AnonymBruker Skrevet 9. juni #21 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan fint slutte med bleie på vinteren også Anonymkode: 626e4...eac Ja, helt enig. Vi har tre gutter født på senhøsten/vinter, ingen av dem har sluttet på sommeren. Kun én sluttet i ferien (påskeferien), ellers tok vi det på kveld og helg. Anonymkode: e264e...ff5
AnonymBruker Skrevet 9. juni #22 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sett frem potta allerede nå. Så kan barnet sitte på den allerede nå, med eller uten bleie og klær😊 Husker det var stor stas for sønnen min da han var med meg på badet og jeg satt på do, og han satte seg på potta med klær. Dette startet vi med da han var litt over året. Så ble det oftere og oftere at jeg satte han på den naken morgen og kveld. Plutselig tisset han litt, og en dag bæsjet han. Fra han var 2 satt han på den daglig, og da han var 2,7år var han tørr både dag og natt. Tror at om man starter tidlig, men uten noe press, så blir barna vandt til det og det blir ikke skummelt😊 Anonymkode: c1517...ce1 Jeg tenker det her er noen viktige poenger. De fleste forbinder pottetrening og bleieslutt med det å ta av bleia og la barnet gå uten. Mens det egentlig handler om å lære barnet at det er andre steder å tisse og bæsje enn i bleia. (Altså do og potte.) Så første steg til å få barnet til å gå på do/potte, er å gjøre disse til noe som ikke er skummelt. Og det kan jo starte på tidspunkter der dere vet at det oftest kommer noe i bleia. Eller tidspunkter der dere uansett har tatt av ungen bleia. Vi introduserte potte ved 1,5 års alder. Da som et sted å sitte om morgenen etter at vi hadde tatt av nattbleia, men før vi tok på dagbleia. Og ved kveldsstellet, når dagbleia var av og før nattbleia kom på. Vi satte da ungen på potte uten klær, og så sang vi en sang eller leste en bok eller noe annet hyggelig. Og så tittet vi i potta. Noen dager var det noe der, andre ikke. Når ungen uansett var vant med potte, begynte vi også å sitte der etter lunsj i helgene. (Det kom stort sett noe i bleia ved måltider.) Samme der, at vi gjorde noe hyggelig mens ungen satt på potte uten bleie på. Ofte kom det da noe i potta. (Og ungen begynte også å si ifra hvis det ikke føltes som det ville komme noe.) Vi holdt på med dette, og testet også litt do-ring, frem mot våren da ungen var 2 år. Da var det såpass ofte at det kom noe i potta, og vi tenkte det var på tide å teste "uten bleie". Så det var litt bleiefritt hjemme i helgene, med potta rett i nærheten. (I tillegg var ungen såpass flinkt til å benytte potte når det var en mulighet, så vi fikk også barnehagen til å tilby potte etter lunsj. Noe som gjorde at det nærmest var tørre bleier hele dagen, siden det var mulig å spare det til potta.) Da det ble varmere i været, ble det kjøpt inn truser og brukt hjemme. Og i løpet av sommeren sluttet vi helt med bleier. Ved overgang til ny avdeling i barnehagen, var ungen allerede bleiefri, og barnehagen tilrettela helt fint. Det var uansett en masse større barn der som også var uten bleier, så det fungerte helt fint. Poenget er, pottetrening kan startes i det små, sammen med bleiebruk. Det trenger ikke være å gå rett på det å ta vekk bleia og se hva som skjer. Og det er ikke noe galt i å starte nå. Det er uansett deilig for små 1,5 åringer å løpe rundt uten bleie utendørs på sommeren. For små gutter er det jo også mulig å benytte sjansen til å lære dem å stå og tisse ute, om de er på egnet sted. Det er jo gjerne kunnskap som kommer godt med uansett. Men det trenger altså ikke være med mål om bleieslutt i år, men kanskje med mål om bleieslutt i løpet av 2026? Anonymkode: 4c149...dc1 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #23 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fire år!!! Ja, da er det noe alvorlig galt med foreldrene! Anonymkode: 12e7a...d56 Enig , bare tull at man bruker så lenge om. An ikke har barn med spesielle behov Anonymkode: 626e4...eac
AnonymBruker Skrevet 10. juni #24 Skrevet 10. juni Tusen takk for mange svar, setter pris på alle som har delt sine erfaringer 🩷 Vi har nå kjøpt en potte som ser ut som vanlig do i ministørrelse, og skal begynne å ta gutten med på do når vi selv har business der. Og ser om han viser interesse for å bruke do selv. Men fint å vite at 2,5 år er også innafor, hvis det ikke går nå. Anonymkode: 0f9d6...e2b
AnonymBruker Skrevet 10. juni #25 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 23.02): Jeg tenker det her er noen viktige poenger. De fleste forbinder pottetrening og bleieslutt med det å ta av bleia og la barnet gå uten. Mens det egentlig handler om å lære barnet at det er andre steder å tisse og bæsje enn i bleia. (Altså do og potte.) Så første steg til å få barnet til å gå på do/potte, er å gjøre disse til noe som ikke er skummelt. Og det kan jo starte på tidspunkter der dere vet at det oftest kommer noe i bleia. Eller tidspunkter der dere uansett har tatt av ungen bleia. Vi introduserte potte ved 1,5 års alder. Da som et sted å sitte om morgenen etter at vi hadde tatt av nattbleia, men før vi tok på dagbleia. Og ved kveldsstellet, når dagbleia var av og før nattbleia kom på. Vi satte da ungen på potte uten klær, og så sang vi en sang eller leste en bok eller noe annet hyggelig. Og så tittet vi i potta. Noen dager var det noe der, andre ikke. Når ungen uansett var vant med potte, begynte vi også å sitte der etter lunsj i helgene. (Det kom stort sett noe i bleia ved måltider.) Samme der, at vi gjorde noe hyggelig mens ungen satt på potte uten bleie på. Ofte kom det da noe i potta. (Og ungen begynte også å si ifra hvis det ikke føltes som det ville komme noe.) Vi holdt på med dette, og testet også litt do-ring, frem mot våren da ungen var 2 år. Da var det såpass ofte at det kom noe i potta, og vi tenkte det var på tide å teste "uten bleie". Så det var litt bleiefritt hjemme i helgene, med potta rett i nærheten. (I tillegg var ungen såpass flinkt til å benytte potte når det var en mulighet, så vi fikk også barnehagen til å tilby potte etter lunsj. Noe som gjorde at det nærmest var tørre bleier hele dagen, siden det var mulig å spare det til potta.) Da det ble varmere i været, ble det kjøpt inn truser og brukt hjemme. Og i løpet av sommeren sluttet vi helt med bleier. Ved overgang til ny avdeling i barnehagen, var ungen allerede bleiefri, og barnehagen tilrettela helt fint. Det var uansett en masse større barn der som også var uten bleier, så det fungerte helt fint. Poenget er, pottetrening kan startes i det små, sammen med bleiebruk. Det trenger ikke være å gå rett på det å ta vekk bleia og se hva som skjer. Og det er ikke noe galt i å starte nå. Det er uansett deilig for små 1,5 åringer å løpe rundt uten bleie utendørs på sommeren. For små gutter er det jo også mulig å benytte sjansen til å lære dem å stå og tisse ute, om de er på egnet sted. Det er jo gjerne kunnskap som kommer godt med uansett. Men det trenger altså ikke være med mål om bleieslutt i år, men kanskje med mål om bleieslutt i løpet av 2026? Anonymkode: 4c149...dc1 Dette! Man kan fint venne seg til å sitte på potte, lenge før man er klar til å være helt uten bleier. Det er ikke alt eller ingenting. Anonymkode: ca2ba...bbf 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #26 Skrevet 11. juni Vår blir to i november, og har såvidt begynt å bruke potte. Vi gjør det på hennes premisser; i blant når vi frem i tide, andre ganger ikke. Hun bruker fortsatt bleie, selvfølgelig, men buksebleier som er lette å dra av og på. Vi begynte med å ha potta bare stående på badet og har latt henne ta mye av styringen. Fortsetter denne trenden vil vi nok legge inn litt innsats i sommer. Anonymkode: 1b7fa...8d9
AnonymBruker Skrevet 11. juni #27 Skrevet 11. juni Det er jo bare å begynne å sette han på do allerede nå. Det gjorde vi rundt den alderen.. helt uten å ha bleieslutt som mål med det første. Anonymkode: 2eca5...903
AnonymBruker Skrevet 11. juni #28 Skrevet 11. juni mitt desemberbarn sluttet med bleie i juleferien det året hun fylte 2. Men hun hadde sittet på do siden hun var 6 mnd, og sluttet å bæsje i bleie før hun var 1 år. Anonymkode: 1a2e1...d1c
AnonymBruker Skrevet 11. juni #29 Skrevet 11. juni Født i februar, bleiefri før han begynte i bhg som 18 mnd. Bhg fikk han til å begynne med bleie igjen, på tross av ingen uhell og hadde vært uten bleie i flere mnd. Min mening: jeg er engelsk og synes ikke man kan begynne for tidlig. Anonymkode: a3f31...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #30 Skrevet 11. juni Min desembergutt var fullstendig uinteressert i potte og do både når han var 1.5 og 2.5, og siden det er barn nr to vet jeg at det ikke er vits å presse. Han fylte tre i desember og pottetrente seg selv i påskeferien. Tørr på tre dager. Anonymkode: e095a...dca
AnonymBruker Skrevet 11. juni #31 Skrevet 11. juni Er vel bare å starte med en gang vel? Skjønner ikke hvorfor en skal vente. Vi har babypottet babyen vår fra han var 2 uker gammel. Det er ikke verre enn å lære en valp å gå på do ute. Anonymkode: de5eb...401
Grüner Skrevet 11. juni #32 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 8.07): Jeg har et barn som fyller 2 år i desember og er litt usikker på når vi bør komme i gang med pottetrening. Han bruker ikke ord ennå, og uttrykker ikke behov for å tisse eller bæsje, så akkurat nå er det kanskje for tidlig. Men tenker at pottetrening midt på vinteren når han fyller 2 år kan bli kjipt hvis det skjer uhell når det er -10 grader ute. Så tenker at sommer hadde vært optimalt da han kan løpe rundt uten klær eller kledd i mindre enn 10 lag med klær i hvert fall. 😅 Blir det veldig sent hvis vi venter til neste sommer? Da er han jo 2,5 år. Ville helst timet pottetreningen til sommeren. Han skal også bytte barnehage nå i august, så blir der for mye hvis han pottetrenes omtrent samtidig? Anonymkode: 0f9d6...e2b Du kan ikke bare se på kalenderen når du tenker det hadde vært fint å slutte med bleie; barnet må selv være klar for å slutte. Hvis barnet ikke kjenner det har kommet noe i bleia, sier at det må bæsje eller setter seg i en krok for tydelig å bæsje er det ikke klart for å slutte med bleie selv om du synes det kunne vært fint å slutte når barnet er 2 år. De færreste er forresten klare til å slutte når de er 2, men snarere mellom 2,5 og 3 år. Når det gjelder potte, ville jeg ha droppet det og heller ha kjøpt en krakk og barnesete til do i stedet for potte, da de ikke bruker potte i bhg, og barnet må venne seg til do hjemme før det begynner med dotrening i bhg.
AnonymBruker Skrevet 12. juni #33 Skrevet 12. juni Grüner skrev (8 timer siden): Du kan ikke bare se på kalenderen når du tenker det hadde vært fint å slutte med bleie; barnet må selv være klar for å slutte. Hvis barnet ikke kjenner det har kommet noe i bleia, sier at det må bæsje eller setter seg i en krok for tydelig å bæsje er det ikke klart for å slutte med bleie selv om du synes det kunne vært fint å slutte når barnet er 2 år. De færreste er forresten klare til å slutte når de er 2, men snarere mellom 2,5 og 3 år. Når det gjelder potte, ville jeg ha droppet det og heller ha kjøpt en krakk og barnesete til do i stedet for potte, da de ikke bruker potte i bhg, og barnet må venne seg til do hjemme før det begynner med dotrening i bhg. I vår barnehage bruker de potte. Anonymkode: 1b7fa...8d9
AnonymBruker Skrevet 12. juni #34 Skrevet 12. juni Grüner skrev (8 timer siden): Du kan ikke bare se på kalenderen når du tenker det hadde vært fint å slutte med bleie; barnet må selv være klar for å slutte. Hvis barnet ikke kjenner det har kommet noe i bleia, sier at det må bæsje eller setter seg i en krok for tydelig å bæsje er det ikke klart for å slutte med bleie selv om du synes det kunne vært fint å slutte når barnet er 2 år. De færreste er forresten klare til å slutte når de er 2, men snarere mellom 2,5 og 3 år. Når det gjelder potte, ville jeg ha droppet det og heller ha kjøpt en krakk og barnesete til do i stedet for potte, da de ikke bruker potte i bhg, og barnet må venne seg til do hjemme før det begynner med dotrening i bhg. Vi har opplevd begge deler. Den ene barnehagen vi hadde barn i, hadde både små barnedoer, OG egen potte til hvert av barna på avdelingen, merket med samme symbol som plassen. Den andre barnehagen hadde kun små barnedoer. Men det var ikke noe problem for våre barn å veksle mellom forskjellige typer potte og do. (Men de likte ikke så godt høye voksendo.) Anonymkode: 4c149...dc1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #35 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 8.07): Jeg har et barn som fyller 2 år i desember og er litt usikker på når vi bør komme i gang med pottetrening. Han bruker ikke ord ennå, og uttrykker ikke behov for å tisse eller bæsje, så akkurat nå er det kanskje for tidlig. Men tenker at pottetrening midt på vinteren når han fyller 2 år kan bli kjipt hvis det skjer uhell når det er -10 grader ute. Så tenker at sommer hadde vært optimalt da han kan løpe rundt uten klær eller kledd i mindre enn 10 lag med klær i hvert fall. 😅 Blir det veldig sent hvis vi venter til neste sommer? Da er han jo 2,5 år. Ville helst timet pottetreningen til sommeren. Han skal også bytte barnehage nå i august, så blir der for mye hvis han pottetrenes omtrent samtidig? Anonymkode: 0f9d6...e2b Våre sluttet m bleie da de var 2 år 4 mnd begge to. Tre dager hjemme naken nedentil, noen uhell første dagene med nr en, så tørr. Nr to var tørr fra vi tok av bleia. Så ingen grunn til å anta at det skal være masse uhell om barnet er fysisk modent for bleieslutt (18-30 mnd vanligvis) og det gjøres på rett måte. Og, uansett bare lurt med en ekstra dress i bhg og nok skift. De skifter jo om han tisser seg ut. Men mange er slik at når de først har lært å holde seg, så holder de seg. Fordelen med vinter er at de drikker mindre også faktisk. Kan være vanskeligere om sommeren når mye drikke må inn og gjennom, blir mye hyppigere dobesøk. Ville ikke brydd meg om årstid hvis barnet viste tegn til å være klar, da er det bare å hoppe på toget. MYE VERRE å vente for lenge. Ideelt å få vekk bleia før de rekker å finne ut at de skal bestemme alt selv Så sjeleglad våre var bleiefrie fra før 2,5 år. Får de bestemt seg for at de ikke VIL, blir det så vanskelig. Anonymkode: 3822c...48a
AnonymBruker Skrevet 12. juni #36 Skrevet 12. juni Jeg har 2 novemberbarn og vi har bare tatt det som det passet seg Anonymkode: 3cb8b...955
Anonym6789 Skrevet 12. juni #37 Skrevet 12. juni Vi har desemberbarn som nå er 2,5. Hun har vært giret på å gå på do, så har tisset en del på do men bruker fortsatt bleien. Setter hun på do om morgenen, før dusj/bad, visst vi skal ut og bleien er tørr osv. Føler hun uansett må ha litt mer tørre bleier før vi slutter
AnonymBruker Skrevet 12. juni #38 Skrevet 12. juni Har en på snart 2 år som enda bruker bleie, han fyller i juli. Kvier meg for å starte, føler ikke han er klar... Anonymkode: 0931e...ec3
Grüner Skrevet 12. juni #39 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): I vår barnehage bruker de potte. Anonymkode: 1b7fa...8d9 Det er mange bhg som ikke tillater potter av hygieniske årsaker.
AnonymBruker Skrevet 12. juni #40 Skrevet 12. juni Desemberbarnet mitt sluttet påsken han var 2 år. Gikk helt fint! Nå var han tidlig ute med kommunikasjon og ville slutte selv. Anonymkode: e515c...9b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå