Gå til innhold

Hvorfor venter alle på at Norges Bank skal sette ned renten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk flest har jo ikke lån hos Norges Bank. De har lån hos DNB, Nordea osv. 

Og selv om Norges Bank skulle sette ned renten, så trenger jo ikke Dnb og Nordea gjøre det. Hvorfor skulle de ville det? De tjener jo mer på høy rente, så det er vel naturlig at de ikke setter den ned. Det ville vært som å sette ned egen fortjeneste. Hvem gidder det? Det er jo drålig business. 

Anonymkode: f5b6c...374

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bankene tjener bare penger på den høye renten så lenge de har kunder som er villig til å betale den renten.

Så når Norges Bank setter ned styringsrenten, så setter en eller flere banker ned renten for å trekke til seg nye kunder. Så følger andre banker etter for å ikke miste for mange kunder.

Anonymkode: 34a71...9b7

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi politikerne og eiendomsmeglerne prøver å lure oss til å tro at det er bedre tider i vente slik at korthuset ikke ramlet sammen. Jeg har mine tvil..

Anonymkode: e299a...2c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk flest har jo ikke lån hos Norges Bank.

Når kunnskapen stikker såpass dypt som her, så er det neppe noen vits å diskutere.

Anonymkode: 20cd4...f97

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

renten blir ikke satt ned, mer sannsynlig opp.

Anonymkode: 2aa92...6f4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi bankene følger styringsrenten, alle vil flykte fra banken om de ikke setter den ned når Norgesbank gjør det, så da følger alle kunder etter den billigste renten. 

Anonymkode: 48a6b...72a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Idioter lever i en illusjon av bedre tider, renta blir satt ned rett før rett før  valget, idioter stemmer på idiotpartier som vi alle kommer til å betale dyrt for de neste 4 årene.

Anonymkode: 9079c...95a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk flest har jo ikke lån hos Norges Bank. De har lån hos DNB, Nordea osv. 

Og selv om Norges Bank skulle sette ned renten, så trenger jo ikke Dnb og Nordea gjøre det. Hvorfor skulle de ville det? De tjener jo mer på høy rente, så det er vel naturlig at de ikke setter den ned. Det ville vært som å sette ned egen fortjeneste. Hvem gidder det? Det er jo drålig business. 

Har du hørt om konkurranse? Regner med at dette er trolling. 

Anonymkode: 16ece...714

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og selv om Norges Bank skulle sette ned renten, så trenger jo ikke Dnb og Nordea gjøre det. Hvorfor skulle de ville det?

Fordi kapitalismen og markedsøkonomien.

Vær glad for den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Fordi kapitalismen og markedsøkonomien.

Vær glad for den.

Tja, når den fungerer kanskje. Altfor ofte at den ikke gjør det. 

Målet for en bank med å sette ned renten, er å kapre nye kunder og markedsandeler. Så de setter renten ned tilsvarende som NB. 

Men alle konkurrenter gjør akkurat det samme. Så da får ikke banken som først satte ned renta, den markedsandelen de først så for seg. Det samme med de andre bankene. 

Så hvorfor skulle de sette ned renta? De får jo ikke flere kunder. Så da lar de renta bli der den er og beholder de kundene de allerede har. Og det samme tenker konkurrentene. 

Så da står vi her da. Vi forbrukere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så da lar de renta bli der den er og beholder de kundene de allerede har.

Da mister de kundene til konkurrentene. 
De som kutter renta først taper margin og vinner volum, og motsatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (41 minutter siden):

Da mister de kundene til konkurrentene. 
De som kutter renta først taper margin og vinner volum, og motsatt.

Hvis DNB kutter renta med 0.5%. Og Nordea gjør det samme dagen etter. Så er det ingen grunn for kundene å bytte bank. 

Og bankene har da satt ned renta for ingenting. 

Så da beholder heller begge banker samme rente og markedsandel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis DNB kutter renta med 0.5%. Og Nordea gjør det samme dagen etter. Så er det ingen grunn for kundene å bytte bank. 

Og bankene har da satt ned renta for ingenting. 

Så da beholder heller begge banker samme rente og markedsandel. 

Du må gjerne ha meninger om det, men det er det som skjer. Mange låntakere kjører anbud mot bankene, og de bidrar til å skjerpe konkurransen.

Jeg argumenterer ikke for systemet, jeg beskriver det. Den siste banken som setter ned renta må gjerne forklare seg i media, og låntakere følger med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elendige svar TS har fått.  Folk venter på rentekutt fordi det har vært varslet i 3, og har latt vente på seg. Samtidig så når Norges Bank justerer styringsrenten så blir det "billigere" for bankene å låne penger også, da kan de sette tilsvarende ned i sin renteportefølje på lånene som de kan tilby uten at det koster bankene noe som helst, og de kriger da om kundene. 

Anonymkode: ac961...1cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell meg om jeg er komplett idiot som vurderer fastrentelån med 4,9% eff rente fordi jeg ikke tror på «bedre tider»-hverken rundt økonomi eller annet…☺️

Anonymkode: 1c838...226

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fortell meg om jeg er komplett idiot som vurderer fastrentelån med 4,9% eff rente fordi jeg ikke tror på «bedre tider»-hverken rundt økonomi eller annet…☺️

Anonymkode: 1c838...226

Du er ikke idiot, du bare gambler mot markedet, og banken tar en cut for å sette oppveddemålet. Mange gjør det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Elendige svar TS har fått.  Folk venter på rentekutt fordi det har vært varslet i 3, og har latt vente på seg. Samtidig så når Norges Bank justerer styringsrenten så blir det "billigere" for bankene å låne penger også, da kan de sette tilsvarende ned i sin renteportefølje på lånene som de kan tilby uten at det koster bankene noe som helst, og de kriger da om kundene. 

Her parafraserer du mitt svar høyere opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk oppfører seg som om 4,5 % rente er en naturkatastrofe. Newsflash: Dette er normalen. Det vi hadde før – nullrente og gratis penger – var økonomisk LSD. Nå er vi bare tilbake til virkeligheten. Sorry at ikke alle fikk evig gratis penger.

Anonymkode: 08878...f4a

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette. 

Elaine Marley, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 2.44):

Du og flere andre her hopper bukk over at selv om styringsrenten settes ned 0,25-0,50 , så vil ikke bankenes totale finansieringskostnader gå ned så lenge markedsrenten på 10 åringen, 10 årige norske statsobligasjoner etc. Er over 4% og stigende.

Sistnevnte taler i langt større grad for at bankene må heve renten ytterligere hvis norges bank holder renten i ro - muligens også selv om norges bank kutter. 

Men seff, nå har dere jo blitt lovet rentekutt reeeeeeeeeeett rundt neste sving i 3 år, så det overrasker meg ikke at dere tror det er rett rundt hjørnet også de neste kommende 3 årene. 

Anonymkode: 293bd...6f1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...