mammahjarte Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Hei. Eg har ein svær tint laks som skal inn i ovnen snart. Tok den ut 09.06.25 kl 16:00, så den har tint i mange timar nå. Filett er 2,7 kilo og lang, dvs svær fillet. Kor lenge skal eg steika den? Er 180 grader i 40.minutter greitt? 45.min?
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Skrevet 10. juni Nei, det er steketid for hel laks, men du skriver at du har filet. Du halverer steketiden til maks 20 min, mange liker laks best når den ikke er helt gjennomstekt etter 15.min. Anonymkode: d1988...2cf 2
mammahjarte Skrevet 10. juni Forfatter #3 Skrevet 10. juni (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det er steketid for hel laks, men du skriver at du har filet. Du halverer steketiden til maks 20 min, mange liker laks best når den ikke er helt gjennomstekt etter 15.min. Anonymkode: d1988...2cf Eg roter med semantikken trur eg. Det er vel ein heil laks når den er så svær? Tenkte å kryddre den først, men det liker ikkje barna 😆. Vi drysser over sitronpepper etterpå. Eg pensler den med olje med sitron. Endret 10. juni av mammahjarte
AnonymBruker Skrevet 10. juni #4 Skrevet 10. juni Får den plass i en stekepanne hadde jeg heller stekt den der. Da steker diu den med skinnet ned til du ser varmen har trukket igjennom ca halvparten. Så snur du den og stekker den et minutt på andre siden for å få stekeskorpe. i Ovnen ville jeg hatt den med rømme og krydder. Anonymkode: c24f2...72a 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #5 Skrevet 10. juni Du vet vel hvordan en fisk ser ut? Det der er den ene halvparten av fisken, altså en filet. Anonymkode: d1988...2cf
AnonymBruker Skrevet 10. juni #6 Skrevet 10. juni laks skal gjennomstekes og en filetside som det TS har trenger ca 20 minutter ved 180 grader om man ikke har termometer Anonymkode: 0fe00...6b8
AnonymBruker Skrevet 10. juni #7 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): laks skal gjennomstekes og en filetside som det TS har trenger ca 20 minutter ved 180 grader om man ikke har termometer Anonymkode: 0fe00...6b8 men det er verdt å merke seg at HVIS man steker den med grønnsaker osv kan de trenge lengre steketid i ovnen avhengig av hvor store biter du kutter osv.. .. Anonymkode: 0fe00...6b8
AnonymBruker Skrevet 10. juni #8 Skrevet 10. juni Laksefilet i ovnen på 180 grader i ca. 15 min. Laksen blir tørr hvis man steker den for lenge. Anonymkode: 983ef...dd5 1
mammahjarte Skrevet 10. juni Forfatter #9 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Får den plass i en stekepanne hadde jeg heller stekt den der. Da steker diu den med skinnet ned til du ser varmen har trukket igjennom ca halvparten. Så snur du den og stekker den et minutt på andre siden for å få stekeskorpe. i Ovnen ville jeg hatt den med rømme og krydder. Anonymkode: c24f2...72a Då prøver eg rømme og krydder. Snart går den inn. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Du vet vel hvordan en fisk ser ut? Det der er den ene halvparten av fisken, altså en filet. Anonymkode: d1988...2cf Vel eg vart litt usikker når mindre filet og blir beskrevet som filet. Men det er uansett mat 😅 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): laks skal gjennomstekes og en filetside som det TS har trenger ca 20 minutter ved 180 grader om man ikke har termometer Anonymkode: 0fe00...6b8 Eg har termometer faktisk (ikkje at eg vanligvis bruker det). AnonymBruker skrev (45 minutter siden): men det er verdt å merke seg at HVIS man steker den med grønnsaker osv kan de trenge lengre steketid i ovnen avhengig av hvor store biter du kutter osv.. .. Anonymkode: 0fe00...6b8 Det er ganske tjukk fisk (delar av den er feit) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Laksefilet i ovnen på 180 grader i ca. 15 min. Laksen blir tørr hvis man steker den for lenge. Anonymkode: 983ef...dd5 Oki eg skal skjekka den etter ca 12.min. Så ser eg. Takk for tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå