg har jo nav til hjelp så de kan jo hjelpe meg litt der slik at jeg vet at jeg har svar på alle eventuelle spørsmål fra arbeidsgiver. Sykefraværet mitt er kun grunnet sykdommen min, ellers er jeg jo aldri syk. Før jeg ble kronisk syk så var jeg aldri borte fra skolen, fritidsaktiviteter, generelt aldri syk utenom de klassiske feber, influensa, omgangsyke. Men jeg har jo ikke stort tilretteleggingsbehov det vil jeg jo ikke si at jeg har. Sykdommen min har mange diagnoser i samme sykdom, skriver jeg at jeg har den sykdommen vil man ha fordommer. Setter jeg meg ned og forklarer hvordan sykdommen opptrer på meg vil de skjønne det.
AnonymBruker Skrevet 17. juni #82 Skrevet 17. juni voka skrev (12 timer siden): Nei selvfølgelig ikke, tilrettelegging vil jo være noe man tar opp med arbeidsgiver etter ansettelse. Men jeg klarer jo å være på arbeidsplassen for opplæring, det er jo mer snakk om at når jeg har ting inne og har forstått arbeidsoppgavene osv at man kan tilrettelegge. Forventer jo ikke å få en jobb uten opplæring, eller at jeg aldri må møte på kontoret. Dette synes jeg høres ganske ugreit ut. Om du har behov for hjemmekontor er nesten dette noe du må ta opp i en eventuell intervjuprosess, for å finne ut om det er noe arbeidsgiver kan tilby. Om arbeidsgiver sier at "man kan ha en hjemmekontordag i uka, også er man kontoret de øvrige dagene da det er viktig for både kommunikasjonen og kvaliteten på det vi leverer at vi er på plass" og du sier "ja, fint" - så får du jobben og sier "forresten, jeg er syk og må ha hjemmekontor hver dag" - da har du takket ja til stillingen på feil vilkår. Det er ikke OK å gjøre, da må arbeidsgiver bruke mye tid og ressurser på å gjøre ansettelsesprosessen på nytt for å finne noen som oppfyller det de har behov for. Arbeidsmiljøloven sier ikke at du har krav på hjemmekontor hver dag selv om du mener du trenger det. Tilretteleggingen du har krav på strekker seg bare så langt at det ikke er til hinder for arbeidsgiver. Hos oss for eksempel hadde det absolutt ikke fungert med en innholdsprodusent som ikke var her fysisk, det har vi prøvd før. Man må være her for å lære hva vi driver med, hvilke utfordringer kundene har (så man kan produsere innhold som passer), hva som skjer i løpet av dagen så man på kort varsel kan hive seg rundt og tilpasse, nyheter, endringer, diskusjoner også videre. Du er for opptatt av hva du trenger, og for lite opptatt av hva arbeidsgiver trenger. Det er veldig positivt at du ønsker å jobbe, at du søker på jobber og står på, men du må ikke bare tenke på at du skal finne en jobb som er rett for deg, men at arbeidsgiver skal finne en ansatt som er rett for dem. Det er i tillegg svært mange om beinet i denne bransjen, for å skille seg ut må man vise til noe erfaring, og den kan man skaffe seg på ulikt vis - noen har nevnt arbeidstrening og frivillig arbeid, det er veldig gode ideer. Om det er skribent du er utdannet som kan du også skrive og sende inn kronikker og prøve å få dem på trykk, slik at du har noe å vise til. Som en nevnte over er arbeidserfaring viktig, ikke bare relevant erfaring. Det er noe helt annet å gå på skole kontra å jobbe, så det vil være fordelaktig for deg å jobbe med nesten "hva som helst" for å få mer arbeidserfaring på CVn. Anonymkode: 40d5f...5c4 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #83 Skrevet 17. juni Snublefot62 skrev (11 timer siden): Prøvetid finnes allerede. Og allikevel kan det være vanskelig å avslutte kontrakten med noen som ikke passer inn eller gjør jobben sin. Det krever ganske mye oppfølging fra arbeidsgivers side. Og det er bra - men det har en kost. Dessverre. Derfor jeg mener at når man har prøvetid, så vil det allerede her kunne redusere risikoen før man har investert så mye. Er det så vanskelig å avslutte kontrakten med en person som ikke gjør jobben sin? Anonymkode: f6d01...2d5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #84 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Derfor jeg mener at når man har prøvetid, så vil det allerede her kunne redusere risikoen før man har investert så mye. Er det så vanskelig å avslutte kontrakten med en person som ikke gjør jobben sin? Anonymkode: f6d01...2d5 Det er enklere, men ikke enkelt, å si opp noen i prøvetida. Det stilles blant annet strenge krav til dokumentasjon og oppfølging for å kunne si opp også i prøvetida, og man bør ha veldig klare rammer for hva en ansatt er forventet å produsere for å kunne gjøre det, noe mange arbeidsgivere ikke har i dag. Det krever mye tid og ressurser, i tillegg til at man må ut i en ny ansettelsesprosess, hvis man ender opp med å ønske å si opp noen i prøvetida. Det er en grunn til at ansettelse er et av de største usikkerhetsmomentene for mange bedrifter, og noe som fort kan koste dem dyrt om de trår feil. Jeg er jo for så vidt for et sterkt stillingsvern, samtidig gjør dette helt klart det vanskeligere å komme inn på arbeidsmarkedet for folk som har en eller flere utfordringer som gjør risikoen for arbeidsgiver høy. Anonymkode: a6198...6bb 1 2
Snublefot62 Skrevet 17. juni #85 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Derfor jeg mener at når man har prøvetid, så vil det allerede her kunne redusere risikoen før man har investert så mye. Er det så vanskelig å avslutte kontrakten med en person som ikke gjør jobben sin? Anonymkode: f6d01...2d5 Vanskelig er subjektivt. Men skal en arbeidsgiver si avslutte arbeidsforholdet med en arbeidstaker i prøvetiden så er fremgangsmåten relativt lik som utenfor prøvetid. Men saklig grunn er noe mer vagt under prøvetiden. Men man må fortsatt følge opp den ansatte, kalle inn til drøftelsesmøte og gi oppsigelse i tråd med formkrav og tidsfrister. Mange tror at man bare kan si at dette ikke går i prøvetiden og så være ferdig med saken. Det stemmer ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #86 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 12.02): Dere kan i hvertfall ikke klage over at det er så mange uføretrygdet i dag, når dere arbeidsgivere ikke kan tilrettelegge for arbeidstaker. Arbeidslivet er ikke tilrettelagt for oss kronisk syke, og da blir uføretrygd løsningen. Anonymkode: 763b5...242 En trenger at folk kan bidra og ikke har høyt fravær. En ansetter ikke noen en vet det blir problemer med i fohold til stort fravær. En skjønner folk kan bli syke og at det krever tilrettelegging. Men da er det folk en har som en kjenner kapasitetet til, en skaffer seg ikke et problem hvis en kjenner til at en person er kronisk syk før en ansetter. Nå er det forskjell på sykdommer også. Mange kan jobbe selv med kronisk sykdom. TS er ikke en person jeg ville ansatt, slik jeg leser i tråden her. Det er ikke alle private arbeidsgivere som kan tilrettelegge, det kan koste en bedrift mye om det skal forholde seg til x antall kroniske syke som kanskje har høyt fravær og ikke kan bidra på lik linje som en frisk person. Anonymkode: 296e2...be4 1
voka Skrevet 17. juni Forfatter #87 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette synes jeg høres ganske ugreit ut. Om du har behov for hjemmekontor er nesten dette noe du må ta opp i en eventuell intervjuprosess, for å finne ut om det er noe arbeidsgiver kan tilby. Om arbeidsgiver sier at "man kan ha en hjemmekontordag i uka, også er man kontoret de øvrige dagene da det er viktig for både kommunikasjonen og kvaliteten på det vi leverer at vi er på plass" og du sier "ja, fint" - så får du jobben og sier "forresten, jeg er syk og må ha hjemmekontor hver dag" - da har du takket ja til stillingen på feil vilkår. Det er ikke OK å gjøre, da må arbeidsgiver bruke mye tid og ressurser på å gjøre ansettelsesprosessen på nytt for å finne noen som oppfyller det de har behov for. Arbeidsmiljøloven sier ikke at du har krav på hjemmekontor hver dag selv om du mener du trenger det. Tilretteleggingen du har krav på strekker seg bare så langt at det ikke er til hinder for arbeidsgiver. Hos oss for eksempel hadde det absolutt ikke fungert med en innholdsprodusent som ikke var her fysisk, det har vi prøvd før. Man må være her for å lære hva vi driver med, hvilke utfordringer kundene har (så man kan produsere innhold som passer), hva som skjer i løpet av dagen så man på kort varsel kan hive seg rundt og tilpasse, nyheter, endringer, diskusjoner også videre. Du er for opptatt av hva du trenger, og for lite opptatt av hva arbeidsgiver trenger. Det er veldig positivt at du ønsker å jobbe, at du søker på jobber og står på, men du må ikke bare tenke på at du skal finne en jobb som er rett for deg, men at arbeidsgiver skal finne en ansatt som er rett for dem. Det er i tillegg svært mange om beinet i denne bransjen, for å skille seg ut må man vise til noe erfaring, og den kan man skaffe seg på ulikt vis - noen har nevnt arbeidstrening og frivillig arbeid, det er veldig gode ideer. Om det er skribent du er utdannet som kan du også skrive og sende inn kronikker og prøve å få dem på trykk, slik at du har noe å vise til. Som en nevnte over er arbeidserfaring viktig, ikke bare relevant erfaring. Det er noe helt annet å gå på skole kontra å jobbe, så det vil være fordelaktig for deg å jobbe med nesten "hva som helst" for å få mer arbeidserfaring på CVn. Anonymkode: 40d5f...5c4 Har aldri nevnt at jeg må ha hjemmekontor hver dag. Det har jeg heller aldri hatt på skole! Som sagt søker jobber hvor hybridløsning er det som står skrevet i søknaden. At de skriver at man kan ta noen dager hjemmekontor og andre på kontoret. Som skrevet før, hvis jeg da velger å bruke denne hybrid løsning på grunn av sykdom eller om en annen frisk ansatt bare skulle brukt den fordi det er en mulighet i jobben så spiller jo ikke den en rolle?
voka Skrevet 17. juni Forfatter #88 Skrevet 17. juni Snublefot62 skrev (4 timer siden): Vanskelig er subjektivt. Men skal en arbeidsgiver si avslutte arbeidsforholdet med en arbeidstaker i prøvetiden så er fremgangsmåten relativt lik som utenfor prøvetid. Men saklig grunn er noe mer vagt under prøvetiden. Men man må fortsatt følge opp den ansatte, kalle inn til drøftelsesmøte og gi oppsigelse i tråd med formkrav og tidsfrister. Mange tror at man bare kan si at dette ikke går i prøvetiden og så være ferdig med saken. Det stemmer ikke. Det siste du skrev der var det gamle sjefen min sa til meg, fått høre nå noen måneder etter på at han ble sagt opp selv, så det er nok viktig å være ryddig der som du påpeker
AnonymBruker Skrevet 17. juni #89 Skrevet 17. juni Kjenner meg igjen 🥲 Har utdanning innen markedsføring og har 10+ år erfaring innen netthandel. Har fått sååå mange avslag der de skriver at det er så utrolig mange søkere. Tror det er tøft om dagen, ua sett bransje... Anonymkode: 60622...11f
voka Skrevet 17. juni Forfatter #90 Skrevet 17. juni Føler denne tråden er helt avsporet av hva jeg faktisk skrev😅 Denne tråden handler om at det er vanskelig å få jobb som nyutdannet. Når jeg har søkt, har jeg søkt på helt ordinær måte, sendt inn de dokumentene som trengs. Aldri har jeg krevd noe av fremtidige arbeidsgivere slik som flere av dere skriver her. Heller gi tips om hvordan man kan komme seg på jobb markedet, eller hvis noen relaterer gjerne skriv din historie.
voka Skrevet 17. juni Forfatter #91 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjenner meg igjen 🥲 Har utdanning innen markedsføring og har 10+ år erfaring innen netthandel. Har fått sååå mange avslag der de skriver at det er så utrolig mange søkere. Tror det er tøft om dagen, ua sett bransje... Anonymkode: 60622...11f Takk! Dette var akkurat hvorfor jeg skrev denne tråden. virker som at de som har skrevet før har avsporet helt! Dette handler om at det er vanskelig å få jobb for oss nyutdannede. sinnsykt kjipt. Får du selv noe hjelp fra nav eller andre instanser?
Snublefot62 Skrevet 17. juni #92 Skrevet 17. juni voka skrev (1 time siden): Føler denne tråden er helt avsporet av hva jeg faktisk skrev😅 Denne tråden handler om at det er vanskelig å få jobb som nyutdannet. Når jeg har søkt, har jeg søkt på helt ordinær måte, sendt inn de dokumentene som trengs. Aldri har jeg krevd noe av fremtidige arbeidsgivere slik som flere av dere skriver her. Heller gi tips om hvordan man kan komme seg på jobb markedet, eller hvis noen relaterer gjerne skriv din historie. Jeg spør igjen jeg da Hva får du opp på Google om du søker på navnet ditt? 1
Summeer Skrevet 17. juni #93 Skrevet 17. juni (endret) voka skrev (3 timer siden): Føler denne tråden er helt avsporet av hva jeg faktisk skrev😅 Denne tråden handler om at det er vanskelig å få jobb som nyutdannet. Når jeg har søkt, har jeg søkt på helt ordinær måte, sendt inn de dokumentene som trengs. Aldri har jeg krevd noe av fremtidige arbeidsgivere slik som flere av dere skriver her. Heller gi tips om hvordan man kan komme seg på jobb markedet, eller hvis noen relaterer gjerne skriv din historie. Du la stor vekt på sykdom, tilrettelegging og hva du fikk av tilrettelegging på studiet og at du trenger det av en arbeidsgiver. Så det har ikke sporet veldig av ifht det du skrev i hovedinnlegget. Når det gjelder det å få sin første voksen- jobb så er jo det vanskelig om man ikke har noe å vise til. Jeg har tenåringer og jeg har pushet på at de skulle få seg sommerjobb fra de var 16 år. Mye læring ifht å bytte vakter om det ikke passet, og at man har ansvaret for å møte om ingen kunne ta vakta. Ta på seg ekstra vakt innimellom når noen spør, så man enklere får ja selv når det neste gang er en selv som spør. Det at man er ansvarlig arbeidstaker er kjempeviktig, og de fikk enten opprykk, eller jobb et annet sted basert på arbeidserfaringen. Når man så er voksen og skal ha seg "ordentlig jobb" står man foran I køen, fordi arbeidsgiver har noe å se på som tyder på at du fungerer i en jobb. I min jobb ansetter jeg i internship, og for å få internship må du ha drevet med noe ved siden av studier. Og for å få fast ansettelse som nyutdannet så må du ha hatt internship hos oss eller en tilsvarende bedrift. Endret 17. juni av Summeer 3
voka Skrevet 17. juni Forfatter #94 Skrevet 17. juni Summeer skrev (2 timer siden): Du la stor vekt på sykdom, tilrettelegging og hva du fikk av tilrettelegging på studiet og at du trenger det av en arbeidsgiver. Så det har ikke sporet veldig av ifht det du skrev i hovedinnlegget. Når det gjelder det å få sin første voksen- jobb så er jo det vanskelig om man ikke har noe å vise til. Jeg har tenåringer og jeg har pushet på at de skulle få seg sommerjobb fra de var 16 år. Mye læring ifht å bytte vakter om det ikke passet, og at man har ansvaret for å møte om ingen kunne ta vakta. Ta på seg ekstra vakt innimellom når noen spør, så man enklere får ja selv når det neste gang er en selv som spør. Det at man er ansvarlig arbeidstaker er kjempeviktig, og de fikk enten opprykk, eller jobb et annet sted basert på arbeidserfaringen. Når man så er voksen og skal ha seg "ordentlig jobb" står man foran I køen, fordi arbeidsgiver har noe å se på som tyder på at du fungerer i en jobb. I min jobb ansetter jeg i internship, og for å få internship må du ha drevet med noe ved siden av studier. Og for å få fast ansettelse som nyutdannet så må du ha hatt internship hos oss eller en tilsvarende bedrift. La vekt på det ja da jeg tenkte at jeg sannsynligvis kom til å få kommentarer som "ja men bare ta hva som helst i mellomtiden" siden jeg er kronisk syk så går ikke det for meg. Er flere av de typiske "ta hva som helst jobbene" jeg ikke har lov til å ta en gang. Hvis jeg forklarte hele livssituasjonen min så tenkte jeg at da ville jeg unngå å få slike tips, da jeg aller helst vil prøve å komme meg på jobb på et kontor. Og det funket jo, for slike tips har jeg ikke fått, men folk har lagt veldig vekt på at jeg krever ting før jeg i det hele tatt er ansatt og det gjør jeg ikke, nevnte hva som funket når jeg gikk på skolen. Søker alltid på ærlig og redelig vis, og er opptatt av at jeg kan gjøre en god jobb for arbeidsgiver. Var i et intervju en gang hvor arbeidsgiver spurte om jeg var god med tall eller om jeg hadde helt dyskalkuli. (Å være god med tall var ikke noe som var skrevet når de søkte kandidater bare så det er sagt. Ser jeg noe jeg ikke klarer så søker jeg ikke heller, kaster ikke bort fremtidige arbeidsgivers tid.) Og da sa jeg rett ut at det har jeg faktisk, jeg er ikke god med tall. Ingen arbeidsgivere blir "lurt" av meg. Så slike kommentarer kan folk holde seg for god for også. Som kronisk syk blir vi til å med oppfordret av helsepersonell til å ikke nevne slik ting før man er ansatt. Hvis ikke så havner du på nav selv om du egentlig har kapasitet til å jobbe. Fikk også en sommerjobb når jeg var tenåring, gjorde alt jeg kunne der. Når jeg jobbet i butikk tok jeg alltid vakter jeg ble tilbudt, når ansatte som hadde jobbet der lengre enn meg trengte å bytte vakter med meg takket jeg alltid ja. Sto på til å med når jeg var så utslitt at jeg fysisk måtte holde meg i ting for å klare å stå på beina, om en ting ikke var så perfekt som sjefen ville da. Nei da gjorde jeg det helt til han var fornøyd og ikke kunne gjort det bedre selv. Jeg skulle gjerne jobbet vedsiden av studier, men da hadde jeg ikke klart å fullføre studiene mine. Skole har vært prioritert nummer 1. Da jeg var student fikk jeg innvilget ekstra stipend fordi jeg var for syk for å kunne jobbe vedsiden av. Hadde jeg vært frisk hadde jeg tatt de jobbene jeg hadde fått tak i.
voka Skrevet 17. juni Forfatter #95 Skrevet 17. juni Snublefot62 skrev (3 timer siden): Jeg spør igjen jeg da Hva får du opp på Google om du søker på navnet ditt? Det går helt fint, jeg svarte på det en annen gang da jeg sa at sosiale medier kommer opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå