Gå til innhold

Skal du bytte til Linux når Windows 10-supporten tar slutt i oktober i år?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, da det er en omveltning å gå fra en leverandør til en annen. Jeg har brukt windows siden windows 95, og vil nok fortsette til tross for at jeg ikke liker windows 11.

Det blir for stor omveltning mtp programmer, og lignende jeg bruker hver eneste dag. Kanskje på sikt

Anonymkode: e80e2...e40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, da det er en omveltning å gå fra en leverandør til en annen. Jeg har brukt windows siden windows 95, og vil nok fortsette til tross for at jeg ikke liker windows 11.

Det blir for stor omveltning mtp programmer, og lignende jeg bruker hver eneste dag. Kanskje på sikt

Anonymkode: e80e2...e40

Spørsmålet er vel mest relevant fordi som ikke kan bytte til Windows 11. Virker jo ganske tullete å skrote en PC som ellers funker fint.

Anonymkode: d26ea...c16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bytta til Linux på min bærbare for en tid tilbake, så det kunne jeg godt gjort. Veldig fornøyd. Da begynte plutselig printeren å virke feilfritt også, rart med det. 🤭

Anonymkode: 4a13c...681

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 8.39):

Derfor er det lurt å sette opp en 'dual boot'. Altså sette opp Linux ved siden av Windows i en overgangsperiode. Dette valget får man når man kjører Linux installasjon på en maskin som allerede har et operativsystem installert

AnonymBruker
Skrevet

Byttet til Mac allerede, det er vel strengt tatt Linux 

Anonymkode: adcf9...1f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Byttet til Mac allerede, det er vel strengt tatt Linux 

Anonymkode: adcf9...1f8

Nerd-alert: Apple utviklet sin egen Unix-baserte kjerne som heter Darwin som ikke har noe med Linux-kjernen å gjøre. Det du kanskje tenker på er at Linux også er basert på Unix.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Byttet til Linux Mint for 2 år siden og alt fungerer. Min fem år gamle Mint ThinkPad er raskere enn min nye med Windows 11, som jeg må bruke på jobb. Kjøpte en brukt gaming PC i fjor og på ulike cross-platform benchmarks var den 20-25% raskere med Linux Mint MATE enn med Windows 10, noe som stemmer med det folk sier på nettet. Gaming via Steam fungerer feilfritt.

Skjønner ikke hvorfor folk skulle bruke Windows nå lenger...det er tregt, dyrt, utrygt og full av telemetri.

Anonymkode: 13230...01f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor folk skulle bruke Windows nå lenger...det er tregt, dyrt, utrygt og full av telemetri.

Anonymkode: 13230...01f

Tok meg bryet med å slå av de mest invaderende funksjonene i Windows 10 som ville ha kontroll på alt jeg gjør. Hadde tenkt å gi WIndows 11 en sjanse, men så leste jeg denne og ombestemte meg. Det blir tilbake til Linux Mint igjen.

https://www.dedoimedo.com/computers/windows-11-reset.html

For meg handler det ikke bare om at jeg da slipper å bruke tid på å krangle med operativsystemet for å minimere overvåkning, det er også en prinsippsak når Microsoft er så til de grader sleipe og direkte respektløse overfor kundenes privatliv og rettigheter. Bruker av samme grunn GrapheneOS på telefonen, da har jeg tusen ganger mer kontroll på hva jeg "deler".

Anonymkode: 6cba0...362

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjører fremdeles Windows 7, jeg. Går så fint så.

Anonymkode: 0a180...b9f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...