AnonymBruker Skrevet 12. juni #41 Skrevet 12. juni Folk er forskjellige, men jeg hadde venta til neste sommer. Mine har slutta den sommeren de fylte tre, og da har det gått raskt og greit. 2,5 er ikke seint, og barnet er mest sannsynlig mer klar da. Så jeg hadde ikke stresset med det, med mindre barnet tydelig viser at han er klar. Anonymkode: 8e07c...f74
AnonymBruker Skrevet 14. juni #42 Skrevet 14. juni Start nå. La ham gå uten bleie og bukse ute når det ee varmt så vil ham lære å merke når han må på do. Sette ham gjerne på potte inne med jevne mellomrom. Trenger ikke å ha som mål å slutte med bleie med en gang, bare å lære ham kroppens signaler. Det mange gjør feil med bleieslutt er at de venter for lenge med å introdusere do og potte, så barnet har kommet i trassalderen. Da blir det en kamp mellom barn og voksne istedenfor at de lærer at det er naturlig å gjøre fra seg utenfor bleia. Anonymkode: d6597...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. juni #43 Skrevet 14. juni Hvorfor skal man først begynne å trene på å gå på potte/do når bleia skal av? Altså, det er ingen motsetning mellom å sette ungen på potte noen ganger gjennom dagen, og å ha på bleia. Jeg har januarsalget, han brukte bleie til han var litt over 3. Prøvde å kaste bleia da han var 2,5, men blærekontrollen var ikke der. Hadde han likevel på potte hver dag. Og selv om han ikke hadde blærekontroll til å kaste bleia, var det slutt på bæsjebleier før 2. Anonymkode: 7dade...be0
AnonymBruker Skrevet 14. juni #44 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal man først begynne å trene på å gå på potte/do når bleia skal av? Altså, det er ingen motsetning mellom å sette ungen på potte noen ganger gjennom dagen, og å ha på bleia. Jeg har januarsalget, han brukte bleie til han var litt over 3. Prøvde å kaste bleia da han var 2,5, men blærekontrollen var ikke der. Hadde han likevel på potte hver dag. Og selv om han ikke hadde blærekontroll til å kaste bleia, var det slutt på bæsjebleier før 2. Anonymkode: 7dade...be0 Januar-barn skulle det stå (Januarsalget 🤣🤣🤣) Anonymkode: 7dade...be0
AnonymBruker Skrevet 14. juni #45 Skrevet 14. juni Vår blir 3år til høsten. Vi startet rundt juletider med pottetrening. Potte på morgen og kvelden. Har flere bøker på badet. Får et stempel per pottetrening. Det er litt stas for han. Nå på vår/sommer og varme dager har han gått naken i hagen/terrasse, ved bading osv. Bruker truse inne. Har vannavstøtende teppe/laken der han sitter. Men vi har en veldig travel periode nå. Begge har mye på jobb og vi må dele på ansvaret mellom jobb og hjem. Har to barn fra før. Så bleieslutt tar vi i ferien nå i sommer. Frem til da øver vi på at han sier i fra, vi oppfordrer til potte, og har faste potterutiner. Ved bleieslutt er det lurt å ha mulighet å gå inn for bleieslutt. Da bør man være tilgjengelig og ikke ha det veldig travelt. Man skal se etter tegn, og man vil lykkes på første forsøk. Blir veldig forvirrende for barnet om bleien plutselig må på igjen, for nå blir det travelt igjen osv. Siden du har desemberbarn ville jeg begynt nå og sluttet i løpet av sommeren. Evt starte neste vår/sommer. Husk at det for noen barn oppleves dumt å tisse seg ut. De må gjerne veldig på do når de sier i fra. Da skjer det raskt uhell med ull, mellomlag og kjeledress som må av. For ikke å snakke om mye ekstrajobb for barnehagen. Anonymkode: 54990...aa0
AnonymBruker Skrevet 14. juni #46 Skrevet 14. juni Oktobergutt, sluttet sommeren han var 3,5 år og er fortsatt ikke tørr på natten som 5 åring. Eldre sønn var tørr dag og natt fra 3,0 år. Barn er forskjellige. Anonymkode: 228c9...cd3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #47 Skrevet 15. juni Desembergutten vår sluttet med bleie dag og natt sommeren han var 3,5 år. Da tok vi av bleien, lot ham gå uten. Var tørr på 2-3 dager. Planlegger samme fremgangsmåte på lillesøster som er litt over 2 år nå. Hun er mye mer gira på tiss og bæsj enn det broren var på samme alder, så vi satser på to bleiefrie barn til høsten, i alle fall på dagtid. 🤞🏻 Anonymkode: 8623f...7d1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #48 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 0.48): Er vel bare å starte med en gang vel? Skjønner ikke hvorfor en skal vente. Vi har babypottet babyen vår fra han var 2 uker gammel. Det er ikke verre enn å lære en valp å gå på do ute. Anonymkode: de5eb...401 Må være fint å være ekspert 😊 AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 14.01): Burde begynt allerede. Anonymkode: 066be...5e4 Enda en ekspert! AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 19.26): Ta det nå. Alle mine har sluttet før de er 2. Anonymkode: 16b32...7fe Og enda en. Hennes barn sluttet før de va 2 år så det må alle barn 😊 Anonymkode: dd205...6bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå