AnonymBruker Skrevet 9. juni #1 Skrevet 9. juni Jeg leste denne artikkelen om en kattekoloni i Holmestrand på Nrk: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kattekoloni-i-holmestrand_-store-helseproblem-og-hoge-kostnader-1.17444692 Er dette "forvillete" rasekatter? De ser langhåret ut på bildet, og artikkelen beskriver store pelsproblemer. Anonymkode: 523fc...a78
AnonymBruker Skrevet 9. juni #2 Skrevet 9. juni Ene katten (den hvite på bilde nr.3) ligner på den ene katten vi har og han er ikke rasekatt. Han ble også født ute og vi adopterte ham fra Dyrebeskyttelsen. Men så har vi en katt til som vi også adopterte fra Dyrebeskyttelsen. Han ble født født ute og funnet i et kull med mange kattunger. Vår katt tror jeg ikke var av samme kull, men født av en annen mor. De andre kattene så ut som vanlige huskatter/gatemikser. Vår katt har farger, mønster og atferd som en Bengalkatt. Dyrelegen tror også at han er en Bengal. Så han har nok forvillet seg inn i kullet. Anonymkode: 2b8a9...4ab
AnonymBruker Skrevet 9. juni #3 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ene katten (den hvite på bilde nr.3) ligner på den ene katten vi har og han er ikke rasekatt. Han ble også født ute og vi adopterte ham fra Dyrebeskyttelsen. Men så har vi en katt til som vi også adopterte fra Dyrebeskyttelsen. Han ble født født ute og funnet i et kull med mange kattunger. Vår katt tror jeg ikke var av samme kull, men født av en annen mor. De andre kattene så ut som vanlige huskatter/gatemikser. Vår katt har farger, mønster og atferd som en Bengalkatt. Dyrelegen tror også at han er en Bengal. Så han har nok forvillet seg inn i kullet. Anonymkode: 2b8a9...4ab Men hvis katten ble født ute kan han vel være en rasekatt eller en blanding? Jeg har ikke hørt om huskatter i Norge med lang pels, så må det ikke være blandet inn noe annet for at han skal få det? Kattene i artikkelen har tydeligvis fått en pelstype som de ikke klarer å stelle selv. Trist er det uansett. Anonymkode: 523fc...a78
AnonymBruker Skrevet 9. juni #4 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvis katten ble født ute kan han vel være en rasekatt eller en blanding? Jeg har ikke hørt om huskatter i Norge med lang pels, så må det ikke være blandet inn noe annet for at han skal få det? Kattene i artikkelen har tydeligvis fått en pelstype som de ikke klarer å stelle selv. Trist er det uansett. Anonymkode: 523fc...a78 Jo, han kan kanskje være en blanding Det er veldig trist Og viser hvor viktig det er å kastrere / sterilisere og ta vare på dyra. Anonymkode: 2b8a9...4ab
AnonymBruker Skrevet 9. juni #5 Skrevet 9. juni Ja, vanlige huskatter kan være langhåret. Ja, det er kanskje også innblandet rasekatt og kanskje også forvillete rasekatter i slike kolonier. Bare fordi en katt ligner på en rasekatt betyr det ikke at det er en rasekatt eller engang har rasekattgener. Anonymkode: 6582b...851 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #6 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men hvis katten ble født ute kan han vel være en rasekatt eller en blanding? Jeg har ikke hørt om huskatter i Norge med lang pels, så må det ikke være blandet inn noe annet for at han skal få det? Kattene i artikkelen har tydeligvis fått en pelstype som de ikke klarer å stelle selv. Trist er det uansett. Anonymkode: 523fc...a78 Norsk skogkatt er en katt som opprinnelig hadde lang pels og levde mest ute. Det er en rase i dag, men det startet ikke som det. Så langhårede "huskatter" har eksistert. Det er bare det at de korthårede har økt mest i antall og derfor blitt mest vanlige. Anonymkode: abfcc...06c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #7 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ene katten (den hvite på bilde nr.3) ligner på den ene katten vi har og han er ikke rasekatt. Han ble også født ute og vi adopterte ham fra Dyrebeskyttelsen. Men så har vi en katt til som vi også adopterte fra Dyrebeskyttelsen. Han ble født født ute og funnet i et kull med mange kattunger. Vår katt tror jeg ikke var av samme kull, men født av en annen mor. De andre kattene så ut som vanlige huskatter/gatemikser. Vår katt har farger, mønster og atferd som en Bengalkatt. Dyrelegen tror også at han er en Bengal. Så han har nok forvillet seg inn i kullet. Anonymkode: 2b8a9...4ab Hunnkatter både kan og vil ofte pare seg med flere hannkatter under en løpetid, og dermed få kattunger i samme kull som har flere, ulike fedre. Så den bengallignende katten kan være fra samme kull som de andre og født av samme mor som de andre, bare at den tilfeldigvis har en annen far. De andre kattungene kan ha hatt forskjellige fedre også. Anonymkode: abfcc...06c 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #8 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvis katten ble født ute kan han vel være en rasekatt eller en blanding? Jeg har ikke hørt om huskatter i Norge med lang pels, så må det ikke være blandet inn noe annet for at han skal få det? Kattene i artikkelen har tydeligvis fått en pelstype som de ikke klarer å stelle selv. Trist er det uansett. Anonymkode: 523fc...a78 En huskatt er ikke en egen rase, det er definisjon/samlebetegnelse på papirløs blanding... Og svært mange huskatter er langhåret. Jeg har en langhåret som ble fanget inn som nyfødt. Mor og søsken er også langhåret. Mange langhårede katter klarer ikke stelle pelsen selv, spesielt ikke når de lever ute i all slags vær, og uten optimalt kosthold. Min langhårede har veldig fin pels som han stortsett klarer stelle selv. Men han må børstes i perioder fordi han får så mye kvister og frø som fester seg i pelsen, som han ikke får ut. Anonymkode: 08e32...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #9 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): En huskatt er ikke en egen rase, det er definisjon/samlebetegnelse på papirløs blanding... Og svært mange huskatter er langhåret. Jeg har en langhåret som ble fanget inn som nyfødt. Mor og søsken er også langhåret. Mange langhårede katter klarer ikke stelle pelsen selv, spesielt ikke når de lever ute i all slags vær, og uten optimalt kosthold. Min langhårede har veldig fin pels som han stortsett klarer stelle selv. Men han må børstes i perioder fordi han får så mye kvister og frø som fester seg i pelsen, som han ikke får ut. Anonymkode: 08e32...1cc Når jeg skrev huskatt her, mente jeg katter som fantes i Norge før man begynte med systematisk avl på dem. De kunne jo ikke ha pels de ikke kunne stelle selv, da hadde de jo ikke overlevd, men jeg skjønner at noen slike katter også kan ha relativt lang pels og dermed ligne på rasekatter som har blitt avlet fram for å ha ekstra lang pels. Anonymkode: 523fc...a78
AnonymBruker Skrevet 9. juni #10 Skrevet 9. juni Denne tråden skjønte jeg ikke. En huskatt er bare en katt uten papirer. Nesten alle katter i Norge er huskatter, og huskatter har alle typer utseende: langhåret, korthåret, oransje, hvite, svarte, en kombinasjon…. Anonymkode: 297cd...7db 3
Tough cookie Skrevet 9. juni #11 Skrevet 9. juni (endret) Jeg har katt selv og elsker katter, men det beste her er å avlive disse kattene som er medtatt av et hardt liv utendørs. Er det noe vi har nok av i Norge, er det uønskede katter. Dyrebeskyttelsen og Finn.no flommer over av katter som folk av ulike årsaker ikke kan ha lenger. Endret 9. juni av Tough cookie 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #12 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Denne tråden skjønte jeg ikke. En huskatt er bare en katt uten papirer. Nesten alle katter i Norge er huskatter, og huskatter har alle typer utseende: langhåret, korthåret, oransje, hvite, svarte, en kombinasjon…. Anonymkode: 297cd...7db Det er da ganske opplagt at det er (genetisk) forskjell på en huskatt som er etterkommer etter en lang rekke huskatter som i det store og hele har klart seg selv utenom mat og husly om vinteren og etterkommere av rasekatter som har blitt systematisk avlet fram for å få spesielle egenskaper mennesker syns er pene, som lang pels som må børstes? Egenskapene er jo de samme enten de har papirer eller ei og den siste typen katter har ekstra dårlig sjanse for å klare seg om de blir overlatt til seg selv, slik som de kattene i Holmestrand. Anonymkode: 523fc...a78
AnonymBruker Skrevet 9. juni #13 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når jeg skrev huskatt her, mente jeg katter som fantes i Norge før man begynte med systematisk avl på dem. De kunne jo ikke ha pels de ikke kunne stelle selv, da hadde de jo ikke overlevd, men jeg skjønner at noen slike katter også kan ha relativt lang pels og dermed ligne på rasekatter som har blitt avlet fram for å ha ekstra lang pels. Anonymkode: 523fc...a78 Før systematisk avl? Altså 100-150 år siden når man begynte med stambøker og raseklubb? Da Norsk skogskatt ble definert som egen rase, langhåret, så var det enda mange tiår igjen før noen i det hele tatt tenkte tanken om at rasekatter skulle være innendørs, og kastrering/sterilisering eksisterte ikke engang. Huskatter har alltid vært med variert pels. Det har vært langhårede huskatter i alle år, og ja, noen individer fikk trøbbel med den lange pelsen, og det medførte lidelse og død, da som nå. Det er ikke noe nytt fenomen at langhårede katter får trøbbel med pelsen hvis de ikke blir ivaretatt. Anonymkode: 08e32...1cc 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #14 Skrevet 9. juni Hæ? Alle jeg kjenner med vanlig huskatt, er langhåret. Det er veldig vanlig på sørlandet. Hvilket landsområde er du fra TS, hvis du aldri ser dette..? Anonymkode: 866f9...0d9 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #15 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hæ? Alle jeg kjenner med vanlig huskatt, er langhåret. Det er veldig vanlig på sørlandet. Hvilket landsområde er du fra TS, hvis du aldri ser dette..? Anonymkode: 866f9...0d9 Østerdalen. Anonymkode: 523fc...a78
AnonymBruker Skrevet 9. juni #16 Skrevet 9. juni For å være ærlig, så jeg for meg konkurs oppdretter som hadde stukket av fra alle kattene da jeg leste artikkelen og så bildene. Det ser ut til at det ikke nødvendigvis er fullt så ille da, selv om det uansett er trist. Anonymkode: 523fc...a78
AnonymBruker Skrevet 9. juni #17 Skrevet 9. juni https://dyrebar.no/70144/ Typisk huskatt, slik jeg er vokst opp med. Anonymkode: 523fc...a78
AnonymBruker Skrevet 10. juni #18 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er da ganske opplagt at det er (genetisk) forskjell på en huskatt som er etterkommer etter en lang rekke huskatter som i det store og hele har klart seg selv utenom mat og husly om vinteren og etterkommere av rasekatter som har blitt systematisk avlet fram for å få spesielle egenskaper mennesker syns er pene, som lang pels som må børstes? Egenskapene er jo de samme enten de har papirer eller ei og den siste typen katter har ekstra dårlig sjanse for å klare seg om de blir overlatt til seg selv, slik som de kattene i Holmestrand. Anonymkode: 523fc...a78 Men det er da ikke etterkommere av rasekatter bare fordi de har lang pels? Katten min har lang pels, han er huskatt så det synger etter. Anonymkode: 297cd...7db 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #19 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): For å være ærlig, så jeg for meg konkurs oppdretter som hadde stukket av fra alle kattene da jeg leste artikkelen og så bildene. Det ser ut til at det ikke nødvendigvis er fullt så ille da, selv om det uansett er trist. Anonymkode: 523fc...a78 Det er absolutt ikke noe med kattene i artikkelen som antyder at det er rasekatter. Det er ingen utseendemessig holdepunkter for å anta at det er rasekatter. Og det er faktisk mye verre når det er huskatter som har levd i kolonier i generasjoner. Mye mye verre. Hadde det vært forlatte rasekatter hadde det vært begrenset antall fordi de ikke hadde hatt årevis på å formere seg. De ville ha hatt noe kjennskap til mennesker. De ville ikke vært like preget av innavl. Kolonikattene derimot har aldri opplevd trygghet, sjansen for at det er mulig gjøre disse tamme nok til at de noen gang vil få oppleve kjærlighet er ikke-eksisterende. En person som forlater flere katter kan straffeforfølgelse, og bli krevd for å betale regningene hos veterinæren, nå er det frivillige som må betale dette. Kolonikatter er også noe helt annet enn "vanlig dumpede katter". De er vokst opp i frykt, innavlet frykt, og de har aldri møtt en kjærlig hånd eller en velfylt matskål. De har fått inn med morsmelken at de må kjempe for absolutt alt, og aldri kan slappe av eller føle seg trygg. Anonymkode: 08e32...1cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå