AnonymBruker Skrevet 9. juni #1 Skrevet 9. juni Jeg blir ikke klok på dette. Det er mye informasjon rundt om om at man ikke bør bruke frøoljer, som rapsolje til steking og matlaging. Mens i følge kostholdsrådene er dette sunt. Mange snakker varmt om å steke i kokosolje i stedet for frøoljer, men så leser jeg flere plasser at kokosolje inneholder mer mettet fett enn smør, og at den øker risikoen for blodpropp og åreforklakning. Ang. steking i olivenolje leser jeg at det er supert, og at man fint kan bruke både vanlig og extra virigin olje. Mens andre plasser står det at man ikke skal bruke extra virgin olje til steking. Kan noen gi meg fasiten? Anonymkode: 53f93...349 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #2 Skrevet 9. juni Å begrense mengden stekt mat. Å alltid være forsiktig med høy temperatur og fett. Jeg bruker bare smør når jeg vil ha virkelig høy temperatur. Her er airfryer veldig hyppig i bruk, så slipper amn bruk av fett. Anonymkode: 1b868...6dc
AnonymBruker Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 13.00): Her er airfryer veldig hyppig i bruk, så slipper amn bruk av fett. Ultraprossesert mat er allerede full av frøoljer og bør ikke utsettes for høye temperaturer, heller ikke i airfryer. Anonymkode: 417b5...cea 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Prøv å unngå fett er det sunneste. På grunn av røykepunkt skal man helst ikke steke i olivenolje, men olivenolje er en av de sunneste oljene. Men, ikke å steke i. Hvis du minimerer bruken så har det ikke så mye å si. Skal du ned i vekt hadde jeg bare latt være. Selv bruker jeg kun litt smør når jeg steker biff av storfe fordi det lager en god skorpe. Anonymkode: c88fd...268
AnonymBruker Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Jeg steker uten fett. Bruker kun stekespray for supertynt lag ved ovnsbaking. Bruker sesamolje i noen oppskrifter for smaken, og olivenolje i salatdressinger feks. Anonymkode: 406e6...96a
AnonymBruker Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg steker uten fett. Bruker kun stekespray for supertynt lag ved ovnsbaking. Bruker sesamolje i noen oppskrifter for smaken, og olivenolje i salatdressinger feks. Anonymkode: 406e6...96a Stekespray, huff.. Anonymkode: f0ceb...8e2 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni Hva som er riktig for deg, det finnes det trolig ikke bare ett svar på. Mange ting kan fungere. Viktigst er et variert kosthold. Spis litt forskjellig og ikke spis ensidig det samme hver dag, flere ganger om dagen, men balanser maten mellom ulike typer mat med ulike næringsstoffer. Da betyr det ikke så mye om du bruker smør, rapsolje eller olivenolje, for det utgjør da bare en liten del av det totale matinntaket. Anonymkode: 233b1...73b 1
senior Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni Problemet er at oljer transformeres, dvs. endrer egenskaper ved sterk oppvarming. Derfor kan såkalt sunne oljer bli usunne ved for eksempel steking. Fordi oljer har forskjellige toleransgrenser for temperatur, er det forskjellige anbefalinger for oljetypene. Uansett bør man unngå frityrmat, spesielt på gatekjøkken, og selv steke ved lav temperatur. Da brenner maten seg heller ikke så lett fast i stekepanna. Et tips er å tilsette noen dråper vann i stekepanna når smøret er passe varmt. Ovnsbaking er mitt alternativ til steking og grilling. Da trenger man lite fett og har god kontrol på temperaturen. Selv synes jeg det er misbruk å steke i en kostbar olivenolje. Den bruker jeg kun rå som dressing. Jeg steker i ekte smør. Margarin er ultraprossesert mat av verste kaliber og er totalt bannlyst hos oss. Sånt finnes overhodet ikke i huset. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøv å unngå fett er det sunneste. På grunn av røykepunkt skal man helst ikke steke i olivenolje, men olivenolje er en av de sunneste oljene. Men, ikke å steke i. Hvis du minimerer bruken så har det ikke så mye å si. Skal du ned i vekt hadde jeg bare latt være. Selv bruker jeg kun litt smør når jeg steker biff av storfe fordi det lager en god skorpe. Anonymkode: c88fd...268 For å unngå fett i form, må du kutte ut industrimaten. Det meste av fettet vi spiser er ikke klatten vi bruker i stekepanna, men det som er med i ferdigmaten vi kjøper på butikken. Anonymkode: 417b5...cea 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): På grunn av røykepunkt skal man helst ikke steke i olivenolje, men olivenolje er en av de sunneste oljene. Men, ikke å steke i. Dette er bare tull! Man kan fint steke i olivenolje! Det er ikke så lurt å steke i Extra Virgin olivenolje, men det er fordi den er dyr og alle de fine smaksnyansene kommer bedre til sin rett når oljen ikke varmebehandles. https://godgreskmat.wordpress.com/2013/05/29/joda-alfsen-man-kan-steke-i-olivenolje/ Anonymkode: c5192...0ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For å unngå fett i form, må du kutte ut industrimaten. Det meste av fettet vi spiser er ikke klatten vi bruker i stekepanna, men det som er med i ferdigmaten vi kjøper på butikken. Anonymkode: 417b5...cea Nå snakker vi om steking. Har ikke sagt noe om annen fett. Anonymkode: c88fd...268
AnonymBruker Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er bare tull! Man kan fint steke i olivenolje! Det er ikke så lurt å steke i Extra Virgin olivenolje, men det er fordi den er dyr og alle de fine smaksnyansene kommer bedre til sin rett når oljen ikke varmebehandles. https://godgreskmat.wordpress.com/2013/05/29/joda-alfsen-man-kan-steke-i-olivenolje/ Anonymkode: c5192...0ab Ja ikke sant. Hva er tull av det jeg skrev? Den blir ikke god å steke I på grunn av røykepunktet. Har ikke sagt at det ikke går. Anonymkode: c88fd...268
AnonymBruker Skrevet 15. juni #13 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja ikke sant. Hva er tull av det jeg skrev? Den blir ikke god å steke I på grunn av røykepunktet. Har ikke sagt at det ikke går. Anonymkode: c88fd...268 Gidd å les det det er lenket til, da! Anonymkode: c5192...0ab
Lalala123 Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni Alt med måte. Det er jo kanskje begrenset hvor mange måltider man steker ila en dag. 1ss nøytral kokos eller olivenolje tåler høy temperatur, men selv foretrekker jeg å steke mat uten fett, og heller tilsette extra Virgin oliven olje mot slutten når jeg har skrudd ned varmen, for å beholde de gode egenskapene i oljen. Extra Virgin oljer skal uansett ikke brukes i høye temp, da egenskapene blir ødelagt da. Selv putter jeg også 1ss extra Virgin kokosolje i smoothien jeg lager meg om morgenen. Sunt fett er bra i moderate mengder for fettforbrenning, hormonell balanse og for p øke stoffskiftet.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 7.17): På grunn av røykepunkt skal man helst ikke steke i olivenolje Anonymkode: c88fd...268 Røykpunktet må sees i sammenheng med lipidperoksidering, og lipidperoksidering er viktigere enn røykepunktet. Lipidoksidering forteller oss hvor mye skadelige stoffer som blir produsert av oppbevaring og oppvarming. Det er ikke slik at alt blir til skadelige stoffer ved et poff når det når røykpunktet. Smør har et lavt røykepunkt, så derfor vil noen si at man skal holde seg unna det. Men når man ser på hvor mye skadelige stoffer som blir produsert under lagring og oppvarming, så er det lite. Ser man på margarin og frøoljer, så er det store mengder skadelige stoffer som blir produsert under lagring og oppvarming. Mettet fett er stabilt og tåler godt lagring og varme, umettet fett er ganske ustabilt og tåler dårlig lagring og varme, flerumettet fett er veldig ustabilt og tåler veldig dårlig lagring og varme. Anonymkode: d0b2f...bb1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #16 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 12.03): Røykpunktet må sees i sammenheng med lipidperoksidering, og lipidperoksidering er viktigere enn røykepunktet. Lipidoksidering forteller oss hvor mye skadelige stoffer som blir produsert av oppbevaring og oppvarming. Det er ikke slik at alt blir til skadelige stoffer ved et poff når det når røykpunktet. Smør har et lavt røykepunkt, så derfor vil noen si at man skal holde seg unna det. Men når man ser på hvor mye skadelige stoffer som blir produsert under lagring og oppvarming, så er det lite. Ser man på margarin og frøoljer, så er det store mengder skadelige stoffer som blir produsert under lagring og oppvarming. Mettet fett er stabilt og tåler godt lagring og varme, umettet fett er ganske ustabilt og tåler dårlig lagring og varme, flerumettet fett er veldig ustabilt og tåler veldig dårlig lagring og varme. Anonymkode: d0b2f...bb1 Men jeg skrev ikke at det er farlig! Nå må folk begynne å lese altså. Anonymkode: c88fd...268
AnonymBruker Skrevet 19. juni #17 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 11.55): Gidd å les det det er lenket til, da! Anonymkode: c5192...0ab Nei jeg klikker ikke på en vilkårlig lenke å forstyrre algoritmer, hvis du ikke klarer å fortelle meg hva som var galt med det jeg skrev. Kanskje jeg er dårlig på å formulere meg, kanskje du ikke kan lese. Wk? Anonymkode: c88fd...268
AnonymBruker Skrevet 20. juni #18 Skrevet 20. juni Det finnes ingen fasit, TS. For min del har jeg landet på å bruke meierismør og norsk rapsolje, avhengig av hva som skal stekes. Skal jeg bake noe i ovn så bruker jeg olivenolje. Tror neppe det er fettet vi bruker til steking som avgjør helsa. Er nok viktigere å la være å spise up mat og mye stivelse, sukker, frityrmat osv. Anonymkode: d6a62...815 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå