Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, min samboer jobber i dagligvarebutikk  og jeg lurer på om noen andre her kan svare på hvordan det blir praktisert med trekk av feriedager.

Hun har fastlønn og jobber 37,5 timer i uken. Hun jobber i butikk som er søndagsåpen og har åpent på helligdager,men hun jobber ikke søndager og helligdager. Hun blir trekt feriedager på søndager og helligdager og jeg synes det er merkelig, nå jobber jeg i en bransje der jeg i motsetning får godtgjørelse for helligdager og bare blir trekt feriedager mandag-fredag så lurte litt på om det er vanlig praksis i dagligvaren å trekke feriedager på søndager og helligdager?

Anonymkode: 7d6d8...038

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt. Jeg jobber ikke turnus, men jeg jobber på et sykehus, så en ferieuke for meg, tilsvarer 6 dager. 

Anonymkode: 30958...c7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, min samboer jobber i dagligvarebutikk  og jeg lurer på om noen andre her kan svare på hvordan det blir praktisert med trekk av feriedager.

Hun har fastlønn og jobber 37,5 timer i uken. Hun jobber i butikk som er søndagsåpen og har åpent på helligdager,men hun jobber ikke søndager og helligdager. Hun blir trekt feriedager på søndager og helligdager og jeg synes det er merkelig, nå jobber jeg i en bransje der jeg i motsetning får godtgjørelse for helligdager og bare blir trekt feriedager mandag-fredag så lurte litt på om det er vanlig praksis i dagligvaren å trekke feriedager på søndager og helligdager?

Hva mener du? Brukes ferien hennes opp på søndagene og helligdagene? Fastlønn er vanligvis dagslønn X 21,67 dager. Ved røde dager er det ulik praksis. Noen må bruke feriedager om de ikke er på jobb mens andre har fri med lønn.

Anonymkode: 16f3d...5b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber mandag til fredag, men når jeg søker om ferie så inkluderer dette også lørdager, så jeg «bruker opp» feriedager på lørdager jeg uansett hadde hatt fri. 

Anonymkode: 2d815...62a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er helt normalt. Jeg jobber ikke turnus, men jeg jobber på et sykehus, så en ferieuke for meg, tilsvarer 6 dager. 

Kan legge til at dette også har vært praksis når jeg har jobbet i matbutikk med timelønn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Brukes ferien hennes opp på søndagene og helligdagene? Fastlønn er vanligvis dagslønn X 21,67 dager. Ved røde dager er det ulik praksis. Noen må bruke feriedager om de ikke er på jobb mens andre har fri med lønn.

Nå er det slik at hvis hun f.eks. har en uke ferie så trekker de feriedager for mandag-søndag.

Og om hun får fri på rød dag så trekkes det også feriedag.

Det er oppgitt at de følger ferieloven og da forstår jeg det sånn at det ikke skal trekkes feriedager for søndager og helligdager?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det slik at hvis hun f.eks. har en uke ferie så trekker de feriedager for mandag-søndag.

Det er oppgitt at de følger ferieloven og da forstår jeg det sånn at det ikke skal trekkes feriedager for søndager og helligdager?

Jeg skjønner fremdeles ikke helt hva du mener. Alle har 4 uker + 1 dag ferie, noen har 5 uker. Når man trekker ferie på de som jobber 100% så trekker man jo en uke. Eller mener du at de trekker 7 feriedager pr uke slik at hun kun får avviklet 3 uker ferie tilsammen? Det er som oftest kun de som følger tariff som betaler lønn på helligdager når ansatte har fri.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner fremdeles ikke helt hva du mener. Alle har 4 uker + 1 dag ferie, noen har 5 uker. Når man trekker ferie på de som jobber 100% så trekker man jo en uke. Eller mener du at de trekker 7 feriedager pr uke slik at hun kun får avviklet 3 uker ferie tilsammen? Det er som oftest kun de som følger tariff som betaler lønn på helligdager når ansatte har fri.

Ja det er slik at de trekker 7 feriedager for en uke nå, så da har hun egentlig bare 3 uker og 4 dager ferie på et år.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er slik at de trekker 7 feriedager for en uke nå, så da har hun egentlig bare 3 uker og 4 dager ferie på et år.

Dette høres rart ut, tror hun må spørre arbeidsgiveren.

Anonymkode: 9fd2c...a3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva sier fagforeningen når hun spør dem?

Anonymkode: 69bfd...443

Skrevet

Varehandel har 30 dagers ferie pr år, i forhold til f eks kontoransatte som har 25, men det er fordi at varehandel  trekker seks dager i en ferieuke istedenfor fem dager som kontor.
Dette fordi varehandel teller lørdag som vanlig arbeidsdag.
Men totalt sett har alle like mye feriedager. 

Skrevet (endret)

Om hun har fastlønn så har hun 25dager som betyr 5 HELE uker a 37,5t.

Det vil si hun blir trukket for 25 arbeidsdager på fast plan. Ferien tas som oftest i hele uker så da kan hun ta 5 hele uker. Hun jobber jo ikke mer en 5 arbeidsdager pr uke

Røde helligedager er jo betalt om det lander på en valgt ferieuke, da har hun den ene feriedagen tilgode

Endret av Maskinen
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Søndag er ikke feriedag. Hvis du tenker at hun skal ha en feriedag til gode fordi hun har fri søndag så er det ikke slik. Derimot hadde hun jobbet søndager kunne arbeidsgiver ha krevd at hun jobbet søndagen siste uke av ferien dersom det var hennes vakt. 

Anonymkode: ad67e...2c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...