Gå til innhold

Hundeeier krever dekket utgifter til atferdsspesislist

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min gikk til angrep på en annen forrige uke. Min var i line, den andre løs. Dessverre skjedde det raskt og jeg rakk ikke å dra inn linen (har lært og blir kun kortere bånd nå). Den andre hunden ble ikke skadet. 

Nå en uke etter krever eier at jeg skal betale for timer hos atferdsspesislist da hunden hans nå er redd andre hunder. 

Jeg vil jo så klart ordne opp i dette hvis dette er noe eier kan kreve? Jeg vet ikke hvordan denne hunden er, kjenner ikke til hund eller eier. Ingen  anelse om hunden har vært redd før eller etter angrepet fra min hund. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: d0f5e...670

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Villa sagt nei. Ikke ditt problem at hundeeier ikke har kontroll på sin hund og lar den gå uten bånd. Det er jo båndtvang også nå, så det er ikke du som har brutt noen lov. 

Anonymkode: c256e...c86

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Villa sagt nei. Ikke ditt problem at hundeeier ikke har kontroll på sin hund og lar den gå uten bånd. Det er jo båndtvang også nå, så det er ikke du som har brutt noen lov. 

Anonymkode: c256e...c86

Ser jeg har klart å bomme. Mente egentlig at min var "løs" i line, rakk ikke dra inn. Den andre var i bånd.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hans feil at han hadde hunden løs. Hadde den vært i bånd hadde den ikke løpt til din.

Anonymkode: ba7e0...d81

AnonymBruker
Skrevet

Du  ikke kompensere for det nei, så klart kan du, men den andre hunden var jo løs i tillegg så er ikke din feil. Tviler på at den eieren kan kreve noe som helst med mindre det blir laget en offisiell sak ut av det. 

Anonymkode: fa876...79f

AnonymBruker
Skrevet

Dersom den andre hundeeieren kan dokumentere at hunden tidligere ikke var redd andre hunder, så har du en dårlig sak. Du står ansvarlig for det din hund gjør, særlig skjerpende at den andre var i bånd, mens du ikke hadde kontroll på din hund.

I værste fall kan du risikere at den andre eier anmelder deg.

Anonymkode: 570c7...bb6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser jeg har klart å bomme. Mente egentlig at min var "løs" i line, rakk ikke dra inn. Den andre var i bånd.

Den andre hunden var altså i bånd og du hadde ikke kontroll på din i line. Da heller jeg mot at du bør dekke skadene hunden fikk 

Anonymkode: ac532...787

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke har kontroll på hunden og den går til angrep på andre som er i bånd så er det greit å være på tilbudssiden.

Det kunne vært et barn.

Og kvitt deg med linen.

Anonymkode: 4fc0a...16a

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo fiksa hunden hans? De fleste hunder har godt av å få jenka selvtilliten sin slik at de holdt seg til eier.

Anonymkode: 56afc...e10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når man ikke har kontroll på hunden og den går til angrep på andre som er i bånd så er det greit å være på tilbudssiden.

Det kunne vært et barn.

Og kvitt deg med linen.

Anonymkode: 4fc0a...16a

Jeg vet hunden er snill med barn. Men likevel ikke unnskyldning. Blir ikke line heretter. Men hvor mange timer bør jeg dekke? Hva er realistisk? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet hunden er snill med barn. Men likevel ikke unnskyldning. Blir ikke line heretter. Men hvor mange timer bør jeg dekke? Hva er realistisk? 

Usikker på antall timer med krev faktura fra spesialisten. Om ikke kan pengene raskt gå til noe annet 

Anonymkode: 0c10e...3a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har jo fiksa hunden hans? De fleste hunder har godt av å få jenka selvtilliten sin slik at de holdt seg til eier.

Anonymkode: 56afc...e10

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts hadde skrevet feil i første innlegg, hunden som ble angrepet var i bånd. Mens ts sin hund var løs (riktignok i langline, men allikevel løs).

Anonymkode: 570c7...bb6

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei vet du hva. Du skal da ikke dekke atferdstimer for den andre hunden. 

Veterinær ved fysisk skade kanskje, men atferdstimer. Nei det blir for dumt. 

Hvor mange timer, hvor mange kurs etc forventer de liksom? Det kan jo bli en livslang utgift for deg. 

Anonymkode: 26ab3...86c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan også legge til at jeg ikke direkte så angrepet fra min hund. Jeg hørte ikke mye lyder (var ikke så langt unna). Oppfattet den andre hunden som oppdratt. Den holdt seg til eier, bjeffet eller knurret ikke, trakk seg ikke unna mind hund til tross for at jeg dro linen inn. Den stod rett og slett og bare "så på". Jeg stod på avstand da de gikk videre. Hunden snudde seg ikke og gikk helt vanlig. Skjønner at ikke dette kan avgjøre om hunden ble redd andre hunder eller ikke. Men tenker litt på hva jeg kan forvente av utgifter hos atferdsspesislist. En hund som har vært trygg og oppdratt kan vel lettere komme unna med få timer? Samtidig, hvis hunden har problemer fra før jeg ikke kjenner til, hvor gåf grensen for hva min hund kan ha forårsaket? Kan umulig vite hvordan hunden egentlig har vært, så fremt eier ikke har tidligere dokumentasjon hos noen. Og kan eier bestemme hvilken spesialist? Tenker da om det er store prisforskjeller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang line har du egentlig på bikkja? Eller mener du at du faktisk ikke engang holdt i lina tatt i betrakting at du hverken så eller hørte angrepet? Regner med du ikke engang så den andre hunden da...

Med så lang line ev løs line, så er ikke din hund I bånd. Den er regnet som løs. Vedkommende kan fint politianmelde saken. 

Anonymkode: b07e6...e3a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan også legge til at jeg ikke direkte så angrepet fra min hund. Jeg hørte ikke mye lyder (var ikke så langt unna). Oppfattet den andre hunden som oppdratt. Den holdt seg til eier, bjeffet eller knurret ikke, trakk seg ikke unna mind hund til tross for at jeg dro linen inn. Den stod rett og slett og bare "så på". Jeg stod på avstand da de gikk videre. Hunden snudde seg ikke og gikk helt vanlig. Skjønner at ikke dette kan avgjøre om hunden ble redd andre hunder eller ikke. Men tenker litt på hva jeg kan forvente av utgifter hos atferdsspesislist. En hund som har vært trygg og oppdratt kan vel lettere komme unna med få timer? Samtidig, hvis hunden har problemer fra før jeg ikke kjenner til, hvor gåf grensen for hva min hund kan ha forårsaket? Kan umulig vite hvordan hunden egentlig har vært, så fremt eier ikke har tidligere dokumentasjon hos noen. Og kan eier bestemme hvilken spesialist? Tenker da om det er store prisforskjeller.

Du hadde ikke kontroll på din hund og hadde den i line. Vedkommende kan anmelde deg for at din hund angrep. Så du bør jo komme frem til en minnelig løsning. Du hadde jo ikke kontroll, det ser man jo 

Anonymkode: 63abf...034

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor lang line har du egentlig på bikkja? Eller mener du at du faktisk ikke engang holdt i lina tatt i betrakting at du hverken så eller hørte angrepet? Regner med du ikke engang så den andre hunden da...

Med så lang line ev løs line, så er ikke din hund I bånd. Den er regnet som løs. Vedkommende kan fint politianmelde saken. 

Anonymkode: b07e6...e3a

Holdt i line, men var i skogen. Dessverre tenkte jeg ikke helt over at jeg ikke hadde sikt langt frem. Går sjeldent folk der. Likevel ikke unnskyldning for det som skjedde, selvsagt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skal du betale! Er jo totalt uansvarlig å ha hunden i line når du har så dårlig kontroll, og ikke en gang ser hvor hunden går. Dette er grunnen til at jeg hater hundeeiere som mener hundene deres er sååååå snill og aaaaldri kunne gjort noe galt, jo de kan det, for du har ikke så god kontroll som du tror. 

Du visste at hunden var snill helt til den angrep. Du klarte ikke en gang ts til deg hunden når angrepet var i gang. Håper den andre eieren anmelder deg. Hadde det vært et menneske hunden din angrep hadde den blitt avlivet. 

Anonymkode: 747d2...eae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en veldig stødig hund i tjeneste, som aldri brydde seg om andre hunder før han ble angrepet. Det er fryktelig irriterende med så ansvarsløse eiere som deg ts, og jeg håper du tar denne hendelsen alvorlig, og sørger for at det ikke skjer igjen. 

Min er heldigvis lydig nok til å ikke gå bort til andre hunder, men jeg ser han nå syns det er fryktelig ubehagelig med hunder som kjefter, i forhold til før hvor han ignorerte de. 

Som noen andre har nevnt over, så kan eieren anmelde deg og i værste fall kan du miste hunden din. Så jeg ville prøvd å komme fram til en avtale. 

i mitt tilfelle så endte det opp med vetrinær (som eieren av den andre hunden betalte). Den samme hunden klarte å angripe min igjen et år senere (den løs, min i bånd). Da endte det med at deres hund ble skadet, da min forsvarte seg. Men igjen så var det deres feil. Jeg sa klart i fra da om at hvis jeg ser den hunden løs igjen, så anmelder jeg og krever den omplassert eller avlivet. Jeg bruker så himla mye tid på trening (tjeneste) og det skal ikke mange episoder til for å få en hissig hund. 

til alle, ikke bare ts:

Sosialiser hundene deres (da mener jeg ikke hundepark!) lær de å passere uten å utagere, lær de å oppføre seg! Og for guds skyld, ha kort bånd og kontroll på de som ikke kan oppføre seg. 

Anonymkode: 31076...90b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva har snill barn å gjøre med denne saken???? Du hadde ikke kontroll på hunden din. Den angrep en annen hund i bånd og du mener at det er formildende omstendigheter at hunden din er snill med barn? Hadde jeg vært eier av den andre hunden hadde jeg blitt rasende. Jeg har jobbet livet av meg for at hunden min ikke skal være redd andre hunder etter å ha blitt angrepet. En slik hendelse som du skisserer her hadde øydelagt mye av det arbeidet. Jeg håper du la deg paddeflat, så unnskyld og gir eieren alt han ber om.

Anonymkode: b9ac3...554

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...