Gå til innhold

Er jeg priviligert? Har 23.000 pr mnd igjen etter alle utgifter er betalt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange som svarer i denne tråden som har mye innestengt forakt de må få ut.

Så heldig du er ts, nyt det!

Anonymkode: 57598...935

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Ingen av eksemplene dine er priviligerte. Boliglån har heller ingenting med å være priviligert å gjøre. Hvis Per hadde fått boligen sin gratis av f.eks foreldre ville han kunne sies å være priviligert.

Men ts er privilegert , og formue har ikke noe og si? 
Jeg setter « privilegert « mye høyere og ja Per burde ha arvet minst én bolig for og kalles privilegert synes jeg. Halve Norge er jo privilegerte med kriteriene her. 
hvis vi kaller det god råd/ gjort det bra/ jobber hardt så men jeg formue har noe og si ja, og også hva de brutto. 

ts kan jo ha 100 millioner i formue av arv og være privilegert, ts kan ha en helt vanlig jobb og ikke ha kommet inn på boligmarkedet engang . Jeg skjønner ikke at hva en sitter igjen med etter faste utgifter sier særlig mye om et menneskes økonomiske situasjon. 

Anonymkode: edda5...63f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er etter faste utgifter er betalt men før forbruk så er det ikke så mye, men ikke dårlig heller. 

Anonymkode: c1965...89d

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 2b5e7...7fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er jeg heldig?

Anonymkode: 67e40...502

23000 er lite pr måned og du er langt ifra heldig.

Anonymkode: fa2e2...412

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men ts er privilegert , og formue har ikke noe og si? 
Jeg setter « privilegert « mye høyere og ja Per burde ha arvet minst én bolig for og kalles privilegert synes jeg. Halve Norge er jo privilegerte med kriteriene her. 
hvis vi kaller det god råd/ gjort det bra/ jobber hardt så men jeg formue har noe og si ja, og også hva de brutto. 

ts kan jo ha 100 millioner i formue av arv og være privilegert, ts kan ha en helt vanlig jobb og ikke ha kommet inn på boligmarkedet engang . Jeg skjønner ikke at hva en sitter igjen med etter faste utgifter sier særlig mye om et menneskes økonomiske situasjon. 

Anonymkode: edda5...63f

Hvorfor blander du inn bolig hele tiden? Man kan jo gå på uføretrygd og fortsatt få boliglån. Man er ikke mer priviligert om man eier en bolig.

Poenget er at TS sannsynligvis ikke er spesielt priviligert, forutsatt at hun har tjent pengene sine på ærlig arbeid. Men mange som sitter igjen med mindre hver måned vil gjerne uttrykke at TS er priviligert eller heldig (og ja, hun legger opp til det selv) 

Jeg har blitt kalt priviligert her på KG, og jeg tar det som en fornærmelse. Jeg har jobbet for alt jeg eier og har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er jeg heldig?

Jeg vil ikke du er heldig. Uten mer informasjon så antar jeg at du er økonomisk flink, har gjort noenlunde kloke valg karrieremessig eller er sparsommelig. Kloke valg om man ønsker å spare til noe i hvert fall.

Selv hadde jeg ikke klart å spare så mye, med 45 inn og faste utgifter på rundt ~25k, samt mat og litt på siden, spiser opp mye. Pleier å sette av fem til ti i mnd til sparing, men streber ikke veldig for det, det skal sies.

Anonymkode: 9c2d8...cd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil ikke du er heldig. Uten mer informasjon så antar jeg at du er økonomisk flink, har gjort noenlunde kloke valg karrieremessig eller er sparsommelig. Kloke valg om man ønsker å spare til noe i hvert fall.

Selv hadde jeg ikke klart å spare så mye, med 45 inn og faste utgifter på rundt ~25k, samt mat og litt på siden, spiser opp mye. Pleier å sette av fem til ti i mnd til sparing, men streber ikke veldig for det, det skal sies.

Jeg glemte å svare på hovedspørsmålet; uten videre må jeg si nei, det er ingenting her som tyder på at du er privilegert. Jeg anser meg absolutt ikke som det, men med en rekke tiltak hadde jeg kanskje klart samme summen. Det ville gått utover en del luksus som jeg unner meg, men jeg tror de fleste med en norsk snittlønn vil kunne gjøre noe lignende om de ikke har mange å forsørge da.

Så igjen, ingenting som antyder at du er privilegert basert på HI i affal.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er jeg heldig?

Ville ikke si det, jeg har 45k igjen etter at alt av regninger & mat er betalt men kunne fortsatt tenkt meg å spare mer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er jeg heldig?

Naturligvis er du privilegert. Men absolutt alle mennesker født i Norge er født til et enormt privilegie. Ditt nivå av privilegert er bare marginalt over resten av Norge (om noe). 

Knirke skrev (22 timer siden):

Jeg har mer enn deg til overs i måneden.

Jeg er ikke priviligert, jeg har jobbet hardt og tatt smarte valg. 

Nei. Du er - helt tilfeldig - født fysisk frisk. Du er - helt tilfeldig - født mentalt frisk. Du ville vært deg like mye om du måtte bruke den andelen av din barndom og ungdom som du var privilegert nok til å få bruke på utdanning, sosialt samvær etc inn og ut av et sykehus eller inn og ut av barnevern fordi dine foreldre var inkompetente.

Det at dunjakke ser at «hardt arbeid» kommer oppå uendelige mengder helt ufortjent flaks er umodent. Ja, innsatsen din har gjort en forskjell. Den er helt marginal. Det at du tilfeldig er frisk, tilfeldig har ok fungerende foreldre, tilfeldig ikke er drept i vold eller krig for den del? Ikke din fortjeneste. 

Anonymkode: f2585...87b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Doloressa skrev (1 minutt siden):

Ville ikke si det, jeg har 45k igjen etter at alt av regninger & mat er betalt men kunne fortsatt tenkt meg å spare mer

Men anser du deg som heldig, eller er det fortjent? Jeg mener det er et klart skille der. Man er ikke heldig om man får lønn som fortjent :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Naturligvis er du privilegert. Men absolutt alle mennesker født i Norge er født til et enormt privilegie. Ditt nivå av privilegert er bare marginalt over resten av Norge (om noe). 

Og siden vi er i Norge og snakker om norske forhold (antar jeg), så er hun ikke privilegert.

Man kan alltid finne noen som har det ille. Man kan også si at ALLE i Norge er superheldige, de får nok mat, de får et tak over hodet, om ikke mer enn på et herberge, så er det ufattelig mye mer enn mange andre i verden kan skilte med.

På Gaza blir en hel folkegruppe sultet og drept, mange med kuler, men også mange ofre som rett og slett sulter ihjel, eller pådrar seg andre sykdommer og faenskap som følge av manglende uhjelp. Men det går likevel an å mene noe om matforholdene her i landet i negativ forstand, selv om vi har det mange tusen ganger bedre enn store deler av verden på det området.

"Jeg er sulten" - nei, det er du ikke, tenk på barna i Afrika! <- det er en noe snever og sær tankegang. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei. Du er - helt tilfeldig - født fysisk frisk. Du er - helt tilfeldig - født mentalt frisk. Du ville vært deg like mye om du måtte bruke den andelen av din barndom og ungdom som du var privilegert nok til å få bruke på utdanning, sosialt samvær etc inn og ut av et sykehus eller inn og ut av barnevern fordi dine foreldre var inkompetente.

Det at dunjakke ser at «hardt arbeid» kommer oppå uendelige mengder helt ufortjent flaks er umodent. Ja, innsatsen din har gjort en forskjell. Den er helt marginal. Det at du tilfeldig er frisk, tilfeldig har ok fungerende foreldre, tilfeldig ikke er drept i vold eller krig for den del? Ikke din fortjeneste. 

Anonymkode: f2585...87b

Hvis alle friske mennesker er priviligerte skjønner jeg ikke hvorfor vi har denne diskusjonen…🙄. Eller hvorfor vi har et ord for priviligert i det hele tatt. Det kunne jo bare hett «normal»

Endret av Knirke
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men anser du deg som heldig, eller er det fortjent? Jeg mener det er et klart skille der. Man er ikke heldig om man får lønn som fortjent :) 

Ville si at det er både heldig og fortjent. Jeg har vært heldig fordi jeg har sikret en inntekt på over 1mill. med kun 6 års arbeidserfaring.  Heldig også fordi forrige arbeidsgiver sponset en MBA på meg som gjorde at jeg sikret en god lønn og en senior rolle hos min nåværende arbeidsgiver. Samtidig har jeg jobbet hardt for å få dette til. Skal nok ha barn snart så da regner jeg med det blir mere utgifter

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er du heldig. 23 k som du kan bruke som du vil er mye penger for en normal økonomi. 

Håper du klarer å spare litt også:) 

Selv er det varierende hva vi har igjen etter at alt er betalt. Jeg er dessverre litt shoppe gal så ofte så er det klarna regninger som må betales i ettertid. Men vi kan ha alt fra 20-60 k etter regninger er betalt, samt vi har mulighet til å jobbe ekstra begge to. ( han overtid og jeg ekstravakter)

Anonymkode: e532e...f83

Skrevet

Det spørs helt på om du eier bolig eller ikke

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har et skyhøyt lån og eier bolig alene i Bjørvika, men sitter likevel med ca like mye som deg etter alle utgifter er betalt per mnd. Jeg vil ikke si at du er privilegert. 

Anonymkode: f3783...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor gammel ts er og evt. barn å forsørge..

Anonymkode: e3402...175

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har god helse er du heldig, vil jeg si☺️Selv må jeg betale medisiner med kredittkort. Og nei, jeg har ikke mistet styringa på økonomi. Jeg er en syk, enslig minsteufør med uflaks. Det verste jeg hører er frasen

«Man er sin egen lykkes smed»

Anonymkode: c9c1c...d20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS sa ingenting om at dette var etter FASTE utgifter.. 23.000 var vel til overs etter ALLE utgifter?

Anonymkode: dd9ad...9c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...