Gå til innhold

Vi bor i hus, og hunden kan bjeffe i hagen til nabohusets store irritasjon

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun boffer. Ikke superhøyt. Og når det skjer så gjør hun det gjerne etter hverandre derfor 4 boff og gir opp når vi ikke gir henne oppmerksomhet 

Anonymkode: 4560b...bf5

Så du mener hun ikke bjeffer men lager en lavere lyd enn bjeffing? Men samtidig høyt nok til at naboen hører det gjennom vinduene sine? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Så du mener hun ikke bjeffer men lager en lavere lyd enn bjeffing? Men samtidig høyt nok til at naboen hører det gjennom vinduene sine? 

Mistenker at naboene sitter i vinduet og venter på å klage ja 😂

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er så enig. Hunden min er nok mer vokal enn andre hunder, men hun er glad og kommuniserer med oss. Vi blir jo litt stressa av naboen, som jeg også har prøvd å kommunisere med: jeg har fortalt ekteparet at vi jobber med hunden og beklager om de synes det er vanskelig. Det kan ta litt mer tid og hun må få lov til å bli «voksen» hun også. Da kommer naboen med forslag om strømmehalsbånd etc og er skikkelig frekk mot meg da også. De er et eldre par med ekstremt god råd. Jeg får en følelse av at de krever mer fordi de tror de har rett til mer. Uansett. Vi bor i en by og denne flekken min  tenker jeg at jeg må få lov til å ta meg tid til at hunden min kommer seg gjennom tenårene 

Underdriver du bjeffingen?

Du sier først hunden bjeffer maks 4 ganger - så at den er mer vokal enn andre?

Vi bor også i Oslo, men sentralt nærme litt diverse parker. Veldig mange har hunder her, og alle går hyppige turer til mer egnede plasser for lek/trening med hundene. 

Jeg skjønner jo hunden vil leke, men kan dere ikke ta lekingen på turene fremfor å hagen?

Det er nok flere enn den gretne naboen som irriteres om hunden er «mer vokal». 

Av sikkert 50 hunder som gikk tur ved oss (bor langs populært turområde) var det kun 2 stk som gneldret/bjeffet til irritasjon.

Og kun 1 eier som ikke gjorde noe med det.

Kan det være du et denne eieren? 🤷‍♀️

Bare et åpent spørsmål. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mistenker at naboene sitter i vinduet og venter på å klage ja 😂

For ordens skyld: er «boffingen» lavere enn ordinær «bjeffing» ?

«Bjeffer» aldri hunden din? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden):

Ja.. de jeg snakker om tidligere i tråden med den grusomme hunden som bjeffer så høyt at man får vondt i ørene bruker samme taktikk.

Newsflash: for en del hunder betyr det at de kan utvise dominans fordi eieren fremstår tiltaksløs.

Å aldri disiplinere en hund når den gjør noe den ikke skal fordi man «ser den andre veg» gjør at hunden vil fortsette dårlig adferd; den vinner noe på det.

Du sier det selv at den «boffer» (og igjen:  bruker du dette ordet fremfor «bjeffer»…? Er det fordi det høres søtere og mer uskyldig ut…??) - når den vil ha oppmerksomhet; dvs også når den ønsker å dominere og bestemme.

Mange hunder ønsker oppmerksomhet og klarer å signalisere dette uten å bjeffe. Vår brukte å sette seg tett inntil den han ønsket oppmerksomhet fra, (noen ganger satte han seg på foten til personen også) - med ryggen til, som ett tegn på at han ønsket klapp på ryggen/stryk/kos. Bjeffing eller «boffing» er en mye mer aggressiv måte å kreve oppmerksomhet på.

Hvis du skal sidestille det med barneoppdragelse er en hund som bjeffer for å «få oppmerksomhet» tilsvarende ett barn som bare avbryter midt i en samtale og forventer at alle andre skal tie stille for å gi barnet oppmerksomhet. Om din taktikk er å «se den andre veg» så skjønner verken hund eller barn at dette er ugreit, og det gjør at gjestene og alle rundt kan oppleve det som veldig ubehagelig.

Jeg er helt åpen på at jeg ikke er verdens beste hundetrener. Jeg har var vokst opp med hund hele livet og har hatt flere selv. Hun her er litt mer kommuniserende enn de andre hand hundene jeg har hatt. Hun er liksom tilstede og vil være litt tilstede. Jeg tenker at det er greit. Men forstår at noen sier jeg skal slå hardt ned på det. Uansett er hun oppdragen og jeg synes det er litt hyggelig at hun har vigør og levende. Skal de bare ligge rundt oss som slips når vi ikke går tur? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som naboen har irritert seg over bjeffingen til bikkja i lang tid og er møkk lei av den. Det fungerer og stort sett veldig dårlig med hunder som bjeffer mye i tett bomiljø. Har man hund i by, må den trenes godt for å unngå at den er til sjenanse for andre. Du må bare trene den, og innse at ditt behov for å ha hund ikke er viktigere enn naboens behov for å ro og fred i ditt eget hjem. 

Anonymkode: 79c23...9b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En hund på 2 er ikke liten lenger.

Vi har selv hunder og ingen av de bjeffer i hundegård. Vi har vært nøye fra de var valp at det er ikke noe vi ska ha.

Eneste gang vi hører noe fra hundene er når sau eller ku kommer inntil gjerde.

Selv syns jeg det er en uting at hunder ska bjeffe for alt som er, våres loggrer med halen osv så vi ser den er glad  trenger ikke bjeffe for å se det.

Naboen har 6 stk som, Bjeffer. De syns de ikke bjeffer mye. Men vi kjenner irritasjon hver gang vi går ut på gårdsplassen, er på kjøkkenet for å ordne noe da starter de, hører de oss prater så bjeffer de. De stod ute på natta å bjeffer. Til slutt måtte vi si i fra, ungene fikk ikke sove når de bjeffer gjennom kveld og natt. Så nå er det stille fra 21 til 06 i det minste.

Annen nabo har 16 huskyer eneste gang vi hører dem er når de får mat, ellers av døgnet er det stille

Anonymkode: 6fc41...51a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres ut som naboen har irritert seg over bjeffingen til bikkja i lang tid og er møkk lei av den. Det fungerer og stort sett veldig dårlig med hunder som bjeffer mye i tett bomiljø. Har man hund i by, må den trenes godt for å unngå at den er til sjenanse for andre. Du må bare trene den, og innse at ditt behov for å ha hund ikke er viktigere enn naboens behov for å ro og fred i ditt eget hjem. 

Anonymkode: 79c23...9b5

Lol. Jeg setter absolutt mitt behov og ønske om å ha hund over en gammel grinebiters behov for absolutt stillhet når denne naboen har valgt å bosette seg tett på folk. Mener du virkelig at man som huseier ikke skal kunne leve et helt normalt liv med de lydene det medfører i sin egen hage? Folk som skravler, barn som leker, fugler som kvitrer, naboens bil som han ALLTID ruser før han kjører ut av gårdsplassen og hundene som gir fra seg et bjeff i ny og ne er jo ting som hører med i et nabolag. Jeg setter pris på disse lydene, jeg ønsker jo å bo nærme folk slik at barna mine har lekekamerater og jeg kan rusle over gata til andre mødre og drikke kaffe. Hvis man ikke ønsker å leve slik må man jo bosette seg på et sted uten naboer. 

Anonymkode: a97e0...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg merker at jeg er så lei naboene våre nå. Vi har en hund. Hun er ung, og ja når vi er i hagen så vil hun ofte leke og da starter hun dialogen med «boff».ikke alltid vi leker med henne og da velger jeg og si «nei» og så ignorere jeg henne forsøk og berømmer henne når hun roer seg ned med kos og eventuelt godbit. Uansett: vi er i hagen og hver gang vi er der, og hunden kanskje boffer fire ganger før hun gir opp: åpner naboen vinduet sitt og skriker til oss: få den hunden til å bli stille eller legg henne inn i huset. Jeg synes det er så utrolig frekt og ikke minst flaut når vi har besøk. 
vi bor i hus, vi er i egen hage. Naboen bor i et sameie. Og vi bor på Oslo vest. Hunden bjeffer ikke konstant og hunden er alltid glad men veldig leken og ja hun kommuniserer. Hva gjør man i sånne situasjoner?

Bli kvitt bikkja! Finnes ikke noe mer irriterende en bikkjer som bjeffer! Jeg hadde absolutt gjort som naboen din.

Anonymkode: 11842...b07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Boffer??

Anonymkode: c53fd...f02

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Handler ikke om støy, handler om at mange er utrygge rundt hunder (f.eks jeg har mange ekle opplevelser med hunder som i følge eier er såååå snill) og da er hoppende beffende hunder i nabohagen et mareritt.

Anonymkode: 367af...ae2

Nå er det faktisk begrenset hvor mye en skal forvente at naboen tilrettelegger for ens fobier. (Selv er jeg redd for syklister etter å ha blitt påkjørt, men forventer ikke at alle på sykkel skal stige av og trille forbi i passering.) Bjeffing er en del av hundens naturlige språk. Som noen andre poengterer må det nok ganske hard fysisk straff til for å få noen hunder til å bli helt stille. Itillegg fratar man dem en del av språket deres. 

Som hundeeier selv er jeg ikke glad i bjeffing og skvetter gjerne til, men jeg har aldri tenkt at 4-5 bjeff iløpet av 24 timer kan være problematisk ved mindre jeg er på bussen elns. Min hund varselbjeffer når noen kommer på døren, som er sjeldent. Det kan også komme 6-7 bjeff i lek, det er heller ikke daglig. Ved varsling irettesetter jeg, det begrenser men stopper ikke bjeffingen helt. Med leking roer jeg hunden ned etter kort stund. Skulle jeg kneblet hunden helt hadde jeg vært nødt til å bruke hard fysisk straff, men uansett ser jeg ikke den mengden bjeffing som problematisk.

Nabolaget er fullt av hunder og flere av dem kan til en grad bjeffe under lek eller varsle om de står ute. Nabolaget er likevell både rolig og trivelig. Bråk er primært generert av biler, gressklippere og en hagefest i ny og ne. De som evt sitter å surmuler over hundene må være noen skikkelige grinebiteren. Sorry not sorry. 

Anonymkode: 091c3...268

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen hunder er avlet for å bjeffe, enten ved f.eks vokt- eller gjeteisntinkt. Det må de få lov til. 

Anonymkode: 3f39d...59e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er helt åpen på at jeg ikke er verdens beste hundetrener. Jeg har var vokst opp med hund hele livet og har hatt flere selv. Hun her er litt mer kommuniserende enn de andre hand hundene jeg har hatt. Hun er liksom tilstede og vil være litt tilstede. Jeg tenker at det er greit. Men forstår at noen sier jeg skal slå hardt ned på det. Uansett er hun oppdragen og jeg synes det er litt hyggelig at hun har vigør og levende. Skal de bare ligge rundt oss som slips når vi ikke går tur? 

Jeg synes det er fint at du er mer ærlig og åpen her; da ser du åpenlyst saken også litt fra det andre perspektivet.

Du er fullt klar over at hunden din bjeffer og lager mer uro og støy enn andre hunder, men velger aktivt å la den gjøre dette fordi det er ikke problematisk for deg.

Det har du din fulle rett til, samtidig er da konsekvensen at naboer og folk rundt lar seg irritere. For mange er hundebjeff  noe som oppleves som enerverende og slitsomt, det kan trekke mye energi. For deg er det ikke sånn, du kjenner hunden din og synes (slik jeg forstår det) - at det er noe koselig med det.

Vår hund bjeffet aldri hjem hos oss men den bjeffet hjemme hos min mor når hun passet den for oss. Det var ingen tvil om at min mor ikke hadde samme opplevelse av bjeffingen slik vi hadde, faktisk synes hun den «var på sin plass». Hunder er utrolig smarte og hvis du synes det er greit at din hund bjeffer slik du nå har sagt selv; så vet din hund dette helt sikkert.

Dette er jo ditt valg og din måte å oppdra hunden på; det er ikke noe kriminelt med å ha en hund som bjeffer, men konsekvensen blir jo at omgivelsene ikke nødvendigvis deler din oppfatning. Naboen din lar seg irritere, og kanskje med rette? Men din hund har også «lov» til å bjeffe og du har «lov» til å synes det er greit. Det er ingen fasit her på hvordan man ønsker å leve livet sitt.

Jeg besøker ikke mine bekjente med den hunden som bjeffer så høyt at man får vondt i ørene. De har også oppdratt barna på samme måte: barna avbryter og «krever» oppmerksomhet når det passer seg. Barna er nå nærmere voksen alder, og jeg orker heller ikke besøke dem. Med voksne som avbryter og snakker i munnen på hverandre (fordi foreldrene bare overser at barna bryter dem av og fortsetter å snakke som ingenting) - og en hund som bjeffer så høyt at man får nesten tinnitus; så makter jeg rett og slett ikke å ha noe med dem å gjøre. De er frie til å leve sine liv akkurat slik de vil, som du også er. Konsekvenser er bare så enkel som at de som ikke liker det enten skygger banen eller gjør som naboen din: sier ifra når det blir for mye for dem.

Like mye som du irriterer deg over naboen som sier ifra: akkurat samme følelse, irritasjon og opplevelse har din nabo ovenfor din hund. Så dere er begge nøyaktig like «ille» og har like mye «rett/feil»; hunden din har lov til å bjeffe. Du har lov til å overse det.  Naboen din har lov til å klage.  

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er fint at du er mer ærlig og åpen her; da ser du åpenlyst saken også litt fra det andre perspektivet.

Du er fullt klar over at hunden din bjeffer og lager mer uro og støy enn andre hunder, men velger aktivt å la den gjøre dette fordi det er ikke problematisk for deg.

Det har du din fulle rett til, samtidig er da konsekvensen at naboer og folk rundt lar seg irritere. For mange er hundebjeff  noe som oppleves som enerverende og slitsomt, det kan trekke mye energi. For deg er det ikke sånn, du kjenner hunden din og synes (slik jeg forstår det) - at det er noe koselig med det.

Vår hund bjeffet aldri hjem hos oss men den bjeffet hjemme hos min mor når hun passet den for oss. Det var ingen tvil om at min mor ikke hadde samme opplevelse av bjeffingen slik vi hadde, faktisk synes hun den «var på sin plass». Hunder er utrolig smarte og hvis du synes det er greit at din hund bjeffer slik du nå har sagt selv; så vet din hund dette helt sikkert.

Dette er jo ditt valg og din måte å oppdra hunden på; det er ikke noe kriminelt med å ha en hund som bjeffer, men konsekvensen blir jo at omgivelsene ikke nødvendigvis deler din oppfatning. Naboen din lar seg irritere, og kanskje med rette? Men din hund har også «lov» til å bjeffe og du har «lov» til å synes det er greit. Det er ingen fasit her på hvordan man ønsker å leve livet sitt.

Jeg besøker ikke mine bekjente med den hunden som bjeffer så høyt at man får vondt i ørene. De har også oppdratt barna på samme måte: barna avbryter og «krever» oppmerksomhet når det passer seg. Barna er nå nærmere voksen alder, og jeg orker heller ikke besøke dem. Med voksne som avbryter og snakker i munnen på hverandre (fordi foreldrene bare overser at barna bryter dem av og fortsetter å snakke som ingenting) - og en hund som bjeffer så høyt at man får nesten tinnitus; så makter jeg rett og slett ikke å ha noe med dem å gjøre. De er frie til å leve sine liv akkurat slik de vil, som du også er. Konsekvenser er bare så enkel som at de som ikke liker det enten skygger banen eller gjør som naboen din: sier ifra når det blir for mye for dem.

Like mye som du irriterer deg over naboen som sier ifra: akkurat samme følelse, irritasjon og opplevelse har din nabo ovenfor din hund. Så dere er begge nøyaktig like «ille» og har like mye «rett/feil»; hunden din har lov til å bjeffe. Du har lov til å overse det.  Naboen din har lov til å klage.  

👏👏👏 Amen til alt dette! 

Og sammenligningen med skrikende barn var veldig god. Det er naturlig for dem, men de kan læres til å ta hensyn til mennesker rundt. Man kan også velge å ikke bry seg fordi man selv ikke plages av det, som TS som synes det er koselig med "boffing", men da er en naturlig konsekvens at man ikke blir særlig godt likt blant naboer. Det er jo et valg man tar. 

Anonymkode: c530f...73f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Ja.. de jeg snakker om tidligere i tråden med den grusomme hunden som bjeffer så høyt at man får vondt i ørene bruker samme taktikk.

Newsflash: for en del hunder betyr det at de kan utvise dominans fordi eieren fremstår tiltaksløs.

Å aldri disiplinere en hund når den gjør noe den ikke skal fordi man «ser den andre veg» gjør at hunden vil fortsette dårlig adferd; den vinner noe på det.

Du sier det selv at den «boffer» (og igjen:  bruker du dette ordet fremfor «bjeffer»…? Er det fordi det høres søtere og mer uskyldig ut…??) - når den vil ha oppmerksomhet; dvs også når den ønsker å dominere og bestemme.

Mange hunder ønsker oppmerksomhet og klarer å signalisere dette uten å bjeffe. Vår brukte å sette seg tett inntil den han ønsket oppmerksomhet fra, (noen ganger satte han seg på foten til personen også) - med ryggen til, som ett tegn på at han ønsket klapp på ryggen/stryk/kos. Bjeffing eller «boffing» er en mye mer aggressiv måte å kreve oppmerksomhet på.

Hvis du skal sidestille det med barneoppdragelse er en hund som bjeffer for å «få oppmerksomhet» tilsvarende ett barn som bare avbryter midt i en samtale og forventer at alle andre skal tie stille for å gi barnet oppmerksomhet. Om din taktikk er å «se den andre veg» så skjønner verken hund eller barn at dette er ugreit, og det gjør at gjestene og alle rundt kan oppleve det som veldig ubehagelig.

Dominans? Kjære vene, på tide å oppdatere hundekunnskapen.. hunden ønsker ikke å dominere, eller vinne, den trenger heller ikke disiplin. Hunden ønsker bare å få dekt sine behov, feks leke og være sammen med familien sin. Bjeffing er en normal del av hunders kommunikasjon, om den ønsker oppmerksomhet, så er det en grunn til det. Dette skal ikke straffes eller trenes bort, vi må forsøke å forstå hvilket behov hunden har som den ikke har fått dekt.

En unghund trenger å leke mye, så Ts, om du leser dette, når hunden inviterer til lek, så ikke ignorer den, men lek med den! Det trenger ikke være voldsom herjing eller langvarig, ofte er det ikke mye som skal til. Du kan leke innkallingsleken, feks. Kanskje trenger den heller/også en liten snuserunde i nabolaget eller et godbitsøk, tyggebein. Aktiviser mer! 

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet (endret)

En unghund trenger _mye_ aktivitet, spesielt å leke mye, så når hunden inviterer til lek, så ikke straff eller ignorer den(dette vil skade relasjonen mellom dere), men lek med den! Det trenger ikke være voldsom herjing eller langvarig, ofte er det ikke mye som skal til. Du kan leke innkallingsleken, feks. Kanskje trenger den heller/også en liten snuserunde i nabolaget eller et godbitsøk, tyggebein/kong el. Aktiviser hjernen mer! Løpe og sykkelturer er greit innimellom, men er ikke aktivisering for hjernen. 

Naboen kan du derimot ignorere. Litt bjeffing innimellom må de rett og slett bare tåle. Edit for å legge til at jeg ser du skriver at de har kommet med kommentarer om strømhalsbånd?! Du kan opplyse dem om at dette er dyremishandlig og ikke lov i Norge. Dette gir meg litt lyst til å anbefale deg å gi hunden en pipeleke med kjempehøy lyd (Kong har en sånn ball m sykt høy lyd..) og ta den frem når du vet naboen er hjemme..

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg merker at jeg er så lei naboene våre nå. Vi har en hund. Hun er ung, og ja når vi er i hagen så vil hun ofte leke og da starter hun dialogen med «boff».ikke alltid vi leker med henne og da velger jeg og si «nei» og så ignorere jeg henne forsøk og berømmer henne når hun roer seg ned med kos og eventuelt godbit. Uansett: vi er i hagen og hver gang vi er der, og hunden kanskje boffer fire ganger før hun gir opp: åpner naboen vinduet sitt og skriker til oss: få den hunden til å bli stille eller legg henne inn i huset. Jeg synes det er så utrolig frekt og ikke minst flaut når vi har besøk. 
vi bor i hus, vi er i egen hage. Naboen bor i et sameie. Og vi bor på Oslo vest. Hunden bjeffer ikke konstant og hunden er alltid glad men veldig leken og ja hun kommuniserer. Hva gjør man i sånne situasjoner?

hunder som bjeffer av og til, barn som bråker når de er ute, alt dette er helt vanlig lyder man må tåle når man bor i byer, nær andre mennesker. Fortell dine sure naboer at hvis de vil være i fred, kan de alltid flytte til landet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (44 minutter siden):

Og har lov til å klage over naboen. Som jeg enda ikke har gjort utenom på KG

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og har lov til å klage over naboen. Som jeg enda ikke har gjort utenom på KG

Absolutt :) 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Underdriver du bjeffingen?

Du sier først hunden bjeffer maks 4 ganger - så at den er mer vokal enn andre?

Vi bor også i Oslo, men sentralt nærme litt diverse parker. Veldig mange har hunder her, og alle går hyppige turer til mer egnede plasser for lek/trening med hundene. 

Jeg skjønner jo hunden vil leke, men kan dere ikke ta lekingen på turene fremfor å hagen?

Det er nok flere enn den gretne naboen som irriteres om hunden er «mer vokal». 

Av sikkert 50 hunder som gikk tur ved oss (bor langs populært turområde) var det kun 2 stk som gneldret/bjeffet til irritasjon.

Og kun 1 eier som ikke gjorde noe med det.

Kan det være du et denne eieren? 🤷‍♀️

Bare et åpent spørsmål. 

Jeg kan gjerne være den eieren. Poenget er. Noen hunder har mer språk enn andre. Hun vil ha oppmerksomhet fra oss når hun er i hagen. Ikke hele tiden men noen ganger. Barna bruker hagen mye og da er hun enten inne med meg eller ute med meg. Svært sosial hund som liker å være med. Hun er veldig glad. Problemet mitt er disse sure naboene som oppfører seg ufint. Jeg ville satt utrolig pris på en samtale hvor de ringte på døren og vi kunne snakket sammen som voksne mennesker. Min hunds boff er langt fra verdens verste lyd. Jeg synes bare dene kjeftingen fra de via et vindu er bare utrolig smålig og teit 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...