Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er spillmonopolet ment å begrense spillingen slik vinmonopolet er ment å begrense drikkingen? 

Da gir det lite mening at det samtidig kan reklameres massivt for spilling. Vinmonopolet har jo ikke lov til å reklamere for sine varer. 

Anonymkode: c79e2...3bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er spillmonopolet ment å begrense spillingen slik vinmonopolet er ment å begrense drikkingen? 

Da gir det lite mening at det samtidig kan reklameres massivt for spilling. Vinmonopolet har jo ikke lov til å reklamere for sine varer. 

Ingen har lov til å drive særlig markedsføring innen alkoholprodukter. Uansett vinmonopol, butikkutsalg eller restaurant eller bar.

Spillmonopolet er ment for å begrense spillingen, men i motsetning til når du skal kjøpe vin og sprit, så har man et utvalg tilbydere å velge blant. Så dermed er ikke spilling og alkoholsalg særlig sammenlignbart, det blir for ulike vilkår og premisser.

Mulig de ser at i motsetning til vinmonopolet så "lekker" deres kunder både hit og dit, altså mer enn taxfree/harry-handel. Og derfor vil reklame være nyttig her kontra ovenfor de som vurderer alternative kilder til spriten. Ikke godt å si.

Hva sa norsk tipping da du spurte?

Anonymkode: 62630...649

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spillmonopolet er ment for å begrense spillingen, men i motsetning til når du skal kjøpe vin og sprit, så har man et utvalg tilbydere å velge blant. Så dermed er ikke spilling og alkoholsalg særlig sammenlignbart, det blir for ulike vilkår og premisser.

Hæ? Gir jo ikke noe mening. Er det et monopol eller ikke?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

HATER disse reklamene fra Norsk Tipping! Spillavhengighet er et like stort (om ikke større) problem som alkoholisme og rusavhengighet. Foreldrene mine mistet huset og alt dem eide og hadde pga Norsk Tipping. Norsk Tipping tar gladelig imot 50.000 kr hver mnd fra dem. Har prøvd å ringe Norsk Tipping og bedt dem stoppe tippekortene dems pga spillavhengighet, men eneste dem sa var at jeg måtte selv snakke med foreldrene mine å forsøke selv å få dem til å ikke tippe så mye. Griske jævler. Brenn Norsk Tipping og bingohaller! 😤😡 Har flere ganger måtte låne penger til foreldrene mine så de får betalt husleie eller kjøpt mat fordi pengene er gitt bort til Norsk Tipping. Kan ikke skjønne at de får lov til å reklamere på TV’en med dette.. 

Anonymkode: 89ad0...e57

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

HATER disse reklamene fra Norsk Tipping! Spillavhengighet er et like stort (om ikke større) problem som alkoholisme og rusavhengighet. Foreldrene mine mistet huset og alt dem eide og hadde pga Norsk Tipping. Norsk Tipping tar gladelig imot 50.000 kr hver mnd fra dem. Har prøvd å ringe Norsk Tipping og bedt dem stoppe tippekortene dems pga spillavhengighet, men eneste dem sa var at jeg måtte selv snakke med foreldrene mine å forsøke selv å få dem til å ikke tippe så mye. Griske jævler. Brenn Norsk Tipping og bingohaller! 😤😡 Har flere ganger måtte låne penger til foreldrene mine så de får betalt husleie eller kjøpt mat fordi pengene er gitt bort til Norsk Tipping. Kan ikke skjønne at de får lov til å reklamere på TV’en med dette.. 

Du kan bli så sint du vil, men Norsk Tipping har ikke lov til å overstyre foreldrene dines avgjørelser. Så lenge foreldrene dine er tilregnelige (det skal mye til for å bli ansett som ikke tilregnelig i Norge), er de voksne og myndige og bestemmer selv hva pengene deres skal gå til. Det eneste Norsk Tipping kan gjøre er å legge til rette for måter å begrense egen spilling på ved at man selv kan legge inn grenser. I tillegg stenger de nettspilling i appen kl 01.00 - 07.00 eller noe sånt og linker til hjelpelinjen for spilleproblemer.

Dette er faktisk dine foreldres ansvar, og litt dere andre i familiens ansvar, å ta tak i. Norsk Tipping kan gjøre like lite som butikker kan overstyre folks handlevaner eller vinmonopolet kan overstyre folks handle- og drikkevaner. I et fritt land der staten ikke skal overstyre for mye, er baksiden at folk i stor grad får lov til å ha uvanene og avhengighetene sine i fred. Det spørs om alternativet hadde vært så mye bedre. Det klages jo allerede på at politikerne er for opptatt av å mase om hvor farlig røyk, sukker og alkohol er, og alle lovene de ønsker å implementere for å styre folk til å ta bedre valg.

Anonymkode: a3bd2...e01

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er ekstremt sykt at staten skal gå inn og begrense hva friske meg skal få lov til å gjøre med mitt voksne liv fordi et fåtall har spill problemer, på lik linje fåtall har alkoholproblemer. Synes det er helt bak mål. Men det er en annen debatt.

Anonymkode: d8c59...167

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Foreldrene dine «mistet huset og alt dem eide og hadde» på grunn av egne valg og handlinger, ikke på grunn av Norsk Tipping. 

Anonymkode: 2b7a7...422

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De skjuler seg bak at de gir penger til idrettsanlegg til barn og sånt, og at andre er verre. Jeg synes det er forkastelig. Jeg synes de burde ha forbud mot reklame, og de burde ikke få sendetid på NRK.

Anonymkode: d11f9...3f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...