AnonymBruker Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Etter lønnsforhandlinger har jeg gått opp 50.000 i årslønn fra 01.06. Ferietrekket (25 dager) er beregnet ut i fra ny årslønn, og ikke gammel. Noe som gjør at jeg får utbetalt ca 5000 mindre enn jeg ville gjort med gammel årslønn. Er dette riktig? Anonymkode: 54875...aef
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Etter lønnsforhandlinger har jeg gått opp 50.000 i årslønn fra 01.06. Ferietrekket (25 dager) er beregnet ut i fra ny årslønn, og ikke gammel. Noe som gjør at jeg får utbetalt ca 5000 mindre enn jeg ville gjort med gammel årslønn. Er dette riktig? Anonymkode: 54875...aef Dette er nok (dessverre) riktig. Feriepengene er basert på det feriepengegrunnlaget du hadde opptjent i 2024. Lønnstrekket for 25 dager (fordi man ikke skal få både lønn og feriepenger) er basert på den lønna du har i juni 2025. Så hvis man ser isolert på et enkelt år, så "taper" vi litt feriepenger på at de fleste har 1.mai som virkningstidspunkt for lønnsøkninger, eller 1.juni som i ditt tilfelle. Nå klarer jeg ikke å konstruere noe regnestykke i hodet, men jeg vil tro at dette jevner seg ut over tid. Lønnsøkningen din i år vil jo øke feriepengegrunnlaget for neste år osv. Men for et enkeltstående år der noen går kraftig opp i lønn hos samme arbeidsgiver 1.juni eller tidligere, så vil det redusere feriepengeutbetalingen mer enn man forventer. Anonymkode: 84156...ecf 3 2
Tekumseh79 Skrevet 10. juni #3 Skrevet 10. juni Ja, det er riktig. Feriepenger er 11% (?) av hver krone du tjener året før. Og da hadde du lavere lønn. Lønnstrekket er for de dagene du ikke jobber i år, altså med lønna du har nå.
AnonymBruker Skrevet 10. juni #5 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Etter lønnsforhandlinger har jeg gått opp 50.000 i årslønn fra 01.06. Ferietrekket (25 dager) er beregnet ut i fra ny årslønn, og ikke gammel. Noe som gjør at jeg får utbetalt ca 5000 mindre enn jeg ville gjort med gammel årslønn. Neste år får den nye lønna til å gjelde fra 01.08 om du har mulighet til det Men ja, det stemmer at det er den nye lønna som blir trekkgrunnlaget. Anonymkode: 80d4a...b77
AnonymBruker Skrevet 10. juni #6 Skrevet 10. juni Det er riktig. Når du tar ferie vil du jo få den nye lønnen. Da er det den som skal trekkes når du får feriepengene. Anonymkode: 66c5b...114 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #7 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Neste år får den nye lønna til å gjelde fra 01.08 om du har mulighet til det Men ja, det stemmer at det er den nye lønna som blir trekkgrunnlaget. Anonymkode: 80d4a...b77 Har ikke noe å si vel, de etterjusterer bare ferietrekket da, og attpåtil taper man man 2 måneder med økt lønn. Anonymkode: 62724...dcd 3
Summeer Skrevet 10. juni #8 Skrevet 10. juni Jepp. Sånn er det. Min arbeidsplass har feriepenger i mai, så vi unngår problemstillingen 😉
AnonymBruker Skrevet 10. juni #9 Skrevet 10. juni Går du opp i lønn eller stillingsprosent - trekkes du tilsvarende mer av feriepengene. Motsatt om du går ned i lønn/stillingsprosent. Anonymkode: c2140...a8c
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni Men det er jo ingen problemstilling. Ja, man trekkes mer i juni. Men man får mer i den perioden man tar ferien. Trekket i juni er jo bare av praktiske årsaker, for at man ikke må holde rede på når ferien tas når lønnen beregnes, egentlig skulle man hatt vanlig junilønn og ingen lønn i ferien. Dette er et nullsumspill og ikke noe problem. Anonymkode: 66c5b...114
AnonymBruker Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni Summeer skrev (14 timer siden): Jepp. Sånn er det. Min arbeidsplass har feriepenger i mai, så vi unngår problemstillingen 😉 Hos oss også Anonymkode: 1268b...b4c
AnonymBruker Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni Ja de 5 ukene du trekkes får du jo tilbake igjen i juli (?) når du du tar ferien. Feriepengene er jo alltid basert på hva du tjente året før. Anonymkode: 7f07d...983
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå