Gå til innhold

Hvordan få tenåringen til å ta til fornuft?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter var veldig enig at det ikke ble moped eller moped bil da hun fylte 16 år. Vi kjører med glede, selv om vi oppfordrer til å sjekke buss/tog først. Nå 1 år senere 17 år gammel har hun sjekket ut priser, funnet ut at hun rekker siste kurs for å ta moped nå. 
Da bruker hun opp alle pengene som har blitt spart til kjøretimer og billappen, men det kan vist fort fikses igjen er bare å få en jobb. 
Blir så frustrert, for nå som 17 åring har hun ikke mye tid igjen til å spare til billappen, og de pengene hun har skal hun brenne opp på moped som kan kjøres maks 5 måneder om hun er heldig. 
Lyst til å bare si nei, men vil helst at hun skal ta til fornuft. Lærer jo ikke noe av at jeg sier nei heller. Noen fornuftige argumenter som kan nå inn hos en ellers fornuftig tenåring? 

Anonymkode: c7b6b...d58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 17. 

På tide å la henne kjenne på konsekvensene av valgene hun tar.

Så lenge du opplyser og forteller at 40K tar tid å spare om hun ønsker billappen så for hun kjenne på hva hun føler er rett for seg.

Anonymkode: d2534...308

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å si nei. Min sønn fikk ikke liv til å kjøpe moped, helt forbanna uaktuelt var det! Nå var dette grunnet sikkertshensyn da og ikke hovedsaklig økomnomi, men selvfølgelig kan du si nei så lenge ungdommen bor under ditt tak.

Anonymkode: 5f0c4...68d

• Liker 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Er dette penger hun selv har spart opp? 

Og hvorfor mener du at mopeden kun kan kjøres max 5 måneder? Eller mener du 5 mnd i året? (Altså ikke om vinteren.) 

Kan du ikke sette deg ned med henne og snakke med henne som om hun er voksen. For hun er nesten det. 
Ikke vær negativ, men spør henne hva hun har tenkt, og hvorfor dette ble så viktig nå. 
Spør om hun har tenkt på det med moped på vinterføre. 
Og hva med sparing til lappen på bil? 

Hjelp henne å sette opp regnestykket. Kostnader og nytte av å spare til billappen, vs å kjøpe moped nå. 

De fleste tenåringer lytter til fornuft, om fornuften kommer fra en som snakker likeverdig med dem. 
Men de færreste tenåringer lytter når de bli belært av foreldre som vil bestemme over dem. 

Anonymkode: 2e7e2...3a9

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får jo ta konsekvensene.  Egentlig burde ho alt nå starter på kjøreskolen. Går alt fra 6 mnd til 10 mnd før de får kjørt opp 

Anonymkode: 75b16...2c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Blir så frustrert, for nå som 17 åring har hun ikke mye tid igjen til å spare til billappen, og de pengene hun har skal hun brenne opp på moped som kan kjøres maks 5 måneder om hun er heldig. 

Be henne sette opp en tidslinje for når mopedlappen kan være sikret, tid det tar å skaffe moped, antall dager hun får benyttet den pga vær. Kostnad per dag.

Og tidslinje for når hun har spart opp nok til å ta billappen.

Jeg tror tiden renner fra henne.

Anonymkode: 96a2a...fd2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo bare å si nei. Min sønn fikk ikke liv til å kjøpe moped, helt forbanna uaktuelt var det! Nå var dette grunnet sikkertshensyn da og ikke hovedsaklig økomnomi, men selvfølgelig kan du si nei så lenge ungdommen bor under ditt tak.

Det er jo ikke akkurat måten å få en 17 åring til å lytte på. 
Det er vel mer oppskriften på at moped kjøpes på trass den dagen ungdommen har disposisjonsrett på egen penger, og er gammel nok til å signere kontrakten selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og det var utgangspunktet her også, og ja jeg kan si nei. Ønsker derimot at hun skal forstå det først sånn at hun "lærer" noe av det :) Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Kanskje si at hvis hun velger å bruke pengene på moped og mopedlappen får hun ta ansvar for transport selv til hun får nok til billappen. Da må hun ta buss om vinteren, kanskje til hun blir 21. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke akkurat måten å få en 17 åring til å lytte på. 
Det er vel mer oppskriften på at moped kjøpes på trass den dagen ungdommen har disposisjonsrett på egen penger, og er gammel nok til å signere kontrakten selv. 

Nå er ungdommen 21, bor fremdeles hjemme mens han fullfører bachelor, og forbud mot moped/motorsykkel gjelder enda. Mitt hjem, mine regler - tydeligvis synes han det faktum er helt ok, ellers så hadde han vel flyttet ut for 3 år siden ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er dette penger hun selv har spart opp? 

Og hvorfor mener du at mopeden kun kan kjøres max 5 måneder? Eller mener du 5 mnd i året? (Altså ikke om vinteren.) 

Kan du ikke sette deg ned med henne og snakke med henne som om hun er voksen. For hun er nesten det. 
Ikke vær negativ, men spør henne hva hun har tenkt, og hvorfor dette ble så viktig nå. 
Spør om hun har tenkt på det med moped på vinterføre. 
Og hva med sparing til lappen på bil? 

Hjelp henne å sette opp regnestykket. Kostnader og nytte av å spare til billappen, vs å kjøpe moped nå. 

De fleste tenåringer lytter til fornuft, om fornuften kommer fra en som snakker likeverdig med dem. 
Men de færreste tenåringer lytter når de bli belært av foreldre som vil bestemme over dem. 

Dette er konfirmasjonspengene som skulle spares, var hun flink til å spare så skulle jeg sponse mesteparten av billappen. 
Nå skal alt brennes bort, og ja for 5 måneder bruk. Vinteren og været her er virkelig ikke på hennes side.

Takk for godt tips, det skal jeg gjøre. Og jeg ønsker at hun skal lytte å ta "avgjørelsen" selv, slik at hun forstår hvorfor. Akkurat nå er hun helt låst 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det var utgangspunktet her også, og ja jeg kan si nei. Ønsker derimot at hun skal forstå det først sånn at hun "lærer" noe av det :) Ts

Om hun ikke forstår det ikke dag, så vil hun garantert forstå det senere ;)

Lykke til, håper du når inn til henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Be henne sette opp en tidslinje for når mopedlappen kan være sikret, tid det tar å skaffe moped, antall dager hun får benyttet den pga vær. Kostnad per dag.

Og tidslinje for når hun har spart opp nok til å ta billappen.

Jeg tror tiden renner fra henne.

Anonymkode: 96a2a...fd2

Ikke dumt! Sjekke opp litt tider osv, må man kjøre opp med moped? Eller holder det bare å ta kurs? Jeg har ikke sjekket opp i dette da dette har vært helt uaktuelt, men skjønner jeg bør gjøre det litt nå. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkar skrev (5 minutter siden):

Kanskje si at hvis hun velger å bruke pengene på moped og mopedlappen får hun ta ansvar for transport selv til hun får nok til billappen. Da må hun ta buss om vinteren, kanskje til hun blir 21. 

Ikke dumt, om jeg ikke når inn så er det neste mulige ting jeg gjør. 
Ts

• Liker 1
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din veldig godt, for det er ikke lett når tenåringene plutselig snur etter at man har blitt enige. Samtidig, så er jo livet til en 16åring et salig kaos og knapt noe som helst er likt fra dag til dag.... 

Dette er en fin anledning til å snakke om ansvar, prioriteringer og konsekvenser på en litt voksen måte. Litt ulike innfallsvinkler som kanskje kan få henne til å reflektere litt. F.eks: Sette opp tallene svart på hvitt; Regn ut hva hun faktisk får igjen for pengene. "Er det verdt å bruke kanskje 10.000–15.000 kr (eller mer) på en moped du bare får brukt i 4–5 måneder?" Sammenlign med hvor langt pengene kunne tatt henne i kjøretimer eller mot første bil.

Du kan òg vise henne helhetsbilde. Billappen er dyr, krever tid og kanskje en ekstra jobb ved siden av studier. Hva skjer om hun ikke rekker å spare opp igjen i tide? Er hun villig til å vente med førerkortet fordi hun prioriterte moped?

Og ; snakk om frihet på lang sikt – En bil gir mye større frihet enn en moped, og varer lenger. Det er et mer “voksent” valg. Kanskje dere kan lage en konkret spareplan sammen for bil fremfor å "kaste bort" penger på et mellomsteg.

Men også viktig: Vis nysgjerrighet, og ikke kun tenk avvisning.. Spør hvorfor hun plutselig vil ha moped nå. Er det noe sosialt press? Venner som har fått? Handler det om å føle seg selvstendig? Da kan du møte behovet uten å si direkte nei...kanskje hun heller kan få mer ansvar hjemme eller begynne å øvelseskjøre mer med dere?

Hvis hun virkelig er fast bestemt, kan en mellomting kanskje være å inngå en avtale: Hun må selv finansiere moped og kurs uten å røre pengene som er satt av til lappen. Hvis det ikke går – da blir det ikke moped. Det lærer henne både økonomisk ansvar og prioritering.

Det viktigste må være at hun forstår konsekvensene selv, ikke at hun automatisk får "nei”. Sånn lærer hun mest og slipper kanskje å angre senere.

Heldigvis høres det ut som hun er ganske fornuftig ellers, så kanskje hun bare trenger litt tid og noen gode spørsmål før hun ser det selv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
Tradegy skrev (1 time siden):

Skjønner frustrasjonen din veldig godt, for det er ikke lett når tenåringene plutselig snur etter at man har blitt enige. Samtidig, så er jo livet til en 16åring et salig kaos og knapt noe som helst er likt fra dag til dag.... 

Dette er en fin anledning til å snakke om ansvar, prioriteringer og konsekvenser på en litt voksen måte. Litt ulike innfallsvinkler som kanskje kan få henne til å reflektere litt. F.eks: Sette opp tallene svart på hvitt; Regn ut hva hun faktisk får igjen for pengene. "Er det verdt å bruke kanskje 10.000–15.000 kr (eller mer) på en moped du bare får brukt i 4–5 måneder?" Sammenlign med hvor langt pengene kunne tatt henne i kjøretimer eller mot første bil.

Du kan òg vise henne helhetsbilde. Billappen er dyr, krever tid og kanskje en ekstra jobb ved siden av studier. Hva skjer om hun ikke rekker å spare opp igjen i tide? Er hun villig til å vente med førerkortet fordi hun prioriterte moped?

Og ; snakk om frihet på lang sikt – En bil gir mye større frihet enn en moped, og varer lenger. Det er et mer “voksent” valg. Kanskje dere kan lage en konkret spareplan sammen for bil fremfor å "kaste bort" penger på et mellomsteg.

Men også viktig: Vis nysgjerrighet, og ikke kun tenk avvisning.. Spør hvorfor hun plutselig vil ha moped nå. Er det noe sosialt press? Venner som har fått? Handler det om å føle seg selvstendig? Da kan du møte behovet uten å si direkte nei...kanskje hun heller kan få mer ansvar hjemme eller begynne å øvelseskjøre mer med dere?

Hvis hun virkelig er fast bestemt, kan en mellomting kanskje være å inngå en avtale: Hun må selv finansiere moped og kurs uten å røre pengene som er satt av til lappen. Hvis det ikke går – da blir det ikke moped. Det lærer henne både økonomisk ansvar og prioritering.

Det viktigste må være at hun forstår konsekvensene selv, ikke at hun automatisk får "nei”. Sånn lærer hun mest og slipper kanskje å angre senere.

Heldigvis høres det ut som hun er ganske fornuftig ellers, så kanskje hun bare trenger litt tid og noen gode spørsmål før hun ser det selv.

Er egentlig veldig fornuftig jente, men har merket at penger sitter løst og har egentlig ikke helt styr på penger. Har nok gjort en dårlig jobb der, da jeg alltid har betalt det de trenger disse barna mine. 
Så tror ikke jenta vet hvor mye penger dette egentlig er, jeg oppfordrer veldig til å finne en jobb. Det er da man virkelig lærer verdien av penger. Oi jeg måtte jobbe 10 timer for å få de få pengene. Så jeg håper at med jobb så kommer også virkeligheten. 
Jeg tror vi må gjøre noe slikt du foreslår her, vil gjerne at hun skal forstå hvorfor dette er ikke lurt nå og hvilke konsekvenser det har for fremtiden. 
Har ikke jenta penger til kjøretimer blir det ikke kjøretimer, jeg tenker å være hard på akkurat det. 
Sette opp summene, vise til hva det koster. Både utstyr og kurs, er lurt. 
Takk for gode råd :) 

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så rart, var min første tanke. Jeg hadde selv moped da jeg var ung, og elsket den friheten det ga meg. Ok så var det deler av året den ikke kunne brukes, men friheten den ga meg frostfrie deler av året var så stor at da min sønn ville ha moped fikk han full støtte angående det, og jeg synes det var mer rart at min datter ikke ønsket dette. Respekterte det også selvfølgelig, men følte at hun gikk glipp av noe. 

Var konfirmasjonspengene som røk her også, og mer penger gikk det da han ville ha lettmotorsykkel istedenfor. Da måtte han jobbe hardt for det, men det gjorde han. Så begynte venner å få sertifikat på bil, og det begynte å friste mer, så han solgte MC og fikk fokus på sertifikat og bil istedenfor. Fikk seg sertifikat, men bil måtte vente litt, på grunn av økonomi, men han jobbet på og så ble det bil. 

Jeg har ærlig talt ikke sett noen problemer med at han prioriterte og valgte slik. Mer det at han fikk friheten jeg selv satte så pris på som ung, og motivasjon til å jobbe for det han ønsket. Som utviklet seg. Det ene utelukket ikke det andre liksom, ham måtte jobbe for det han ønsket, men det var nok større motivasjon i å jobbe for det han selv ønsket enn hva mor hadde hevdet som mest fornuftig. Det var liksom ikke et tema hva som var mest økonomisk fornuftig, for jeg anså det som hans penger og hans valg, og tvilte vel aldri på at han ville vokse fra moped og ønske noe annet. Jobbe for det også. Som jeg selv gjorde. At å kjøpe moped ville hindre ham fra å oppnå annet var aldri i mine tanker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt at om hun bruker pengene på moped, så må hun belage seg på buss/tog fremover og ingen kjøring/henting selv om det er vått/kaldt/langt hun skal. 
Akkurat slik som om Hun hadde brukt pengene på billappen. 

Har hun jobb, siden hun snakker om at hun raskt sparer opp de pengene de koster? 

Anonymkode: 6a777...9b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (7 minutter siden):

Så rart, var min første tanke. Jeg hadde selv moped da jeg var ung, og elsket den friheten det ga meg. Ok så var det deler av året den ikke kunne brukes, men friheten den ga meg frostfrie deler av året var så stor at da min sønn ville ha moped fikk han full støtte angående det, og jeg synes det var mer rart at min datter ikke ønsket dette. Respekterte det også selvfølgelig, men følte at hun gikk glipp av noe. 

Var konfirmasjonspengene som røk her også, og mer penger gikk det da han ville ha lettmotorsykkel istedenfor. Da måtte han jobbe hardt for det, men det gjorde han. Så begynte venner å få sertifikat på bil, og det begynte å friste mer, så han solgte MC og fikk fokus på sertifikat og bil istedenfor. Fikk seg sertifikat, men bil måtte vente litt, på grunn av økonomi, men han jobbet på og så ble det bil. 

Jeg har ærlig talt ikke sett noen problemer med at han prioriterte og valgte slik. Mer det at han fikk friheten jeg selv satte så pris på som ung, og motivasjon til å jobbe for det han ønsket. Som utviklet seg. Det ene utelukket ikke det andre liksom, ham måtte jobbe for det han ønsket, men det var nok større motivasjon i å jobbe for det han selv ønsket enn hva mor hadde hevdet som mest fornuftig. Det var liksom ikke et tema hva som var mest økonomisk fornuftig, for jeg anså det som hans penger og hans valg, og tvilte vel aldri på at han ville vokse fra moped og ønske noe annet. Jobbe for det også. Som jeg selv gjorde. At å kjøpe moped ville hindre ham fra å oppnå annet var aldri i mine tanker. 

Vi er helt i mot pga sikkerheten, vi var inne på mopedbil, men nei det var uaktuelt å bruke så mye penger på 2 år og 2 små sesonger. Siste vinterne nå ville det kun vært bruk fra mars til oktober, med enormt mange som ikke tar hensyn å kjører ned mopeder. 
Så pga sikkerhet var vi begge helt enig, og vi står da på tilbudssiden for å kjøre. Ho blir kjørt hvor ho vil omtrent, også når som helst. For det er godt å ha den tryggheten. Jeg selv hadde ikke moped av samme grunn, og det gikk veldig fint. 
Så at hun nå har snudd er veldig rart, men ja sånn er tenåringer. Nå er det 1 år igjen til hun er 18 så jeg ser ikke helt poenget med å sløse så mye penger for "frihet" i så få måneder. 
Ts

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...