Gå til innhold

Er du villig til å selge hus og hjem for å hjelpe unger ut på boligmarkedet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har som folk flest ikke flere millioner på bok som vi bare kan gi til ungene slik at de kan kjøpe seg bolig. Vi har spart mesteparten av barnetrygden og konfirmasjonspengene til barna i en boligsparingskonto, men det er også alt vi har å bidra med. Våre to barn er enda ikke der at de skal ut på boligmarkedet nå, men det blir aktuelt om få år. 

Flere i vår omgangskrets har solgt boligen de har bodd i for å nedgradere til liten leilighet. Så har de gitt utbytte til barna slik at de kan få kjøpe seg bolig. Jeg er ikke så sikker på at jeg vil det. Jeg stortrives her jeg bor, vi har gjort mye i boligen for å få den akkurat slik vi vil ha den. Her vil jeg bo til jeg ikke kan mer, ser for meg å nedgradere når jeg blir så dårlig til bens at jeg må inn på lettstelt leilighet med heis, men fram til da, så er jeg her. Dette er mitt hjem. Min mann er enig med meg. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 3eaec...cb0

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri i livet.

• Liker 24
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei aldri i livet, men jeg kunne ha garantert for litt manglende egenkapital, kjenner til noen har lånt 1 mill å pantsatt sitt eget hus for 1 mill når begge er pensjonister, bare for og hjelpe et av barna å få bolig

Anonymkode: 28cc0...8ef

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt til min unge (kun en) at jeg kan fint kjøpe noe sammen med henne der hun måtte ønske å bo. Det er det jeg kan bidra med. Jeg har ikke penger til å gi bort. Enslig og ufør, det er ikke noe særlig å hente her. Jeg er derimot flyttbar slik at vi kan dele utgifter. Vi kommer godt overens og har et godt samarbeid. 

Anonymkode: 78d81...d2f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nop. Bor lite og billig alt. Går ikke å få noe billigere nå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke nedskalert hvis jeg ikke ønsket det selv nei. I utgangspunktet bør enhver generasjon klare å etablere seg selv. Men hvis jeg likevel ønsket å nedskalere, f.eks ikke orker å sitte med vedlikeholdet med hus lenger, og dermed fikk en del penger til overs. Ja da hadde jeg nok hjulpet de noe.

Jeg hjelper de uansett da, så ofte og mye jeg kan, men ikke med millioner, så god råd har jeg ikke.

Anonymkode: a204a...381

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har som folk flest ikke flere millioner på bok som vi bare kan gi til ungene slik at de kan kjøpe seg bolig. Vi har spart mesteparten av barnetrygden og konfirmasjonspengene til barna i en boligsparingskonto, men det er også alt vi har å bidra med. Våre to barn er enda ikke der at de skal ut på boligmarkedet nå, men det blir aktuelt om få år. 

Flere i vår omgangskrets har solgt boligen de har bodd i for å nedgradere til liten leilighet. Så har de gitt utbytte til barna slik at de kan få kjøpe seg bolig. Jeg er ikke så sikker på at jeg vil det. Jeg stortrives her jeg bor, vi har gjort mye i boligen for å få den akkurat slik vi vil ha den. Her vil jeg bo til jeg ikke kan mer, ser for meg å nedgradere når jeg blir så dårlig til bens at jeg må inn på lettstelt leilighet med heis, men fram til da, så er jeg her. Dette er mitt hjem. Min mann er enig med meg. 

Hva mener dere?

Dessuten koster ofte lettstelt leilighet med heis mer enn eneboligen mange har i dag. 

Endret av Traktor
  • Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener dere?

Et ikke problem med en mann som har fordelt sin formue slik at alle hans barn får egne boliger når behovet melder seg. 

Anonymkode: 61c12...210

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg må også ha et sted å bo 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Årsak her koster leilighet og felles utgifter mer en hva enebolig koster

Anonymkode: 46f4b...73a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barna har et langt liv og en lang yrkeskarriere foran seg. Jeg er snart pensjonist. Jeg skal hjelpe dem det jeg kan, men kommer ikke til å selge boligen jeg har slitt og jobbet for å betale ned for å hjelpe dem. Jeg arver litt penger i løpet av noen år, og kommer til å gi noe av det til barna mine - men vil ikke oppgi egen boligstandard i en periode livet der jeg skal trappe ned på jobbing og ikke vil tjene på langt nær så mye som før.

Mange unge kaller min generasjon for dessertgenerasjonen, men det er ganske urimelig. Jeg var - som mange andre i min generasjon -  fattig i mange år, måtte selge med stort tap på grunn av samlivsbrudd og hadde mange hundre tusen i gjeld uten å eie noe som helst i flere år - i den perioden hvor bolig kostet mange hundre tusen og ikke millioner. Barna mine har et langt liv til å etablere seg og vil helt sikkert oppleve en velstandsøkning som er minst like stor som den jeg har opplevd. 

Jeg bistår dem med både månedlige tilskudd og gaver og har hjulpet ved å være medlåntaker - men huset mitt vil jeg gjerne beholde. 

Anonymkode: fa6d2...125

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja det har bestandig vært min plan. 

Nå ser det imidlertid ut som ungene klarer å komme seg inn på boligmarkedet uten dette i første omgang, og at denne planen ikke trenger å settes ut i live før de trenger familiebolig. Det er likevel fremdeles planen at vi selger huset og kjøper rimeligere leilighet når behovet melder seg. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har livsløpsleilighet med to etasjer. Jeg har ikke tenkt å flytte herifra før de bærer meg ut. Jeg er ufør og (foreløpig) alene selv om jeg har forlovede som også er ufør med egne barn og hus. Jeg vet han ønsker at vi skal bo sammen "på ordentlig" men enn så lenge er ikke ting tilrettelagt for det pr dags dato. 

Så svaret er nei jeg selger ikke huset mitt for å hjelpe barna.jwg har faktisk mer enn et barn, men bare et hus så det hadde blitt rotete uansett hvordan jeg valgte å løse det tror jeg. Jeg har noe sparepenger som de kan få som EK, men det er ikke mye, mer enn symbolsk sum enn noe annet. Barna må finne ut av det, samme som vi måtte og jobbe seg opp stigen slik som alle som kom før dem. Ingen er garantert et hus til 4+millioner før de er fylt 30, og det er heller ikke vanlig å forvente å være gjeldfri før 50-60 års alderen. Det de vil ha må de jobbe for, enkelt og greit.

Anonymkode: 4bd73...765

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hele min familie bor i Oslo, og mine foreldre arvet hver sin (utleie)leilighet av sine foreldre igjen, i tillegg at de bor i enebolig vest i byen. 

Begge utleieleilighetene selges nå der hele salgssummen går som forskudd på arv til oss tre barna i 30-årene. Skal sies at vi allerede er på boligmarkedet og alle har finansieringsbevis på rundt 8-9 millioner med partnere. Dette har vi klart selv. Men Oslo-markedet er hardt, og med to millioner ekstra i EK får vi kanskje råd til rekkehus i Oslo kommune. Håper på det ihvertfall☺️ 

Ingen av oss forventer at de selger eneboligen. Den er gull verdt for barnebarna og! Men når de blir for gamle til å ta vare på den, håper jeg de flytter i leilighet. Men det er lenge til.

Anonymkode: 66d07...ff3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Barna har et langt liv og en lang yrkeskarriere foran seg. Jeg er snart pensjonist. Jeg skal hjelpe dem det jeg kan, men kommer ikke til å selge boligen jeg har slitt og jobbet for å betale ned for å hjelpe dem. Jeg arver litt penger i løpet av noen år, og kommer til å gi noe av det til barna mine - men vil ikke oppgi egen boligstandard i en periode livet der jeg skal trappe ned på jobbing og ikke vil tjene på langt nær så mye som før.

Mange unge kaller min generasjon for dessertgenerasjonen, men det er ganske urimelig. Jeg var - som mange andre i min generasjon -  fattig i mange år, måtte selge med stort tap på grunn av samlivsbrudd og hadde mange hundre tusen i gjeld uten å eie noe som helst i flere år - i den perioden hvor bolig kostet mange hundre tusen og ikke millioner. Barna mine har et langt liv til å etablere seg og vil helt sikkert oppleve en velstandsøkning som er minst like stor som den jeg har opplevd. 

Jeg bistår dem med både månedlige tilskudd og gaver og har hjulpet ved å være medlåntaker - men huset mitt vil jeg gjerne beholde. 

Anonymkode: fa6d2...125

Din generasjon er dessertgenerasjonen selv om ikke du alltid har vært rik og velstående 

Anonymkode: bbb7f...3f7

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (57 minutter siden):

Dessuten koster ofte lettstelt leilighet med heis mer enn eneboligen mange har i dag. 

Nettopp! De lettstelte leilighetene jeg ser for meg å flytte inn i som gammel og dårlig til bens er ofte i samme prisklasse som eneboligen jeg når bor i. Jeg som er vant til å bo litt romslig, vil naturligvis ikke flytte inn i en toroms på 40 kvm. 

Trådstarter 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det. Men jeg orket ikke bo i et stort hus alene. Når sønnen ble voksen å ville kjøpe noe selv. Men jeg var kausjonist den første tiden. Leiligheten hans steg fort i verdi. Så da ordnet det seg med ny prisvurdering fra banken. Jeg stortrives med lettstelt leilighet☺️

Anonymkode: 2283a...563

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nettopp! De lettstelte leilighetene jeg ser for meg å flytte inn i som gammel og dårlig til bens er ofte i samme prisklasse som eneboligen jeg når bor i. Jeg som er vant til å bo litt romslig, vil naturligvis ikke flytte inn i en toroms på 40 kvm. 

Trådstarter 

Mange som gjør det, inkludert mine foreldre. Leilighetene vi har sett oss ut koster imidlertid rundt halvparten av huset. Vi ser ikke vitsen med stor leilighet når vi har planer om å være  vinterhalvåret i sydligere strøk, og også har tilgang på hytte her. 

• Liker 1
Skrevet

Planen er å få råd til en bolig nr 2 som guttungen skal leie når han studerer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener dere?

Hvorfor i huleste sksl vi det??? Jobbet for det hele livet.. Og hele tiden kjøpt klær og alt de trenger, og gitt fanen i meg selv for det meste. Selger ikke hjemmet mitt og nei!! De får lappen, og litt hjelp kan være greit men uaktuelt å selge huset for at de skal få kjøpe noe.. 

Anonymkode: c3249...19f

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...