Gå til innhold

Er jeg priviligert? Har 23.000 pr mnd igjen etter alle utgifter er betalt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har for få opplysninger om deg og din livssituasjon .

Anonymkode: e3402...175

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Privilegert er vel og dra det litt langt, men du har vel god råd. 

Anonymkode: edda5...63f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Økonomisk i hvert fall. Noe mangler mellom ørene når man må spørre når svaret er åpenbart.

Anonymkode: 7f92f...783

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Økonomisk i hvert fall. Noe mangler mellom ørene når man må spørre når svaret er åpenbart.

Anonymkode: 7f92f...783

TS har helt ok økonomi, men er ikke privilegert og er langt fra rik.

TS kommer heller aldri til å bli rik med denne inntjeningen, såfremt h*n ikke finner en eksepsjonelt bra investering.

Det vil f.eks. ta ca. to år med sparing for å kjøpe en ny bil med denne inntekten. Da er man ikke blant de privilegerte.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ung ufør og får utbetalt 23.500 i måneden. Jeg har ingen faste utgifter for tiden fordi jeg bor hos far ( før hylekoret setter i gang , han synes det er skummelt og bo alene med sviktende helse etter at mor døde og ønsket det sånn. Er redd for og havne på « hjem «  Han vil ikke ha betalt - han har jo høyere pensjon enn meg og minimalt med utgifter selv) . Er jeg privilegert? Nei, mener jeg , men jeg har god råd til og spare. 
privilegert tenker jeg god helse og et par mill i årslønn, eventuelt rik arving. Hva man sitter igjen med etter utgifter sier lite. Hva er formuen på? 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har mer til overs enn jeg har utbetalt pr mnd så jeg vil påstå ja.

Anonymkode: 1c511...6f6

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt jobber du hardt/har lagt ned innsats for god lønn, og er økonomisk oppegående. Oftest mer slik enn flaks eller hell.

Anonymkode: 0e95f...eb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er dette for slags skryte tråd? 

Anonymkode: 8848f...3bf

er det skryt å stille et spørsmål? 

Jeg syns ikke TS er priviligert, for meg er det TS skisserer med 23´etter faste utgifter normalt. Og med faste utgifter mener jeg slik som bolig, strøm, mat, forsikring, drivstoff / bil / busskort (whatever) eiendomsskatt, telefon/internett/tv/streaming, dagligvarer, husholdning, tannlege/lege/medisiner - altså det man sitter igjen med og kan bruke til det man måtte ønske eller spare.. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det synes jeg ikke. Jeg antar du har jobbet hardt for å få en godt betalt jobb og har prioritert utgiftene dine riktig.

Du har nok vært mer flink enn heldig

Anonymkode: e4a4c...f05

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Heldig du da. Jeg har 7500. Sosialklienter har 8500, ergo er jeg like 'fattig" som de, og jeg jobber fullt. 🙄😒

Anonymkode: 7f2ea...f47

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jeg heldig?

Anonymkode: 67e40...502

Iforhold til meg ingenting, har 45 tusen etter at alle utgifter er betalt

Anonymkode: 40583...f67

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 45000 etter alle utgifter. 

Anonymkode: c402d...aab

Skrevet

Ikke akkurat heldig eller priviligert, men ok økonomi ville jeg kalt det. 

Vi sitter igjen med en del mer, og skulle fremdeles helst hatt enda mer for å gjøre alt vi ønsker (men kan ikke klage altså).

Skrevet

Er jeg heldig?

Anonymkode: 67e40...502

Du er sikkert flink, og jeg unner deg resultatene av det.

Du har ikke særskilt høy disponibel reserve.

Bruk det fornuftig og spar noe med god samvittighet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger av mer I mnd til sparing, og tenker jeg har grei økonomi.

Men det som gjør meg priviligert/heldig er at jeg har god helse og er bra trent slik at jeg kan være med på fjellturer, maraton, sykkelturer, billøp, seiling, reise etc når jeg har lyst (og det har jeg jo 8-12 ganger i året) selvom jeg har passert 50. 😀

Anonymkode: 8c171...79a

Annonse
Skrevet

Det er alltid et spørsmål om hvilke kriterier man legger til grunn. Jeg kunne lett hatt 60 tusen til overs hver måned om det hadde vært målet. Altså solgt alt av eiendom og flyttet på hytta. Men det hadde vært utrolig dumt økonomisk på lang sikt.  Så du må komme med mere opplysninger om noen skal mene noe om dine 19 tusen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Eventuelt jobber du hardt/har lagt ned innsats for god lønn, og er økonomisk oppegående. Oftest mer slik enn flaks eller hell.

Anonymkode: 0e95f...eb7

Synes det er så merkelig tankegang, uten og ane noe om hverken utgifter eller formue. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes det er så merkelig tankegang, uten og ane noe om hverken utgifter eller formue. 

Utgifter til bolig, transport, mat etc har jo alle, og det er jo mer sannsynlig at TS har en godt betalt jobb enn at hun bor i telt og spiser nedfallsfrukt. 

Formue har jo egentlig ikke noe å si. Hvis TS får inn en betydelig sum på renter i måneden, uten å ha en greit betalt jobb og spart opp pengene selv, så har hun vel arvet penger og da trenger hun ikke å spørre på forum om hun er priviligert.

Priviligert er et ord man bruker om folk som får penger gratis.

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Utgifter til bolig, transport, mat etc har jo alle, og det er jo mer sannsynlig at TS har en godt betalt jobb enn at hun bor i telt og spiser nedfallsfrukt. 

Formue har jo egentlig ikke noe å si. Hvis TS får inn en betydelig sum på renter i måneden, uten å ha en greit betalt jobb og spart opp pengene selv, så har hun vel arvet penger og da trenger hun ikke å spørre på forum om hun er priviligert.

Priviligert er et ord man bruker om folk som får penger gratis.

Nei, alle har ikke utgifter til bolig og transport . Det er sannsynlig at ts har det ja. 

ok, 2 variabler Heidi har 33.500 utbeltalt og leier en hybel til 8000 i mnd , bruker 2000 på strøm og transport. Sitter igjen med 23.500 etter faste utgifter, sparer så godt hun kan , men får ikke boliglån. 
Per har 70. 000 ubetalt og har har 50 000 i utgifter på lån og løpende utgifter på leiligheten i Oslo og hytta på hvaler. Han bruker 5000 i måneden på transport og strøm og sitter igjen med 15000 etter faste utgifter. 
hvem er den privilegerte her? 
jeg synes ikke hva man har utbetalt sier en dritt. En 16 åring med sommerjobb vil jo sitte igjen med mer enn ts . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, alle har ikke utgifter til bolig og transport . Det er sannsynlig at ts har det ja. 

ok, 2 variabler Heidi har 33.500 utbeltalt og leier en hybel til 8000 i mnd , bruker 2000 på strøm og transport. Sitter igjen med 23.500 etter faste utgifter, sparer så godt hun kan , men får ikke boliglån. 
Per har 70. 000 ubetalt og har har 50 000 i utgifter på lån og løpende utgifter på leiligheten i Oslo og hytta på hvaler. Han bruker 5000 i måneden på transport og strøm og sitter igjen med 15000 etter faste utgifter. 
hvem er den privilegerte her? 
jeg synes ikke hva man har utbetalt sier en dritt. En 16 åring med sommerjobb vil jo sitte igjen med mer enn ts . 

Ingen av eksemplene dine er priviligerte. Boliglån har heller ingenting med å være priviligert å gjøre. Hvis Per hadde fått boligen sin gratis av f.eks foreldre ville han kunne sies å være priviligert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...