AnonymBruker Skrevet 16. juni #61 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 19.42): Vi har hatt flere på jobben hos meg via NAV, hvor NAV gir lønnstilskudd. I retur får de opplæring/arbeidstrening i en gitt periode. Problemet med dette er at kandidatene ikke forstår sin egen situasjon og henger på nettet og forteller alle at arbeidsgiver utnytter dem i stedet for å være glade for at noen gidder å gi dem arbeidstrening. Anonymkode: 0fb24...b52 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #62 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Portoføljen bør inneholde mye mer enn kun skoleoppgavene. Anonymkode: 696ac...9a5 Ser at du og ts kaller det "portofølje". Det heter vel faktisk portefølje. Skriver ts slike feil i sine søknader også, tro? Anonymkode: 19655...cf7
voka Skrevet 16. juni Forfatter #63 Skrevet 16. juni Snublefot62 skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig ønsker de seg ekte og ærlige folk. Du er jo for øvrig ikke helt åpen du heller da? Verden er sånn den er. Bedrifter vil ha 20 åringer med 60 års erfaring, jobber gratis, verdt mye, er sultne, kan alt og er ydmyke. Det er realiteten. De får ikke alt de vil ha de heller. Heldigvis. Hva kommer opp om du søker på navnet ditt på Google? Har hørt at det å skrive i søknaden sin at du er syk bare får deg til havne nederst. Det å nevne sykdom er jo ikke et krav i jobbsøknaden, der skal du selge deg inn slik som du har nevnt. Blir jeg ansatt vil dette være naturlig å bringe opp, så jo jeg er jo helt åpen og ærlig. Hadde jeg nevnt sykdom i søknaden hadde de jo lagt meg nederst og skyldt på at det var på grunn av erfaring de ikke valgte meg. Sosiale medier kommer opp da.
Snublefot62 Skrevet 16. juni #64 Skrevet 16. juni voka skrev (15 minutter siden): Har hørt at det å skrive i søknaden sin at du er syk bare får deg til havne nederst. Det å nevne sykdom er jo ikke et krav i jobbsøknaden, der skal du selge deg inn slik som du har nevnt. Blir jeg ansatt vil dette være naturlig å bringe opp, så jo jeg er jo helt åpen og ærlig. Hadde jeg nevnt sykdom i søknaden hadde de jo lagt meg nederst og skyldt på at det var på grunn av erfaring de ikke valgte meg. Sosiale medier kommer opp da. Joda. Poenget mitt var bare at du kommenterte dette med å "lyve om erfaring" og da blir man ansatt. Det er vel ikke så veldig mye annerledes enn å skjule ting som kan påvirke avgjørelsen. 1
voka Skrevet 16. juni Forfatter #65 Skrevet 16. juni Snublefot62 skrev (5 minutter siden): Joda. Poenget mitt var bare at du kommenterte dette med å "lyve om erfaring" og da blir man ansatt. Det er vel ikke så veldig mye annerledes enn å skjule ting som kan påvirke avgjørelsen. Jeg lyver jo ikke, det er jo vanlig å ta opp sykdom etter man er ansatt ikke skrive det på cv’en eller i søknaden. Forskjell på å si at «jeg har jobbet med dette i 5 år» også har du ikke det og hvis du får jobben så ender de jo opp med å bare google seg litt til hvordan de gjør arbeidsoppgavene. Hvis de ansetter meg så ansetter de meg jo fordi jeg faktisk kan det jeg har skrevet i cv og søknad. Man er jo heller ikke garantert å være frisk et helt arbeidsliv. Bare fordi jeg er syk betyr ikke at jeg ikke kan gjøre de oppgavene, trenger bare litt tilrettelegging så går det helt fint.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #66 Skrevet 16. juni voka skrev (1 time siden): Viser alltid hva jeg er god for, følger også opp bedriftene jeg søker på. Og har aldri nevnt sykdom for de jeg søker hos. Så de ansetter meg ikke på grunn av at de syns synd på meg. Vet at folk uten erfaring ofte ender med å lyve på seg erfaring. Og da får de jobb! Arbeidsgivere ønsker ikke ekte og ærlige folk. Men hvilke tilbakemeldinger får du, utenom manglende erfaring? Får du egentlig vist hva du er god for? Har du fått hjelp til å gå over cv og søknader, og trening i intervjuer? Ikke nødvendigvis via en jobbspesialist, men via venner, familie eller bekjente? voka skrev (40 minutter siden): Har hørt at det å skrive i søknaden sin at du er syk bare får deg til havne nederst. Det å nevne sykdom er jo ikke et krav i jobbsøknaden, der skal du selge deg inn slik som du har nevnt. Blir jeg ansatt vil dette være naturlig å bringe opp, så jo jeg er jo helt åpen og ærlig. Hadde jeg nevnt sykdom i søknaden hadde de jo lagt meg nederst og skyldt på at det var på grunn av erfaring de ikke valgte meg. Sosiale medier kommer opp da. Å nevne at man er syk kan slå begge veier, for det kan også forklare hvorfor du ikke har jobbet ved siden av studiene og hvorfor du har hatt mye fravær i skoletiden. Anonymkode: 696ac...9a5
voka Skrevet 16. juni Forfatter #67 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men hvilke tilbakemeldinger får du, utenom manglende erfaring? Får du egentlig vist hva du er god for? Har du fått hjelp til å gå over cv og søknader, og trening i intervjuer? Ikke nødvendigvis via en jobbspesialist, men via venner, familie eller bekjente? Å nevne at man er syk kan slå begge veier, for det kan også forklare hvorfor du ikke har jobbet ved siden av studiene og hvorfor du har hatt mye fravær i skoletiden. Anonymkode: 696ac...9a5 Er som regelen enten mangel på erfaring eller ingen konkret tilbakemelding bare at de har valgt å gå videre med andre kandidater eller at stillingen er besatt. ja absolutt. Men det er jo å vite om det kan komme positivt ut eller slå negativt ut. I verste fall kan de jo virkelig ha likt søknaden min og kanskje ønsket å ta meg til intervju men så plutselig leser de at jeg er syk og da gidder de ikke å bruke tid på meg. Uten at jeg har kunnet fått forklare hvordan sykdommen påvirker meg. Sykdom utspiller seg ulikt og det finnes mange forskjellige diagnoser i den sykdommen jeg har. Mens andre kan jo ja tenke at ja det er derfor det er mangel her, men hun virker lovende så vi gir hun en sjanse. Men jeg hadde jo ikke fått noe ordentlig jobb før nå uansett, de jeg kjenner som hadde jobb gjennom studiene jobbet jo på resturanter/ bar/ butikker. Så det er jo ikke så relevant arbeid det heller. De vet jo ikke at jeg har mye fravær i skoletiden. Så det er jo ikke noe å forklare sånnsett. Men bare nevner det på denne tråden.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #68 Skrevet 16. juni voka skrev (21 minutter siden): Er som regelen enten mangel på erfaring eller ingen konkret tilbakemelding bare at de har valgt å gå videre med andre kandidater eller at stillingen er besatt. ja absolutt. Men det er jo å vite om det kan komme positivt ut eller slå negativt ut. I verste fall kan de jo virkelig ha likt søknaden min og kanskje ønsket å ta meg til intervju men så plutselig leser de at jeg er syk og da gidder de ikke å bruke tid på meg. Uten at jeg har kunnet fått forklare hvordan sykdommen påvirker meg. Sykdom utspiller seg ulikt og det finnes mange forskjellige diagnoser i den sykdommen jeg har. Mens andre kan jo ja tenke at ja det er derfor det er mangel her, men hun virker lovende så vi gir hun en sjanse. Men jeg hadde jo ikke fått noe ordentlig jobb før nå uansett, de jeg kjenner som hadde jobb gjennom studiene jobbet jo på resturanter/ bar/ butikker. Så det er jo ikke så relevant arbeid det heller. De vet jo ikke at jeg har mye fravær i skoletiden. Så det er jo ikke noe å forklare sånnsett. Men bare nevner det på denne tråden. Når vi ansetter nyutdannede så forventer vi ikke at de har hatt relevante jobber. Men det er svært positivt om de har hatt jobb tidligere. Det er ikke nødvendigvis den relevante erfaringen vi ser etter når det gjeldernyutdannede, men det å ha erfaring med arbeidslivet. Erfaring fra restauranter, bar og butikk er supert, da har man erfaring med varierende tempo, håndtere flere oppgaver samtidig, ryddighet og struktur, og mest sannsynlig vil de være både vant til strenge rutiner og samtidig være løsningsorientert. Anonymkode: 696ac...9a5 1
voka Skrevet 16. juni Forfatter #69 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Når vi ansetter nyutdannede så forventer vi ikke at de har hatt relevante jobber. Men det er svært positivt om de har hatt jobb tidligere. Det er ikke nødvendigvis den relevante erfaringen vi ser etter når det gjeldernyutdannede, men det å ha erfaring med arbeidslivet. Erfaring fra restauranter, bar og butikk er supert, da har man erfaring med varierende tempo, håndtere flere oppgaver samtidig, ryddighet og struktur, og mest sannsynlig vil de være både vant til strenge rutiner og samtidig være løsningsorientert. Anonymkode: 696ac...9a5 Har hatt sommerjobb på gamlehjem som aktivitetsleder og jobbet på butikk i tillegg til frivillig politisk verv
Summeer Skrevet 16. juni #70 Skrevet 16. juni voka skrev (På 15.6.2025 den 17.38): Jeg har høyere utdanning, som jeg skrev i innlegget mitt. Jeg har en bachelor. Men alle arbeidsgivere er jo nødt til å tilrettelegge for sykdom. Som arbeidsgiver har de en tilretteleggingsplikt. Er også derfor jeg har søkt litt hjelp hos nav slik at jeg kan være sikker på at det blir ordentlig tilrettelagt for meg. Men man kan ikke kreve tilrettelegging for en stilling man ikke har. Du oppfyller neppe kompetansekravene til stillingen om du ikke kan møte på arbeidsplassen for opplæring (opplæring er mer enn de tre første dagene liksom) 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #71 Skrevet 16. juni Det er jo ikke det minste rart du ikke har fått jobb. Når du søker inn med en holdning om at du «har rett på» og «krav på» alt mulig, at arbeidsgiver er pliktig til å gi deg det ene og det andre, helt uten gangsyn på hvorfor i all verden de skal ansette en nyutdannet med null erfaring, som at på til fikk fyken fra sin forrige jobb. Anonymkode: b74fd...d4e 5 1
voka Skrevet 16. juni Forfatter #72 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er jo ikke det minste rart du ikke har fått jobb. Når du søker inn med en holdning om at du «har rett på» og «krav på» alt mulig, at arbeidsgiver er pliktig til å gi deg det ene og det andre, helt uten gangsyn på hvorfor i all verden de skal ansette en nyutdannet med null erfaring, som at på til fikk fyken fra sin forrige jobb. Anonymkode: b74fd...d4e Alt jeg sier er jo arbeidsmiljøloven 😅 Sier ikke at jeg har rett på eller krav på noe som helst, men har opplevd en type tilrettelegging som funker for meg. Arbeidsgiver ønsker jo ikke mye fravær og da er jo tilrettelegging en fin grunn til å unngå dette. Da får jeg bare bli naver og stjele alle skattepengene dine da, da blir det vel flere hyggelige kommentarer fra deg å . 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #73 Skrevet 16. juni Snublefot62 skrev (8 timer siden): Utfordringen er ofte at man ikke vet slike ting når man ansetter noen nye, spesielt uten relevant arbeidserfaring og med høyt fravær på skolen. Det er en stor risiko å ta. Husk at arbeidsgivers plikter og strekker seg til å sørge for at den ansatte får gjort jobben sin, kan jobben sin og kan trives i jobben. Det kan i mange tilfeller best sikres med å være fysisk på kontoret. Så det er ikke alltid sånn at hjemmekontor er positivt for alle, selv om arbeidssøker i dette tilfelle mener det. Ja, det er en utfordring, men er ikke det en risiko som det er verdt å ta hvis det kan føre til at mange kan klare å stå i jobb i stedet for å bli uføre? Hvis hjemmekontor er den eneste tilretteleggingen en person behøver for å kunne jobbe, er det trist hvis arbeidsgivere skal være skeptiske til denne ordningen. Det kan jo forandre hele livet til en person i et slikt tilfelle, og det gagner hele samfunnet at flere er i jobb. Anonymkode: f6d01...2d5
voka Skrevet 16. juni Forfatter #74 Skrevet 16. juni Summeer skrev (2 timer siden): Men man kan ikke kreve tilrettelegging for en stilling man ikke har. Du oppfyller neppe kompetansekravene til stillingen om du ikke kan møte på arbeidsplassen for opplæring (opplæring er mer enn de tre første dagene liksom) Nei selvfølgelig ikke, tilrettelegging vil jo være noe man tar opp med arbeidsgiver etter ansettelse. Men jeg klarer jo å være på arbeidsplassen for opplæring, det er jo mer snakk om at når jeg har ting inne og har forstått arbeidsoppgavene osv at man kan tilrettelegge. Forventer jo ikke å få en jobb uten opplæring, eller at jeg aldri må møte på kontoret.
Snublefot62 Skrevet 16. juni #75 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er en utfordring, men er ikke det en risiko som det er verdt å ta hvis det kan føre til at mange kan klare å stå i jobb i stedet for å bli uføre? Hvis hjemmekontor er den eneste tilretteleggingen en person behøver for å kunne jobbe, er det trist hvis arbeidsgivere skal være skeptiske til denne ordningen. Det kan jo forandre hele livet til en person i et slikt tilfelle, og det gagner hele samfunnet at flere er i jobb. Anonymkode: f6d01...2d5 For samfunnet som en helhet er det det. Men hvem skal dekke merkostnaden dette kan medføre for bedriftene? Bedrifter er som hovedregel der for å tjene penger til eierene og ikke å drive velferd.
Summeer Skrevet 16. juni #76 Skrevet 16. juni voka skrev (9 minutter siden): Nei selvfølgelig ikke, tilrettelegging vil jo være noe man tar opp med arbeidsgiver etter ansettelse. Men jeg klarer jo å være på arbeidsplassen for opplæring, det er jo mer snakk om at når jeg har ting inne og har forstått arbeidsoppgavene osv at man kan tilrettelegge. Forventer jo ikke å få en jobb uten opplæring, eller at jeg aldri må møte på kontoret. Vi anser opplæringen til å vare minimum 6 mnd om man har erfaring fra før, 12 mnd om man er uten erfaring. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #77 Skrevet 16. juni Her var det mange rare svar. TS skriver at arbeidsgiver hverken har sett fravær eller sykdom. Så per nå handler dette først og fremst om at det er en vanskelig bransje å komme inn i når man ikke har særlig arbeidserfaring i det hele tatt. Jeg tenker at det sikkert blir bra med en jobbspesialist og tiltak. Jeg foreslår at du bruker tiden fram til tiltak til å skape innhold/bygge CV, uten å tenke at det nødvendigvis må gi det lønn. Snakk med NAV og hør om det er greit at du prøver å få deg noe frivillig arbeid eller praksisplass mens du venter som er relevant. Eller om de kan bistå med lønnstilskudd. Kan det være et lag/forening/veldedig organisasjon trenger enn gratis innholdsprodusent deltid? Anonymkode: 024ea...0f2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #78 Skrevet 16. juni Snublefot62 skrev (10 minutter siden): For samfunnet som en helhet er det det. Men hvem skal dekke merkostnaden dette kan medføre for bedriftene? Bedrifter er som hovedregel der for å tjene penger til eierene og ikke å drive velferd. Jeg ser poenget, men man bør jobbe med å finne løsninger for dette. En prøveperiode vil for eksempel også kunne redusere risikoen. Anonymkode: f6d01...2d5
Snublefot62 Skrevet 16. juni #79 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg ser poenget, men man bør jobbe med å finne løsninger for dette. En prøveperiode vil for eksempel også kunne redusere risikoen. Anonymkode: f6d01...2d5 Prøvetid finnes allerede. Og allikevel kan det være vanskelig å avslutte kontrakten med noen som ikke passer inn eller gjør jobben sin. Det krever ganske mye oppfølging fra arbeidsgivers side. Og det er bra - men det har en kost. Dessverre.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #80 Skrevet 16. juni Hvordan har du tenkt å fortelle en fremtidig arbeidsgiver om høyt fravær/stort behov for tilrettelegging da? Og hva slags type sykefravær er det du har (psykisk? Muskelsykdom? Migrene?)? Anonymkode: 1958d...732 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå