Gå til innhold

Tramadol av tannlege

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet om tannleger har lov til å skrive ut resept på tramadol,? har så vondt etter en tanntrekking. 

Eller er dette bare fastlegen som kan? 

Anonymkode: 5d0f0...5c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Paracet og ibux er vanlig prosedyre

Anonymkode: 86d1d...81f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min fikk Paralgin forte etter å ha trukket to visdomstenner (på samme side, oppe og nede). Dette er to år siden. 

Paracet er jo en vits ved virkelige smerter.

Anonymkode: c4a96...ec9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det noen som vet om tannleger har lov til å skrive ut resept på tramadol,? har så vondt etter en tanntrekking. 

Tror de kun gir Paracet og paralgin. Fastlegen ordner tramadol. Jeg tåler ikke Paracet/paralgin så jeg får det av fastlegen ved behov. (Har fått det to ganger på 12 år, så ingen storforbruker)

Anonymkode: 55971...e1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tannleger har samme regler og lover for reseptforeskrivning som leger. Unntaket er dersom Statsforvalter/helsetilsynet har gitt noen av dem begrenset rett til reseptforeskrivning. 

Om tannlegen vil skriveTramadol som er et B preparater en annen sak. 
Og har du vondt 2. pinsedag så er det vel noen dager siden tannen ble trukket? Mulig der er infeksjon eller noe annet galt da, og tannlegen bør se på deg igjen?

Anonymkode: b7910...9d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så spesifikt som Tramadol? Ikke den første typen av opioider folk flest pleier å nevne når de spør om resept på sterkere smertelindring.

Ville hvertfall holdt meg unna Tramadol, om ikke det er en spes grunn til at du "foretrekker" den... Den er blant de skumleste opioidene mtp at den også inneholder en form for antidepressiva, og er svært lett å bli avhengig av. Den er også farligere å ta for mye av, da man kan få noe som heter serotonergt syndrom, som bl.a. kan gi krampeanfall, hallusinasjoner og i verste fall død. 

Vil også nevne at i forskning på effekten av smertelindring fra opioider, ble det oppdaget at 1 G paracet i kombinasjon med 400 mg Ibux, gir like god (og for noen til og med bedre) smertelindring som f.eks. 2 paralgin forte (800 mg paracetamol og 60 mg kodein). 

Anonymkode: e6fe3...e8d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler ikke 

Anonymkode: bed6b...ef5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom hjem med Nobligan etter siste tannlegetur, men det var etter ei heftig runde hos sykehus-tannlege/aka slakteren, han meisla ut ei visdomstann og tok med en bit av kjevebeinet i samme slengen. 

Men de fungerte de altså. 

Anonymkode: 0cd7e...34c

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så spesifikt som Tramadol? Ikke den første typen av opioider folk flest pleier å nevne når de spør om resept på sterkere smertelindring.

Ville hvertfall holdt meg unna Tramadol, om ikke det er en spes grunn til at du "foretrekker" den... Den er blant de skumleste opioidene mtp at den også inneholder en form for antidepressiva, og er svært lett å bli avhengig av. Den er også farligere å ta for mye av, da man kan få noe som heter serotonergt syndrom, som bl.a. kan gi krampeanfall, hallusinasjoner og i verste fall død. 

Vil også nevne at i forskning på effekten av smertelindring fra opioider, ble det oppdaget at 1 G paracet i kombinasjon med 400 mg Ibux, gir like god (og for noen til og med bedre) smertelindring som f.eks. 2 paralgin forte (800 mg paracetamol og 60 mg kodein). 

Anonymkode: e6fe3...e8d

Her var det mye usannheter. 

Jo, Tramadol eller Paralgin forte er alltid førstevalg for opioider når det kommer til lindring av moderatore til sterke smerter. Det er ikke alltid Paracet og NSAIDS (ibuprofen eksempelvis) i kombinasjon er nok. Selvsagt skal man ikke ta for mye, men tar man det legen forskriver av Tramadol FORDI man har smerter og kun det, er det mindre sjanse for å bli avhengig. Og du får ikke respirasjonsstans av en enkelt Tramadol - det får du om du tar altfor høy dose i kombinasjon med eksempelvis benzodiazepiner og alkohol. 

Anonymkode: 6a9dc...e2e

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i en ulykke for et par år tilbake og fikk utskrevet tramadol, som jeg heldigvis slapp å spise så veldig mye av da det verste av smerter ga seg ganske kort tid etter at jeg var utskrevet. Jeg hadde altså endel tabletter igjen da jeg noen måneder senere plutselig fikk en helsikes tannpine. Så da tok jeg fram tramadolesken midt på natta og trodde det skulle ta rotta på tannpinen, men følte meg nesten svindlet hehe. Jeg kan ikke si det hadde så stor effekt i det hele tatt. Andre med samme erfaring? Er tramadol kanskje uegnet/ikke optimalt når det gjelder tannpine? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skadet kneet mitt på hyttetur en gang, og det eneste smertestillende vi klarte å finne var Tramadol. Jeg tok en og ble både svimmel og snøvlete, men hadde akkurat like vondt i kneet 😅

Hva slags smerter er det ment for??

Anonymkode: 76a41...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de har lov.

Anonymkode: 2ea3e...fea

• Liker 1
Skrevet

Tramadol hjelper ikke så godt på vondt i munnen - det har min tannlege sagt og jeg har erfart det. Men hen skriver ut Paralgin Forte hvis det er behov. Og så anbefales å ta en Paracet i tillegg for å hjelpe Paralginen, men ikke mer enn 4 ganger i døgnet.

Med sterk tannverk for et par år siden hadde jeg en Tramadol liggende hjemme. Å gud bedre meg... Kjempevondt og samtidig rusa som en stein. Og fikk ikke dritten ut av kroppen heller, det minte meg om en kveld med en ungdomsgjeng i en park midt på 90-tallet... Endelig etter noen timer slutta gulvet å være mykt og jeg fikk i meg en Paralgin + Paracet i stedet og vipps var pina borte noen timer. Og sov som en stein.

Moderat vondt i tennene kureres faktisk bedre med Ibux enn med Paracet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skadet kneet mitt på hyttetur en gang, og det eneste smertestillende vi klarte å finne var Tramadol. Jeg tok en og ble både svimmel og snøvlete, men hadde akkurat like vondt i kneet 😅

Hva slags smerter er det ment for??

Anonymkode: 76a41...3d3

Samme her, og etter år med erfaring med at div. smertestillende ikke virket på meg, så ba jeg om cyp-test. 

Viste seg at jeg bl.a. hadde redusert cyp2d6, noe som gjør at bl.a. tramadol og paralgin forte ikke har effekt på meg.

Anonymkode: 70192...c4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (2 timer siden):

Tramadol hjelper ikke så godt på vondt i munnen - det har min tannlege sagt og jeg har erfart det. Men hen skriver ut Paralgin Forte hvis det er behov. Og så anbefales å ta en Paracet i tillegg for å hjelpe Paralginen, men ikke mer enn 4 ganger i døgnet.

Med sterk tannverk for et par år siden hadde jeg en Tramadol liggende hjemme. Å gud bedre meg... Kjempevondt og samtidig rusa som en stein. Og fikk ikke dritten ut av kroppen heller, det minte meg om en kveld med en ungdomsgjeng i en park midt på 90-tallet... Endelig etter noen timer slutta gulvet å være mykt og jeg fikk i meg en Paralgin + Paracet i stedet og vipps var pina borte noen timer. Og sov som en stein.

Moderat vondt i tennene kureres faktisk bedre med Ibux enn med Paracet.

Be om cyp-test

AnonymBruker
Skrevet

Du har bare trukket en tann du trenger ikke tramadol for det der. 

Ta paracet og eventuelt ibux om du tåler det og så ringer du tannlegen for en sjekk på mandag. Hvis du trakk på fredag og har så vondt i dag så bør det sjekkes. 

Anonymkode: e2ef0...12b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Be om cyp-test

OK, det er for å se hvilke legemidler man kan da osv?

Jeg tåler Paralgin Forte og Pinex Forte godt. Men tåler ikke Tramadol, og tåler heller ikke Valium og Vival - kun tatt en gang og fått gummigulv under meg. Akkurat som de gangene i ung alder man prøvde ting som lukta søtt. Men da slapp man å utsette seg mer for det også 😉

AnonymBruker
Skrevet

Ja fastlegen 

AnonymBruker
Skrevet

Ja tannlegen kan det 

Anonymkode: 670d9...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trakk alle fire visdomstenner på samme tid (i narkose) og fikk beskjed om å ta pinex/pamol mot tannpine, det virket bra det og jeg hadde hinsides vondt de første dagene (fikk kun ned flytende mat).

Anonymkode: 0163d...e91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...