AnonymBruker Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Jeg skal starte studiet nå til høsten, fikk utsatt oppsett et år pga permisjon. Har hele tiden vært sikker, men nå føler jeg at er usikker igjen… Har noen år i arbeidslivet fra før med fagbrev (frisør), og det er ikke et yrke som jeg kan bli gammel i av mange grunner (arbeidstid, lønn, hms). Det er mange yrker jeg har vært innom, men lærer har falt litt tilbake på meg hele tiden. Samtidig skrives det så mye negativt om det, både i media og her. Jeg trenger å høre positiv omtale nå. Er det best å søke seg til barneskole? Vet jeg vil finne ut mer i praksis og om det sistnevnte… Anonymkode: df263...e9c
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Skrevet 10. juni Jeg er lærer. Jobbet i 6 år (ferdig utdannet for 8 år siden, men to barn i mellom). Jeg trives å være sammen med barna. Ingen dager er like, og det er deilig. Dagen går fort og det er varierte oppgaver i form av å forberede undervisning, samt etterarbeid. Deilig å ha ferie (avspasering) når barna har ferie. Korte dager i perioder - og lengre i andre perioder. Anonymkode: 4067f...d45
AnonymBruker Skrevet 10. juni #3 Skrevet 10. juni Kunne du tenke deg å være lærer i frisørfaget på vgs? Alle jobber har sine utfordringer ts, noen selvsagt mer enn andre. Lærerjobb er bra betalt om du er lektor, du har lang ferie om sommeren om møter på mange flotte barn og ungdommer. Du må trives med høyt tempo, lyd og ståk og energi rundt deg. Anonymkode: 9ac18...614
AnonymBruker Skrevet 10. juni #4 Skrevet 10. juni Jeg er lærer (adjunkt med tillegg). Har vurdert å si opp og søke jobb på f.eks museum. Det hadde egentlig vært drømmen. Å være museumspedagog. Eller kulturskolelærer. Hadde ikke orket å jobbe i nav eller barnevernet, som jeg vet mange andre lærere gjør. Grunmer til at jeg blir i læreryrket, i hvertfall til ungene blir store: - Helt grei lønn. Jeg ville nok ikke fått noe bedre som museumspedagog. - Fri når barna har fri. Slipper derfor å ta ubetalt fri eller betale for barnevakt/ aktiviteter i skoleferier og helger. Vi får også hatt ferie sammen med mannen om sommeren. Noen må jo ta ferie etter hverandre, det er jeg glad vi slipper. Det er også fint å ha fri hver jul. - Jeg får holde på med fagene jeg liker. Jeg underviser mye i k&h. Og selv om noen elever hater dette faget, så liker de fleste det. - Man er aktiv og sosial på jobb. Noen dager er ekstra slitsomme med mye bæring og gåing og hit og dit og frem og tilbake. Jeg er faglærer og har k&h, så det blir mye av det. Jeg hadde aldri orket å ha en stillesittende kontorjobb. - Det er herlig når man får god kontakt med elever og de viser at de liker deg. Anonymkode: b4a89...0b8
AnonymBruker Skrevet 10. juni #5 Skrevet 10. juni Jeg liker å være lærer på barneskolen fordi; Jeg jobber på en skole der elevene har respekt for de voksne. Jeg jobber i en klasse med godt klassemiljø Jeg har fantastiske elever Kollegaene er min forlengede familie Lønna er god Arbeidstiden er fin å kombinere med småbarnsliv Feriene er deilige Jeg får brukt kompetansen min og føler meg nyttig og verdsatt Det er gøy å lage og utvikle tverrfaglige, praktiske undervisningsopplegg Anonymkode: 41aa1...547 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #6 Skrevet 10. juni Jeg var som deg ung, håpefull og gledet meg til å bli lærer. Jeg har mistet gnisten nå etter ti år i yrket og ser meg om etter en ny jobb. Læreryrket er ikke noe for meg lenger. Jeg kan likevel nevne de positive sidene ved det: - Variert og morsomt, ingen dager er like. Vi har turdager, idrettsdager, fagdager, leirskole og mange andre aktiviteter, i tillegg til vanlige skoledager. Du får sett og opplevd mye forskjellig, på godt og vondt. - De gode samtalene med elevene. - Omsorgen du føler for elevene dine og den de viser deg ❤️ - Følelsen av å gjøre en forskjell og vite at du er en viktig person i ett barns liv ❤️ - Når tidligere elever sier de savner deg eller husker noe du har sagt. - Det å lage morsomme undervisningsopplegg og lære elevene nye ting. - Se hvor kreative elevene dine er. - Se og oppleve hvordan elever utvikler seg gjennom undervisningen. - Ferie og avspasering De mindre positive sidene ved læreryrket som også er grunnen til at jeg gir meg: - Elever med alvorlige problemer, både psykiske og sosiale utfordringer, deriblant adferdsvansker. Disse elevene har ikke lærere flest utdanning eller ressurser til å håndtere. Skolen har som regel ikke kompetanse heller. Dette er elever som egentlig burde ha fått annen opplæring enn den vanlige skolen, men som blir presset gjennom den vanlige skolehverdagen fordi det er «inkluderende». Disse ender ofte opp som urokråker, voldsutøvere og er i opposisjon hele tiden. Ikke fordi de er dårlige mennesker, men fordi de ikke får den hjelpen de trenger i vanlig skole. - Krav om dokumentasjon og oppfølging uten tid til å gjennomføre det. Med dette mener jeg for eksempel aktivitetsplaner. Kjempefint tiltak for å følge opp elever som mistrives, men som lærer har jeg aldri tid til å følge opp de fine tiltakene vi blir enige om, fordi tida ikke strekker til. - Dårlig ledelse med ingen innsikt i en lærers hverdag. Har blitt utsatt for grov trakassering fra elever og fått beskjed om å gå tilbake til samme klasserom umiddelbart for å bygge relasjon til voldsutøveren. Selvfølgelig helt uten veiledning og refleksjon rundt hvordan det skal gjøres. - Foreldre som ikke ser sitt eget barn, men som legger all skyld på skolen og andre elever. Hvis du greier å stå i det negative, så kan du lykkes som lærer. Anonymkode: 55ad1...ffa 1
SPOCA Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni Jeg kopierer inn innlegget mitt fra tidligere vedrørende omtrent samme spørsmål: Jeg jobber som lærer (lektor med opprykk). Jeg er kontaktlærer i småskolen. Jeg valgte å gå fra en karriere innen finans til å jobbe i barneskolen, med de yngste barna på skolen. Jeg er så heldig at jeg kan undervise på alle alderstrinn til og med høyere utdanning, men har selv valgt småskolen. Jeg trives best med de små. Jeg elsker jobben min, virkelig, men den er den mest slitsomme jeg noen gang har hatt. Den er både emosjonelt, fysisk og psykisk belastende og slitsom. Og ja, det er faktisk faglig utfordrende. Begynneropplæring mener jeg er til dels undervurdert (det er liksom ikke særlig status å være lærer på barneskolen, spesielt småskolen, fordi det er "enkelt", og jeg synes faktisk det er utrolig spennende å legge hele grunnlaget for all videre utdanning og læring. Det handler om å kunne tilpasse på en god måte, og gjøre lærestoffet så tilgjengelig at alle kan forstå. At alle, uansett bakgrunn og utfordringer, skal få de beste forutsetninger videre i livet. Man er liksom læringens heiagjeng og forkjemper. Jeg jobber like mye med å løfte de sterke og svake, som de midt i mellom. Det er kjempegøy, spennende og ekstremt utfordrende. Det er faktisk ikke enkelt å forklare matte på en slik måte at små hjerner i utvikling kan forstå det. En ting er at de klarer å lytte til informasjonen, men det handler også om å ta den innover seg, prosessere den og faktisk integrere den. Det er ikke så enkelt som man skulle tro. Og det synes jeg er gøy. Ja, jeg er dønn sliten når en ferie/avspasering kommer. Jeg er i grunn sliten hver eneste dag. Det er ikke nødvendigvis mange prøver å rette, sånn sett, men det er allikevel mye som skjer som barneskolelærer, spesielt som kontaktlærer. Jeg bruker mye tid på undervisningsopplegg, det krever mye kreativitet og variasjon. Man konkurrerer med en ipad som foreldrene tror brukes like mye i skolen som hjemme (ja, jeg er lei ipad-diskusjonen, som om ikke lærerne skulle hatt noe skulle sagt (nei, jeg er verken for ipad-forbud eller ipad-pålegg). I tillegg har man en del elever som ikke har diagnoser, som burde hatt det, og da kreves det en del ift utredninger. Det er snakk om hypping kontakt og utredning, det er mye skjemautfylling, kartlegginger som må gjøres, og generelt mye kontakt med instanser. Der man ikke har prøver å rette, er det gjerne pedrapporter å skrive, eller kanskje en IOP. Det er mye oppfølging med elever og foresatte, det kan være barnevern, det kan være helsesykepleier og det kan være alt mulig annet. En 6-åring er ganske liten ennå, og trenger en del hjelp. Det er derfor en veldig variert dag. Men det gjør jo også at det blir mange impulser, mye barn og mange inntrykk. Jeg er helt gåen hver dag etter jobb, men jeg elsker jobben min. Jeg skal jo ikke bare lære bort, jeg skal være med på å danne, oppdra og utdanne. Jeg er mamma, omsorgsperson, helsepersonell, sosionom, psykolog, terapeut og alt mulig rart. Jeg må trøste og barna sitter på fanget, jeg leser og får klemmer, jeg må være kreativ og det hjelper å være morsom (de liker en litt tullete lærer som gir av seg selv), samtidig må jeg sette klare og faste rammer, og være ganske streng. Høy grad av varme, og høy grad av klare grenser. Å sjonglere 28 elever alene er ikke alltid enkelt. Men igjen, det er også kjempegøy. Barna har frilek, hvor jeg er med på leken, og så lærer de masse samtidig. I går lekte jeg har'n og boksen går, men jeg hadde også undervisning i kunst og håndverk og norsk. I dag har elevene både hatt naturfag, engelsk og frilek. Det er med andre ord ekstremt varierte arbeidsdager. Og med barn er ingen dag ulik. Og det gjør det veldig morsomt. Men ja, det er mye rart man kommer borti, altså. Jeg er for øvrig både introvert, sjenert og liker å være mye for meg selv, men som lærer går det greit. Ja, som sagt, jeg blir sliten, men jeg har det morsomt. Det er gøy. Jeg brenner for dette. For meg er det en livsstil. Jeg synes det beste er at det er utrolig koselig, jeg liker å kunne være omsorgsperson, og så liker jeg også at barna stort sett er utrolig fine og greie. Jeg liker å få til ting, at barna lærer og vokser, at jeg blir likt av foresatte og føler at jeg gjør en god jobb. Det gir meg god selvtillit og trygghet i meg selv, selv om jeg altså er både stille, sjenert og introvert. Og så synes jeg det er en fantastisk god unnskyldning til å kunne være barnslig og uhøytidlig. Jeg synes det er gøy å bygge med lego i matte og skrive om My Little Pony i norsken. Det er morsomt å ha bamsesykehus i naturfag og lage perlearmbånd i kunst og håndverk. Jeg får jo både gjort alt det jeg liker - og jobbe med noe jeg trives godt med.
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni Å vite at jeg alltid har fri i juleferien, vinterferien, påskeferien og lang sommerferie, når mange andre yrkesgrupper jobber. Jobber på småskoletrinnet Anonymkode: caaf9...5dd
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å vite at jeg alltid har fri i juleferien, vinterferien, påskeferien og lang sommerferie, når mange andre yrkesgrupper jobber. Jobber på småskoletrinnet Anonymkode: caaf9...5dd Glemte høstferien😉 Anonymkode: caaf9...5dd
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni Å være lærer er utrolig givende fordi man får være med på utviklingen av unge mennesker. Det er noe helt spesielt ved å se elever møte motgang, streve og så plutselig få det til – den mestringen lyser i øynene deres. Det å få bidra til at de utvikler seg, oppdager nye sider ved seg selv, og får med seg en verdifull bagasje de kan ta med seg videre ut i voksenlivet, er noe av det mest meningsfulle med yrket. Vi får også oppleve nysgjerrighet og undring på nært hold – se dem forske, stille spørsmål og virkelig engasjere seg i læring. Ingen dag er lik, og selv når man tror man har kontroll, tar dagen en ny retning. Det holder jobben både levende og utfordrende. Selv om mange dager er krevende og det er en del arbeidsoppgaver jeg skulle vært foruten, elsker jeg jobben min og vil aldri slutte som lærer. Jeg henter energi av å være på jobb. Anonymkode: 76449...2ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå