Maia70 Skrevet mandag kl 18:35 #1 Skrevet mandag kl 18:35 Da de sluttet å støtte Win 8, så byttet jeg til Linux, for jeg ville ikke ha noen av de nye versjonene. Etter det har jeg byttet PC (til en ny brukt), og der var Win 10 allerede installert, så da brukte jeg bare det. Men nå finner jeg ut at Windows skal jammen slutte med støtten til Win 10 i oktober, og jeg kommer ikke til å oppgradere til Win 11, da jeg ikke aner om PCen tar det, og så liker jeg ikke Windows lenger uansett. Det var flott for 20 år siden, men etter det har det jo bare gått nedover. Og ikke liker jeg (det manglende) personvernet deres heller. Så det blir Linux Mint igjen, til tross for at jeg ikke har peiling på data. Det gikk faktisk fint sist, og det er MYE raskere en Windows på eldre PCer. Noen andre som enten kjører Linux allerede eller kommer til å bytte i år? 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:43 #2 Skrevet mandag kl 18:43 Har byttet til win11 forlengst. Anonymkode: 17c61...ea2 3
Abra Skrevet mandag kl 18:48 #3 Skrevet mandag kl 18:48 Har ikke PC per nå. Men kjøper jeg en ny en dag så blir det linux ja. Er lei alt bloatware som følger med windows. Og at de nå krever at du logger inn med en microsoft konto, nope, skjer ikke. Windows var på sitt beste på 7ern for min del. 3
test1e Skrevet mandag kl 18:54 #4 Skrevet mandag kl 18:54 Har 4 bærbar pcer med Linux (Ubuntu) Ellers en liten haug gamle pcer med alt fra Win98 og fremover til gamle spill 1
test1e Skrevet mandag kl 19:06 #5 Skrevet mandag kl 19:06 PS. om du installerer Linux på en maskin som allerede kjører windows kan du installere Linux ved siden av eksisterende operativsystem. Linux Installasjonen spør om du ønsker partisjonere harddisken. Da velger du om du vil boote opp Win eller Linux ved oppstart. Da har du i hvert fall mulighet til å starte windows
Okapi Skrevet mandag kl 20:38 #6 Skrevet mandag kl 20:38 Regner med det. Har en tenkepadde som funker helt fint, men den er akkurat for gammel for W11, og tenker det kanskje ikke er griselurt å bruke den mot nett uten sikkerhetsoppdateringer. Litt usikker på distro ennå, men antar det blir Mint eller Ubuntu. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:51 #7 Skrevet mandag kl 20:51 test1e skrev (1 time siden): PS. om du installerer Linux på en maskin som allerede kjører windows kan du installere Linux ved siden av eksisterende operativsystem. Linux Installasjonen spør om du ønsker partisjonere harddisken. Da velger du om du vil boote opp Win eller Linux ved oppstart. Da har du i hvert fall mulighet til å starte windows Er det noen ulemper med dette? Bortsett fra at disken blir delt i to. F.eks ekstra ressursbruk eller noe? Og er det mulig å installere på samme disk? Eller er denne muligheten ment for de med to harddisker i maskinen? Anonymkode: 6e11c...69f
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:16 #8 Skrevet mandag kl 21:16 Maia70 skrev (2 timer siden): Noen andre som enten kjører Linux allerede eller kommer til å bytte i år? Jeg skiftet til Linux for 10+ år siden. Var så lei av all driten i windows, og det har bare blitt verre og verre som du påpeker. Kjørte dualboot en stund, men bare brukt Linux Mint nå i mange, mange år. Funker fett på en gammel pc. Mer brukervennlig, sikrere, og uten så store farer for personvernet. Raskere å både installere og kjøre også. Angrer ikke et sekund på at jeg droppa winblows. Anonymkode: 76bc9...add 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden Blir vel å betale for oppdateringer, og så håpe at Valve etterhvert kommer med sin Linux Anonymkode: 0bb4f...7cd
test1e Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det noen ulemper med dette? Bortsett fra at disken blir delt i to. F.eks ekstra ressursbruk eller noe? Og er det mulig å installere på samme disk? Eller er denne muligheten ment for de med to harddisker i maskinen? Du velger operativsystem når maskinen starter opp så det blir ikke noe ekstra ressursbruk. Du bruker samme disk. Disken partisjoneres(Deles opp) i to. Dette blir man spurt om under installasjon av Linux (I hvert fall på de store distubusjonene) Jeg ville prøve dette først. (Om du ønsker å fjerne Windows helt, reinstaller Linux, slett alle partisjoner, installer Linux) Ellers skrev jeg hva jeg gjør når jeg setter opp Linux i denne tråden https://forum.kvinneguiden.no/topic/1846660-hva-er-de-største-forskjellene-på-linux-og-windows/#comment-36143899
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden Windows 98 og XP… Nostalgi med den lyden som var når man skrudde PC av og på. Anonymkode: d7f7e...1b0 1 1
Magika_fra_Fyll Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden Kommer mest sannsynlig bare til å opp/nedgradere til Win 11, det er for mye windowsstash jeg er avhengig av på privaten og i jobbsammenheng til at jeg anser et bytte til Linux å være fordelsaktig. De gangene jeg har forsøkt Linux tidligere så har det alltid nesten fungert helt fint men med et eller annet irriterende problem jeg ikke blir kvitt, en driver eller et program som ikke vil samarbeide
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden test1e skrev (1 time siden): Du velger operativsystem når maskinen starter opp så det blir ikke noe ekstra ressursbruk. Du bruker samme disk. Disken partisjoneres(Deles opp) i to. Dette blir man spurt om under installasjon av Linux (I hvert fall på de store distubusjonene) Jeg ville prøve dette først. (Om du ønsker å fjerne Windows helt, reinstaller Linux, slett alle partisjoner, installer Linux) Ellers skrev jeg hva jeg gjør når jeg setter opp Linux i denne tråden https://forum.kvinneguiden.no/topic/1846660-hva-er-de-største-forskjellene-på-linux-og-windows/#comment-36143899 Hvordan er det å fjerne Linux og partisjonen igjen etterpå. Er det mulig og hvordan gjør man det? Altså hvis man finner ut at man ikke trenger Linux likevel. Anonymkode: 6e11c...69f
test1e Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden Da må du slette partisjonene, opprette nye partisjoner (Blir teknisk dette) Disken settes opp på nytt med Windows
test1e Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Fra internett "If you want to go back to windows only, you would need to delete the EOS partition(s) and then expand the Windows partition. As always, before messing around with your disk and partitions make sure you have a backup of your data" Her bør nok en datakyndig bistå. Ligger masse videoer på hvordan man setter opp Linux på tuben. Eks. https://www.youtube.com/watch?v=mXyN1aJYefc
Blått Skrevet 10 timer siden #17 Skrevet 10 timer siden (endret) Abra skrev (På 9.6.2025 den 20.48): Har ikke PC per nå. Men kjøper jeg en ny en dag så blir det linux ja. Er lei alt bloatware som følger med windows. Og at de nå krever at du logger inn med en microsoft konto, nope, skjer ikke. Windows var på sitt beste på 7ern for min del. Nå har jeg ikke satt meg inn i forskjellen mellom windows og linux, men det der med at de krever at jeg logger inn med en microsoft-konto har gjort at jeg har avstått. Det irriterer meg så skrekkelig. På mac kunne jeg velge, og med min pc nå, som har Linux, så har jeg ikke blitt spurt en eneste gang. Jeg har hatt noen microsoft-kontoer og alle, uten unntak, har blitt hacket og stengt. Endret 10 timer siden av Blått 1
Abra Skrevet 10 timer siden #18 Skrevet 10 timer siden Blått skrev (25 minutter siden): Nå har jeg ikke satt meg inn i forskjellen mellom windows og linux, men det der med at de krever at jeg logger inn med en microsoft-konto har gjort at jeg har avstått. Det irriterer meg så skrekkelig. På mac kunne jeg velge, og med min pc nå, som har Linux, så har jeg ikke blitt spurt en eneste gang. Jeg har hatt noen microsoft-kontoer og alle, uten unntak, har blitt hacket og stengt. Ja, men regner med de også har slik 2-faktor autentisering nå. Da skal en være ganske trygg mot hacking.
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Skrevet 9 timer siden Blått skrev (1 time siden): Jeg har hatt noen microsoft-kontoer og alle, uten unntak, har blitt hacket og stengt. Kanskje du bør vurdere andre passord enn Navn2001! ... Anonymkode: 3ff11...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå