AnonymBruker Skrevet 9. juni #41 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ha, ha, noe virkelighetsfjernt 😆 Jeg jobber i helsesektoren og får ikke betalt for røde dager med mindre jeg faktisk jobber dem. På røde dager er det oftest mindre ansatte på vakt så det er også en grunn til at de er godt betalt da 😊 Og jeg kan love deg, vi noen over to hundre tusen i Norge som jobber i helsesektoren ville skapt store problemer for samfunnet Norge om vi tok ut en ekstra friuke. Anonymkode: d1201...5a1 Om alle tok ut ferie samtidig, ja, men det var det jo ikke snakk om her. Det er nettopp sånne dager som andre pinsedag som er problematisk fordi alle har fri samtidig. Anonymkode: d3078...1fa
Tekumseh79 Skrevet 9. juni #42 Skrevet 9. juni Kjempegodt med en langhelg. EN dag man ikke trenger å gjøre noe. En gratis dag man kan kaste bort. Nyt den! 🙂 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #43 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår at høytidsdager har sin plass, men at andre pinsedag skal stoppe alt av arbeid føles som et unødvendig tidssløseri. Ingen andre enn svært religiøse feirer pinse, vi har ingen folkefest rundt disse dagene, likevel stenger hele landet ned som om det var jul og påske. For meg som ønsker å bruke tiden effektivt blir dette en påtvunget pause som verken gagner produktiviteten eller motivasjonen. I tillegg fører stengte butikker og begrenset drift til at ferskvarer går til spille fordi de ikke kan selges i tide – et meningsløst matsvinn i en tid der bærekraft burde være viktigere enn gamle tradisjoner som har gått ut på dato. Er det på tide å revurdere hvilke dager som faktisk bør være helligdager? Anonymkode: d3078...1fa Jeg feirer ikke påske og feirer så vidt jul/nyttår, men klager ikke selvom jeg får fri disse dagene for det. Gjelder forsåvidt også himmelspretten og alle andre rare røde dager vi har pga religion. Nå hjelper det at jeg jobber i helse, så jeg har jo faktisk mulighet til å jobbe disse dagene, men jeg har ikke noe i mot å ha fri heller, og innser at de fleste er veldig glad i fridagene så da ser jeg ingen grunn til å klage i grunn. Det jeg heller syntes er vanskelig, er at det er lite man faktisk får gjort i hjemmet pga loven om helligdagsro, men har vel i grunn innsett at når jeg har penger nok får jeg flytte ut i en hytte i skogen, så kan jeg gjøre akkurat hva jeg vil uten at noen skjemmes av det. (Og regner med at noen kommer til å spørre/lure: jeg er 100% norsk og ateist, så en annen religion eller etnisitet er ikke grunnen til at jeg ikke feirer noen høytidene) Anonymkode: 2b064...45e
AnonymBruker Skrevet 9. juni #44 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg elsker at det er fri i dag. Er så sliten og teller dager til ferie, så fantastisk godt at denne uka bare har fire arbeidsdager. Anonymkode: 61280...857 Samme her. Er nesten villig til å bli religiøs for å beholde denne typen dager. Anonymkode: 9783c...439 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #45 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om alle tok ut ferie samtidig, ja, men det var det jo ikke snakk om her. Det er nettopp sånne dager som andre pinsedag som er problematisk fordi alle har fri samtidig. Anonymkode: d3078...1fa Den ekstra friuken ville aldri blitt gjennomførbar for de som jobber i barnehage, i hvert fall. Den passer absolutt aldri. Den ville blitt "overført ferie" år etter år, helt til den ble oppløst av foreldelse. Anonymkode: 9783c...439 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni #46 Skrevet 9. juni Tekumseh79 skrev (3 minutter siden): Kjempegodt med en langhelg. EN dag man ikke trenger å gjøre noe. En gratis dag man kan kaste bort. Nyt den! 🙂 Du kaller den gratis, men har du egentlig tenkt over hva den koster? Og hvem som betaler den? Se bare på alle som svarer at de tjener ekstra på røde dager for eksempel. Hvem betaler denne ekstra lønnen de får? Vi som ikke jobber på røde dager selvfølgelig. Den skatten vi betaler går til å dekke deres ekstrainntekter denne dagen. Og så er det andre kostnader som ikke kan direkte måles i penger, som matsvinn, kjedsomhet, ensomhet. Anonymkode: d3078...1fa 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #47 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår at høytidsdager har sin plass, men at andre pinsedag skal stoppe alt av arbeid føles som et unødvendig tidssløseri. Ingen andre enn svært religiøse feirer pinse, vi har ingen folkefest rundt disse dagene, likevel stenger hele landet ned som om det var jul og påske. For meg som ønsker å bruke tiden effektivt blir dette en påtvunget pause som verken gagner produktiviteten eller motivasjonen. I tillegg fører stengte butikker og begrenset drift til at ferskvarer går til spille fordi de ikke kan selges i tide – et meningsløst matsvinn i en tid der bærekraft burde være viktigere enn gamle tradisjoner som har gått ut på dato. Er det på tide å revurdere hvilke dager som faktisk bør være helligdager? Anonymkode: d3078...1fa Så du mener at det å ha fri for deg er en - bortkastet dag? De fleste mennesker, ts, finner mening i sin fritid. Det er helt normalt å like arbeidet sitt, og det er selvsagt å foretrekke at man synes sitt arbeid har en eller annen form for mening og verdi for samfunnet, men det er (og skal være) i sin fritid man finner sin egen mening. Det er i sin fritid et menneske skal selvrealisere, møte mennesker av betydning, pleie hobbyer og interesser som gir glede etc. Og å anta at butikker flest har valgt å ansette mennesker som er såpass inkompetente at de ikke evner tilpasse varelager til salgsstatistikk er direkte nedlatende. (Det er en enkel øvelse som uansett de siste 30 årene har blitt utført av en datamaskin.) Anonymkode: 8b61f...5ac 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #48 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den ekstra friuken ville aldri blitt gjennomførbar for de som jobber i barnehage, i hvert fall. Den passer absolutt aldri. Den ville blitt "overført ferie" år etter år, helt til den ble oppløst av foreldelse. Anonymkode: 9783c...439 Det tviler jeg på. Anonymkode: d3078...1fa
AnonymBruker Skrevet 9. juni #49 Skrevet 9. juni Jeg nyter denne dagen til det fulle. Jeg skal gjøre minst mulig på lengst mulig tid. Det er godt å ha noen sånne dager. Jeg vet at når jeg trår inn døra på jobb i morgen, blir resten av uka et lite helvete. Derfor er jeg svært takknemlig for denne dagen. Anonymkode: f5739...e41 2 2 2
Fame Skrevet 9. juni #50 Skrevet 9. juni Koser meg masse, jeg. Lagde havregrøt til frokost til mannen og datter, så dro vi på lekeplassen i et par timer, så var det nystekte rundstykker og eggerøre hjemme, så vaske litt mens datter sover. Så skal vi ut å bade etterpå 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #51 Skrevet 9. juni Jeg tenker det er helt nydelig at de røde dagene ikke er samlet til en uke, men at de kommer litt her og der. Er og fint at de ligger i tiden mellom påske og sommerferie, når dagene er lysere og det gjerne er bedre vær. Andre pinsedag i november hadde vært mer stusselig. En ting jeg tenker vi er moden for er å roe litt ned på helligdagsfreden. Hadde ikke gjort noe om man kunne klippe litt plen og fikse i hagen disse dagene Anonymkode: d808b...640 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #52 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du mener at det å ha fri for deg er en - bortkastet dag? De fleste mennesker, ts, finner mening i sin fritid. Det er helt normalt å like arbeidet sitt, og det er selvsagt å foretrekke at man synes sitt arbeid har en eller annen form for mening og verdi for samfunnet, men det er (og skal være) i sin fritid man finner sin egen mening. Det er i sin fritid et menneske skal selvrealisere, møte mennesker av betydning, pleie hobbyer og interesser som gir glede etc. Og å anta at butikker flest har valgt å ansette mennesker som er såpass inkompetente at de ikke evner tilpasse varelager til salgsstatistikk er direkte nedlatende. (Det er en enkel øvelse som uansett de siste 30 årene har blitt utført av en datamaskin.) Anonymkode: 8b61f...5ac Jeg mener at folk bestemmer best selv når det passer å ha fri. Jeg var innom butikken før stengetid på lørdag. Ferskvaredisken var fylt med kjøtt som kunne holdt seg til i dag, men som jeg ikke vil kjøpe i morgen. Anonymkode: d3078...1fa
Tekumseh79 Skrevet 9. juni #53 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kaller den gratis, men har du egentlig tenkt over hva den koster? Og hvem som betaler den? Se bare på alle som svarer at de tjener ekstra på røde dager for eksempel. Hvem betaler denne ekstra lønnen de får? Vi som ikke jobber på røde dager selvfølgelig. Den skatten vi betaler går til å dekke deres ekstrainntekter denne dagen. Og så er det andre kostnader som ikke kan direkte måles i penger, som matsvinn, kjedsomhet, ensomhet. Anonymkode: d3078...1fa Jeg tenkte gratis for min egen del. Ikke avspasering, ikke feriedag, ikke perm uten lønn. Det koster samfunnet ja. Men med den tankeganger burde vi vel kutte ut helger også da. Søndag er jo helligdag og har religiøs opprinnelse. Og jul, påske og himmelspretten. Jeg ser ikke forskjell på lørdager, søndager, helligdager i påska og jula, 1 og 17 mai, pinse og kristi himmelfartsdag. Det er fastsatt et visst antall helligdager, og de er der for alle som jobber vanlig "kontortid". Svenskene ga for ikke så mange år siden slipp på 2. pinsedag da deres nasjonaldag 6. juni var vanlig arbeidsdag. Så de flytta den - for antallet var bestemt fra før - tror de har samme antall som oss. De har også fri på midsommarafton, som er den fredagen som ligger nærmest vår St.Hansaften. 2 1
Raven.Writingdesk Skrevet 9. juni #54 Skrevet 9. juni ~ Ada ~ skrev (29 minutter siden): Elsker stillheten disse dagene. Samme her! Hamsterhjulet går sin gang i hverdagen og jeg synes det er helt vidunderlig med en dag uten at noe skal skje. ( Ikke får vi lov å krangle i MBH tråden heller, 😅 ) Det bare å sette seg ned i ro og mak og nyte fred og fordragelighet. ☕️ 🥐 I morgen er det tilbake til normal gjenge 😊 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #55 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener at folk bestemmer best selv når det passer å ha fri. Jeg var innom butikken før stengetid på lørdag. Ferskvaredisken var fylt med kjøtt som kunne holdt seg til i dag, men som jeg ikke vil kjøpe i morgen. Anonymkode: d3078...1fa Da får butikkene justere bestillingene sine litt bedre. Om folk skulle bestemt selv når de skulle ha fri, så hadde disse fridagene blitt forbeholdt noen veldig få. Butikkansatte hadde aldri fått velge seg en fridag, samme med renholdere, ansatte i barnehage, skole. De som kunne velge fridager hadde vært et fåtall ansatt i privat sektor, som likevel hadde blitt oppfordret til å være tilgjengelig Anonymkode: d808b...640 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #56 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da får butikkene justere bestillingene sine litt bedre. Om folk skulle bestemt selv når de skulle ha fri, så hadde disse fridagene blitt forbeholdt noen veldig få. Butikkansatte hadde aldri fått velge seg en fridag, samme med renholdere, ansatte i barnehage, skole. De som kunne velge fridager hadde vært et fåtall ansatt i privat sektor, som likevel hadde blitt oppfordret til å være tilgjengelig Anonymkode: d808b...640 Butikkansatte har rett på 25 feriedager som alle andre. Samme med renholdere og ansatte i barnehage og skole. Hvorfor lyver du om at de aldri har fri? Vi er ikke slaver, vi er arbeidere i et land med veldig gode arbeidsvilkår. Anonymkode: d3078...1fa
AnonymBruker Skrevet 9. juni #57 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du kaller den gratis, men har du egentlig tenkt over hva den koster? Og hvem som betaler den? Se bare på alle som svarer at de tjener ekstra på røde dager for eksempel. Hvem betaler denne ekstra lønnen de får? Vi som ikke jobber på røde dager selvfølgelig. Den skatten vi betaler går til å dekke deres ekstrainntekter denne dagen. Og så er det andre kostnader som ikke kan direkte måles i penger, som matsvinn, kjedsomhet, ensomhet. Anonymkode: d3078...1fa Så betale for essensielle jobber? 🤔 Hørtes da ikke så ille ut å betale for det Anonymkode: 0150f...08a
tvertimot Skrevet 9. juni #58 Skrevet 9. juni Veldig greit med fridager synes jeg, hvorfor man har noen av dem det bryr jeg meg som ikke troende ikke av, jeg er derimot glad for at vi har dem. Selv skulle jeg sett at vi hadde flere fridager, ser ingen poeng i at man skal jobbe mer enn man alt gjør. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #59 Skrevet 9. juni Tekumseh79 skrev (7 minutter siden): Jeg tenkte gratis for min egen del. Ikke avspasering, ikke feriedag, ikke perm uten lønn. Det koster samfunnet ja. Men med den tankeganger burde vi vel kutte ut helger også da. Søndag er jo helligdag og har religiøs opprinnelse. Og jul, påske og himmelspretten. Jeg ser ikke forskjell på lørdager, søndager, helligdager i påska og jula, 1 og 17 mai, pinse og kristi himmelfartsdag. Det er fastsatt et visst antall helligdager, og de er der for alle som jobber vanlig "kontortid". Svenskene ga for ikke så mange år siden slipp på 2. pinsedag da deres nasjonaldag 6. juni var vanlig arbeidsdag. Så de flytta den - for antallet var bestemt fra før - tror de har samme antall som oss. De har også fri på midsommarafton, som er den fredagen som ligger nærmest vår St.Hansaften. Akkurat andre pinsedag er spesiell fordi det ikke er noen tradisjoner rundt å feire pinse, som det er rundt jul, påske, 17. mai osv. Også er det salt i såret at det ikke er pinseaften eller selve pinsedagen vi ofrer en ukedag for, men den andre pinsedagen. Kristi himmelfartsdag er også en sånn dag, men den havner alltid på en torsdag. Da får man ikke den samme søndag-søndag effekten som opptrer nå i pinsen. Men for all del, slå sammen Kristi himmelfartsdag i feriedagene også. Den inneklemte fredagen går det med mye svinn i. Verken St. Hansaften eller dagen er fri i Norge. Vi feirer ikke midtsommer i det hele tatt merkelig nok, det er kun i privat regi. Anonymkode: d3078...1fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #60 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så betale for essensielle jobber? 🤔 Hørtes da ikke så ille ut å betale for det Anonymkode: 0150f...08a De jobber jo uansett, men i dag betaler vi ekstra for at de jobber mens vi er hjemme, uten at det er noe som feires eller noe som skjer. Det synes jeg bare er bortkastet. Jeg vil ikke betale ekstra for dette. Da vil jeg heller selv velge meg en fridag som passer meg bedre. Anonymkode: d3078...1fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå