Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
voka skrev (22 minutter siden):

Jeg har tenkt litt på frilans før ja, men har alltid hørt at det er utrolig vanskelig uansett hvilken bransje du jobber i når du først skal jobbe for deg selv. Er derfor jeg har heller søkt for å bli ansatt et sted, litt tryggere sånn sett

Jeg er leder og ansetter folk. Ville aldri ansatt en person som kommer med krav om tilrettelegging før det er ansatt, som "forventer" hjemmekontor og er kronisk syk. Det lyser røde lamper lang vei og du vil slite med å få jobb. Vi har mange på hjemmekontor fast, meg selv inkludert. Men det krever mye av erfaring og tillitt for å få lov å sitte fast hjemme. Da hjelper de tikke at det kommer en utet arbeidserfaring som mener den har rettigheter.

Ville aldri ansatt en jeg viste var kronisk syk hvor det mest sannsynlig ville bli en del fravær på vedkommende. Det tror jeg gjelder de fleste bedrifter.

Anonymkode: 296e2...be4

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er leder og ansetter folk. Ville aldri ansatt en person som kommer med krav om tilrettelegging før det er ansatt, som "forventer" hjemmekontor og er kronisk syk. Det lyser røde lamper lang vei og du vil slite med å få jobb. Vi har mange på hjemmekontor fast, meg selv inkludert. Men det krever mye av erfaring og tillitt for å få lov å sitte fast hjemme. Da hjelper de tikke at det kommer en utet arbeidserfaring som mener den har rettigheter.

Ville aldri ansatt en jeg viste var kronisk syk hvor det mest sannsynlig ville bli en del fravær på vedkommende. Det tror jeg gjelder de fleste bedrifter.

Dere kan i hvertfall ikke klage over at det er så mange uføretrygdet i dag, når dere arbeidsgivere ikke kan tilrettelegge for arbeidstaker. Arbeidslivet er ikke tilrettelagt for oss kronisk syke, og da blir uføretrygd løsningen. 

Anonymkode: 763b5...242

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kommer absolutt ikke med krav FØR jeg er ansatt, men jeg vil sannsynligvis måtte ha tilrettelegging og dette vet jeg jo fra før. Dette blir jo en samtale man har etter man er ansatt, er mange som ikke sier at er verken syke eller trenger tilrettelegging på intervju eller i søknad. Inkludert meg. For meg så søker jeg jo mange jobber som har hybrid løsning eller hjemmekontor som et valg i søknadsteksten deres. Da det er det jo litt det samme for de om man velger det fordi man ønsker det eller som en tilrettelegging når man uansett får det med den stillingen de søker ut. 

Det er jo veldig vondt å høre egentlig, for alt vi vil er å bidra. Så får vi kjeft når vi ender opp med penger fra NAV

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere kan i hvertfall ikke klage over at det er så mange uføretrygdet i dag, når dere arbeidsgivere ikke kan tilrettelegge for arbeidstaker. Arbeidslivet er ikke tilrettelagt for oss kronisk syke, og da blir uføretrygd løsningen. 

Enig, alltid mange som klager over at uføre bare kan gå rundt hjemme. Men dere tar jo oss ikke inn noen steder, dere vil jo ikke ha oss i arbeidslivet. Skal vi bo på gata? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men realiteten er at mange arbeidsgivere ikke kan tilrettelegge for alle uføre og kronisk syke. Har man bedrift så er det for å yte arbeid i bytte mot penger. Kundene går som regel til de som kan levere forutsigbarhet.

Det handler ikke alltid om kapitalisme eller motvilje - men realiteter..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS søker jo på jobber der det står i stillingsannonsen at det er muligheter for å jobbe hjemmefra. Hjemmekontor i denne situasjonen gjør antakelig at han/hun vil ha mye mindre fravær enn om oppmøte på kontoret blir et krav. 

Anonymkode: f6d01...2d5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS søker jo på jobber der det står i stillingsannonsen at det er muligheter for å jobbe hjemmefra. Hjemmekontor i denne situasjonen gjør antakelig at han/hun vil ha mye mindre fravær enn om oppmøte på kontoret blir et krav. 

Jepp, akkurat det. Når hjemmeskole ble brukt under tiden min på skole og universitet var dette brukt slik at fraværet mitt skulle gå ned. Enten ved hele dager eller at jeg hadde halve hjemme og halve på skolen. Fikk gjort det jeg skulle samtidig som fraværet ble mindre. Og når det allerede står i stillingsannonsen at hjemmekontor er mulig burde det jo ikke være et problem. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men spørsmålet da blir hvor mye hjemmekontor en faktisk ser for seg. Når det står i stillingsutlysningen at det er muligheter for hjemmekontor så betyr ikke det nødvendigvis mye. Men som det står, mulighet for. Og ofte ikke i starten men etter en periode hvor en har bygget tillit og blitt "varm i trøya".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Men spørsmålet da blir hvor mye hjemmekontor en faktisk ser for seg. Når det står i stillingsutlysningen at det er muligheter for hjemmekontor så betyr ikke det nødvendigvis mye. Men som det står, mulighet for. Og ofte ikke i starten men etter en periode hvor en har bygget tillit og blitt "varm i trøya".

Jeg ser den, men så lenge TS får gjort alle arbeidsoppgavene sine og kan vise til gode resultater, burde det i seg selv være med på å bygge tillit. Det burde gå an å starte med fot eksempel 40–50 % hjemmekontor og så gradvis øke. 

AnonymBruker
Skrevet

*for

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser den, men så lenge TS får gjort alle arbeidsoppgavene sine og kan vise til gode resultater, burde det i seg selv være med på å bygge tillit. Det burde gå an å starte med fot eksempel 40–50 % hjemmekontor og så gradvis øke. 

Utfordringen er ofte at man ikke vet slike ting når man ansetter noen nye, spesielt uten relevant arbeidserfaring og med høyt fravær på skolen. Det er en stor risiko å ta.

Husk at arbeidsgivers plikter og strekker seg til å sørge for at den ansatte får gjort jobben sin, kan jobben sin og kan trives i jobben. Det kan i mange tilfeller best sikres med å være fysisk på kontoret. Så det er ikke alltid sånn at hjemmekontor er positivt for alle, selv om arbeidssøker i dette tilfelle mener det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
voka skrev (1 time siden):

Har det også, men de ferreste spør om portofølje. Søker som regel bare med cv og søknadstekst, er noen jobber som legger ved at du skal legge ved et eksempel arbeid eller lage et eksempelarbeid som passer for bedriften. Men de fleste spør ikke om det. 

Ønsker jo hjemmekontor som tilrettelegging på grunn av sykdom, og det er jo arbeidsgiver nødt til å kunne tilrettelegge for. 

Men du må jo selge deg inn, du må legge ved portofølje og vise hva du kan, selv om de ikke ber om det. 
Det kalles å være frempå, proaktiv, og vise initiativ. 

Og dette er ekstra viktig når du skal søke jobber som handler om å selge inn noe. 
Innholdsproduksjon handler jo om å lage ett produkt du skal selge, du må kunne analysere hva arbeidsgiveren ønsker, selv det de ikke sier rett ut. Og så må du levere det. 
Når du søker jobb, så er DU produktet du skal fremheve og selge inn. 

Jeg har tenkt litt på frilans før ja, men har alltid hørt at det er utrolig vanskelig uansett hvilken bransje du jobber i når du først skal jobbe for deg selv. Er derfor jeg har heller søkt for å bli ansatt et sted, litt tryggere sånn sett

Frilans kan være en kjempefin start for å få referanser, arbeidserfaring, og kunne vise til konkret arbeid du har utført. 
Og det er mye bedre enn å ikke gjøre noe. 

Men, for å jobbe frilans må du ha kontroll på økonomien. 

Ja det vet jeg absolutt, men både Nav og legespesialister mener at det er en veldig fin tilrettelegging for meg slik at jeg for utført jobben, er derfor jeg nevner dette da det ikke bare er en tanke i mitt hode men noe som andre instanser også er enig i. Er en del type jobber som både er hybrid og hjemmekontor eller mulighet for hjemmekontor når jeg søker. Så når de har det i stillingsannonsen vil jeg jo ikke tro at det skulle være et problem. 

Det hjelper ikke om nav og spesialister mener du kan utføre jobben,  hvis arbeidsgivere ikke er enig. 

Jeg har sett utallige anbefalinger om tilrettelegging fra Nav og spesialister, som viser at de har null forståelse for hvordan en del bransjer fungerer. 
Jeg har selv kronisk skade som gjør at jeg må ha tilrettelegging. Problemet er at jeg jobber i en bransje som er strengt regulert av lover og forskrifter, og flere anbefalinger ville brutt disse. De aner ikke noe om hvilke arbeidsoppgaver jeg faktisk har, og hvilke regler jeg må følge. Heldigvis har jeg lang nok erfaring til at jeg og sjefen min har gjort de nødvendige tiltakene. Noe av det innebærer å gi noen av mine arbeidsoppgaver over til andre, for jeg kan ikke utføre min jobb 100% i dårlige perioder. Og det igjen betyr at jeg har måtte ta noen andre oppgaver fra mine kolleger, som overhode ikke er relevant for min stilling igjen. 

Anonymkode: 696ac...9a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Utfordringen er ofte at man ikke vet slike ting når man ansetter noen nye, spesielt uten relevant arbeidserfaring og med høyt fravær på skolen. Det er en stor risiko å ta.

Husk at arbeidsgivers plikter og strekker seg til å sørge for at den ansatte får gjort jobben sin, kan jobben sin og kan trives i jobben. Det kan i mange tilfeller best sikres med å være fysisk på kontoret. Så det er ikke alltid sånn at hjemmekontor er positivt for alle, selv om arbeidssøker i dette tilfelle mener det.

Men hvordan skal man få arbeidserfaring når folk ikke ansetter? Jeg får jo ikke automatisk 10 års arbeidserfaring på en dag. Noen må kunne ta en sjanse på ansette nyutdannede. Hvis ikke kommer man seg jo aldri inn 

• Nyttig 1
Skrevet
voka skrev (2 minutter siden):

Men hvordan skal man få arbeidserfaring når folk ikke ansetter? Jeg får jo ikke automatisk 10 års arbeidserfaring på en dag. Noen må kunne ta en sjanse på ansette nyutdannede. Hvis ikke kommer man seg jo aldri inn 

Du er enten nødt til å selge deg selv, altså frilans, eller vise hva du er god for - og bedre enn alternativene.

Vil du at de skal ansette deg fordi du er god på det du gjør eller fordi de synes synd på deg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Virkeligheten er hard. Spesielt innenfor den bransjen du vil inn i. Det er tusenvis av flinke designere som ikke får jobb. Og da har de ikke utfordringer som krever tilrettelegging heller. Du har valgt et yrke som krever ganske mye. Det er mange som vil ha de jobbene. Jeg vil råde deg til å prøve å få jobber freelance. 
Hvor gammel er du? Jeg skulle ønske arbeidslivet hadde plass til alle, og at det ikke var så hardt som det er. Jeg vil tro det finnes jobber der det enklere å få jobb, du har jo valgt noe som er vanskelig for alle å få.

Anonymkode: 3fb3b...bb1

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (15 minutter siden):

Du er enten nødt til å selge deg selv, altså frilans, eller vise hva du er god for - og bedre enn alternativene.

Vil du at de skal ansette deg fordi du er god på det du gjør eller fordi de synes synd på deg?

Viser alltid hva jeg er god for, følger også opp bedriftene jeg søker på. Og har aldri nevnt sykdom for de jeg søker hos. Så de ansetter meg ikke på grunn av at de syns synd på meg. 
Vet at folk uten erfaring ofte ender med å lyve på seg erfaring. Og da får de jobb! 
Arbeidsgivere ønsker ikke ekte og ærlige folk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Virkeligheten er hard. Spesielt innenfor den bransjen du vil inn i. Det er tusenvis av flinke designere som ikke får jobb. Og da har de ikke utfordringer som krever tilrettelegging heller. Du har valgt et yrke som krever ganske mye. Det er mange som vil ha de jobbene. Jeg vil råde deg til å prøve å få jobber freelance. 
Hvor gammel er du? Jeg skulle ønske arbeidslivet hadde plass til alle, og at det ikke var så hardt som det er. Jeg vil tro det finnes jobber der det enklere å få jobb, du har jo valgt noe som er vanskelig for alle å få.

Anonymkode: 3fb3b...bb1

Men har du noen forslag til hva de jobbene eventuelt kunne verdt eventuelt? For jeg føler alle jobber krever erfaring nå. 
Har alltid vært flink visuelt, bilder og video har alltid vært det jeg har hørt jeg er flink til utenfra og det jeg selv føler meg flink til. 
var veldig god i politikk, men dette er jo noe du blir folkevalgt til. Kan ikke søke jobber som politiker. 

Skrevet
voka skrev (2 minutter siden):

Viser alltid hva jeg er god for, følger også opp bedriftene jeg søker på. Og har aldri nevnt sykdom for de jeg søker hos. Så de ansetter meg ikke på grunn av at de syns synd på meg. 
Vet at folk uten erfaring ofte ender med å lyve på seg erfaring. Og da får de jobb! 
Arbeidsgivere ønsker ikke ekte og ærlige folk. 

Selvfølgelig ønsker de seg ekte og ærlige folk. Du er jo for øvrig ikke helt åpen du heller da?

Verden er sånn den er. Bedrifter vil ha 20 åringer med 60 års erfaring, jobber gratis, verdt mye, er sultne, kan alt og er ydmyke. Det er realiteten. De får ikke alt de vil ha de heller. Heldigvis.

Hva kommer opp om du søker på navnet ditt på Google?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være stygg, men en må kunne se litt lenger enn egen nesetipp. Jeg forstår det er veldig frustrerende (jeg er selv delvis uføretrygded), men vi må kunne se dette i et litt større perspektiv og ikke skylde på de som ansetter og at "de ikke vil ha" oss. Det er rett og slett fordi det er svært vanskelig og dyrt å ha kronisk syke ansatte. Det går også ut over arbeidskollegaene til den kronisk syke. De fleste bedrifter er jo avhengig av en viss inntekt inn for å kunne betale sine ansatte, og hvis det er problematisk å få jobben utført, kommer det også mindre penger inn til bedriften, og vil dermed ikke kunna ha råd til ulike type tilrettelegging. Det er ikke bare å ha vikarer - disse må også ha opplæring og det koster både tid og penger det også. 

Anonymkode: 45830...46b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke for å være stygg, men en må kunne se litt lenger enn egen nesetipp. Jeg forstår det er veldig frustrerende (jeg er selv delvis uføretrygded), men vi må kunne se dette i et litt større perspektiv og ikke skylde på de som ansetter og at "de ikke vil ha" oss. Det er rett og slett fordi det er svært vanskelig og dyrt å ha kronisk syke ansatte. Det går også ut over arbeidskollegaene til den kronisk syke. De fleste bedrifter er jo avhengig av en viss inntekt inn for å kunne betale sine ansatte, og hvis det er problematisk å få jobben utført, kommer det også mindre penger inn til bedriften, og vil dermed ikke kunna ha råd til ulike type tilrettelegging. Det er ikke bare å ha vikarer - disse må også ha opplæring og det koster både tid og penger det også. 

Anonymkode: 45830...46b

Det er klart. Man må rett og slett bare slutte å prøve å "ta" uføretrygdede for å ikke jobbe, for det er ikke muligheter for dem i ordinært arbeidsliv. 

Anonymkode: 6e206...415

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...