AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Jeg har et barn som fyller 2 år i desember og er litt usikker på når vi bør komme i gang med pottetrening. Han bruker ikke ord ennå, og uttrykker ikke behov for å tisse eller bæsje, så akkurat nå er det kanskje for tidlig. Men tenker at pottetrening midt på vinteren når han fyller 2 år kan bli kjipt hvis det skjer uhell når det er -10 grader ute. Så tenker at sommer hadde vært optimalt da han kan løpe rundt uten klær eller kledd i mindre enn 10 lag med klær i hvert fall. 😅 Blir det veldig sent hvis vi venter til neste sommer? Da er han jo 2,5 år. Ville helst timet pottetreningen til sommeren. Han skal også bytte barnehage nå i august, så blir der for mye hvis han pottetrenes omtrent samtidig? Anonymkode: 0f9d6...e2b
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden 2,5 år er ikke for sent Mange som bruker bleie til de er over 3. Anonymkode: dc135...928 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden Du gjør det du synes er best, men vær klar over at de som begynner pottetrening tidlig ofte får en veldig lang overgangsperiode og ikke egentlig får barnet helt bleiefritt noe tidligere enn andre. Noen lykkes selvfølgelig, men ikke føl deg mislykket om det ikke går. Anonymkode: 77ad0...2cb
Thyra Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 2,5 år er ikke for sent Mange som bruker bleie til de er over 3. Anonymkode: dc135...928 Mange som bruker til de er over fire også.. Det er lurt å time bleieslutt til vår/sommer når man bruker mindre klær, men det er jo ingenting i veien med å begynne å prøve litt på potta mens barnet fortsatt bruker bleie. Så helt greit å pottetrene på vinteren og prøve å fjerne bleia til våren om barnet er moden for det.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden Du kan fint starte med pottetrening lenge før barnet bruker ord. Det enkleste er å lage faste tider barnet sitter på potte. Snakke om potte og lage stor ståhei viss barnet tisser eller 💩 i potten. Barn har en viss kontroll på lukkemuskelen fra 6 mnd alder og viss de har begynt pottetrening før den alderen og har faste rutiner vil barne ofte foretrekke å holde seg litt når det vet det blir snart tatt med på potte. Selv om du pottetrener trenger du ikke å kutte bleiene helt og i absolutt ikke om vinteren. Selges også eget undertøy på nett for pottetrening som gjør at barnet føler seg vått og må skifte ved uhell. Men ikke så vått at det blir dam på gulvet eller tiss i skoene. Anonymkode: 43621...f23
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Sett frem potta allerede nå. Så kan barnet sitte på den allerede nå, med eller uten bleie og klær😊 Husker det var stor stas for sønnen min da han var med meg på badet og jeg satt på do, og han satte seg på potta med klær. Dette startet vi med da han var litt over året. Så ble det oftere og oftere at jeg satte han på den naken morgen og kveld. Plutselig tisset han litt, og en dag bæsjet han. Fra han var 2 satt han på den daglig, og da han var 2,7år var han tørr både dag og natt. Tror at om man starter tidlig, men uten noe press, så blir barna vandt til det og det blir ikke skummelt😊 Anonymkode: c1517...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Må si at jeg ikke helt forstår stresset med å slutte tvert rundt 2 år. Høres veldig slitsomt ut for dere. 😝 Ville begynt med pottetrening og bleiefri perioder inne i løpet av vinteren og mer intensivt mot sommeren igjen. Veldig få barn er så tørre rundt 2 år at de ikke bruker bleie ute, så at han er født i desember er ikke en ulempe sånn sett. Er vel heller de barna som er født på sommeren som oftest ikke er helt klare for skikkelig bleieslutt ved 2 år. Så er man litt Lurt å se an barnets interesse, hvis det blir mye mas er det lurt å vente. 2,5 år er forøvrig en helt ypperlig alder å bli helt bleiefri på. Anonymkode: 649d7...3bf
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Kan fint slutte med bleie på vinteren også Anonymkode: 626e4...eac
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Min fyller også 2 i desember og vi starter for noen uker siden. Hittil har hun klart å tisse fire ganger på potte. Noen ganger sier hun "tisse" for å få av seg klærne, sitte på potta i 2 sek, for så å løpe naken rundt i huset vi tenkte å øve litt mer i sommerferien, men vi har potta framme og tilbyr den hver morgen og kveld Anonymkode: e673a...3a3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden Har januardagen, vi tok det sommeren hun ble 2,5. Funket supert og hun var helt klar. Anonymkode: 48234...025
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden #11 Skrevet 52 minutter siden Vi har også januarbarn, og ventet til sommeren hun var 2,5. Det fungerte fint. Sommeren hun var 1,5 tror jeg det hadde blitt mye uhell og styrete og meget mulig ikke gått, og jeg er glad vi ikke brukte to sommerferier på det. Men storesøsteren sluttet med bleie en kald påskeferie, til tross for vinterdress og mellomlag, og det gikk også fint. Det gikk lettere og raskere med henne, men det hadde nok mer med modenhet og interesse enn årstid å gjøre. Hun var også ca. 2,5 år. Anonymkode: 19d5d...457
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå