Gå til innhold

Vi bor i hus, og hunden kan bjeffe i hagen til nabohusets store irritasjon

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden vår må inn hvis han bjeffer.

Vi bor også i enebolig med egen hage.

Synes det er en fryktelig uting med folk som lar hunden stå og bjeffe tett på folk. Skjønner godt at naboen reagerer.

Hvorfor prøver du ikke å oppdra hunden din? Det ender med at folk rundt dere synes dere har en drittbikkje.

Hunder er voksne når de er 2 år, men uten oppdragelse blir det jo bare surr.

Anonymkode: 99bb7...98d

• Liker 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt naboen kjefter, hadde naboen hatt en hund som bjefffet 4 ganger, flere ganger om dagen hadde jeg blitt stressa. Spesielt hvis hunden har litt størrelse. Du kan ikke sammenligne hunder med barn!!

Anonymkode: 367af...ae2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir vel litt som med fyrverkeri på nyttårsaften, barn og trampoline, A-mennesker som gjør huslige syssler morgenen på helg, osv. Så raus må en være når en bor i by, at en tåler at andre får leve sitt liv.

Anonymkode: 09536...eaf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man er streng med hunden. Slå ned på det - hver gang. Det er en uting.

(Ja, jeg har hatt hunder).

Anonymkode: de976...c50

Helt enig! Folk som lar bikkja holde på med bjeffing er sykt irriterende!

Anonymkode: 63c86...a43

«Holde på med bjeffing» er noe helt annet enn at en hund gir fra seg 4-5 bjeff. 

Bjeffing er en del av hundens kommunikasjon og er normal oppførsel for hunder, og jeg har ikke lest et eneste sted at man bør trene bort all bjeffing. Det jeg derimot har lest en del om, er hvordan trene bort «excessive barking», noe som ikke virker som er problemet i HI.

Anonymkode: 3e7b2...c4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes det er en fryktelig uting med folk som lar hunden stå og bjeffe tett på folk. Skjønner godt at naboen reagerer.

Hvorfor prøver du ikke å oppdra hunden din? Det ender med at folk rundt dere synes dere har en drittbikkje.

En hund som bjeffer under lek, eller av glede når den får besøk, er ikke uppdragen. Den bruker bare språket sitt. For noen hunder ligger denne type bjeff mer latent enn hos andre, og går ikke an å trene bort, med mindre man bruker utdaterte treningsmetoder som gjør hunden redd for å bjeffe. 

Anonymkode: 48c80...1c2

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner godt naboen kjefter, hadde naboen hatt en hund som bjefffet 4 ganger, flere ganger om dagen hadde jeg blitt stressa. Spesielt hvis hunden har litt størrelse. Du kan ikke sammenligne hunder med barn!!

Nei, kan ikke sammenlignes, barn som skriker i timevis på trampoline er mye mer irriterende.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, kan ikke sammenlignes, barn som skriker i timevis på trampoline er mye mer irriterende.

Handler ikke om støy, handler om at mange er utrygge rundt hunder (f.eks jeg har mange ekle opplevelser med hunder som i følge eier er såååå snill) og da er hoppende beffende hunder i nabohagen et mareritt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg merker at jeg er så lei naboene våre nå. Vi har en hund. Hun er ung, og ja når vi er i hagen så vil hun ofte leke og da starter hun dialogen med «boff».ikke alltid vi leker med henne og da velger jeg og si «nei» og så ignorere jeg henne forsøk og berømmer henne når hun roer seg ned med kos og eventuelt godbit. Uansett: vi er i hagen og hver gang vi er der, og hunden kanskje boffer fire ganger før hun gir opp: åpner naboen vinduet sitt og skriker til oss: få den hunden til å bli stille eller legg henne inn i huset. Jeg synes det er så utrolig frekt og ikke minst flaut når vi har besøk. 
vi bor i hus, vi er i egen hage. Naboen bor i et sameie. Og vi bor på Oslo vest. Hunden bjeffer ikke konstant og hunden er alltid glad men veldig leken og ja hun kommuniserer. Hva gjør man i sånne situasjoner?

Anonymkode: 4560b...bf5

Det som er frekt er nettop de av oss med hund som ikke evner å lytte når hunden bjeffer. Klarer ikke hunden å holde tåta, så må den inn. 

Anonymkode: 671b2...5d1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Handler ikke om støy, handler om at mange er utrygge rundt hunder (f.eks jeg har mange ekle opplevelser med hunder som i følge eier er såååå snill) og da er hoppende beffende hunder i nabohagen et mareritt.

Du tror at bjeffing betyr aggresjon? De fleste mennesker tåler at en hund hopper og bjeffer under tilsyn i sin egen hage.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men dette er en glad hund som er INNE I SIN EGEN HAGE, hvis du blir engstelig av det har du alvorlige problemer! 

Ts: dette hadde jeg bare ignorert. Jeg har også en sånn glad hund, den kan noen ganger få raptus og løpe rundt i hagen i pur lykke og da kommer det noen bjeff. Hadde naboen min klaget på det hadde jeg bare ledd. Når man bosetter seg med naboer må man tåle nettopp lyder fra naboer. Jeg synes også det kan være irriterende når naboungene hopper på trampolina nøyaktig når jeg tenkte å ta en middagshvil, men jeg forstår jo at jeg absolutt ikke kan reagere på det og heller får finne på noe annet enn å hvile.  Du trenger jo ikke bli flau hvis dere har besøk og denne naboen klikker, det er ikke du som har gjort noe flaut. Bare le og rist på hodet og gå videre med livet ditt. 

Anonymkode: a97e0...bc6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så enig. Hunden min er nok mer vokal enn andre hunder, men hun er glad og kommuniserer med oss. Vi blir jo litt stressa av naboen, som jeg også har prøvd å kommunisere med: jeg har fortalt ekteparet at vi jobber med hunden og beklager om de synes det er vanskelig. Det kan ta litt mer tid og hun må få lov til å bli «voksen» hun også. Da kommer naboen med forslag om strømmehalsbånd etc og er skikkelig frekk mot meg da også. De er et eldre par med ekstremt god råd. Jeg får en følelse av at de krever mer fordi de tror de har rett til mer. Uansett. Vi bor i en by og denne flekken min  tenker jeg at jeg må få lov til å ta meg tid til at hunden min kommer seg gjennom tenårene 

Du skriver i HI at hunden «boffer» (ikke « bjeffer) - 4 ganger. Her skriver du at den er «mer vokal enn andre hunder».

For det første vil jeg hevde at å «boffe» for meg insinuerer en lavere lyd enn «å bjeffe» men det er jo min tolkning. Er det lavere lyd enn ordinært bjeff ?

For det andre vil jeg hevde at fire «boff» neppe er «mer vokal enn andre» hunder, dermed tenker jeg at disse to påstandene ikke kan stemme: enten er din hund «mer vokal enn andre» og da må det mest sannsynlig innebære mer enn «fire boff»…

Jeg har en bekjent med en hund som har helt EKSTREMT høy bjeffelyd, det er sånn at man faktisk holder seg for ørene om man er nær den innendørs. Eierne gjør særdeles lite for å stoppe den, de mener sikkert selv de gjør noe men som tidligere hundeeier selv mener jeg de LAR hunden holde på. Du sier hunden «er glad» men å bjeffe høyt handler ikke automatisk om glede for en hund, den kan også være å varsle, å dominere osv.

Du «unnskylder» også hunden via å hevde at den er «ungdom» når den er 2 år. Når den er 2 år har den begynt å forstå hva som er akseptabelt eller ikke hos deg.

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg har hund selv, men irriterer meg likevel over en hund i nabolaget. Den kan stå og bjeffe i timer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle som nevner hvor irriterende det er med hunder som bjeffer i timesvis har misforstått temaet. Det er normalt at en hund kommer med noen bjeff av og til, såpass må man bare tåle. Hunder som står ute og bjeffer tilsynelatende uten mål og mening er ikke trådens tema. 

Anonymkode: aad51...2e6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dette er en glad hund som er INNE I SIN EGEN HAGE, hvis du blir engstelig av det har du alvorlige problemer! 

Ts: dette hadde jeg bare ignorert. Jeg har også en sånn glad hund, den kan noen ganger få raptus og løpe rundt i hagen i pur lykke og da kommer det noen bjeff. Hadde naboen min klaget på det hadde jeg bare ledd. Når man bosetter seg med naboer må man tåle nettopp lyder fra naboer. Jeg synes også det kan være irriterende når naboungene hopper på trampolina nøyaktig når jeg tenkte å ta en middagshvil, men jeg forstår jo at jeg absolutt ikke kan reagere på det og heller får finne på noe annet enn å hvile.  Du trenger jo ikke bli flau hvis dere har besøk og denne naboen klikker, det er ikke du som har gjort noe flaut. Bare le og rist på hodet og gå videre med livet ditt. 

Anonymkode: a97e0...bc6

Nå sa faktisk ts de bor i et sameie og relativt tett på naboen. Hvis de bor i flermannsbolig eller som jeg mistenker en lavblokk med egne hageflekker så er det noe helt annet enn en enebolig. Så når man bor i et sameie er det faktisk ikke bare å ha en hoppende bjeffende hund på den lille hageflekken som tilhører. Dere må godta at for mange er dette faktisk et dyr.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Drit i naboen, og meld i fra til sameiet vedkommende bor i. Han kan bare tie stille, og ikke bry seg. 

Anonymkode: 3f39d...59e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi slipper ut hunden og hun bjeffer henter vi henne øyeblikkelig inn. Ofte bjeffer hun fordi hun også vil inn. Men når vi er i hagen selv med venner. Og kanskje sitter der i to timer er hun ute med oss. Og da kommer det noen boff. Ikke hele tiden men plutselig om hun vil ha oppmerksomhet. Løper med henne hver dag så hun er absolutt stimulert med tur. Som sagt hun ønsker oppmerksomhet og jeg har lært man skal vie god oppførsel med belønning og dårlig med å se den andre veien. 

• Liker 1
Skrevet

Vi bor i enebolig med egen hage, og har to hunder. De får ikke bjeffe ute (det hender jo at den ene bjeffer, men da må han inn umiddelbart, og det vet han, så han har begynt å gå inn selv etter ett boff ;) )

Naboen over veien har en hund (fortsatt enebolig med egen hage), og den bjeffer infernalsk til tider (den er ikke ute alene, de er ute med den). Hører noen halvhjertede forsøk på å få den til å tie stille før de egentlig gir opp. Selv jeg som hundeeier irriterer meg over dette, også de gangene det ikke er så mye - nettopp fordi jeg er lei i utgangspunktet. Jeg har ikke sagt fra da, men jeg irriterer meg allikevel....

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå sa faktisk ts de bor i et sameie og relativt tett på naboen. Hvis de bor i flermannsbolig eller som jeg mistenker en lavblokk med egne hageflekker så er det noe helt annet enn en enebolig. Så når man bor i et sameie er det faktisk ikke bare å ha en hoppende bjeffende hund på den lille hageflekken som tilhører. Dere må godta at for mange er dette faktisk et dyr.

Les igjen. TS skrev; vi bor i hus, vi er i egen hage. Naboen bor i et sameie.

TS bor i eget hus, og antageligvis grenser deres eiendom til et en blokk eller et sameie av et slag. 

Anonymkode: 3f39d...59e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

Du skriver i HI at hunden «boffer» (ikke « bjeffer) - 4 ganger. Her skriver du at den er «mer vokal enn andre hunder».

For det første vil jeg hevde at å «boffe» for meg insinuerer en lavere lyd enn «å bjeffe» men det er jo min tolkning. Er det lavere lyd enn ordinært bjeff ?

For det andre vil jeg hevde at fire «boff» neppe er «mer vokal enn andre» hunder, dermed tenker jeg at disse to påstandene ikke kan stemme: enten er din hund «mer vokal enn andre» og da må det mest sannsynlig innebære mer enn «fire boff»…

Jeg har en bekjent med en hund som har helt EKSTREMT høy bjeffelyd, det er sånn at man faktisk holder seg for ørene om man er nær den innendørs. Eierne gjør særdeles lite for å stoppe den, de mener sikkert selv de gjør noe men som tidligere hundeeier selv mener jeg de LAR hunden holde på. Du sier hunden «er glad» men å bjeffe høyt handler ikke automatisk om glede for en hund, den kan også være å varsle, å dominere osv.

Du «unnskylder» også hunden via å hevde at den er «ungdom» når den er 2 år. Når den er 2 år har den begynt å forstå hva som er akseptabelt eller ikke hos deg.

Hun boffer. Ikke superhøyt. Og når det skjer så gjør hun det gjerne etter hverandre derfor 4 boff og gir opp når vi ikke gir henne oppmerksomhet 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis vi slipper ut hunden og hun bjeffer henter vi henne øyeblikkelig inn. Ofte bjeffer hun fordi hun også vil inn. Men når vi er i hagen selv med venner. Og kanskje sitter der i to timer er hun ute med oss. Og da kommer det noen boff. Ikke hele tiden men plutselig om hun vil ha oppmerksomhet. Løper med henne hver dag så hun er absolutt stimulert med tur. Som sagt hun ønsker oppmerksomhet og jeg har lært man skal vie god oppførsel med belønning og dårlig med å se den andre veien. 

Ja.. de jeg snakker om tidligere i tråden med den grusomme hunden som bjeffer så høyt at man får vondt i ørene bruker samme taktikk.

Newsflash: for en del hunder betyr det at de kan utvise dominans fordi eieren fremstår tiltaksløs.

Å aldri disiplinere en hund når den gjør noe den ikke skal fordi man «ser den andre veg» gjør at hunden vil fortsette dårlig adferd; den vinner noe på det.

Du sier det selv at den «boffer» (og igjen:  bruker du dette ordet fremfor «bjeffer»…? Er det fordi det høres søtere og mer uskyldig ut…??) - når den vil ha oppmerksomhet; dvs også når den ønsker å dominere og bestemme.

Mange hunder ønsker oppmerksomhet og klarer å signalisere dette uten å bjeffe. Vår brukte å sette seg tett inntil den han ønsket oppmerksomhet fra, (noen ganger satte han seg på foten til personen også) - med ryggen til, som ett tegn på at han ønsket klapp på ryggen/stryk/kos. Bjeffing eller «boffing» er en mye mer aggressiv måte å kreve oppmerksomhet på.

Hvis du skal sidestille det med barneoppdragelse er en hund som bjeffer for å «få oppmerksomhet» tilsvarende ett barn som bare avbryter midt i en samtale og forventer at alle andre skal tie stille for å gi barnet oppmerksomhet. Om din taktikk er å «se den andre veg» så skjønner verken hund eller barn at dette er ugreit, og det gjør at gjestene og alle rundt kan oppleve det som veldig ubehagelig.

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...