Gå til innhold

Lære (....) hund å springe mens jeg sykler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei fantastisk tispe, 1 og et halvt år. Hun er ei eventyrblanding med litt jakthund, litt vakthund og en splæsh staffe. 😁😁 Fantastisk lynne, veldig nysgjerrig, litt små gærn, men vennlig. Men, hun reagerer på noen hunder/noen mennesker når vi er ute å går tur

Er det mulig å lære henne å springe ved siden av meg? Når jeg sykler ? Sånn rooooolig? 

Hun springer jo etter både insekter, fugler osv i to sekund til jeg sier nei. 

Hun hører ganske godt etter også, men det er helt til hun ser en nabohund hun ikke liker da. 

Anonymkode: 59595...889

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hva du spør om. Siden du nevner at hun løper etter fugler og sånt, tenker du at hun plutselig kan gjøre det slik at det blir farlig for deg på sykkelen? Isåfall kan en springer eller en fjær med feste til båndet på styret hjelpe og holde dere trygt på veien. 

Eller tenker du på helsen hennes? Hva er grunnen til at du vil sykle med henne? Sliter du med å dekke hennes fysiske behov, eller ønsker du å sykle for egen del?  Uansett må du være veldig forsiktig  med belastningen sykling gir. Pass på underlaget, ikke la hun løpe for fort, varm opp og ta pauser. 

Anonymkode: 1eaf3...fea

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Litt usikker på hva du spør om. Siden du nevner at hun løper etter fugler og sånt, tenker du at hun plutselig kan gjøre det slik at det blir farlig for deg på sykkelen? Isåfall kan en springer eller en fjær med feste til båndet på styret hjelpe og holde dere trygt på veien. 

Eller tenker du på helsen hennes? Hva er grunnen til at du vil sykle med henne? Sliter du med å dekke hennes fysiske behov, eller ønsker du å sykle for egen del?  Uansett må du være veldig forsiktig  med belastningen sykling gir. Pass på underlaget, ikke la hun løpe for fort, varm opp og ta pauser. 

Anonymkode: 1eaf3...fea

Off, 😂😂 Ja, jeg er veldig nervøs for at hun bare piler etter noe, eller plutselig stopper for å lukte på noe. At jeg skal slå meg halvt i hjæl. 😂 Jeg er sånn halvveis heilgammel så kan ikke falle av sykkelen 😂 trur ikke kroppen min vil tåle det 😂 Men, er det mulig å lære henne? 

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke finne på å holde i båndet til hunden når du sykler. Det er livsfarlig for både deg og hunden. 

Kjøp "springer" (stativ til sykkelen med fjæring til å feste hundebåndet i) og en fornuftig trekksele som ikke belaster nakken. 

Sykle rolig i starten og se hvordan hun venner seg til det. 

Anonymkode: 88224...6cd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er selvfølgelig mulig, gitt at hunden er frisk og har lyst til det.  Du bør trene inn høyre, venstre, rett frem, start og stopp-signal, dette bør sitte godt før du begynner å sykle. Så må du ha en antenne til båndet, og du må ha et strikkbånd(såkalt kjørestrikk)det beste er å feste den foran sykkelen, så du kan følge godt med på hunden. Det er hunden som skal bestemme tempoet, den skal ikke jages på. Det er også tryggere for deg å ha hunden foran enn på siden, når (for det vil skje med en hund med jakt, tro meg!) hunden plutselig tar en 90 grader.. deretter må hunden ha en god trekksele, anbefaler ikke halvseler fra feks Nonstop. (Kan anbefale Huken multisele eller Nomesele fra Troll).

Men, dersom hun er litt reaktiv så bør du jobbe med dette først, så passeringer går greit, eller sykle et sted med lav sannsynlighet for å møte noen.

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller hatt hunden foran. Senest i dag oppdaget hunden min ender 🤣 da er det veldig fint å ha de foran så man kan følge med og stoppe jakta FØR de reagerer. 

ellers må det jo trenes på som alt annet, gradvis. 

Anonymkode: e500f...d41

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dyreplageri

Anonymkode: 73699...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er dyreplageri

Fordi? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dyreplageri

For noe tull. De fleste hunder elsker å få strekke ut og løpe fort. Hunden min elsker å gå tur, men når hun skjønner at vi skal sykle går hun helt i fistel. Elsker det.

Anonymkode: ccf9f...2a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er dyreplageri

Tull. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En slik blanding som reagerer på både mennesker og dyr, bør heller trenes på det, og ikke stresses opp med sykkel.

Hva gjør den hunden om du mister den en dag stressnivået er høyt, og den er eldre og litt tryggere i seg selv? Har du sett en staffe som tipper over i slosskamp, eller som får tak i noe etter å ha jaget det en stund?

Du må legge til grunn at dette kan bli mye hund.

Tren heller mer hodetrim, lydighet og jobb med å kontrollere hunden løs, og jobb med at hunden kan kontrollere seg selv løs.

F eks ikke kaste pinner, baller ect med hund som fyker avgårde, men f eks da be hunden sitte, så kaste, vente, så tillatelse til å hente ect

Anonymkode: e9f9d...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Det er dyreplageri

Det er ikke dyreplageri, men folk som har blandinger de ikke forstår, og i tillegg beskriver de som "gærne", har ikke behov for å jobbe opp kondisen til hunden med sykkel.

Har selv syklet med tre vorsthere i mange år uten problemer. TS viser lite kunnskap om både hund, hundetrening og sykling, så for vår sikkerhet og de rundt, bør hun finne en annen aktivitet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Off, 😂😂 Ja, jeg er veldig nervøs for at hun bare piler etter noe, eller plutselig stopper for å lukte på noe. At jeg skal slå meg halvt i hjæl. 😂 Jeg er sånn halvveis heilgammel så kan ikke falle av sykkelen 😂 trur ikke kroppen min vil tåle det 😂 Men, er det mulig å lære henne? 

Ja det er mulig å lære, men det blir fort noen smell på veien.

Personlig gir jeg godbiter for god oppførsel i opptreningen og unngår å kjefte når hunden gjør feil 

• Liker 1
Skrevet

Det er dyreplageri

Kan du vennligst utdype?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En slik blanding som reagerer på både mennesker og dyr, bør heller trenes på det, og ikke stresses opp med sykkel.

Hva gjør den hunden om du mister den en dag stressnivået er høyt, og den er eldre og litt tryggere i seg selv? Har du sett en staffe som tipper over i slosskamp, eller som får tak i noe etter å ha jaget det en stund?

Du må legge til grunn at dette kan bli mye hund.

Tren heller mer hodetrim, lydighet og jobb med å kontrollere hunden løs, og jobb med at hunden kan kontrollere seg selv løs.

F eks ikke kaste pinner, baller ect med hund som fyker avgårde, men f eks da be hunden sitte, så kaste, vente, så tillatelse til å hente ect

Ikke alt stress er negativt. Å løpe frigjør dessuten endorfiner, har man feks gått en tur og hunden har bygd opp negativt stress, kan det være gull verdt å få "løpt det av seg". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dyreplageri

Hæ? Å sykle med hunden? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke dyreplageri, men folk som har blandinger de ikke forstår, og i tillegg beskriver de som "gærne", har ikke behov for å jobbe opp kondisen til hunden med sykkel.

Har selv syklet med tre vorsthere i mange år uten problemer. TS viser lite kunnskap om både hund, hundetrening og sykling, så for vår sikkerhet og de rundt, bør hun finne en annen aktivitet.

Så, du tror jeg er inkompetent pga at jeg spør om tips til dette med å lære på best måte å sykle med min hund? Fordi jeg beskriver hunden min, som er litt over et år, for litt gærn?? 😂😂😂😂😂😂😂😂

Jeg håper virkelig ikke, med hele mitt hjerte, at du har barn ❤️ Stakkars de ❤️ 😂😂😂 Takk til deg 😘😘

Skrevet

Ville først fått en god innlæring og kontroll på hunden i normale situasjoner, uten sykkel. Det hadde du visstnok ikke helt.

Hvis ikke så blir disse sykkelturene i overkant spennende tror jeg..

Jeg sykler med min selv, det går bra og jeg har mine sikkerhetsrutiner. Min hund er nok langt mer letthåndterlig enn den hunden du beskriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...