AnonymBruker Skrevet 15. juni #21 Skrevet 15. juni voka skrev (4 minutter siden): Innenfor innholdsproduksjon, ekstremt mange jobber som ligger ute. Men konkurransen er jo hard Har du noen portefølje da? Anonymkode: ac872...789
voka Skrevet 15. juni Forfatter #22 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du noen portefølje da? Anonymkode: ac872...789 Ja. Imens jeg studerte så var en av oppgavene våre gjennom 3 år å legge inn det vi lagde i portoføljen vår.
Tubaluba Skrevet 15. juni #23 Skrevet 15. juni voka skrev (53 minutter siden): Har tidligere prøvd en butikkjobb som nevnt, og der ble jeg sagt opp. Jeg får ikke til de arbeidsoppgavene. I tillegg er det mye kassaarbeid, noe som funket dårlig da jeg sliter med tall. Søker nå derfor kun jobber innenfor det jeg kan. Men har en legetime hos fastlegen på fredag for å få en arbeidsvurdering, har også søkt aap. Har også blitt satt på venteliste på et tiltak fra nav som heter arbeid med støtte, hvor man får en jobbspesialist som man kan snakke med og som kan finne litt flere jobber innenfor det jeg jeg flink til. Men har ikke fått noe tilbud slik som du nevner fra nav, det har de ikke nevnt. Det kan du selv høre med NAV om, de foreslår det ikke nødvendigvis selv. Hør med de hva slags muligheter som er, iallefall. Samtale med jobbspesialist er flott, kanskje du kommer litt videre der. 1
voka Skrevet 15. juni Forfatter #24 Skrevet 15. juni Tubaluba skrev (1 time siden): Det kan du selv høre med NAV om, de foreslår det ikke nødvendigvis selv. Hør med de hva slags muligheter som er, iallefall. Samtale med jobbspesialist er flott, kanskje du kommer litt videre der. Takk. Ja jeg håper det hvertfall, er bare på venteliste, den er 6 måneder lang så jeg får ikke hjelp før i desember eventuelt. Kjipt med så lang ventetid, så håper jo at det er verdt ventetiden
AnonymBruker Skrevet 16. juni #25 Skrevet 16. juni voka skrev (15 timer siden): Ekstremt mange som studerer ting med økonomi, hr eller administrasjon så jeg skjønner at konkurransen er hard for han sin del å. Jeg søker jobber innenfor innholdsproduksjon og some, mange søkere. Men hvis han ikke har noen sykdommer slik som meg så kan et tips være å søke hvor som helst i landet. Det at man kan flytte på seg er positivt for arbeidsgivere tror jeg. voka skrev (15 timer siden): Ja. Imens jeg studerte så var en av oppgavene våre gjennom 3 år å legge inn det vi lagde i portoføljen vår. Portoføljen bør inneholde mye mer enn kun skoleoppgavene. For eksempel egne kontoer på SoMe eller ting du har laget som frivillig. Litt av utfordringen med den type jobb er at man må jobbe seg oppover. Og det er ikke de som har null erfaring verken fra bransjen eller andre bransjer som får de selvstendige stillingene med hjemmekontor. Hjemmekontor krever tillit, og tillit er noe man opparbeider seg. Hvis de eneste papirene du har viser mye fravær og/eller lave/middelmådige karakterer, så er ikke det tillitsvekkende. Jeg kjenner flere som jobber med innholdsproduksjon, og some. Alle har mulighet for hjemmekontor, men alle må også være fleksible og strukturerte, de må kunne stille på møter med interne og eksterne, de må kunne stille opp på lokalisasjoner for å ta bilder eller få ett helhetlig inntrykk av det som skal presenteres. Det er kun en jeg kjenner som jobber med det, som hovedsakelig har hjemmekontor, og den personen har over 10 års erfaring som journalist fra før. Anonymkode: 696ac...9a5 4
Snublefot62 Skrevet 16. juni #26 Skrevet 16. juni Å forvente hjemmekontor, i et yrke du ikke har erfaring i, når du har blitt sparket fra tidligere arbeidsplass og du har mye fravær på skolen? Beklager å si det men det er kanskje litt vel kravstort og naivt. Hjemmekontor fordrer at du jobber selvstendig og har nok erfaring til å være selvgående. I tillegg krever det tillit. Du nevner at du har utdannet deg innen innholdsproduksjon, men at du kun har en portefølje bestående av skoleoppgaver. Kanskje du skal vise hva du kan med å faktisk produsere innhold og vokse porteføljen din? Det sørger for at du og holder deg litt oppdatert og relevant, og potensielle arbeidsgivere får et bedre inntrykk av dine kunnskaper og stiler. 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #27 Skrevet 16. juni Har du prøvd å jobbe freelance? Å finne småjobber på nett via Upwork eller tilsvarende kan jo være en mulighet. Anonymkode: aa5fe...b75 2
voka Skrevet 16. juni Forfatter #28 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Portoføljen bør inneholde mye mer enn kun skoleoppgavene. For eksempel egne kontoer på SoMe eller ting du har laget som frivillig. Litt av utfordringen med den type jobb er at man må jobbe seg oppover. Og det er ikke de som har null erfaring verken fra bransjen eller andre bransjer som får de selvstendige stillingene med hjemmekontor. Hjemmekontor krever tillit, og tillit er noe man opparbeider seg. Hvis de eneste papirene du har viser mye fravær og/eller lave/middelmådige karakterer, så er ikke det tillitsvekkende. Jeg kjenner flere som jobber med innholdsproduksjon, og some. Alle har mulighet for hjemmekontor, men alle må også være fleksible og strukturerte, de må kunne stille på møter med interne og eksterne, de må kunne stille opp på lokalisasjoner for å ta bilder eller få ett helhetlig inntrykk av det som skal presenteres. Det er kun en jeg kjenner som jobber med det, som hovedsakelig har hjemmekontor, og den personen har over 10 års erfaring som journalist fra før. Anonymkode: 696ac...9a5 Har det også, men de ferreste spør om portofølje. Søker som regel bare med cv og søknadstekst, er noen jobber som legger ved at du skal legge ved et eksempel arbeid eller lage et eksempelarbeid som passer for bedriften. Men de fleste spør ikke om det. Ønsker jo hjemmekontor som tilrettelegging på grunn av sykdom, og det er jo arbeidsgiver nødt til å kunne tilrettelegge for.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #29 Skrevet 16. juni voka skrev (7 minutter siden): Ønsker jo hjemmekontor som tilrettelegging på grunn av sykdom, og det er jo arbeidsgiver nødt til å kunne tilrettelegge for. Nei. De er ikke nødt til det, de ansetter heller noen som ikke krever tilrettelegging.... Anonymkode: f8242...52b 8 2
voka Skrevet 16. juni Forfatter #30 Skrevet 16. juni Snublefot62 skrev (55 minutter siden): Å forvente hjemmekontor, i et yrke du ikke har erfaring i, når du har blitt sparket fra tidligere arbeidsplass og du har mye fravær på skolen? Beklager å si det men det er kanskje litt vel kravstort og naivt. Hjemmekontor fordrer at du jobber selvstendig og har nok erfaring til å være selvgående. I tillegg krever det tillit. Du nevner at du har utdannet deg innen innholdsproduksjon, men at du kun har en portefølje bestående av skoleoppgaver. Kanskje du skal vise hva du kan med å faktisk produsere innhold og vokse porteføljen din? Det sørger for at du og holder deg litt oppdatert og relevant, og potensielle arbeidsgivere får et bedre inntrykk av dine kunnskaper og stiler. Jeg forventer det ikke men at det er en tilretteleggelse på grunn av sykdom, arbeidsgiver er jo nødt til å sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø. Selv om jeg er nyutdannet vil jeg jo stå på rettighetene mine som kronisk syk. Jeg foretrekker å jobbe selvstendig det er da jeg jobber best, er introvert så jeg fokuserer mye bedre når jeg får jobbet alene så akkurat det er ikke et problem. Ble sagt opp fordi jeg ikke solgte nok. Hilste alltid på kundene, slo av en prat og spurte om de trengte hjelp, de sa som oftest nei. Og da mente sjefen at jeg måtte fortsette og pushe på, det prøvde jeg og blir bare møtt med at kundene klarer seg selv. De andre ansatte i butikken sa ikke mer til kundene enn det jeg gjorde, så den sjefen likte meg bare ikke. Da jeg gjorde alt det de andre gjorde selv om jeg var så syk at jeg måtte holde meg fast for å kunne stå oppreist. Vet at en annen jente ble sykmeldt pga den jobben der og fikk kjeft av sjefen fordi hun ble sykmeldt. I tillegg ekstremt lav lønn. Selv etter at jeg fikk jobben fortsatte sjefen å intervjue nye kandidater til den stillingen jeg ble ansatt i, noe han fortalte til de andre medarbeiderne men ikke meg. Det var jo tydelig at jeg ikke skulle få være der så lenge. Så det var ikke en bedrift som var så ordentlig bra. Men ja, på noen jobbsøknader har de bedt om en prøve som passer til deres bedrift og da ar jeg laget det. De ligger i portoføljen å, lager også litt innhold slik at jeg holder meg oppdatert på ting så jeg putter de i portoføljen å. Så ja skal absolutt fortsette med det. Når jeg kommer på en innholdside så skriver jeg den alltid ned og prøver meg litt fram til et resultat jeg er fornøyd med.
voka Skrevet 16. juni Forfatter #31 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. De er ikke nødt til det, de ansetter heller noen som ikke krever tilrettelegging.... Anonymkode: f8242...52b Ja de kan ansette hvem de vil selvfølgelig, men i arbeidsmiljøloven så må de jo tilrettelegge det har alle med kronisk sykdom rett til.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #32 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. De er ikke nødt til det, de ansetter heller noen som ikke krever tilrettelegging.... Anonymkode: f8242...52b Er nettopp derfor det er så mange uføretrygdede. Det er ikke plass til mennesker som trenger tilrettelegging i arbeidslivet. Anonymkode: 6e206...415 2 2
voka Skrevet 16. juni Forfatter #33 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er nettopp derfor det er så mange uføretrygdede. Det er ikke plass til mennesker som trenger tilrettelegging i arbeidslivet. Anonymkode: 6e206...415 Jepp, har så absolutt lyst til å bidra. Å bli utfør er vel et mareritt håper jeg slipper slikt 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #34 Skrevet 16. juni voka skrev (9 minutter siden): Har det også, men de ferreste spør om portofølje. Søker som regel bare med cv og søknadstekst, er noen jobber som legger ved at du skal legge ved et eksempel arbeid eller lage et eksempelarbeid som passer for bedriften. Men de fleste spør ikke om det. Ønsker jo hjemmekontor som tilrettelegging på grunn av sykdom, og det er jo arbeidsgiver nødt til å kunne tilrettelegge for. De er nødt til å tilrettelegge for ansatte, ja, men de er ikke nødt til å ansette deg. Hvis du har et handicap som gjør deg mindre produktiv enn andre ansatte, må du enten har kontakter eller hjelp fra f.eks. NAV for å få jobben, eller så må du være betraktelig bedre på andre områder. Når du da sier du har lite erfaring og ingenting å vise til utover skoleoppgaver, hvorfor skal de velge deg? Porteføljen er ikke noe du kan forvente at de spør etter, enten du har den eller ei. Den må på plass FØR CV og søknad. Skal du lykkes i den bransjen må du har tilstedeværelse på nett, på et eller annet vis. Du har ikke en Youtube-kanal, nettside med fotografier eller grafisk design, publiserte greier innenfor frivillighet, eller NOE å vise deg frem med? Anonymkode: ac872...789 4
viren Skrevet 16. juni #35 Skrevet 16. juni voka skrev (Akkurat nå): Ja de kan ansette hvem de vil selvfølgelig, men i arbeidsmiljøloven så må de jo tilrettelegge det har alle med kronisk sykdom rett til. Det er riktig, men de behøver ikke tilby hjemmekontor som en del av tilretteleggingen. Med så lite erfaring tror jeg ikke det er sannsynlig at du får jobb med hjemmekontor. Som noen andre nevnte kan frilans være et alternativ for deg, altså å drive for deg selv og jobbe på oppdragsbasis. 3 1
voka Skrevet 16. juni Forfatter #36 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De er nødt til å tilrettelegge for ansatte, ja, men de er ikke nødt til å ansette deg. Hvis du har et handicap som gjør deg mindre produktiv enn andre ansatte, må du enten har kontakter eller hjelp fra f.eks. NAV for å få jobben, eller så må du være betraktelig bedre på andre områder. Når du da sier du har lite erfaring og ingenting å vise til utover skoleoppgaver, hvorfor skal de velge deg? Porteføljen er ikke noe du kan forvente at de spør etter, enten du har den eller ei. Den må på plass FØR CV og søknad. Skal du lykkes i den bransjen må du har tilstedeværelse på nett, på et eller annet vis. Du har ikke en Youtube-kanal, nettside med fotografier eller grafisk design, publiserte greier innenfor frivillighet, eller NOE å vise deg frem med? Anonymkode: ac872...789 Ja som sagt så er jeg registrert hos nav og er på en venteliste på et tiltak. Arbeid med støtte hvor man får en jobbspesialist, men dette tar jo som sagt 6 måneder. Og da kommer jeg jo selvsagt til å søke og være ivrig selv alene mens jeg venter på det, har jo en veilder på nav i mens. Skal også få en arbeidsevne vurdering av fastlegen, da er det litt lettere å søke. Jeg hadde en youtube kanal når jeg var ungdom, nå driver jeg mye med instagram og tiktok.
voka Skrevet 16. juni Forfatter #37 Skrevet 16. juni viren skrev (6 minutter siden): Det er riktig, men de behøver ikke tilby hjemmekontor som en del av tilretteleggingen. Med så lite erfaring tror jeg ikke det er sannsynlig at du får jobb med hjemmekontor. Som noen andre nevnte kan frilans være et alternativ for deg, altså å drive for deg selv og jobbe på oppdragsbasis. Jeg har tenkt litt på frilans før ja, men har alltid hørt at det er utrolig vanskelig uansett hvilken bransje du jobber i når du først skal jobbe for deg selv. Er derfor jeg har heller søkt for å bli ansatt et sted, litt tryggere sånn sett
AnonymBruker Skrevet 16. juni #38 Skrevet 16. juni voka skrev (15 minutter siden): Ja de kan ansette hvem de vil selvfølgelig, men i arbeidsmiljøloven så må de jo tilrettelegge det har alle med kronisk sykdom rett til. Jeg heier på deg altså, men vil komme med et innspill her. Du sier du har krav på tilrettelegging, men husk at det kravet ikke er absolutt, eller kun skal skje på dine premisser. Arbeidsgiver skal tilrettelegge, så sant det ikke går ut over arbeidet eller andre på arbeidsplassen. Selv om du mener hjemmekontor er best, er ikke arbeidsgiver pliktig å gi deg det som et ledd i tilrettelegging, om det kan gå ut over jobben eller øvrige kollegaer. Anonymkode: dd85a...04a 8 2
voka Skrevet 16. juni Forfatter #39 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg heier på deg altså, men vil komme med et innspill her. Du sier du har krav på tilrettelegging, men husk at det kravet ikke er absolutt, eller kun skal skje på dine premisser. Arbeidsgiver skal tilrettelegge, så sant det ikke går ut over arbeidet eller andre på arbeidsplassen. Selv om du mener hjemmekontor er best, er ikke arbeidsgiver pliktig å gi deg det som et ledd i tilrettelegging, om det kan gå ut over jobben eller øvrige kollegaer. Anonymkode: dd85a...04a Ja det vet jeg absolutt, men både Nav og legespesialister mener at det er en veldig fin tilrettelegging for meg slik at jeg for utført jobben, er derfor jeg nevner dette da det ikke bare er en tanke i mitt hode men noe som andre instanser også er enig i. Er en del type jobber som både er hybrid og hjemmekontor eller mulighet for hjemmekontor når jeg søker. Så når de har det i stillingsannonsen vil jeg jo ikke tro at det skulle være et problem. 1
Snublefot62 Skrevet 16. juni #40 Skrevet 16. juni voka skrev (21 minutter siden): Jeg forventer det ikke men at det er en tilretteleggelse på grunn av sykdom, arbeidsgiver er jo nødt til å sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø. Selv om jeg er nyutdannet vil jeg jo stå på rettighetene mine som kronisk syk. Jeg foretrekker å jobbe selvstendig det er da jeg jobber best, er introvert så jeg fokuserer mye bedre når jeg får jobbet alene så akkurat det er ikke et problem. Ble sagt opp fordi jeg ikke solgte nok. Hilste alltid på kundene, slo av en prat og spurte om de trengte hjelp, de sa som oftest nei. Og da mente sjefen at jeg måtte fortsette og pushe på, det prøvde jeg og blir bare møtt med at kundene klarer seg selv. De andre ansatte i butikken sa ikke mer til kundene enn det jeg gjorde, så den sjefen likte meg bare ikke. Da jeg gjorde alt det de andre gjorde selv om jeg var så syk at jeg måtte holde meg fast for å kunne stå oppreist. Vet at en annen jente ble sykmeldt pga den jobben der og fikk kjeft av sjefen fordi hun ble sykmeldt. I tillegg ekstremt lav lønn. Selv etter at jeg fikk jobben fortsatte sjefen å intervjue nye kandidater til den stillingen jeg ble ansatt i, noe han fortalte til de andre medarbeiderne men ikke meg. Det var jo tydelig at jeg ikke skulle få være der så lenge. Så det var ikke en bedrift som var så ordentlig bra. Men ja, på noen jobbsøknader har de bedt om en prøve som passer til deres bedrift og da ar jeg laget det. De ligger i portoføljen å, lager også litt innhold slik at jeg holder meg oppdatert på ting så jeg putter de i portoføljen å. Så ja skal absolutt fortsette med det. Når jeg kommer på en innholdside så skriver jeg den alltid ned og prøver meg litt fram til et resultat jeg er fornøyd med. Ja arbeidsgiver har plikter men tilrettemleggingsplikten er ikke uendelig og det er ikke en enveisgate. Problemet med forrige jobben er ikke hvorfor du ble sagt opp, men at du ble sagt opp. På CVen din står det arbeidsforholdet og når de spør deg om hvorfor du ikke jobber der lenger blir svaret "jeg ble sagt opp". Alle forklaringer etter det blir sannsynligvis ikke hørt. Uansett hvor gode de er. Hvilken typer innhold er det du produserer? Er dette noe som kan søkes opp på nettet når en søker etter navnet ditt? I mitt yrke er det ikke nødvendigvis at nye arbeidsgivere spør etter å se hva jeg har jobbet med å lage tidligere. Men de søker garantert opp navnet mitt. Og dersom det da blir et tomt resultat så sier det ganske mye i min bransje. Kanskje du bør tenke på noe tilsvarende for deg selv? Snakker vi for eks om videoer, bilder, fotografier, logoer, kunst, design osv så vil det være helt naturlig å ha noe liggende søkbart på nettet. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå