Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette er ekstremt vanskelig å finne ut av. Jeg skal selge bolig og bytte jobb og flytte. Derfor ønsker jeg å bruke god tid på å eventuelt kjøpe en ny bolig. Men regner med at jeg etter hvert kan ha formue som nærmer seg grensen for formuesskatt. Men betaler man skatt av hele beløpet eller bare det som er over 1,7 mill?  Hvis det er hele beløpet bør jeg jo heller kjøpe en ny bolig? Da får man i alle fall skattelette..?

Anonymkode: 1134a...ffd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg syns dette er ekstremt vanskelig å finne ut av. Jeg skal selge bolig og bytte jobb og flytte. Derfor ønsker jeg å bruke god tid på å eventuelt kjøpe en ny bolig. Men regner med at jeg etter hvert kan ha formue som nærmer seg grensen for formuesskatt. Men betaler man skatt av hele beløpet eller bare det som er over 1,7 mill?  Hvis det er hele beløpet bør jeg jo heller kjøpe en ny bolig? Da får man i alle fall skattelette..?

Bare beløpet over 1,7. 

Så formueskatten av å ha 1000 kr mer enn grunn fradraget er 11 kr. 

AnonymBruker
Skrevet
HW1 skrev (5 minutter siden):

Bare beløpet over 1,7. 

Så formueskatten av å ha 1000 kr mer enn grunn fradraget er 11 kr. 

Takk! 
det gjør jo en stor forskjell. Men ganske sykt at man skal betale skatt på penger man allerede har betalt skatt på da man tjente dem fordi man har klart å spare…. Blir ikke helt klok på skatt jeg. Jeg betaler gjerne skatt av inntekt. Men syns det har blitt veldig mange utgifter etter hvert. (Der var bare en liten klagesang som egentlig ikke var så relevant) 😂

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men ganske sykt at man skal betale skatt på penger man allerede har betalt skatt på da man tjente dem fordi man har klart å spare….

Dette skjer faktisk hele tiden og gjelder ikke bare formuesskatt. Du kjøper f.eks. mat på matbutikken og da betaler du merverdiavgift. Det kan også kalles en slags skatt. De pengene du kjøpte maten din med har blitt skattet fra før av. Det er kjøpshendelsen som utløser avgiften.

Anonymkode: 560e3...ed5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...