Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

K39, pers på 19.03 fra ifjor høst, og håper på 18.xx i år.

Løpt i ca 6 år, har full jobb og 3 barn (3, 9 og 12) så får ikke alltid trent så bra som jeg ønsker for dagene går litt for fort innimellom. 

Anonymkode: d896d...0d7

Det er veldig sterkt! Men hvis du tar palleplasser i de fleste 5km gateløp, så er du i en helt annen klasse enn mosjonist, som TS etterspør. Du løper jo raskere enn mange topptrente idrettsutøvere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

24 min på 5 km,da gikk jeg opp første lange bakken.Er helt fersk i løpetreningen.

Anonymkode: 6aac4...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøker å bli glad i å løpe og har fulgt et treningsprogram på Garmin nå i ca 7 uker. Har som mål å komme ned på 30 minutter på 5'eren. Foreløpig er persen 31,37, så jeg har litt igjen. Startet for øvrig på godt over 45 minutter, så noe har jo skjedd.
Har ikke begynt å like det enda heller....men det begynner å bli litt mindre hat, i alle fall. 
Er 52 år, lettere overvektig og har aldri trent noe særlig tidligere. 

Anonymkode: 7d0da...f44

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

27 min

Anonymkode: 51f2c...6a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forsøker å bli glad i å løpe og har fulgt et treningsprogram på Garmin nå i ca 7 uker. Har som mål å komme ned på 30 minutter på 5'eren. Foreløpig er persen 31,37, så jeg har litt igjen. Startet for øvrig på godt over 45 minutter, så noe har jo skjedd.
Har ikke begynt å like det enda heller....men det begynner å bli litt mindre hat, i alle fall. 
Er 52 år, lettere overvektig og har aldri trent noe særlig tidligere. 

Anonymkode: 7d0da...f44

Det er jo en superbra progresjon du har hatt. Dette klarer du glatt å nå :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

28 min. Har løpt lite i det siste pga graviditet og tilhørende bekken/blæreproblemer, men får nå til 1-2 korte økter i uka + ca 100 km på sykkel i uka. Håper å få det ned når barnet blir større og jeg har litt mer tid i hverdagen. 

Anonymkode: 09ede...50d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent flere ganger i uken hele livet, men for noen år siden ble jeg veldig syk og måtte starte helt på bunn for å få opp formen igjen da jeg ble frisk nok til å kunne trene igjen. Da startet jeg å trene etter 80-20 modellen. 80 % rolig intensitet og 20 % hard. Det gjorde at jeg knakk koden både for progresjon og at jeg faktisk koser meg med løping. Setter på lydbok eller podkast og løper i sone 1/lav 2 (snakketempo). Går i bakkene om jeg må. Jeg koser meg med disse turene, ser på det som egentid og tenker at jeg er heldig som kan løpe. De harde øktene er enten raske intervaller eller intervaller på terskel -helst en av hver ila uken, men ikke alltid det går.
De siste årene har jeg forbedret 10 km tiden min vesentlig, mer enn jeg hadde turt å håpe. Neste mål for meg er 10 km under 50 min. 

Anonymkode: 67de3...960

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig ganske så godt trent, men jeg sliter med løping og bruker 40min fremdeles, selv om jeg begynte å løpe i høst. Jeg har ikke trent målrettet eller strukturert, så der får jeg for manglende planlegging (og manglende gjennomføringsevne..)

Anonymkode: 6c729...6bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har trent flere ganger i uken hele livet, men for noen år siden ble jeg veldig syk og måtte starte helt på bunn for å få opp formen igjen da jeg ble frisk nok til å kunne trene igjen. Da startet jeg å trene etter 80-20 modellen. 80 % rolig intensitet og 20 % hard. Det gjorde at jeg knakk koden både for progresjon og at jeg faktisk koser meg med løping. Setter på lydbok eller podkast og løper i sone 1/lav 2 (snakketempo). Går i bakkene om jeg må. Jeg koser meg med disse turene, ser på det som egentid og tenker at jeg er heldig som kan løpe. De harde øktene er enten raske intervaller eller intervaller på terskel -helst en av hver ila uken, men ikke alltid det går.
De siste årene har jeg forbedret 10 km tiden min vesentlig, mer enn jeg hadde turt å håpe. Neste mål for meg er 10 km under 50 min. 

Hva er intervall på terskel? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er intervall på terskel? 

På terskel-puls ☺️ Altså så høy puls du kan ha over en lengre periode uten å få melkesyre. Ofte litt lengre intervaller, f.eks 1000 meter

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På terskel-puls ☺️ Altså så høy puls du kan ha over en lengre periode uten å få melkesyre. Ofte litt lengre intervaller, f.eks 1000 meter

Hva med oss som ikke får melkesyre, hvordan avgjør vi det da?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med oss som ikke får melkesyre, hvordan avgjør vi det da?

Når du når over 85% av makspuls og løper over tid så kan du umulig unngå melkesyre. I så fall så er du ikke bare mosjonist mer, men toppidrettsutøver. Tenk en skala fra 1-10, hvor 10 er makspuls. Hold en puls på rundt 7-8 og du ligger antakelig på terskel. Det skal være slik at du kan prate underveis, men ikke ha lyst til å snakke i lange setninger hele tiden. 

Endret av Ms. Steele
AnonymBruker
Skrevet

Rekorden min er på 24:04. Det var i fjor høst, og det har foreløpig ikke gått noe fortere i år. Jeg løper stort sett i terreng/på skogsstier, og bruker som regel 28-30 minutter. Jeg er 41 år, og begynte å løpe i stedet for å gå tur med hunden for snart to år siden. I perioder løper jeg en daglig tur, og i andre perioder blir det mye mindre. Jeg mener 5 K tok 38 minutter da jeg begynte å løpe, så gikk det raskere fra uke til uke fram til jeg var på 28 minutter, etter det gikk det sakte fremover og så stoppet det på 24. Jeg trener ikke målrettet, og løper ikke intervaller. Jeg prøver ikke å bli raskere på 5 K, men vil gjerne løpe 10 K på under 50 min (51 er rekorden). 

Anonymkode: 99378...4e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har holdt på med løping i mange år, 14 to be exact. Og da jeg begynte som 34-åring var jeg raskere i starten. Perset på 20:40 på 5 K. Nå om jeg presser meg så klarer jeg rett under 25 min, men jeg er mer opptatt av å løpe lang nå.  

Jeg er blitt mindre rask og mer seig. Kan holde ut i mange timer, i behagelig fart. Det orket jeg ikke før.

Anonymkode: 6d981...61f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ms. Steele skrev (7 timer siden):

Når du når over 85% av makspuls og løper over tid så kan du umulig unngå melkesyre. I så fall så er du ikke bare mosjonist mer, men toppidrettsutøver. Tenk en skala fra 1-10, hvor 10 er makspuls. Hold en puls på rundt 7-8 og du ligger antakelig på terskel. Det skal være slik at du kan prate underveis, men ikke ha lyst til å snakke i lange setninger hele tiden. 

Jeg er ikke toppidrettsutøver, men jeg føler ikke melkesyren før etterpå - og da har jeg allerede trent hardere enn jeg burde. Så ja, jeg burde formulert det annerledes, jeg får melkesyre, men den fungerer ikke som den skal. Dermed spurte jeg om hva jeg bør måle etter i stedet ved eventuell terskeltrening. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Signerer denne. Dette er langt over 3 km-fart for meg som mann, og jeg har løpt jevnlig i svært mange år (dog ikke med seriøs trening, kun 2-3 vanlige joggerunder i uka). 5 km-farta er selvsagt enda litt lavere. Tipper jeg kunne klart 5 km på ned mot 22 minutter ved god form og flat løype, men har ikke funnet løyper uten minst en voldsom motbakke.

Anonymkode: 727c5...cd9

Jeg har løpt 22.20 langs hovedvei, da med litt stigninger. Vil tro jeg kunne klart 21-tallet på løpebane, riktignok i min aller beste form. Nå er jeg langt unna. For mye skader.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er ikke toppidrettsutøver, men jeg føler ikke melkesyren før etterpå - og da har jeg allerede trent hardere enn jeg burde. Så ja, jeg burde formulert det annerledes, jeg får melkesyre, men den fungerer ikke som den skal. Dermed spurte jeg om hva jeg bør måle etter i stedet ved eventuell terskeltrening. 

Bruk pulsklokke. Terskelpulsen din er ca . 80-90 % av makspuls. De fleste som trener terskel-intervaller følger med på pulsen, ikke følelsen av melkesyre. 

AnonymBruker
Skrevet

29.50 for 10 år siden. Nå er jeg stuck på 35 min. Er 46 og ting tar tiiid

Anonymkode: 87512...e63

AnonymBruker
Skrevet

18.52 i vinter, 42 år gammel. Første gang jeg løp en 5 km under 20 minutter.

Anonymkode: de210...c09

AnonymBruker
Skrevet

Det er for godt til å være sant at mosjonister på 40 år løper 5 kilometer på asfalt under 19 minutter. 

Hvorfor Legger du%dere ved strava/garmin/fitbit/whatever skjermdump

Anonymkode: 4f669...c28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...