Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen min går 3.året på vgs, hn skulle egentlig begynt i lære etter 2.året, men pga få lærlingplasser da dette er en ganske ny linje, var det ingen lærlingplasser å finne, så skolen opprettet en klasse for 4stk som ikke fant en lærlingplass. Min ungdom fikk i tillegg tilbud om jobb på skolen, da dette er en plass som må driftes alle dager, slik at hn skulle jobbe hver 3.helg og i ferier, men dette ble for mye for hn, så hn sa opp jobben etter noen måneder. Dette ble gjort impulsivt uten å snakke med oss først, men de spurte om hn ville fortsette å ha helgene, og feriene der, mot at hn fikk fri noen dager i uken. Noe hn sa ja til uten å snakke med oss voksne.

Jeg tenkte ikke så mye på det først, jeg kan være enig med at det kan være greit med de helgene, og forsåvidt vinter-, høst- og deler av sommerferien, men de hadde satt hn opp på "vakt" i påsken, samt nå i pinsen. Og det kan vel ikke være lov? Jeg føler de utnytter hn ved å bruke hn som gratis "arb.taker", istedenfor å ansette noen i stillingen hn gikk i.

Har de lov til dette? Bør hn ikke i det minste få betalt for røde dager? Hn er jo der som elev og ikke i lære.

Det er flere ting der som ikke er helt bra, men det er på siden av det jeg tar opp her.

Anonymkode: c3840...538

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jobb er det snakk om? Jeg skjønte ikke helt hva det er snakk om. Jobber ungdommen gratis? Hva skal hen få ut av denne avtalen? 

Anonymkode: 1ca46...c40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags skole er det som driftes alle dager, aldri hørt om ? Er det en skole på en institusjon?

Det er veldig vanskelig å skjønne hva det dreier seg om.

Anonymkode: c2c83...f7f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags skole er det som driftes alle dager, aldri hørt om ? Er det en skole på en institusjon?

Jordbruksskoler med dyr, f.eks. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun eller han kan settes opp på vakt på helligdager, og kan jobbe overtid, men ikke på lærlinglønn. Da er det medarbeiderlønn som gjelder. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble ganske sjokkert over at barnet tok slike beslutninger uten å involvere dere foreldre. 

Er dere på banen i hele tatt når det gjelder sønnen din/deres? 

Anonymkode: 10863...ad8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønte jeg ikke... Hva slags klasse har de opprettet? Hvilket undervisningsopplegg kjører de om hn kan få fri noen dager i uka? 

For øvrig hvis hn går tredjeåret nå, så er hn vel myndig og kan fint ta avgjørelser selv? 

Anonymkode: e0354...c96

• Liker 2
Skrevet

Hvis avtalen er å jobbe i helger og ferier, skjønner jeg ikke hvorfor påske og pinse skulle være unntak?

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos osss jobber lærlingen 7 dager i uken, 10 ukers rotasjon, akkurat som alle andre. De har litt fri på Søndagene for å gjøre oppgaver, men helligdager eksisterer ikke.

De er forøvrig over 18, da det er et krav for arbeidsplassen.

Anonymkode: 1f5cb...6ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva slags jobb er det snakk om? Jeg skjønte ikke helt hva det er snakk om. Jobber ungdommen gratis? Hva skal hen få ut av denne avtalen? 

Anonymkode: 1ca46...c40

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det handler om dyr, og det er en vanlig vgs.

Meowmere skrev (28 minutter siden):

Hun eller han kan settes opp på vakt på helligdager, og kan jobbe overtid, men ikke på lærlinglønn. Da er det medarbeiderlønn som gjelder. 

Hn er ikke lærling, hn går på skolen 3.året, der de har laget en ny klasse for dem som ikke fikk lærlingplass. Så hn er elev, altså ikke lærling. Så det som er spørsmålet mitt, helt enkelt uten all forklaring, er om elever kan bli satt opp til å gå på skolen på røde dager? Når hn selv har sagt ja til å "jobbe", altså gå på skolen i helger og ferier?

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble ganske sjokkert over at barnet tok slike beslutninger uten å involvere dere foreldre. 

Hn er myndig, så hn bestemmer selv, men har samtidig et par diagnoser som gjerne gjør utslag i impulsivitet. Vi er så absolutt på banen, men mtp alder, er det lite vi får gjort om hn ikke vil, evt ikke forteller oss alt. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette skjønte jeg ikke... Hva slags klasse har de opprettet? Hvilket undervisningsopplegg kjører de om hn kan få fri noen dager i uka? 

For øvrig hvis hn går tredjeåret nå, så er hn vel myndig og kan fint ta avgjørelser selv? 

Anonymkode: e0354...c96

Det handler om dyr, og alt hn gjør på skolen er å stelle dem. Det er ikke noe undervisningsopplegg i det hele tatt. Det er et tullete opplegg hele greien, og jeg har prøvd å kontakte kontaktlærer to ganger nå, så om jeg ikke får svar i løpet av uken, så tar jeg det videre til rektor. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke skrive hun eller han i steden for hn? For de som kjenner dere er uansett situasjonen helt gjenkjennelig, og for oss andre er kjønn irrelevant, men det gjør det mulig å lese. En som er myndig kan selv inngå arbeidsavtaler, og selvfølgelig kan det settes opp i pinse når det er snakk om helgejobbing. 

Anonymkode: 2bf65...cfd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (8 minutter siden):

Hvis avtalen er å jobbe i helger og ferier, skjønner jeg ikke hvorfor påske og pinse skulle være unntak?

Hn får ikke betalt for å "jobbe" der, og da syns ikke jeg det er rett at hn skal være der på røde dager. Ingen andre elever må på skolen sånne dager. At ungdommen sa ja til å bytte ut noen skoledager med helg og ferie syns jeg egentlig ikke er greit heller, at hn binder seg til helger osv, men det ble slik uten at vi foreldre ble snakket med i forkant. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hos osss jobber lærlingen 7 dager i uken, 10 ukers rotasjon, akkurat som alle andre. De har litt fri på Søndagene for å gjøre oppgaver, men helligdager eksisterer ikke.

De er forøvrig over 18, da det er et krav for arbeidsplassen.

Anonymkode: 1f5cb...6ee

Ja, men de får lønn. Her er det snakk om en elev som ikke får betalt noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Barnet?! Det er da virkelig snakk om en myndig voksenperson!

Anonymkode: ba724...02b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet?! Det er da virkelig snakk om en myndig voksenperson!

Anonymkode: ba724...02b

Ja. Curlingforeldre må roe ned. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gått Landbruksskole selv. Hadde hvert 5.uke+helg i fjøset og hver 3.uke+helg i stallen, samt enkelte skoledager i året hvor man var lammingsvakt midt i skoletiden. Rød-dager/ferier påvirket ikke dette. Vi fikk ikke betalt for jobben da det var en del av utdannelsen. I sommerferien kunne vi få betalt for vaktene vi tok på oss frivillig i de forskjellige fjøsene/stallene/kennelen. 

Anonymkode: 956cf...868

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hn får ikke betalt for å "jobbe" der, og da syns ikke jeg det er rett at hn skal være der på røde dager. Ingen andre elever må på skolen sånne dager. At ungdommen sa ja til å bytte ut noen skoledager med helg og ferie syns jeg egentlig ikke er greit heller, at hn binder seg til helger osv, men det ble slik uten at vi foreldre ble snakket med i forkant. 

Ditt myndige avkom har valgt å inngå en avtale som innebærer ubetalt tilstedeværelse på skolen i helger og ferier, dvs dager hvor andre elever ikke er der (men har ut fra hva du sier til gjengjeldfri på dager hvor de har møteplikt). Påske og pinse faller typisk inn i de kategoriene. At du ikke synes det er greit, er egentlig ikke så relevant, og skolen har hverken rett eller plikt til å involvere foreldre når de gjør avtaler med myndige elever.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud jeg er glad mine foreldre ikke la seg bort i skolehverdagen min på videregående 😳 Jeg hadde flyttet ut tvert hvis mine foreldre trodde de kunne invitere seg selv inn i en diskusjon om MIN skolehverdag. 

Anonymkode: 4507c...b77

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke skrive hun eller han i steden for hn? For de som kjenner dere er uansett situasjonen helt gjenkjennelig, og for oss andre er kjønn irrelevant, men det gjør det mulig å lese. En som er myndig kan selv inngå arbeidsavtaler, og selvfølgelig kan det settes opp i pinse når det er snakk om helgejobbing. 

Jeg tror du/dere misforstår, det er snakk om en elev på skolen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tenk om vi forstår at det er han, og dermed kjenner igjen vedkommende!! (!!!! !!! !!!)

Anonymkode: c6b0c...7d3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...