Gå til innhold

Vi bor i hus, og hunden kan bjeffe i hagen til nabohusets store irritasjon

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at jeg er så lei naboene våre nå. Vi har en hund. Hun er ung, og ja når vi er i hagen så vil hun ofte leke og da starter hun dialogen med «boff».ikke alltid vi leker med henne og da velger jeg og si «nei» og så ignorere jeg henne forsøk og berømmer henne når hun roer seg ned med kos og eventuelt godbit. Uansett: vi er i hagen og hver gang vi er der, og hunden kanskje boffer fire ganger før hun gir opp: åpner naboen vinduet sitt og skriker til oss: få den hunden til å bli stille eller legg henne inn i huset. Jeg synes det er så utrolig frekt og ikke minst flaut når vi har besøk. 
vi bor i hus, vi er i egen hage. Naboen bor i et sameie. Og vi bor på Oslo vest. Hunden bjeffer ikke konstant og hunden er alltid glad men veldig leken og ja hun kommuniserer. Hva gjør man i sånne situasjoner?

Anonymkode: 4560b...bf5

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man er streng med hunden. Slå ned på det - hver gang. Det er en uting.

(Ja, jeg har hatt hunder).

Anonymkode: de976...c50

• Liker 21
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Hever seg over det? 

hadde dere latt hunden være ute alene og den stod og bjeffet konstant hadde jeg skjønt det, men det du beskriver er helt vanlige lyder. Jeg har nabo med barn som har et enormt støynivå når de er i hagen, selvom jeg blir irritert når de holder på i timesvis sier jeg ikke noe på det. I boligfelt må man være rause og akseptere lyd. Høres ut som naboen din ikke forstår det.

Anonymkode: be2f9...65b

• Liker 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BuffyTheVampire skrev (2 minutter siden):

Drit i naboen. En hund som bjeffer et par ganger må de tåle. Det er forskjell på det og en hund som står og bjeffer i flere minutt. Naboen er sær.

Jeg er så enig. Hunden min er nok mer vokal enn andre hunder, men hun er glad og kommuniserer med oss. Vi blir jo litt stressa av naboen, som jeg også har prøvd å kommunisere med: jeg har fortalt ekteparet at vi jobber med hunden og beklager om de synes det er vanskelig. Det kan ta litt mer tid og hun må få lov til å bli «voksen» hun også. Da kommer naboen med forslag om strømmehalsbånd etc og er skikkelig frekk mot meg da også. De er et eldre par med ekstremt god råd. Jeg får en følelse av at de krever mer fordi de tror de har rett til mer. Uansett. Vi bor i en by og denne flekken min  tenker jeg at jeg må få lov til å ta meg tid til at hunden min kommer seg gjennom tenårene 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BuffyTheVampire skrev (7 minutter siden):

Drit i naboen. En hund som bjeffer et par ganger må de tåle. Det er forskjell på det og en hund som står og bjeffer i flere minutt. Naboen er sær.

Det er nok mer enn et par ganger, og det er mest sannsynlig mange runder hver dag slik jeg leser det.

Kanskje ikke leke vilt med hunden i hagen men gå til en hundepark? Enig i at bjeffende hunder er irriterende, men det er mengden og hyppigheten som nok gjør at naboen er lei, TS.

Anonymkode: 61212...11b

• Liker 20
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok mer enn et par ganger, og det er mest sannsynlig mange runder hver dag slik jeg leser det.

Kanskje ikke leke vilt med hunden i hagen men gå til en hundepark? Enig i at bjeffende hunder er irriterende, men det er mengden og hyppigheten som nok gjør at naboen er lei, TS.

Anonymkode: 61212...11b

Ts. Absolutt ikke hver dag jeg tørr jo omtrent ikke sitte i hagen min med hunden fordi jeg synes det er så ubehagelig med voksen skjeft. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skrik tilbake at de må være stille eller legge seg inn i huset. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Man er streng med hunden. Slå ned på det - hver gang. Det er en uting.

(Ja, jeg har hatt hunder).

Anonymkode: de976...c50

Helt enig! Folk som lar bikkja holde på med bjeffing er sykt irriterende!

Anonymkode: 63c86...a43

• Liker 22
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har fått naboer som tror de er berettiget, ts. Sånne må du ALDRI innrømme feil overfor, de tar det som en innrømmelse. 

En hund er en hund, den vil bjeffe av og til. Det er ok. De er sannsynligvis bare sånne som alltid har rett og ser ned på andre. Prøv å bruke hagen din uten å bry deg om dem. 

Anonymkode: d77dc...8db

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er midt på dagen, så hadde jeg ikke brydd meg. Det er lov å leve i sin egen hage, MED LYD fra barn, dyr, plenklipper mellom 8:00 og 23:00. 

Anonymkode: 6c183...e5a

• Liker 4
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt enig! Folk som lar bikkja holde på med bjeffing er sykt irriterende!

Anonymkode: 63c86...a43

Hunder er forskjellige. Noen hunder er mer sårbare enn andre og noen er veldig på kommunisering.  Hunden er et familiemedlem. Hvis naboen hadde snakket sånn til barna mine … hjelpes så grusomt

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om dette er midt på dagen, så hadde jeg ikke brydd meg. Det er lov å leve i sin egen hage, MED LYD fra barn, dyr, plenklipper mellom 8:00 og 23:00. 

Anonymkode: 6c183...e5a

Så godt å høre. Jeg blir jo så lei meg selv av det her. Føles totalt urimelig 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enten så overdriver naboen eller så underdriver du, eller en kombinasjon av begge.

Veldig spesielt av naboen å rope sånn, jeg hadde også syntes det var veldig ubehagelig. Hvis hun synes bjeffingen var et problem, burde hun tatt tak i det på en hyggeligere måte. Hennes oppførsel gjør at situasjonen låser seg. Tror det lureste du kan gjøre er å forsøke å stanse bjeffingen så langt det lar seg gjøre. Har du vurdert kurs? 

Anonymkode: 49b5f...d7b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enten så overdriver naboen eller så underdriver du, eller en kombinasjon av begge.

Veldig spesielt av naboen å rope sånn, jeg hadde også syntes det var veldig ubehagelig. Hvis hun synes bjeffingen var et problem, burde hun tatt tak i det på en hyggeligere måte. Hennes oppførsel gjør at situasjonen låser seg. Tror det lureste du kan gjøre er å forsøke å stanse bjeffingen så langt det lar seg gjøre. Har du vurdert kurs? 

Anonymkode: 49b5f...d7b

Hunden kan bjeffe når vi har besøk,da vil hun gjerne leke og vi prøver da å avlede henne med beroligende leker: men igjen. Hun er 2 år. Hun er jo ung?!! Hun får ros når hun er rolig og så prøver vi å ikke gi henne tilbakemelding på bjeffing. Siden hun kommuniserer med oss, tenker jeg det er bra å ikke gi henne belønning på boff. Nå høres det ut som om hun boffer hele tiden. Men det gjør hun ikke. Uansett: jeg forstår ikke hvordan naboen kan være så ubehagelig? Jeg ville aldri vært sånn selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden kan bjeffe når vi har besøk,da vil hun gjerne leke og vi prøver da å avlede henne med beroligende leker: men igjen. Hun er 2 år. Hun er jo ung?!! Hun får ros når hun er rolig og så prøver vi å ikke gi henne tilbakemelding på bjeffing. Siden hun kommuniserer med oss, tenker jeg det er bra å ikke gi henne belønning på boff. Nå høres det ut som om hun boffer hele tiden. Men det gjør hun ikke. Uansett: jeg forstår ikke hvordan naboen kan være så ubehagelig? Jeg ville aldri vært sånn selv. 

2 år er ikke så ungt at hun ikke kunne ha blitt trent av med dette. Hvorfor lærer du henne ikke å kommunisere med "hviskebjeffing"? Det er fullt mulig, og veldig gunstig i slike tilfeller. 

Anonymkode: c530f...73f

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2 år er ikke så ungt at hun ikke kunne ha blitt trent av med dette. Hvorfor lærer du henne ikke å kommunisere med "hviskebjeffing"? Det er fullt mulig, og veldig gunstig i slike tilfeller. 

Anonymkode: c530f...73f

Hvordan gjør man det? 

AnonymBruker
Skrevet

Altså har man valgt å bosette seg tett så MÅ man forvente at en hund kan bjeffe i ny og ne, at barn kan rope og skråle når de driver med utelek, at en motorsykkel bråker veldig i det den starter opp, at bildører slamres med, at folk ler høyt av og til etc etc.

Jeg forstår at en lyd som varer konstant, i flere minutter og  timer hver eneste dag er slitsomt men at folk og dyr generelt bare lever og er tilstede må man regne med.

Nabohundene her får av og til en bjeffeføyk fordi de ser noe de blir ivrige over, da bjeffes det høyt kanskje 5-10 ganger og så hører jeg eieren kjefte. Helt ok og sånt som man må regne med.

Forstår ikke hvorfor folk skal gjøre seg så vanskelig og viktig 🙄

Anonymkode: c9e55...618

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et lite nabolag og flere av naboene har hund. Og ja, hunder kan bjeffe litt. Det plager ikke oss. "En stille hund er en død hund", brukte morfar si. 

I et nabolag er det mange lyder man må leve med: Hunder bjeffer, unger skråler, gressklippere, motorsager, biler på tomgang, , det er katter som mjauer, trampoliner som knirker osv. Sånn er det å leve tett på folk :)

At hunden deres bjeffer litt, leker og lager lyd (som levende vesen gjør) er helt levelig. Bry dere ikke om naboene. De er bare sure og kjipe. 

Anonymkode: e8b50...eb7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det fult lovlig med hund i Norge, og fult lovlig med lyd på dagtid. Hunder bjeffer, sånn er det.

Mulig naboen er fryktelig lydsensitiv, men det er ikke deres problem.

Anonymkode: 3e591...102

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...