Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå søkt jobber i 1 år og får ingen ting, har tatt en utdannelse. I tillegg er jeg kronisk syk og har også en lærevanske: dyskalkuli. Tidligere har jeg prøvd å søke alle mulige jobber, slik som butikker, resturanter, lager, til og med eksamensvakt. 

Jeg hadde i en periode jobb i matbutikk, men klarte ikke fortsette der. Så nå søker jeg hovedsakelig på jobber innenfor det feltet jeg kan, men der er det jo 100-400 søkere per jobb. Da er det jo klart at de velger de med lenger erfaring, har tidligere fått telefon intervjuer hvor jeg da ikke har gått videre til andregangs intervju grunnet at de valgte de med 10+ års erfaring videre. 

Jeg trenger tilrettelegging på jobb, hadde tilrettelegging mye av min skolegang grunnet sykdom. Hadde mye hjemmeskole, og ser derfor at tilrettelegging med hjemmekontor kan være en god ide for meg. Fra skolegangen har jeg ekstremt mye fravær, så jeg vet ikke helt om en 100% stilling funker for meg. 

Jeg er i dialog med nav men alt der tar jo ekstremt lang ventetid. Er satt opp på venteliste med tiltaket arbeid med støtte. Dette har en 6 måneders venteliste. 

Det virker jo helt håpløst å få jobber når man ikke har noe erfaring, noen må jo kunne ta sjansen på oss å. 

• Hjerte 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vurder om du kan melde deg som frivillig, for da får du erfaring. Eller spør om du kan hospitere hos en bedrift. Da viser du også engasjement. Slik får du erfaring 😊

Jeg har vært ung ufør siden jeg var myndig, men jeg har aldri vært i fast jobb. Likevel så har jeg nesten ingen hull i CV’en og mye erfaring. Har en bachelor og master + frivillig arbeid både på festivaler og i organisasjoner - innenfor det jeg er utdannet som. Hadde også mye tilrettelegging gjennom grunnskolen og videregående (kortere dager, hjemmearbeid etc). På uni var ingenting obligatorisk, så jeg jobbet hjemmefra.

Anonymkode: 763b5...242

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det høres unektelig ut som du har såpass mye i bagasjen at det i første omgang kan bli vanskelig å få jobb på ordinær måte. 

Vi har hatt flere på jobben hos meg via NAV, hvor NAV gir lønnstilskudd. I retur får de opplæring/arbeidstrening i en gitt periode. 

Eventuelt kan du forsøke vikarbyrå. 

Anonymkode: 97a49...90d

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres unektelig ut som du har såpass mye i bagasjen at det i første omgang kan bli vanskelig å få jobb på ordinær måte. 

Vi har hatt flere på jobben hos meg via NAV, hvor NAV gir lønnstilskudd. I retur får de opplæring/arbeidstrening i en gitt periode. 

Eventuelt kan du forsøke vikarbyrå. 

Anonymkode: 97a49...90d

Har søkt over 100 jobber, men jeg har ingen erfaring. Når jeg søker så søker jeg på den vanlige måten via finn, arbeidsplassen osv. Ingen av de jeg søker hos vet at jeg er kronisk syk, så de velger jo andre på grunn av at de andre har mer erfaring enn meg. De jeg har hatt telefon intervju med vet heller ikke dette. 

Lever nå for tiden på 5300 kroner i måneden jeg får økonomisk sosialhjelp fra NAV. Det kan jo hende det blir bedre når jeg kommer meg på tiltaket hos nav, men det tar jo et halvt år. Så da søker jeg bare på egenhånd selv. Skal også til fastlegen om ikke så lenge for å få en vurdering av arbeidsevnen min. 

Skrevet

Vurder om du kan melde deg som frivillig, for da får du erfaring. Eller spør om du kan hospitere hos en bedrift. Da viser du også engasjement. Slik får du erfaring 😊

Jeg har vært ung ufør siden jeg var myndig, men jeg har aldri vært i fast jobb. Likevel så har jeg nesten ingen hull i CV’en og mye erfaring. Har en bachelor og master + frivillig arbeid både på festivaler og i organisasjoner - innenfor det jeg er utdannet som. Hadde også mye tilrettelegging gjennom grunnskolen og videregående (kortere dager, hjemmearbeid etc). På uni var ingenting obligatorisk, så jeg jobbet hjemmefra.

Anonymkode: 763b5...242

Takk. Jeg var politisk engasjert som ungdom. Dette var frivillig der fikk jeg jobbe litt med sosiale medier blant annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du behov for annen form for tilrettelegging utenom mulighet til å jobbe hjemmefra? 

Du sier du har søkt jobber i ett år, har du tatt utdanningen i løpet av dette året, eller er det ett år siden du var ferdig med utdanningen? Er det kun dette året som er hull i cv? 
Mye fravær i skoletiden, er det fra tidligere av, eller under dette utdanningsløpet? 
Hvor lenge jobbet du i matbutikk? 

Det er kjempevanskelig for svært mange å få jobb som nyutdannet. Det er enda vanskeligere dersom man ikke har tidligere arbeidserfaring. Hvis det i tillegg kommer frem på papirene dine at du både har hull i cv og mye fravær fra skolegang, så er det enda verre. Har du hatt tilrettelegging for dyskalkulien, eller fremstår det som du har fått dårlige karakterer i en del fag? 

Du nevner en del ting som er typiske ting som plasserer deg lengre ned på kandidatliste for jobber. 
Jeg tror du faktisk ville kunne hatt større sjanse med å være ærlig om sykdom helt fra starten av. Skrive rett ut i søknader at du har vært utenfor arbeidslivet grunnet sykdom, du har noen utfordringer, men at du er klar for arbeidslivet. 
Mange vil forkaste en cv som er full av hull som ikke forklares. Men hvis du er frempå, og forklarer med en gang, så vil du kunne fremstå som en som er både ærlig og reflektert. 

Anonymkode: 696ac...9a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags utdanning har du da?

Anonymkode: 94b3f...84d

AnonymBruker
Skrevet

Kopierer inn det jeg svarte i en annen tråd... like gjeldende her. 

Sønn, med bachelor i HR - for 2 år siden. Har sikkert søkt 80-100 jobber, har vært på 2-3 intervjuer. NAV-rådgiver har gått gjennom søknad og cv, og mente den var bra... 
Alle vil ha noen med erfaring., han har kun erfaring fra butikk - men samtidig både oppgjør, stengning, varelager etc (stor butikk), har til tider mye ansvar, jobber 80 - 100 %.
Nå tar han bachelor i økonomi og administrasjon og... ved siden av sin "extrajobb" , og blir ferdig til jul. 
Virker ganske håpløst, men håper det hjelper med den komboen av utdannelser. 

Anonymkode: 73b90...d8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sønn, med bachelor i HR - for 2 år siden. Har sikkert søkt 80-100 jobber, har vært på 2-3 intervjuer. NAV-rådgiver har gått gjennom søknad og cv, og mente den var bra... 
Alle vil ha noen med erfaring., han har kun erfaring fra butikk - men samtidig både oppgjør, stengning, varelager etc (stor butikk), har til tider mye ansvar, jobber 80 - 100 %.
Nå tar han bachelor i økonomi og administrasjon og... ved siden av sin "extrajobb" , og blir ferdig til jul. 

Han bør heller ta MBA som også inneholder økonomi og ledelse enn en ny bachelor. Har ellers ikke så mye råd enn at HR og økonomi er vanskelig å få jobb innen da det er så mange som studerer det.

Anonymkode: e7067...ddf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 13.39):

Har du behov for annen form for tilrettelegging utenom mulighet til å jobbe hjemmefra? 

Du sier du har søkt jobber i ett år, har du tatt utdanningen i løpet av dette året, eller er det ett år siden du var ferdig med utdanningen? Er det kun dette året som er hull i cv? 
Mye fravær i skoletiden, er det fra tidligere av, eller under dette utdanningsløpet? 
Hvor lenge jobbet du i matbutikk? 

Det er kjempevanskelig for svært mange å få jobb som nyutdannet. Det er enda vanskeligere dersom man ikke har tidligere arbeidserfaring. Hvis det i tillegg kommer frem på papirene dine at du både har hull i cv og mye fravær fra skolegang, så er det enda verre. Har du hatt tilrettelegging for dyskalkulien, eller fremstår det som du har fått dårlige karakterer i en del fag? 

Du nevner en del ting som er typiske ting som plasserer deg lengre ned på kandidatliste for jobber. 
Jeg tror du faktisk ville kunne hatt større sjanse med å være ærlig om sykdom helt fra starten av. Skrive rett ut i søknader at du har vært utenfor arbeidslivet grunnet sykdom, du har noen utfordringer, men at du er klar for arbeidslivet. 
Mange vil forkaste en cv som er full av hull som ikke forklares. Men hvis du er frempå, og forklarer med en gang, så vil du kunne fremstå som en som er både ærlig og reflektert. 

Anonymkode: 696ac...9a5

Skal til fastlegen for å vurdere arbeidsevnen, så kan jo hende at jeg må eventuelt ta lavere stillingsprosenter. Jeg har kun hatt hjemmeskole som tilrettelegging så det er den eneste tilretteleggingen jeg har prøvd før og som kan overføres til arbeidslivet. 

Jeg har søkt jobber i et år ja, ble ferdig med 3 åring utdanning også søkte jeg jobber etter det. Det er nå et år siden jeg ble ferdig. Jeg har aldri jobbet før, så har jo sånn sett ingen ting på CVén. 

Mye fravær i skoletiden, det er helt siden jeg ble syk fra 4 klasse.  Og jeg jobbet i matbutikk i 2 måneder. Var sjefen som sa meg opp, så det var ikke jeg som gå opp fortidlig. 

Har ikke hatt noe tilrettelegging med dyskalkuli, har fått ekstra mattelekser og slikt. Men jeg måtte jo ta matte for å få studiekompetanse. 

Takk for tips, skal prøve det på de neste jobbene jeg søker på. Konkurransen er jo hard men da er det hvertfall en forklaring sånn sett. Er på en venteliste på et tiltak fra nav, arbeid med støtte men det tar jo 6 måneder å vente på å få plass der. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor søker du ikke dagpenger hos Nav? 

Anonymkode: 19b32...21d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 22.49):

Han bør heller ta MBA som også inneholder økonomi og ledelse enn en ny bachelor. Har ellers ikke så mye råd enn at HR og økonomi er vanskelig å få jobb innen da det er så mange som studerer det.

Anonymkode: e7067...ddf

Han  har bare ett semester igjen på økad-bacheloren, så tror det er nok for en stund nå... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 17.03):

Sier som en annen her, han burde heller tatt master. Økad er jo også en utdanning der det utdannes ørten folks om ikke får relevant jobb, så ikke sikkert det hjelper noe særlig.

Anonymkode: b74fd...d4e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilrettelegging med hjemmekontor uten erfaring er en altfor høy forventning å stille til en fremtidig arbeidsgiver. 

Tror nok du må justere forventningene litt. Eventuelt jobbe deltid. 

Hjemmekontor gis sjelden til folk uten høyere utdanning, også litt fordi høyere utdanning jo faktisk viser at man klarer å disponere oppgaver på egenhånd. 

Anonymkode: c5853...842

• Liker 4
Skrevet
voka skrev (På 10.6.2025 den 18.11):

Har nå søkt jobber i 1 år og får ingen ting, har tatt en utdannelse. I tillegg er jeg kronisk syk og har også en lærevanske: dyskalkuli. Tidligere har jeg prøvd å søke alle mulige jobber, slik som butikker, resturanter, lager, til og med eksamensvakt. 

Jeg hadde i en periode jobb i matbutikk, men klarte ikke fortsette der. Så nå søker jeg hovedsakelig på jobber innenfor det feltet jeg kan, men der er det jo 100-400 søkere per jobb. Da er det jo klart at de velger de med lenger erfaring, har tidligere fått telefon intervjuer hvor jeg da ikke har gått videre til andregangs intervju grunnet at de valgte de med 10+ års erfaring videre. 

Jeg trenger tilrettelegging på jobb, hadde tilrettelegging mye av min skolegang grunnet sykdom. Hadde mye hjemmeskole, og ser derfor at tilrettelegging med hjemmekontor kan være en god ide for meg. Fra skolegangen har jeg ekstremt mye fravær, så jeg vet ikke helt om en 100% stilling funker for meg. 

Jeg er i dialog med nav men alt der tar jo ekstremt lang ventetid. Er satt opp på venteliste med tiltaket arbeid med støtte. Dette har en 6 måneders venteliste. 

Det virker jo helt håpløst å få jobber når man ikke har noe erfaring, noen må jo kunne ta sjansen på oss å. 

Fins det feks en Røde Kors butikk, klesbutikk, kafe eller lignende, hvor du kan spørre om jobb og si at de vil få støtte fra NAV for å ha deg ansatt? Feks at NAV dekker 50% av lønna di? (Hvis det er tilfelle, det er iallfall ikke uvanlig). 

Skrevet
Tubaluba skrev (2 timer siden):

Fins det feks en Røde Kors butikk, klesbutikk, kafe eller lignende, hvor du kan spørre om jobb og si at de vil få støtte fra NAV for å ha deg ansatt? Feks at NAV dekker 50% av lønna di? (Hvis det er tilfelle, det er iallfall ikke uvanlig). 

Har tidligere prøvd en butikkjobb som nevnt, og der ble jeg sagt opp. Jeg får ikke til de arbeidsoppgavene. I tillegg er det mye kassaarbeid, noe som funket dårlig da jeg sliter med tall. Søker nå derfor kun jobber innenfor det jeg kan. Men har en legetime hos fastlegen på fredag for å få en arbeidsvurdering, har også søkt aap. Har også blitt satt på venteliste på et tiltak fra nav som heter arbeid med støtte, hvor man får en jobbspesialist som man kan snakke med og som kan finne litt flere jobber innenfor det jeg jeg flink til. 

Men har ikke fått noe tilbud slik som du nevner fra nav, det har de ikke nevnt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 17.03):

Ekstremt mange som studerer ting med økonomi, hr eller administrasjon så jeg skjønner at konkurransen er hard for han sin del å. Jeg søker jobber innenfor innholdsproduksjon og some, mange søkere. Men hvis han ikke har noen sykdommer slik som meg så kan et tips være å søke hvor som helst i landet. Det at man kan flytte på seg er positivt for arbeidsgivere tror jeg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor søker du ikke dagpenger hos Nav? 

Anonymkode: 19b32...21d

Fordi jeg har aldri hatt en ordentlig jobb, man får ikke dagpenger hvis du ikke har hatt en jobb. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tilrettelegging med hjemmekontor uten erfaring er en altfor høy forventning å stille til en fremtidig arbeidsgiver. 

Tror nok du må justere forventningene litt. Eventuelt jobbe deltid. 

Hjemmekontor gis sjelden til folk uten høyere utdanning, også litt fordi høyere utdanning jo faktisk viser at man klarer å disponere oppgaver på egenhånd. 

Anonymkode: c5853...842

Jeg har høyere utdanning, som jeg skrev i innlegget mitt. Jeg har en bachelor. Men alle arbeidsgivere er jo nødt til å tilrettelegge for sykdom. Som arbeidsgiver har de en tilretteleggingsplikt. Er også derfor jeg har søkt litt hjelp hos nav slik at jeg kan være sikker på at det blir ordentlig tilrettelagt for meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 13.46):

Hva slags utdanning har du da?

Anonymkode: 94b3f...84d

Innenfor innholdsproduksjon, ekstremt mange jobber som ligger ute. Men konkurransen er jo hard 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...