Gå til innhold

Overta en eldre hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å overta en hund på 9 år. Den er per dags dato frisk. Ingen problematferd. Vi har tidligere hatt dårlig erfaring med valp, fikk en som til tross for trening hadde mye krevende atferd og var mye stresset. Så det føles trygt å overta en hund der vi vet hva vi går til. Samtidig lurer jeg på hvor mye ekstra utgifter man kan regne med når hunden er såpass voksen? Er det sannsynlig at det kommer til å bli store veterinærutgifter fremover? Ville dere hatt noen betenkeligheter? Hva bør man isåfall være obs på?

Anonymkode: a3950...961

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fremtidige veterinærutgifter ville jeg regnet som svært sannsynlig og dermed ville det vært uaktuelt for meg

Anonymkode: a6c2c...04d

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ha ønsket å få tilsyn i journaler og evt sykdomshistorie. 

Det store spørsmålet er om hunden er forsikret? 

Hvis den er frisk og rask ser jeg ikke problemet med å overta en eldre hund.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er det? Det er litt forskjell på hvor lenge de lever og helsen de er forventet å ha i alderdommen. 

Anonymkode: 1ffa3...cf3

• Liker 3
Skrevet

Jeg har overtatt eldre hunder selv, og det har vært helt problemfritt. Den eldste var 12, den levde i flere år etter det, og var frisk og fin helt til det siste.

Jeg ville ikke latt alderen avskrekke meg, men det kommer veldig an på rase og type. Er det en grand danois eller berner sennen som ofte ikke lever mer enn 10-11 år? Eller en liten terrier som fort kan bli 17? 
Er den aktiv og viser lite tegn til aldring? Hvor gamle har foreldre og søsken blitt?

Det kan bli større kostnader med en eldre hund, men det trenger slett ikke bli det. Om hunden passer dere, og dere er innstilt på at dere kanskje ikke får hatt den i familien så veldig mange år, så ville jeg gått for det. 
Om den etter hvert får store aldersplager som medfører høye kostnader, så er det jo også mulig å la den få slippe, og tenke at dere i alle fall gav den et godt liv frem til det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

9 år er en gammel hund. Man må nesten tenke at alt over ti år er bonus. Selv om noen hunder blir femten er det ikke noe man kan forvente. Har tatt imot en eldre omplasseringhund selv og vi fikk to fine år sammen som jeg ikke ville vært foruten. Det er vanlig at det kan bli mye undersøkelser når de blir gamle, og den siste tiden før man mister dem kan det bli mye vetrinærbesøk for utredning og behandling. Det siste vetrinærbesøket koster også noen tusen.

Anonymkode: a3b71...84a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg haddr anbefalt en blod-og urin prøve og dele kostnaden med eier før overtakelse (for å sjekke/avdekke status). Hadde også hatt en prøvetid på noen uker.

Hilsen dyrlege.

Anonymkode: 9c44d...4c8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi vurderer å overta en hund på 9 år. Den er per dags dato frisk. Ingen problematferd. Vi har tidligere hatt dårlig erfaring med valp, fikk en som til tross for trening hadde mye krevende atferd og var mye stresset. Så det føles trygt å overta en hund der vi vet hva vi går til. Samtidig lurer jeg på hvor mye ekstra utgifter man kan regne med når hunden er såpass voksen? Er det sannsynlig at det kommer til å bli store veterinærutgifter fremover? Ville dere hatt noen betenkeligheter? Hva bør man isåfall være obs på?

Vel, hvis DERE er grunnen til stressadferden til tross for trening kan den gamle også bli stresser av dere om dere ikke "kan" jobben som eier.. 

Anonymkode: cd207...c32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, hvis DERE er grunnen til stressadferden til tross for trening kan den gamle også bli stresser av dere om dere ikke "kan" jobben som eier.. 

Anonymkode: cd207...c32

Veldig merkelig å uttale seg sånn basert på én setning som a) sier veldig lite om problemene hunden hadde og b) hvilken jobb vi som eiere gjorde. Hvorfor går du automatisk ut ifra at vi er dårlige hundeeiere? Jeg kan love deg at det ikke var vi som var grunnen til stressadferden, vi gjorde alt vi kunne og mer enn veldig mange andre ville gjort.

Når det er sagt, takker jeg for alle svar. Skal sjekke om den er forsikret, og veterinærbesøk før overtakelse er lurt, ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig merkelig å uttale seg sånn basert på én setning som a) sier veldig lite om problemene hunden hadde og b) hvilken jobb vi som eiere gjorde. Hvorfor går du automatisk ut ifra at vi er dårlige hundeeiere? Jeg kan love deg at det ikke var vi som var grunnen til stressadferden, vi gjorde alt vi kunne og mer enn veldig mange andre ville gjort.

Når det er sagt, takker jeg for alle svar. Skal sjekke om den er forsikret, og veterinærbesøk før overtakelse er lurt, ja.

En valp blir ikke født med problematferd, det er jo treningen som er problemet. 

Anonymkode: 2cc1b...b14

Skrevet

Sjekk mulighet for å overta forsikringen på denne hunden, en del selskaper tegner ikke nye forsikringer på eldre hunder. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Noen hunder er født med mye trøbbel rent genetisk desverre. Skjønner uansett ikke hvorfor du skal kverulere på dette i en tråd som handler om noe annet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hunder kan jo også være født med ulike utfordringer. For eksempel en stresset og nervøs personlighet. Men det er uansett ikke dette tråden handler om, og jeg gidder ikke diskutere med en som har bestemt seg for at vi er dårlige hundeeiere basert på én setning. Da stoler jeg heller på hundetreneren, veterinæren og kurslederen vår altså. 
Takk til alle dere som har svart på det jeg spurte om. 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På de hundene vi har hatt, har det vært ved sånn ca 9-10-årsalderen at det begynte å dukke opp helseutfordringer som medførte økte veterinærutgifter. Dette har vært relativt friske, men store, raser med forventet levealder på 11-13 år. 

Anonymkode: f3e21...e64

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hund var nesten 14 før hun ble gammel, og det er en rase som har gjennomsnittlig levealder på 9 år. Alderdom på hund er veldig relativt.

Skrevet

Jeg hadde med glede overtatt hunden. Og satt litt til side hver måned til dyrlegeutgifter og annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville nok godt for en hund på 3-4 år. Og gjerne via noen som er opptatt av at hunden kommer til riktig hjem. Noen godtar en prøvetid/passe hunden i forkant av avgjørelse. Spesielt de som av ulike grunner er tvunget til å omplassere, feks pga sykdom, allergi osv.

Anonymkode: dedc7...bf8

Skrevet (endret)

Min hund hadde aldri noen helseutfordringskostnader før den ble mellom 8 og 9 år. Da plutselig kom de ramlende i tur og orden. 

Dere kan også muligens få utfordringer med å forsikre den, med mindre den er forsikret fra før fra den var yngre. Nyforsikring på så gamle hunder sier mange forsikringsselskap neitakk til. Jeg prøvde å shoppe litt rundt etter et bedre/billigere forsikringstilbud da min hund var litt over 7 år, og fikk nei overalt. Måtte beholde den jeg hadde hos Agria, enda så dyre de var blitt.

Hunden min var mye syk de siste årene den levde, og hun ble avlivet da hun var 12.5 år gammel. Da hadde jeg de siste par årene betalt tusenvis av kroner i veterinærutgifter, bl.a. tannrens under narkose (som er dyrt!) to ganger i året og hjerteundersøkelser og kontroller, annen fordøyelsessykdom, samt daglige medisinutgifter mm. Det koster i blant mye å ha en eldre hund... forsikringer dekker ikke alt, store egenandeler og "vedlikehold" (som fjerning av tannstein  under narkose, vaksiner osv) regnes ikke som forsikringssaker.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hunden min ble 10 år i år. De siste par årene har det vært løpende utgifter på smertebehandling av lavgradig artrose, røntgen/tannrens/tanntrekk for 2 år siden og snart ny runde med samme. Hun fikk magesår tidligere i år, men dette kan hunder tross alt få i alle aldre ved fremmedlegemer.

Forsikring er dyrt. Prøvde å shoppe rundt for ny forsikring, men å tegne forsikring på senior hund er det få selskaper som er interessert i. Jeg skulle vært veldig glad i hunden for å overta en på 9 år. Ikke bare vtp veterinærutgifter, men også fordi man kan liten tid igjen med frisk hund. Eller idet hele tatt lite tid igjen med hund... 

Anonymkode: 65eda...ece

AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av rase og helsen på individet så ville nok jeg også tatt det for gitt at en 9 år gammel hund både kan koste en del i vetrinær, tilkudd og behandlinger samt rett og slett aldri helt finne plassen sin i hjemme og at den kan gå bort innenfor relativt kort tid. Samtidig så ville ikke jeg blitt helt avskrekka av det. Seniorhunder er i min erfaring helt nydelige. Det er et privilegium å få være familien til en gammel kompis på sine gyldne dager.

Min forrige hund ble 15, han hadde en del utfordringer de siste to årene og trengte oss veldig da så vi ble låst og bundet, men også veldig takknemlige for å kunne være der for han. Jeg skulle gjerne hatt mange år til med han og hadde gladelig betalt alle dyrlegeregninger og opplevd alt det triste på nytt om jeg fikk holdt han på fanget bare en gang til. 

Anonymkode: 532dc...ffc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...