Gå til innhold

Sparing til barna, er dette et bra beløp eller bare smuler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To barn, 2008 og 2012, har spart opp ca 125K til hver av dem. Jeg er alene og dette er det jeg har spart siden de var små. Eldste har konfirmasjonspengene på konto i tillegg.

Jeg prøver å spare mer men pga uforutsette hendelser har eldste blitt en betydelig pengesluk det siste året. Skal ikke gå i detaljer annet enn å si at selv om jeg setter både barnetrygd og barnebidrag inn på kontoen så er det veldig mye som går ut og lite som spares opp (jeg jeg prøver! 2008 modellen er ikke 18 enda). 

Da jeg var 18 hadde jeg ti tusen stående på en bsu konto, innen jeg var 19 hadde jeg allerede studiegjeld på ca 100K. Det jeg har spart til barna virker som "en del penger" og "hjelp til egenkapital" samtidig som jeg føler at det er en dråper i havet som ikke utgjør noe forskjell.

Så hva mener KG? 

Anonymkode: 3c56e...b2f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, alt hjelper jo, det er kjempebra du svarer og slett ikke bare dråper i havet.

Anonymkode: ad42e...d89

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er flott at du har spart opp 250.000 til barna, ser ikke på det som smuler. Mange har ikke en krone oppsparte til barna.

Anonymkode: 609a8...8e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sparer du i sparekonto eller fond? Hvis du bruker sparekonto er det bare å få pengene i fond asap. 

Anonymkode: af889...60b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig bra. Her har jeg og faren spart ca 60 000 til vårt barn (2011) til sammen. Vi har bare ett barn, men er begge alene og har lav inntekt. Har også en konto til større utgifter på barnet på ca samme sum, der var planen at han skal få det som evt blir igjen, men han skal snart både ha regulering og konfirmeres, så regner med mye av det forsvinner da.

Anonymkode: 68031...262

AnonymBruker
Skrevet

Du har spart mye mer enn oss som er 2. 

Anonymkode: 72a4d...74f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du spart i fond hadde du (minst) hatt dobbelt så mye til hvert barn. Lær barna dine bedre sparemetoder fremover.

Anonymkode: 510a1...297

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er utrolig bra! For en bortskjemt drittgenerasjon det kommer til å bli om det å få over 100.000 av foreldre er ansett lite. 

Anonymkode: 588f1...83f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde du spart i fond hadde du (minst) hatt dobbelt så mye til hvert barn. Lær barna dine bedre sparemetoder fremover.

Anonymkode: 510a1...297

Jeg forstår ikke fond og har valgt å spare i sparekonto slik at jeg kan bruke pengene om jeg trenger dem. De har plutselig trengt store ting som jeg ikke har kunnet betale for, så det er greit å kunne ta ut også. 

Jeg husker også andre som deg som sa det samme om aksjer på åttitallet. Gikk ikke så bra med dem...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kjempemye! 

Anonymkode: fcbaa...912

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg forstår ikke fond og har valgt å spare i sparekonto slik at jeg kan bruke pengene om jeg trenger dem. De har plutselig trengt store ting som jeg ikke har kunnet betale for, så det er greit å kunne ta ut også. 

Jeg husker også andre som deg som sa det samme om aksjer på åttitallet. Gikk ikke så bra med dem...

Du kunne enkelt tatt ut selv om du sparte i fond.. veldig synd for du ville sikkert hatt tre ganger så mye penger nå.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har spart mye til dem! 

Vi har ikke spart for dem, men har prøvd å lære dem å spare selv.  

Anonymkode: 043f2...6db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jo, det har gått ekstremt bra for dem - så lenge de ikke solgte i nedgangstider. 

Du taper penger på sparekonto pga inflasjon blant annet, men akkurat nå er kanskje ikke tiden å sette inn på fpnd uansett, dersom de trenger pengene de neste tre årene.. Jeg ville uansett satt NOE av det inn, feks på indeksfond (teknologi feks). Det er høyt sannsynlig at det øker DRASTISK på 5 år. 

Anonymkode: f6335...2c0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kunne enkelt tatt ut selv om du sparte i fond.. veldig synd for du ville sikkert hatt tre ganger så mye penger nå.. 

Dette stemmer, de hadde nok blitt doblet eller triplet innen nå... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ingen penger er tapt så lenge man ikke får panikk og selger i nedgangstider. Verken tap eller gevinst realiseres før ved salg.

Anonymkode: 59677...4d5

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig bra spart, særlig når du har vært alene med de. 

Husk også at barn sjeldent trenger pengene med en gang de flytter hjemmefra. En grei buffer for studietiden er ok, ellers er det ingenting galt med å lære de at man må jobbe for pengene og styre egen økonomi selv i noen år. 

Vi sparte nesten ingenting til barna da de var små da vi hadde det vanskelig økonomisk. Heldigvis kom vi opp i inntekt etter hvert, men da var barna nesten tenåringer.

Men - da barna våre flyttet hjemmefra fikk vi plutselig mye penger til overs. Er vel en slags snøballeffekt: vi fikk lavere husholdningsutgifter, hadde betalt ned mye på boliglånet og steget i inntekt begge to, samt at vi fikk noe arv. Plutselig kunne vi spare flere hundre tusen i året der vi tidligere levde omtrent fra måned til måned og ikke kunne legge vekk mer enn det vi absolutt trengte som en buffer. Hver av våre barn fikk derfor 500 000 hver da de kjøpte sin egen leilighet sent i 20-årene. Penger vi bare kunne drømme om å ha "til overs" da de var yngre. 

Anonymkode: 6b14d...d53

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med dem og ufør, regner med økonomien får en knekk først før det stabiliserer seg. Når eldste fyller 18 forsvinner barnetrygd, barnebidrag og barnetillegg for henne, det utgjør mange tusen I måneden. I tillegg må jeg nok betale henne bidrag så lenge hun går på skolen? Jeg spår en vanskelig tid for meg med en del omrokkeringer, men kanskje det løsner igjen når hun er ferdig på skolen? 

Jeg har ikke tenkt å gi noen av dem penger i hånden, jeg tenker at beløpet vil settes over på en bsu konto når de begynner å betale skatt, har forstått det ikke er lurt før så jeg venter med å opprette kontoen. 

Til dere som skriver om fond, ja jeg vet dere har rett at pengene kunne ha doblet og triplet seg, men i og med at jeg er usikker er det bedre med en fugl i hånden enn ti på taket. Jeg vokste opp fattig, har hatt stram økonomi hele voksenlivet og tenker at det er tryggest å ikke gamble med ting en ikke forstår. Samtidig har jeg trengt tilgang på pengene så sparekonto har vært best for oss. Jeg har kjøpt bilstoler, briller, betalt for turer jeg ikke har hatt råd til, konfirmasjon og det som har vært nødvendig før jeg har spart opp igjen. Pengene er til at barna skal ha det bra, nåde i nuet og i fremtiden. Hadde de vært låst i fond hadde de gått glipp av muligheter nå, spesielt da jeg studerte eller da jeg gikk på AAP. Men takk for råd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er alene med dem og ufør, regner med økonomien får en knekk først før det stabiliserer seg. Når eldste fyller 18 forsvinner barnetrygd, barnebidrag og barnetillegg for henne, det utgjør mange tusen I måneden. I tillegg må jeg nok betale henne bidrag så lenge hun går på skolen? Jeg spår en vanskelig tid for meg med en del omrokkeringer, men kanskje det løsner igjen når hun er ferdig på skolen? 

Jeg har ikke tenkt å gi noen av dem penger i hånden, jeg tenker at beløpet vil settes over på en bsu konto når de begynner å betale skatt, har forstått det ikke er lurt før så jeg venter med å opprette kontoen. 

Til dere som skriver om fond, ja jeg vet dere har rett at pengene kunne ha doblet og triplet seg, men i og med at jeg er usikker er det bedre med en fugl i hånden enn ti på taket. Jeg vokste opp fattig, har hatt stram økonomi hele voksenlivet og tenker at det er tryggest å ikke gamble med ting en ikke forstår. Samtidig har jeg trengt tilgang på pengene så sparekonto har vært best for oss. Jeg har kjøpt bilstoler, briller, betalt for turer jeg ikke har hatt råd til, konfirmasjon og det som har vært nødvendig før jeg har spart opp igjen. Pengene er til at barna skal ha det bra, nåde i nuet og i fremtiden. Hadde de vært låst i fond hadde de gått glipp av muligheter nå, spesielt da jeg studerte eller da jeg gikk på AAP. Men takk for råd.

Fondsandeler kan selges og innløses på et par dager. Gå inn i nett banken og opprett en spareavtale hvor du trekker beløpet hver måned da unngår du å kjøpe alt på feil tidspunkt. jeg sparer et beløp når barnetrygden kommer inn og ett når jeg får lønn. Sparer 5000 i måneden og kan når som helst avlyse et trekke eller stoppe hele avtalen.

Du har vært kjempeflink til å spare og skal bare klappe deg selv på skulderen.

Og nei du skal kun betale for barnet til de er ferdig med vgs, det kan umulig være så lenge til om hun er 18 år.

Anonymkode: d7b13...903

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette stemmer, de hadde nok blitt doblet eller triplet innen nå... 

Ikke bare det, kanskje til og med 3-4-5-doblet. DnB global indeks har vokst med 600% siden oppstart i 2011. Personlig har jeg 150% avkastning på 6 år i mine fond, der har jeg allerede tjent 800 000 kr. Så forskjellen på fond og sparekonto er betydelig, særlig på lang sikt. Med bare 6% avkastning på fondene mine vil jeg ha mange, mange, mange millioner før jeg er pensjonist. 

Anonymkode: 42a63...30e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kunne fint ha lært deg det du trenger å vite hvis du valgte å lese deg opp på emnet en helg, altså. Det er jo dette som er så synd med at fattigdom og rikdom går i arv gjennom generasjoner, fordi de som vokser opp fattig tar valg basert på sin oppvekst, og rike tar valg basert på sin. Hvem av dem lærer å ta bedre økonomiske valg? 

Du kan bryte den sirkelen for din barn ved å investere i tiden det tar å lære seg om fond. Eventuelt aksjer også, senere. Men fond er noe du ABSOLUTT kan, og burde, lære om. Det eneste som er sikkert, er at du ellers forblir i nedre økonomisk sjikte resten av livet dessverre, og økt sannsynlighet for at dine barn også gjør det. Synd, men sant.

Mest sannsynlig vil forskjellene også bare bli større og større, mellom fattigdom og rikdom.  

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...