Gå til innhold

Hvordan klarer å redusere/slutte med brus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke døm meg vær så snill. Jeg er "kronisk" avhengig av sukkerfri brus. På det meste kan jeg drikke 3 stk 1,5 liter pr dag. Kroppen min roper etter brus hvis jeg ikke har det i nærheten. 

Pga min helse skulle jeg absolutt ikke drukket brus, men det er som jeg får abstinenser når jeg ikke har det og jeg kan gjøre alt for å få tak i det. Går jeg tom hjemme kan jeg fint bestille hjemlevering til 65 kr flasken. Fullstendig idioti, jeg vet.

Jeg har prøvd å Google etter løsninger og hjelp, men finner bare at det beste er å redusere for så å slutte helt, men prøver jeg på det så ender jeg bare opp med å kjøpe mer. 

Ikke dømme meg er dere snille, jeg har et stort problem jeg vet.

Men jeg bare vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette.

Anonymkode: bf4e4...544

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler så med deg. Det eneste som har virket for meg er å begynne å drikke noe annet sukkerfritt med smak. Saft osv, eller vann med smak. Det å slutte plutselig hjelper ikke, ta det gradvis. Kanskje prøv å holde deg til 1,5L om dagen og så drikk deg sakte nedover. Kanskje lov deg selv at når du føler trangen tar du først et glass med vann, og om det ikke har fjernet tørsten etter 10min så kan du ha litt brus (best å ikke selvfølgelig). Det er sykt vanskelig å slutte, men det er ikke håpløst. 

Anonymkode: 2cea3...5a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk over til Farris bris og så kuttet det gradvis også. Drikker kullsyre i helgene bare nå.

Anonymkode: 1bb78...dab

AnonymBruker
Skrevet

Å trappe ned har aldri fungert på noen ting for meg (ikke vært avhengig av brus, men snus, godteri, røyk etc). Jeg må kjøre cold turkey hvis jeg skal ha sjans til å slutte med noe, det fungerer hver gang :) Å trappe ned er bare seigpining og fungerer aldeles ikke da jeg ender opp med å "belønne" meg selv med den tingen jeg skal slutte med hele tiden og på den måten sklir tilbake til opprinnelig forbruk uansett. Så her må jeg bare bestemme meg, kutte ut, stå i ubehaget. Alternative substitutt og nedtrapping har jeg aldri fått til.

Anonymkode: aabea...2a7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

La være å kjøpe brus. Sørg for alltid å ha tilgang til isvann med f.eks sitronskiver.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (1 minutt siden):

La være å kjøpe brus. Sørg for alltid å ha tilgang til isvann med f.eks sitronskiver.

Det går jo ikke, hun sier jo at hun bestiller hjemlevering. 

Anonymkode: 7f02f...52e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke klarer slutte alene, så be om hjelp. Fastlegen, en venninne, ektemannen, svigerinnen din. 

Be om hjelp! ❤️❤️❤️ 

legg en plan, skjematiser hva du skal gjøre når suget melder seg, slett apper som gir hjemlevering, legg telefonen i en låst boks, få noen andre til å handle for deg for å unngå fristelser etc etc. 

Be om hjelp! Hvis du drikker 4,5 liter brus per dag vil nok fastlegen din hjelpe deg! Det er ILLE mye. Er det Pepsi max/cola? Da har du sikkert skyhøy toleranse for koffein og, s du bør drikke kaffe for å døyve eventuelt hodepine. Kom deg over bruskneika først, så kan du trappe ned på koffeinen senere når du er "ovenpå". 

Vit at avhengigheten er skapt av brusprodusenten for at du skal bruke penger på deres produkt. Du blir fattig og syk, de blir rikere og rikere! 

har du regnet p hvor mye du bruker årlig på brus? Har du stablet antall bruskasser foran deg for å se mengden du konsumerer? Kan hende det hjelper å se litt på Luksusfellen feks? Både svenske, norske og danske episoder :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det går jo ikke, hun sier jo at hun bestiller hjemlevering. 

Man må la være å kjøpe brus, det er første bud. Hvis man fortsetter å hamstre brus, ønsker man jo ikke å slutte 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg drakk enorme mengder Cola før
Slutta "på dagen"

Bare slutte å kjøpe det.
Har nå ei vannflaske med lime.
Da får jeg litt smak i vannet.
Fyller bare etter med vann i løpet av dagen, og seff. ny lime i ren flaske hver dag.
Billig er det også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (16 minutter siden):

Man må la være å kjøpe brus, det er første bud. Hvis man fortsetter å hamstre brus, ønsker man jo ikke å slutte 

🫠

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke døm meg vær så snill. Jeg er "kronisk" avhengig av sukkerfri brus. På det meste kan jeg drikke 3 stk 1,5 liter pr dag. Kroppen min roper etter brus hvis jeg ikke har det i nærheten. 

Pga min helse skulle jeg absolutt ikke drukket brus, men det er som jeg får abstinenser når jeg ikke har det og jeg kan gjøre alt for å få tak i det. Går jeg tom hjemme kan jeg fint bestille hjemlevering til 65 kr flasken. Fullstendig idioti, jeg vet.

Jeg har prøvd å Google etter løsninger og hjelp, men finner bare at det beste er å redusere for så å slutte helt, men prøver jeg på det så ender jeg bare opp med å kjøpe mer. 

Du må bare sette grenser for deg selv og så holde dem.

Om du vet at du ikke klarer la være bestille brus? Slett slike apper på telefonen, bytt passord til et du ikke vet selv, sperr betalingskort og gi myndighet til å åpne den til noen du kjenner som sier nei. Om nødvendig må denne «noen» også bestille mat til deg, slik at du faktisk ikke kan kjøpe brus.

Og så bare lider du deg gjennom det. Ubehag er ubehagelig, ikke farlig. 

Dette er som slanking - logikken er ekstremt enkel, den krever «bare» en ting: at du setter og så opprettholder grenser for deg selv, over tid. Selv på tunge dager, selv i fylla, selv når du er sulten, syk eller lei deg. 

Den dårlige nyheten er at å sette og opprettholde grenser er vanskelig. Og ubehagelig. Den gode nyheten er at evnen til å stå i ubehag er som alt annet: om du trener jevnlig og med eskalerende belastning så blir du bedre. Og til slutt blir du god.

Anonymkode: 1de33...080

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Butt til (sukkerfri) iste. Med iste pulver eller ekte teposer kan det bli rimelig.

Anonymkode: 95970...5c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Butt til (sukkerfri) iste. Med iste pulver eller ekte teposer kan det bli rimelig.

Screenshot_20250609-124402.png

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte å slutte tvert (drukket cola light / pepsi max daglig i 35 år), med saft og isbiter i stor Stanley-kopp. Smaker bedre, og jeg er fri fra avhengigheten. Mye lettere enn jeg trodde! Jeg tror faktisk en del av brus-avhengigheten sitter i hodet. Det var veldig enkelt å slutte. Deilig å slippe å fylle brusglasset som det første jeg gjorde hver morgen..

Anonymkode: 31f6a...eb0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (15 timer siden):

Det er som å si til en rusmisbruker at «det er jo bare å slutte og ruse seg», eller «det er jo bare å slutte og snuse».

Jeg får abstinenser når jeg ikke får i meg sukkerfribrus. Har drukket to 1,5 liter flasker hver dag i 13 år. Ikke TS

Anonymkode: d5e72...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp på boks (0,33), det gjør jeg. Husket jeg kjøpte 1,5l før, da drakk jeg mye mer. Dette grunnet at jeg var redd for at den skulle bli tom for kullsyre før jeg drakk den opp + at når jeg hadde 1,5l sittende ved siden av meg i stua, så fylte jeg bare mer og mer i glasset.

Prismessig er det ikke store forskjellen heller. Kjøper på eurospar for 4,5 kr boksen.

Så kan du i tilegg prøve å veksle mer på hva du drikker. Etter du er ferdig med en boks så bestemmer du deg for at du skal drikke annen drikke før du får lov å ta en til. Feks 1 kopp kaffe og 2 glass vann.

Lykke til 😊

Anonymkode: 133ff...c54

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis det er cola du drikker så anbefaler jeg cola zero uten koffein. Ikke så lett å få tak i på kiwi her hjemme, men de har den i Sverige lett tilgjengelig hvis du bor nærme grensa ;) 

Koffein gjør deg voldsomt avhengig, begynner du med brus uten koffein har du hvertfall kommet et steg på veien. 

Anonymkode: 11094...ec2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er 0 kcal, legger du hvertfall ikke på deg. Verre å drikke brus med sukker.

Anonymkode: 220a0...b42

• Liker 2
Skrevet

kjøp en Soda stream, jeg drikker mye kullsyre vann, enten bare vann eller med sitron, agurk, lime etc oppi om jeg har. Da kan du drikke så mye brus du vil. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Gikk over til Farris bris og så kuttet det gradvis også. Drikker kullsyre i helgene bare nå.

Anonymkode: 1bb78...dab

Skulle foreslå dette, kanskje kullsyre gir mye samme følelse. Jeg elsker å drikke Sprudle, med eple... nam!
Prøv kullsyrevann med smak. 

Anonymkode: c25b7...d20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...