Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer på barneskolen og opplever dessverre en del ugreit på jobb. Men jeg er veldig usikker på hva jeg skal melde avvik om og hva man bare «må» tåle? 

Jeg har tatt denne problemstillingen opp med både verneombud og klubbleder, begge har gitt meg et vagt svar av typen «dette må du kjenne på selv». Jeg ønsker ikke å være en prippen person som melder ifra om alt og ingenting. Men samtidig er det viktig for meg å ikke gå i fella med å ta imot alt og gå på en skikkelig smell. 

Hva skriver dere avvik om? Nå mener jeg ikke åpenbare ting som feil i lysanlegget og vannlekkasjer. Men om ting som går på psykisk helse, samt slag og spark fra elever. Deriblant vold og trakassering. Skriver du avvik etter en time der du har følt deg maktesløs etter dårlig oppførsel fra elever? Eller tenker du det er greit så lenge de ikke har kommet med vold og trusler direkte rettet mot deg? Skriver du avvik når elever har vært fysisk voldelige mot hverandre? 

Anonymkode: 28872...658

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er ikkje flinke nok til å skrive avvik. Det burde vere skrive avvik kvar gong det skjer noko du opplever som ubehagelig/farlig. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Avvikssystemet er den eneste muligheten vi har til å sette offisielle spor etter oss. Selv om de lukkes av nærmeste leder, så ligger de der til den dagen Arbeidstilsynet eller Statsforvalter kommer på besøk. Så jeg er ganske løs på avviksblokka, og legger gjerne inn henvisning til lovparagrafer (eller mediesaker) som jeg mener er brutt. 

Anonymkode: 5ca1a...ae8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo skrive avvik på noe; bemanningsnorm, en rutine ol. Dersom noe ugreit skjer fordi man ikke har fått vikar, eller det er noe som ikke er gjort etter rutinen man har for ulike situasjoner, da kan man skrive avvik.

Anonymkode: 6dc1d...f5d

AnonymBruker
Skrevet
Fjaselina skrev (1 time siden):

Vi er ikkje flinke nok til å skrive avvik. Det burde vere skrive avvik kvar gong det skjer noko du opplever som ubehagelig/farlig. 

Det er jeg helt enig i. Vi burde ha skrevet flere avvik og vært flinkere til å melde ifra om ugreie forhold på jobb. Jeg har hvert fall som mål å skrive flere avvik, og melde ifra om alt som oppleves som ugreit.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du må jo skrive avvik på noe; bemanningsnorm, en rutine ol. Dersom noe ugreit skjer fordi man ikke har fått vikar, eller det er noe som ikke er gjort etter rutinen man har for ulike situasjoner, da kan man skrive avvik.

Anonymkode: 6dc1d...f5d

Jeg skriver selvsagt avvik i alle disse situasjonene, men blir usikker på forhold som går utover psyken min. For eksempel uro og verbal trakassering fra elever, hva regnes som trakassering? Hva bør man tåle og hva må man skrive avvik om? Hvor går grensen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Avvikssystemet er den eneste muligheten vi har til å sette offisielle spor etter oss. Selv om de lukkes av nærmeste leder, så ligger de der til den dagen Arbeidstilsynet eller Statsforvalter kommer på besøk. Så jeg er ganske løs på avviksblokka, og legger gjerne inn henvisning til lovparagrafer (eller mediesaker) som jeg mener er brutt. 

Anonymkode: 5ca1a...ae8

Nettopp! Avvikene er den eneste muligheten vi har til å kunne si ifra om kritikkverdige forhold på jobb og brudd på arbeidsmiljøloven. Som du sier, selvom de lykkes av nærmeste leder så ligger de der både til statsforvaltningen kommer på besøk. Men også når du eller jeg går på en skikkelig smell og blir langtidssykemeldte. Da kan avvikene du har meldt om f.eks vold og trakassering fungere som dokumentasjon. Jeg har en bekjent som har utviklet PTSD etter flere alvorlige hendelser i lærerjobben. Hun skrev dessverre ikke avvik. Hadde hun gjort det kunne PTSD ha blitt regnet som en yrkesskade, det gir helt andre rettigheter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må melde vold fra elevene. Disse voldsskjemaene går man igjennom og om det er mange meldinger på en elev skal det jo gjøres noe. Det er veldig dumt om det blir en sak og det ikke er noe dokumentasjon. 

Anonymkode: 8423e...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle forhold som avviker fra arbeidsmiljøloven, prosedyrer og rutiner.

Det er den eneste måten å bli hørt på også i helsevesenet.

Anonymkode: 6060c...cdd

AnonymBruker
Skrevet

Forhold som avviker fra lov/regelverk/normer/prosedyrer/retningslinjer kan og bør du melde avvik på. Vold/ trusler/krenkende atferd  fra elever mot deg, eller mot andre elever skal meldes. Andre forhold kan være for lav bemanning i fht pedagognorm eller at vedtaksfestede timer til spes.ped (ITO) bortfaller, lærer uten godkjent livredningskurs som gjennomfører svømmeopplæring, servert nøtter til elev med nøtteallergi osv.

Uro i klasserommet er nok ikke et avvik (det er en konsekvens), men årsaken til hvorfor det er uro kan være et avvik (utagerende elever?). På den annen side kan uro i klasserommet også være en konsekvens av dårlig klasseledelse og mangel på struktur, og da er det det som er avviket. 
Det er ogsåå viktig at man forsøker å jobbe sammen om å se hvorfor avvikene oppstår, slik at man i største mulig grad kan forebygge at de skjer. 

Anonymkode: d1be0...3a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Her kan du lese Avviksmeldinger fra Oslo: 

https://www.ao.no/api/lux/v1/component/avisao-avviksmeldinger

Forstår utifra dette at jeg og mine kollegaer skulle skrevet mange flere avvik! 

Anonymkode: 7c36b...54a

Ja, det burde jeg og mine kollegaer også ha gjort! Dessverre er det ikke slik, de fleste av oss bare står i det og anser det som en del av jobben å bli utsatt for vold. Jeg har nå satt foten ned og er innstilt på å melde avvik om vold og trusler, men må innrømme at jeg er redd hvordan ledelsen på min skole mottar dette. 

AnonymBruker
Skrevet

I år har jeg skrevet avvik da jeg ble bitt, slått og sparket av en elev, psykisk belastning i tilknytning til den samme eleven, slag, spark, spytting, lugging og klyping fra en av elevene jeg har spesialundervisning med, samt ballspill i skolegården. Jeg kunne nok ha skrevet mange fler. 

Anonymkode: 5d317...38f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forhold som avviker fra lov/regelverk/normer/prosedyrer/retningslinjer kan og bør du melde avvik på. Vold/ trusler/krenkende atferd  fra elever mot deg, eller mot andre elever skal meldes. Andre forhold kan være for lav bemanning i fht pedagognorm eller at vedtaksfestede timer til spes.ped (ITO) bortfaller, lærer uten godkjent livredningskurs som gjennomfører svømmeopplæring, servert nøtter til elev med nøtteallergi osv.

Uro i klasserommet er nok ikke et avvik (det er en konsekvens), men årsaken til hvorfor det er uro kan være et avvik (utagerende elever?). På den annen side kan uro i klasserommet også være en konsekvens av dårlig klasseledelse og mangel på struktur, og da er det det som er avviket. 
Det er ogsåå viktig at man forsøker å jobbe sammen om å se hvorfor avvikene oppstår, slik at man i største mulig grad kan forebygge at de skjer. 

Anonymkode: d1be0...3a3

Jeg er enig med deg, men det er jo avvik for den som opplever det. Hvis uroen er utagerende elever som trakasserer læreren så er det jo avvik i forhold til arbeidsmiljøloven, arbeidstakeren (læreren) har da ikke ett trygt og godt arbeidsmiljø. Og hvis dette skyldes dårlig klasseledelse og struktur, så er det egentlig to avvik. Ett på vegne av elevene, som får undervisningen ødelagt og ett på vegne av arbeidstaker som også utsettes for uro, bråk og trakassering…? Løsningen her kan være å gi læreren kursing og veiledning i klasseledelse, men også at det kanskje ikke er nok ressurser i det klasserommet? Kanskje noen elever der har spesielle behov og trenger hjelp i form av en ekstra lærer. Begge deler er ledelsens ansvar å sørge for å rydde oppi. 

Jeg er veldig for at vi må jobbe for å unngå avvik, forebygge slik at det ikke skjer. Men jeg er også skeptisk til at dette alltid kan løses av en lærer alene, innenfor de rammene der hun skal ta seg av 25 elever samtid. Kanskje må man ha ekstra ressurser for å kunne gjøre noe med det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I år har jeg skrevet avvik da jeg ble bitt, slått og sparket av en elev, psykisk belastning i tilknytning til den samme eleven, slag, spark, spytting, lugging og klyping fra en av elevene jeg har spesialundervisning med, samt ballspill i skolegården. Jeg kunne nok ha skrevet mange fler. 

Håper det går bra med deg! Sender masse styrke klemmer til deg ❤️

Skriv gjerne flere avvik, husk at du kan datere de tilbake i tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her kan du lese Avviksmeldinger fra Oslo: 

https://www.ao.no/api/lux/v1/component/avisao-avviksmeldinger

Forstår utifra dette at jeg og mine kollegaer skulle skrevet mange flere avvik! 

Anonymkode: 7c36b...54a

😨

Det er helt horribelt, men kjenner meg igjen i flere avvik, selvom jeg ikke jobbet i osloskolen. Det er helt vilt hva vi lærere står i. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 18.50):

Håper det går bra med deg! Sender masse styrke klemmer til deg ❤️

Skriv gjerne flere avvik, husk at du kan datere de tilbake i tid. 

Takk, jeg har det bra og blir fulgt tett av ledelsen. ❤️

Eleven jeg har spesialundervisning med høres verre ut enn det oppleves i det daglige, men man skal ha nulltoleranse for å bli utsatt for vold på jobb uavhengig av elevenes diagnose. Jeg har tidligere blitt daglig utsatt for lugging av en multifunksjonshemmet elev, da ble jeg sykmeldt og valgte til slutt å bytte arbeidsplass (av flere årsaker enn luggingen, men det var en del av ligninga). Nå er jeg en annen plass, både rent fysisk, men også mentalt og i livet generelt, og har en annen indre motstandsdyktighet. Likevel melder jeg avvik om vold, fordi det er det det er. Det skal ikke aksepteres. 

Som sagt kunne jeg meldt mye mer, i perioder blir jeg og kolleger utsatt for klyp, klor, slag, spark, spytting og lugging flere ganger daglig. Vi prøver å notere, men det er utfordrende når man skal ivareta 1-2 elever med omfattende ito-vedtak samtidig. Jeg er helt sikker på at det er store mørketall overalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...