Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber natt - 4 netter på, 1 uke fei, 3 netter på, 1 uke fri osv. 

Jeg har to barn og jeg kjenner nattevaktene tar live av meg. Jeg ser at nattevakte ikke er forenelig med småbarnslive. Kan jeg sykemelde meg fra dette? Fram til jeg finner en ny jobb.

Er utrulig sliten foe jeg får ikke sove. På en nattevaktsperiode får jeg sove kanskje 4-6 timer på disse dagene. Jeg kjenner jeg er på kanten til å stupe. Far bidrar til, men det er veldig vanskelig når ongene er hjemme i helgene og nu når det har vært endel friperioder. De vil jo ha oppmerksomhet fra mamman sin og jeg kan ikke gi det fordi jeg må sove. Det river i hjerte.

Anonymkode: 36baf...43e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har to barn og jeg kjenner nattevaktene tar live av meg. Jeg ser at nattevakte ikke er forenelig med småbarnslive. Kan jeg sykemelde meg fra dette? Fram til jeg finner en ny jobb.

Er utrulig sliten foe jeg får ikke sove. På en nattevaktsperiode får jeg sove kanskje 4-6 timer på disse dagene. Jeg kjenner jeg er på kanten til å stupe. Far bidrar til, men det er veldig vanskelig når ongene er hjemme i helgene og nu når det har vært endel friperioder. De vil jo ha oppmerksomhet fra mamman sin og jeg kan ikke gi det fordi jeg må sove. Det river i hjerte.

6 timer søvn er da helt normalt, spesielt for Småbarnsforeldre.

Man blir ikke sykemeldt fordi man er sliten. Begynn å søke nye jobber. 

Anonymkode: 183ae...836

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

6 timer søvn er da helt normalt, spesielt for Småbarnsforeldre.

Man blir ikke sykemeldt fordi man er sliten. Begynn å søke nye jobber. 

Tror ts mente 4-6 timer sammenlagt på de dagene. 

Anonymkode: c9547...bb7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med en mamma som jobbet natt. Vi lærte tidlig å vise hensyn til henne når hun sov på dagen.  Det bør barna dine lære seg også.  

Far må finne på noe med barna utenfor huset. 

Jeg husker også at mamma noen ganger sov en time eller to før hun dro på jobb. Kanskje det kan være en mulighet.  

Ellers er jo ikke 4-6 timers søvn helt uvanlig i tiden med småbarn.  Du har jo mulighet til å hente deg inn i fridagene, for da er sikkert ungene i barnehagen.  

Det er vel heller ikke helt gunstig å finne ny jobb når du er sykemeldt.  

Anonymkode: 7f9f0...c61

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Minste barne er 9 månder så vanskelig å lære det å ta hensyn…

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok få sykmelding om dette er noe som gjør deg syk, men det er det du og legen som vet best.

Anonymkode: 62e58...c26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS

Da tar far det med ut. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke du be om sykemelding fordi at du er sliten 🙄 Tror ikke dette er noe en fastlege ville ha gjort heller, for du er jo ikke syk. Mest sannsynligvis vil fastlegen foreslå andre tiltak.

Anonymkode: 64993...1ae

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS

Nei, men far kan ta med barnet ut mens du sover.

Anonymkode: 378d3...de2

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det tydeligvis for dårlig tilrettelegging. Det er barnefar sitt ansvar at barnet på 9 mnd lar mor få sove i fre etter nattevakt og han skal bidra tip at du skal slippe å la det rive i hjertet fordi ikke DU kan være der akkurat når du må sove. Uthvilt mor er en enda bedre mor.
Jeg har jobbet natt i 20 år og 8 av dem har vært med små barn. Det har gått helt fint så,lenge barna lærer tidlig fra start at sovetiden til mor er hellig. I dag er barna 8-10 år og det har vært sjeldent jeg våkner av dem før kl 15 om dagene.

Hvordan er mannen innstilt på dine nattevakter? Samarbeider han eller er han like negativ? Det har mye å si.

Når det kommer til sykemelding, så er jeg enig med dem som sier at det ikke blir riktig. Du hadde sikkert fått det, men det blir uansett å utnytte systemet litt. ALLE småbarmsforeldre blir slitne med lite søvn innabords i perioder. Mange sykemelder seg kanskje, men hadde alle småbarnsforeldre gjort det så hadde ikke samfunnskabalen gått opp. Du kan derimot snakke med lederen din om situasjonen og be om tilrettelegging. Kanskje hun kan la deg gå dagvakter en periode eller har noen andre arbeidsoppgaver til deg en periode. Og så leter du etter ny jobb i mellomtiden.

Anonymkode: 8b9d9...44d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan nok få sykmelding om dette er noe som gjør deg syk, men det er det du og legen som vet best.

Det er det som ofte er problemet. Legen vet ikke alltid best. Med mindre pas ikke har en diagnose som viser på prøver og undersøkelser så må legen bare stole på pasienten. Hvem som helst kan i teorien gå til legen å si at ‘jeg ikke har sovet på en uke’ eller ‘har sånn angst at jeg ikke klarer å gå på jobb’. Og så må legen tro på dette og skriver så ut sovemedisiner, angstdempende og/eller sykemelde om pasienten sier h*n har behov for det.

Er ikke i tvil om at dette tilitsbaserte systemet blir utnyttet av ganske mange småbarmsforeldre som trenger ‘et pust i bakken’ og likevel ikke vil tape inntekt.

Selv valgte jeg å gå fra 100% til 50% da jeg hadde små barn. Har skjønt at det er en sjeldenhet i dag. Folk velger heller å snylte på velferdsstaten og tar seg heller ‘fri med lønn’ enn å redusere stillingen sin når det blir for mye.

• Liker 1
Skrevet

Nei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det som ofte er problemet. Legen vet ikke alltid best. Med mindre pas ikke har en diagnose som viser på prøver og undersøkelser så må legen bare stole på pasienten. Hvem som helst kan i teorien gå til legen å si at ‘jeg ikke har sovet på en uke’ eller ‘har sånn angst at jeg ikke klarer å gå på jobb’. Og så må legen tro på dette og skriver så ut sovemedisiner, angstdempende og/eller sykemelde om pasienten sier h*n har behov for det.

Er ikke i tvil om at dette tilitsbaserte systemet blir utnyttet av ganske mange småbarmsforeldre som trenger ‘et pust i bakken’ og likevel ikke vil tape inntekt.

Selv valgte jeg å gå fra 100% til 50% da jeg hadde små barn. Har skjønt at det er en sjeldenhet i dag. Folk velger heller å snylte på velferdsstaten og tar seg heller ‘fri med lønn’ enn å redusere stillingen sin når det blir for mye.

Når var dette? Folk flest har liten mulighet til å redusere stillingen i så stor grad i dag, pga. økonomi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du sykmelder deg ikke fordi jobben ikke er forenelig med småbarnslivet. Dette visste du vel om fra før av? 

Du må få det til å funke, bitr ibdet sure eplet frem til du finner noe nytt. Dine kolleger og arbeidsgiver skal ikke måtte få ekstra jobb fordi du plutselig har ombestemt deg. Det er dårlig stil. 

Anonymkode: 99613...a3c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Svaret mitt er det samme som til alle andre som spør her inne på KG om de kan sykemelde seg av ulike grunner:

- Dette må du snakke med fastlegen din om.

Du kan ikke sykemelde deg selv bortsett fra å ta ut noen egenmeldingsdager. Det er fastlegen din som, sammen med deg, bestemmer hva som er riktig for deg, og det er ikke sikkert det er sykemelding.

Anonymkode: c2949...59e

AnonymBruker
Skrevet

I helgene.. kanskje du har foreldre eller svigerforeldre du kan sove hos? Om ikke mannen din klarer å la deg få sove i fred? 

Ellers så kan du kanskje ta en samtale med arbeidsgiver, om det er mulig for deg å gå over til  turnus i stedet?

Anonymkode: fe14f...70a

AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding fordi du og far er elendige til å tilpasse livet? Nei!

Barna må lære å la mor sove ut etter jobb. Og inntil det er lært må pappa passe på. 

Fremdeles for slitsomt? Da må du bare innse at nattjobb ikke er noe for deg og finne deg en annen.

Anonymkode: aaaff...640

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet natt i mange år med små barn, gikk veldig fint. Far leverte i bhg, eller dro avgårde med de et par timer etter jeg kom hjem fra vakt i jobbhelger, så jeg fikk sove. Far hentet i bhg mens jeg laget middag, i jobbøktene fikk jeg kun et par timer med ungene før de skulle legge seg, men til gjengjeld masse tid med de i friperiodene. 

Jeg gikk ikke mer enn 3 netter på rad, det var nok, så ville kanskje bedt om en annen turnus.

Uansett, nå er du på felgen, så en sykemelding er nok på sin plass før du kollapser helt. Mulig du kan gå over til dag/kveld på samme sted ?

Anonymkode: 12508...b66

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Da må far la være å ta barnet inn til deg når du sover, eller finne på noe med det utenfor hjemmet! Har vært gjennom samme selv, og det blir bedre. Naboen vår la seg hos moren sin når hun hadde vakter og barna var hjemme/våken når hun var ferdig på vakt. Det funket for dem (bodde vegg i vegg). Sykmeldingsgrunn er det ikke, all den tid dette handler om organiseringen deres hjemme, og ikke sykdom. Men begynn for all del å søke andre jobber, hvis du ikke ønsker å jobbe slik fremover. 

Anonymkode: 5ab94...5b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jobbet natt i mange år med små barn, gikk veldig fint. Far leverte i bhg, eller dro avgårde med de et par timer etter jeg kom hjem fra vakt i jobbhelger, så jeg fikk sove. Far hentet i bhg mens jeg laget middag, i jobbøktene fikk jeg kun et par timer med ungene før de skulle legge seg, men til gjengjeld masse tid med de i friperiodene. 

Jeg gikk ikke mer enn 3 netter på rad, det var nok, så ville kanskje bedt om en annen turnus.

Uansett, nå er du på felgen, så en sykemelding er nok på sin plass før du kollapser helt. Mulig du kan gå over til dag/kveld på samme sted ?

Anonymkode: 12508...b66

Eller sørge for at hun får sove når hun har fri?? Hvis hun har en hel uke fri, burde det være rom for å "ta igjen litt søvn". 

Anonymkode: 5ab94...5b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...