Gå til innhold

Rimelig rett til kurvfest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må ta med en rett til kurvfest. Er både barn og voksne. Vil gjerne lage noe rimelig pga økonomi. Forslag?

Anonymkode: c04af...9bb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pasta eller brokkolisalat.

Anonymkode: 55dda...6a9

Gjest jegerrinne
Skrevet

Brokkolisalat

Pastasalat

Potetsalat

Skrevet

Foccacia 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Focaccia! Du trenger mel, gjær, og litt olivenolje og salt. Om du har mulighet, ville jeg lagd en langtidshevet / eltefri variant, som denne: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/eltefri-focaccia-langtidshevet . 

Da kan du sette deigen dagen før og steke den når du har tid dagen festen er, den er best helt fersk 😋

Anonymkode: 00e8d...1b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Deviled egg (hovedsaklig egg, majones og krydder). Mange oppskrifter, bare å google.

Eltefritt brød i støpejerngyte (mel, vann, tørrgjær, salt). Google oppskrifter på "bread+dutch oven". Du må ha støpejernsgryte da, for å få steam-effekten.

Skal du lage noe søtt kan jeg anbefale sjokolademousse med bær (anbefaler Sukrin sin pose, fåes på Meny, Kiwi, helsekosten osv).

Bananbrød-kake med eller uten sjokoladebiter (lettvint å lage i brødform). Like god kald som varm.

Lykke til og kos dere på festen! 

Anonymkode: 5c5e2...897

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poteter er billig. Du kan lage stekte poteter,saltkokte poteter,smashed potatoes osv. Ta med litt aioli så er du good to go. Eller lag en form med bakt potetmos. Koster litt mer da det er kokte poteter blandet med fløte,eggeplommer,ost og krydder,og stekt i ovnen,men ikke kjempedyrt heller. 

Anonymkode: d20f4...4ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bønnesalat 

Tunfisksalat

Potetsalat

Chili sin carne 

Linsegryte 

Falafler

Anonymkode: 078e0...965

• Liker 1
Skrevet

Pannekaker

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er så griskt av folk å lage billige retter til kurvfest/buffet. Greit nok at noen må stille med brød og focaccia, men da går det an å ta med noe annet i tillegg for å utjevne. Det merkes veldig godt hvem som alltid har med det billigste men som likevel forsyner seg rikelig av de dyrere rettene. 

Ideelt sett skulle alle skrevet ned hva rettene kostet å tilvirke. Så skulle totalsummen vært delt på antall «kokker». Da unngår man at noen bruker 20kr på å bake focaccia men spiser for 150,- av andres bidrag. 

Anonymkode: 85bdc...462

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig at dersom man tar med billigmat som focaccia, bør man i tillegg ta med feks en god aioli og kanskje litt frukt.

Anonymkode: 8d2ff...c7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bør dere ikke samkjøre litt? 

Koselig fest hvis alle tar med det samme.

Anonymkode: 157c4...6c7

AnonymBruker
Skrevet

salat med bakte rotgrønnsaker( f.eks gulrot, kålrot, søtpotet, rødbeter) litt rødløk/vårløk/purre og en enkel oljeeddikdressing med krydderurter, f.eks dill, oregano.  Denne salaten er fargerik og veldig god og mettende. 

Anonymkode: f65df...912

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Synes det er så griskt av folk å lage billige retter til kurvfest/buffet. Greit nok at noen må stille med brød og focaccia, men da går det an å ta med noe annet i tillegg for å utjevne. Det merkes veldig godt hvem som alltid har med det billigste men som likevel forsyner seg rikelig av de dyrere rettene. 

Ideelt sett skulle alle skrevet ned hva rettene kostet å tilvirke. Så skulle totalsummen vært delt på antall «kokker». Da unngår man at noen bruker 20kr på å bake focaccia men spiser for 150,- av andres bidrag. 

Noen har faktisk bedre råd og kan ta med dyrere retter. Det gjør meg slettes ingenting om en familie tar med noe billig, men spiser at mitt litt dyrere rett. Jeg blir ikke fattig av det. Det er mye hyggeligere at de faktisk kommer enn at de ikke kan komme fordi de ikke har råd. 

Anonymkode: 42f62...a72

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Focaccia, eggerøre med spekekjøtt, pastasalat eller brokkolisalat. 

Anonymkode: 3fa48...e14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis noen lger dyre og populære retter, bør de kanskje samkjøre med noen, slik at flere kan lage den retten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Focaccia, eggerøre med spekekjøtt, pastasalat eller brokkolisalat. 

Grillete kyllingklubber/vinger e.l. er også ofte populært

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Altså, folk har jo ulik økonomiske forutsetninger. Man er ikke grisk, selv om man er i en posisjon der man må foreta prioriteringer grunnet dårlig økonomi. Da opptrer man faktisk ansvarlig.

Selv har jeg god økonomi, og det gjør meg virkelig ingenting å stille med noe litt dyrere, og at noen andre stiller med brød ol. Din løsning vil jo kunne medføre at ikke alle føler at de kan delta på sosiale samlinger med barna. 

Anonymkode: b33b3...063

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Altså, folk har jo ulik økonomiske forutsetninger. Man er ikke grisk, selv om man er i en posisjon der man må foreta prioriteringer grunnet dårlig økonomi. Da opptrer man faktisk ansvarlig.

Selv har jeg god økonomi, og det gjør meg virkelig ingenting å stille med noe litt dyrere, og at noen andre stiller med brød ol. Din løsning vil jo kunne medføre at ikke alle føler at de kan delta på sosiale samlinger med barna. 

Anonymkode: b33b3...063

Enig! Da blir jo alternativet å ikke delta. Jeg vil heller at de skal komme med en billig matrett enn å ikke komme i det hele tatt. 

Anonymkode: d20f4...4ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2025 den 16.31):

Jeg foreslår at du og din vennegjeng dropper kurvfester og heller bare sees på restaurant der alle betaler for seg, evt inviterer på middag hjemme der kuvertprisen opplyses på forhånd og kreves inn via vipps..!

Altså jeg syns noe av det beste med kurvfester er at man kan bidra etter evne. Noen har dårlig tid men god råd og kjøper med seg laks eller spekemat, noen andre er i motsatt situasjon, og alle er like velkomne. 

Anonymkode: 00e8d...1b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...