Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter lønnsforhandlinger har jeg gått opp 50.000 i årslønn fra 01.06. Ferietrekket (25 dager) er beregnet ut i fra ny årslønn, og ikke gammel. Noe som gjør at jeg får utbetalt ca 5000 mindre enn jeg ville gjort med gammel årslønn. 

Er dette riktig? 

Anonymkode: 54875...aef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Etter lønnsforhandlinger har jeg gått opp 50.000 i årslønn fra 01.06. Ferietrekket (25 dager) er beregnet ut i fra ny årslønn, og ikke gammel. Noe som gjør at jeg får utbetalt ca 5000 mindre enn jeg ville gjort med gammel årslønn. 

Er dette riktig? 

Anonymkode: 54875...aef

Dette er nok (dessverre) riktig. Feriepengene er basert på det feriepengegrunnlaget du hadde opptjent i 2024. Lønnstrekket for 25 dager (fordi man ikke skal få både lønn og feriepenger) er basert på den lønna du har i juni 2025. Så hvis man ser isolert på et enkelt år, så "taper" vi litt feriepenger på at de fleste har 1.mai som virkningstidspunkt for lønnsøkninger, eller 1.juni som i ditt tilfelle. Nå klarer jeg ikke å konstruere noe regnestykke i hodet, men jeg vil tro at dette jevner seg ut over tid. Lønnsøkningen din i år vil jo øke feriepengegrunnlaget for neste år osv. Men for et enkeltstående år der noen går kraftig opp i lønn hos samme arbeidsgiver 1.juni eller tidligere, så vil det redusere feriepengeutbetalingen mer enn man forventer.

Anonymkode: 84156...ecf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, det er riktig. Feriepenger er 11% (?) av hver krone du tjener året før. Og da hadde du lavere lønn.

Lønnstrekket er for de dagene du ikke jobber i år, altså med lønna du har nå.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er riktig. 

Anonymkode: 94225...e42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Neste år får den nye lønna til å gjelde fra 01.08 om du har mulighet til det ;)

Men ja, det stemmer at det er den nye lønna som blir trekkgrunnlaget. 

Anonymkode: 80d4a...b77

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig. Når du tar ferie vil du jo få den nye lønnen. Da er det den som skal trekkes når du får feriepengene.

Anonymkode: 66c5b...114

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Neste år får den nye lønna til å gjelde fra 01.08 om du har mulighet til det ;)

Men ja, det stemmer at det er den nye lønna som blir trekkgrunnlaget. 

Anonymkode: 80d4a...b77

Har ikke noe å si vel, de etterjusterer bare ferietrekket da, og attpåtil taper man man 2 måneder med økt lønn.

Anonymkode: 62724...dcd

• Liker 3
Skrevet

Jepp. Sånn er det. Min arbeidsplass har feriepenger i mai, så vi unngår problemstillingen 😉

AnonymBruker
Skrevet

Går du opp i lønn eller stillingsprosent - trekkes du tilsvarende mer av feriepengene. Motsatt om du går ned i lønn/stillingsprosent. 

Anonymkode: c2140...a8c

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo ingen problemstilling. Ja, man trekkes mer i juni. Men man får mer i den perioden man tar ferien. Trekket i juni er jo bare av praktiske årsaker, for at man ikke må holde rede på når ferien tas når lønnen beregnes, egentlig skulle man hatt vanlig junilønn og ingen lønn i ferien.  Dette er et nullsumspill og ikke noe problem.

Anonymkode: 66c5b...114

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (14 timer siden):

Jepp. Sånn er det. Min arbeidsplass har feriepenger i mai, så vi unngår problemstillingen 😉

Hos oss også 

Anonymkode: 1268b...b4c

AnonymBruker
Skrevet

Ja de 5 ukene du trekkes får du jo tilbake igjen i juli (?) når du du tar ferien.

Feriepengene er jo alltid basert på hva du tjente året før.

Anonymkode: 7f07d...983

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...