Gå til innhold

Burde vi få 3 dagers helg?  

61 stemmer

1. 1. Burde vi få 3 dagers helg?

• Ja
      38
    • Nei
      21
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hadde det vært noe dere hadde ønsket? Altså at fredag er en fridag som i helgen og Man-Tors er vanlige ukedager.

Anonymkode: 9c349...02e

Tja, klarer man seg med en 80% stilling er det vel greit?

Anonymkode: 8ab22...ca3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt jobbe timene mine, jeg, men på fire dager i stedet for fem. Det hadde passet meg fint!

Anonymkode: 16cfe...dce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan vel gå ned til 4 dagers uke? Men tviler på om de samme folka vil gå ned i lønn, de venter vel at staten eller arbeidsgiver skal betale for den tredje fridagen i uka...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle kan vel gå ned til 4 dagers uke? Men tviler på om de samme folka vil gå ned i lønn, de venter vel at staten eller arbeidsgiver skal betale for den tredje fridagen i uka...

Alle kan ikke det. Skal man se i mitt yrke så må man ha flere ansatte. Flere ansatte mindre lønn på de som er igjen. Jeg har ikke helg når andre har helg jeg. Alle dager er like til oss. Ingen røde dager. Ingen dager som er stengt. 

Anonymkode: faacf...ad8

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jobber allerede deltid så ville ikke vært forskjell, forskjell ville vært sammenhengende fri og mer utbytte av helg. .Om jeg hadde full jobb hadde jeg gladelig gått ned i lønn for lengere helg. Penger er ikke alt! 

Anonymkode: bb2c6...b75

Ikke alt, men de fleste er jo avhengig av en inntekt for å klare seg. 
Det klages på dyrtid, samfunnsmessig vil det jo være kritisk dyrt med så mange ekstra fridager. Det er ikke bærekraftig.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært fantastisk, men det forutsetter av vi beholder lønna og at jobben fortsatt blir gjort.

Anonymkode: 60eb6...021

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke lest om alle småbarnsforeldre her som syns helger og ferier er grusomme 😄. Det hadde nok klikket for dem med tre dagers helg sammen med barna sine 😉

Anonymkode: 1eaa9...63c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alle kan ikke det. Skal man se i mitt yrke så må man ha flere ansatte. Flere ansatte mindre lønn på de som er igjen. Jeg har ikke helg når andre har helg jeg. Alle dager er like til oss. Ingen røde dager. Ingen dager som er stengt. 

Anonymkode: faacf...ad8

Skal man ned til tre dagers helg, må alle arbeidsplasser ansette flere mennesker, det sier seg selv. Så jo, alle kan det, ingen er uerstattelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Til dere som vil ha 3-dagers helg; Er dere villige til å gå ned i lønn?

Anonymkode: 808a2...854

Jobber stort sett 10+ timer i hverdagene uansett i snitt, så ikke noe problem å få fylt inn en 40 timers uke med mer selv om man skulle hatt tre dagers helg.

Anonymkode: bfc2f...524

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, klarer man seg med en 80% stilling er det vel greit?

Kunne ikke man bare fordelt de 6-10 timene på de andre fire dagene?

Anonymkode: 9c349...02e

Skrevet

Ja, absolutt. 

Dette har med interesser å gjøre.

Arbeidsmiljøloven er et kompromiss. Vi ansatte står sammen for at ikke arbeidsgiver skal vinne en splitt-og hersk kamp hvor vi ansatte underbyr hverandre og er villige til å jobbe døgnet rundt for drittbetalt. 

Ulempen er at industri og produksjon som kan flyttes dit hvor man jobber døgnet rundt for drittbetalt, de velger ikke Norge, og dermed går vi glipp av noe produksjon her og noen arbeidsplasser.  

Mao, det fins null-sum-spill elementer, så den som bruker moral i sin argumentasjon, har et religiøst eller filosofisk selektivt ståsted. 

I voksen alder har jeg blitt kynisk, og jeg er arbeider. Jeg tror ikke på rettferdighet, mening eller ideologier. Jeg bryr meg kun og meg og mine, og så effekter i storsamfunnet som kan gjøre dette landet verre å bo i - da tenker jeg på for store forskjeller osv. 

Jeg tør å ta sjansen på en dag mer lovregulert fridag, eventuelt annenhver uke en ekstra dag. Det tror jeg ville gjort mange godt. Jeg vil også ha seks-timers arbeidsdag

Jeg vil kompensere den tapte inntjeningen, ved å stjele mer skatt fra rike, og bruke mindre skatt på byråkrater. Mer direkte omfordeling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...