Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får jeg mindre matlyst? Lyst på mat hele tiden og spiser for mye. Ser flere her sier de har lite matlyst så jeg lurer på hvordan dere får det?

Anonymkode: 95e8b...fda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange har lite matlyst fordi de sliter psykisk/har helseproblemer, det er ikke noe å trakte etter.

Hvis du hele tiden har lyst på mat og du har sjekket blodsukker etc hos legen til å være ok, så kan det være at du trenger endringer i kostholdet. For mye stivelsesrik mat og for dårlig inntak av protein og sunt fett gir i hvert fall meg økt sultfølelse. 

Anonymkode: bc3f5...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Har du aldri perioder hvor du har mindre matlyst? I stressede perioder eller når du er lei deg eller spent eller veldig glad? Matlysten svinger for de fleste, og de av oss som spiser intuitivt spiser aldri når vi ikke har lyst på mat, og spiser mer når matlysten er større. 

Anonymkode: 5b256...4dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette med matlyst er så individuelt.

Min matlyst øker når jeg sover lite eller dårlig, når jeg er stresset, eller når jeg spiser ting som ikke er bra for meg.  Da får jeg oksehunger/ulvehunger, og føler for å spise mest mulig på kortest mulig tid.

Tilsvarende er matlysten normal når jeg sover godt, er rolig og avbalansert, og spiser riktig for meg. Da føler jeg ikke trang til å spise mat eller godteri mellom måltidene.

Dårlig matlyst har jeg når jeg er syk, trist, sørger, er spent, eller har en generelt dårlig dag.

Anonymkode: 33803...986

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Jeg sliter psykisk men vil ha mindre matlyst. Har alltid hatt ekstremt matlyst hele livet. Aldri mista den selv om jeg vil det og jeg lurer på om det er normalt.

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Jeg er konstant stressa og urolig og sliter med søvn hele tiden. Er redd hele tiden uten noen reel grunn og klarer aldri å slappe av. Kroppen er på tuppa.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts. Jeg sliter psykisk men vil ha mindre matlyst. Har alltid hatt ekstremt matlyst hele livet. Aldri mista den selv om jeg vil det og jeg lurer på om det er normalt.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts. Jeg er konstant stressa og urolig og sliter med søvn hele tiden. Er redd hele tiden uten noen reel grunn og klarer aldri å slappe av. Kroppen er på tuppa.

Men har du egentlig lyst på mat, eller bruker du mat for å roe ned kroppen? 

Jeg spiser mye mer i ferier og på fridager, fordi jeg kjeder meg. Det å lage mat, og spise er ett tidsfordriv. 
Det er ikke det at jeg egentlig har så fryktelig lyst på mat, men jeg har lyst på tidsfordrivet. Jeg føler meg svært ofte ensom, og matlagingen blir en pause fra å sitte å scrolle eller se på tv. 
Jeg hadde også en periode hvor småspising roet ned angsten. 
For meg hjalp det å finne årsaken til at jeg spiste mye, altså finne ut hvilke følelser jeg egentlig hadde. For det var ikke sult. 
Så begynte jeg bruke det til min fordel istedet. Jeg har fortsatt behov for tidsfordriv, men nå bruker jeg mer tid på å lete etter sunne retter jeg kan lage meg. Jeg lager mer mat fra bunnen av. Jeg spiser mindre, jeg spiser sunnere/lettere, og jeg har mye mer glede av maten. 

Anonymkode: 6d2b5...b1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Angst og stress kan jo gi økt matlyst i den grad at du selvmedisinerer med mat. Hva slags mat spiser du og har mest lyst på? Pizza, pasta, junk?

Anonymkode: bc3f5...d8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...