Gå til innhold

Mannen har gitt datteren vår tillatelse til tik tok bak min rygg

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 13.år blir 14. I år, og vi har egentlig alltid vært ganske strenge på det med sosiale medier og aldersgrenser. 

Hun fikk lov til å få snapchat da hun ble 13, men vi har sagt nei til tik tok - både av hensyn til tidsbruken og at det er mange uegnede videoer der for henne. Selv har jeg også latt være å ha tik tok, for den samme grunnen - unødvendig tidsbruk også kan jeg si til henne at jeg heller ikke har det.

Hun har vært svært uenig i dette,  og vi har hatt en del diskusjoner - men vi har stått i det og sagt nei til tik tok. Også mannen min... Vi har også foreldrekontroll på tlf hennes,  slik at vi må godkjenne apper hun installerer på tlf sin. Det er mannen min som har den, siden de begge har iphone og det har ikke jeg.

Nå fant jeg tilfeldigvis ut at mannen min har gitt henne lov til å installere tik tok for en måned siden - mot at de skulle holde det hemmelig for meg..  

Er det teit av meg å reagere på dette ? Jeg trodde dette var noe vi stod i sammen, og han har aldri sagt at han mener noe annet enn meg. Jeg synes også at tik tok er helt unødvendig å ha.. Nå blir jeg jo bare den stygge ulven hvis jeg sier at jeg ikke synes noe om det.. 

Hva hadde dere tenkt? Overdriver jeg?

Anonymkode: 86cdb...3d6

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er snart 14 , ja du overdriver . Får hun se på YouTube? For det er nok mye av det samme der . 

Anonymkode: 70d77...79a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du overdriver ikke. Som 36-åring slettet jeg Tiktok etter pandemien, rett og slett fordi at jeg merket at det ødela for konsentrasjonsevnen min. Har sett verre videoer på reels, men Tiktok er uhyre gode på å tilpasse algoritmen til hver enkelt bruker, så det er som å ha konstant tilgang på dopamin. Enkelt å bli avhengig, spesielt for en 13-åring med en hjerne i utvikling. Jeg hadde blitt forbannet, mildt sagt, og krevd det slettet. Aldersgrense er jo der av en grunn...

Anonymkode: 3cf66...16b

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig ugreit å pålegge datteren deres å holde noe hemmelig for deg. Det er verre enn å åpne opp for tiktok mener jeg.

Anonymkode: d2fef...755

• Liker 25
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Du har alltid rett til å reagere. Barn burde ikke hatt og trenger ikke slike apper. 

Anonymkode: 78e45...23b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 13 får ikke tik tok, av den grunn at vi ser hvor mye tiltok har ødelagt for vår eldste. Det er så avhengighetsskapende, men han har snap. Mulig han får insta, da på grunn av der er det mye men vennene hans der. Vanskelig dette med sosialemedier. Og at mannen går bak din rygg ville jeg reagert på også, det gjelder jo uansett hva det gjelder. 

Anonymkode: 7b2a7...f77

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge datteren deres står opp om morgenen, er på skolen, gjør lekser og er med på fritidsaktiviteter uten noe tull, ville jeg åpnet for tiktok. Da regulerer mengden seg selv. Vi kan ikke forby alt vi er i mote, men regulere bruken. Er du får streng vil hun begynne å holde ting skjult for deg, sånn som nå. 

Anonymkode: d2fef...755

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syntes du er alt for streng

Anonymkode: a328c...3cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som lærer på ungdomsskole - nei, du overdriver ikke! Har sett utrolig mye negative konsekvenser av spesielt TikTok. Reagerer også veldig på mannen din sin oppførsel. Hadde blitt skikkelig oppvasksamtale her. 

Anonymkode: 9d707...e43

• Liker 10
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

14 år og dere lar henne ikke delta på det de aller fleste andre for lov til på den alderen. 

Alt du er redd for at hun skal se har hun allerede sett, mest sannsynlig før hun var 12. Til og med jeg som ble født på 80-tallet hadde sett det meste før jeg var 12 og vi hadde ikke en gang internett tilgjengelig døgnet rundt.

Eventuell tidsbruk kan dere fikse med skjermtid.

Skjønner godt mannen din for du virker over gjennomsnittet hysterisk. Selv om det ikke unnskylder at han og datteren din har valgt å holde dette skjult for deg så forstår jeg det godt.

Anonymkode: 49c70...425

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt innenfor å nekte tiktok for en 13-åring, ikke hør på de som sier du overreagerer, de forstår nok ikke hva som er så farlig med TikTok. At mannen din gjorde dette bak ryggen din imot at de skulle skjule det for deg er kjempealvorlig.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde fjernet den mobilen en stund. Og vært rasende på mannen. 

Anonymkode: 8cc08...b66

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du overdriver, jeg hadde klikka i vinkel på mannen.

Hvorvidt hun skal ha tik tok eller ikke er en sak, men å bli enige om å lyve for deg er ikke ok. Det sender dårlige signaler, og skaper lite tillit mellom alle parter. 

Dessuten, hva gjør datteren din om hun opplever noe vanskelig å tik tok, og far har begrenset muligheten hennes til å prate med deg om det?

Anonymkode: a4f5d...ca8

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en datter på 13.år blir 14. I år, og vi har egentlig alltid vært ganske strenge på det med sosiale medier og aldersgrenser. 

Hun fikk lov til å få snapchat da hun ble 13, men vi har sagt nei til tik tok - både av hensyn til tidsbruken og at det er mange uegnede videoer der for henne. Selv har jeg også latt være å ha tik tok, for den samme grunnen - unødvendig tidsbruk også kan jeg si til henne at jeg heller ikke har det.

Hun har vært svært uenig i dette,  og vi har hatt en del diskusjoner - men vi har stått i det og sagt nei til tik tok. Også mannen min... Vi har også foreldrekontroll på tlf hennes,  slik at vi må godkjenne apper hun installerer på tlf sin. Det er mannen min som har den, siden de begge har iphone og det har ikke jeg.

Nå fant jeg tilfeldigvis ut at mannen min har gitt henne lov til å installere tik tok for en måned siden - mot at de skulle holde det hemmelig for meg..  

Er det teit av meg å reagere på dette ? Jeg trodde dette var noe vi stod i sammen, og han har aldri sagt at han mener noe annet enn meg. Jeg synes også at tik tok er helt unødvendig å ha.. Nå blir jeg jo bare den stygge ulven hvis jeg sier at jeg ikke synes noe om det.. 

Hva hadde dere tenkt? Overdriver jeg?

Anonymkode: 86cdb...3d6

Dette hadde jeg reagert kraftig på. Både fordi du og mannen faktisk hadde en avtale her han har valgt å bryte, og an har inngått en avtale med datteren om å holde det skjult for deg, men også fordi så klart tiktok har mye man helst vil unngå at de yngste får med seg. Det både relatert til stimuli og trender som feks skinnytiktok. 

Jeg syns at både faren og dattera har godt av at denne tilkoblingen blir kuttet brått. Da lærer de begge at vi ikke skal konspirere bak mamma sin rygg, og at dette ikke er et medium noen så unge bør være på. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er snart 14 , ja du overdriver . Får hun se på YouTube? For det er nok mye av det samme der . 

Anonymkode: 70d77...79a

Youtube har langt strengere  alderstilpasset innhold. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Youtube har langt strengere  alderstilpasset innhold. 

Og det har ikke alle de "triggerne" som tiktok har i form av lys, lyd og stimuli, og ikke minst helt syke algoritmer 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er kanskje vanskelig å inngå kompromiss med og lite villig til å lytte på andres argumenter? Antar at noe sånt er årsaken når både tenåring og din mann hemmeligholder slikt for deg. Akkurat dette bør du kanskje gå litt dypere i, sånn at du kan finne ut hva som gjør at begge to ikke våger å fortelle det til deg..

Nå har tenåringen allerede fått TikTok og det blir nok dumt å ta det tilbake. Men på iPhone kan man legge inn makstid på apper sånn at dere sørger for at tenåringene ikke bruker mer enn f.eks. 30 min hver dag på appen.

Anonymkode: 738d4...ad9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet YouTube- shorts er omtrent som tiktok? Det samme med spotlight på snap.

og hun har garantert sett de videoene på tiktok sammen med venninnene sine.

Det sagt; så er vel det jeg hadde reagert mest på her at mannen ba henne holde en slik hemmelighet for meg, når vi to som voksne hadde vært enige om denne regelen. 

Anonymkode: 82161...841

• Nyttig 1
Skrevet

Du overreagerer ikke. Jeg hadde blitt skikkelig forbannet på mannen.

• Nyttig 2
Skrevet

Det er veldig mange kontoer på YouTube nå som reposter TikTok videoer som YouTube Shorts. Så det som er tilgjengelig på TikTok er og tilgjengelig på YouTube.

Jeg synes personlig at TikTok er uegnet for veldig mange. Det er blitt den platformen av veldig mange som er definitivt verst i klassen på innhold, regler/moderering og personvern. Grensen burde vært mye høyere enn 13 år etter min mening.

Men - det største problemet her overser du jo nærmest glatt. Og det er at mannen din gikk bak ryggen din og lagde en avtale med datteren deres om å holde dette skjult for deg. Dette hadde det blitt månelyst av her hjemme og jeg hadde sterkt vurdert å fjerne tilgang til SoMe for både datter og samboer for en lang periode.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...