Gå til innhold

Flere uføre som har en partner som også er ufør/på aap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..og har barn?

Jeg ble desverre ufør for noen år siden etter lang tids sykdom. Min mann har vært syk i ett år nå etter han fikk korona. Så vi er maks uheldig,:(

Hvordan klarer dere det økonomisk?

Anonymkode: 185e5...e9f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, men vi var heldigvis friske mesteparten av vårt samliv begge to, og store barn før jeg gradvis ble stadig sykere, og så mannen med et smell akkurat da jeg var blitt ufør. 

Stor økonomisk omveltning, men vi klarer oss. Må bare være betydelig mer fornuftige enn tidligere. Var altså heldige med å være godt etablert før dette. 

Anonymkode: 1b1f0...ace

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var ferdig med å betale på lånene. Vi er alltid hjemme. Reiser ikke på ferie. Går ikke på feks konsert, festival, bowling og spiser ikke ute. Bruker ingen penger på interiør, blomster, taxi eller alkohol. Samme sofa i 11 år. Kjøkkenet er fra 2004. Badet fra 2002. Kjøper ikke julegaver til hverandre. Liten bursdagsgave. Har to strømmetjenester.

Anonymkode: 2ac86...eaa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi var ferdig med å betale på lånene. Vi er alltid hjemme. Reiser ikke på ferie. Går ikke på feks konsert, festival, bowling og spiser ikke ute. Bruker ingen penger på interiør, blomster, taxi eller alkohol. Samme sofa i 11 år. Kjøkkenet er fra 2004. Badet fra 2002. Kjøper ikke julegaver til hverandre. Liten bursdagsgave. Har to strømmetjenester.

Har dere barn?

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to på ufør minstesats med to barn. Bor rett utenfor en av Norges største byer. Føler egentlig det går greit nå når barna er små, men er usikker på hvordan det blir når de blir større. Vi fikk avslag på barnetillegg siden vi er to. Det forstår jeg ikke helt for jeg har hørt om andre som får det når ene parten er i full jobb.

Anonymkode: 84434...2cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør fordi jeg ble litt satt ut her. Er bad og kjøkken fra tidlig 2000-tallet krise? Jeg kommer fra et hjem med kjøkken fra 60 tallet. Kun byttet benkeplate og hvitevarer. Badet har blitt satt inn dusj, og fjernet badekaret, men det er over 40 år gammelt. Min mor har en norskprodusert og ordentlig sofa, men den er over 20 år gammel. God kvalitet da, så den holder seg. Min store er vel 9 år gammel, og jeg tenker å ha den i mange år til. 
Julegaver kjøpes, samme med gaver til bursdager til både foreldre, søsken, og tantebarn. Jeg føler ikke dette var så spesielt. Ingen ferie her heller. Ei heller alkohol, taxi, oppussing osv. Jeg har det fint for det om. 

Med barn så er ferie noe mer «nødvendig», mens oppussing ikke er det. Vi er mange som lever som dette her, og som er vokst opp med det. Selvsagt tøft å gå ned i levestandard, så den har jeg forståelse for. Jeg bare undrer meg litt her siden det du ramser opp er sånn jeg lever, og tildels har vokst opp (men med billige ferier), og det har gått helt fint. Ikke er noen av mine foreldre ufør heller. Min mor har bare valgt å spare og ikke ta opp lån for ulike ting, og kjøpe kvalitet som holder når hun først handler, så mye ser bra ut enda, tross gammel. (Kjøkken og bad trenger dog oppussing, selv om tapet og fliser er hele.)

Anonymkode: fb5ca...e1b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er galt med kjøkke  og bad fra begynnelsen 2000?

Kjøkkenet her er fra huset ble bygd i 1985. Badet er nyere, ny opp pusset da vi kjøpte for 10 år siden.

Hadde vært utrolig glad ved å hatt kjøkken som var på alderen deres. Men har ikke til det uansett

Anonymkode: bf198...ced

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi er to på ufør minstesats med to barn. Bor rett utenfor en av Norges største byer. Føler egentlig det går greit nå når barna er små, men er usikker på hvordan det blir når de blir større. Vi fikk avslag på barnetillegg siden vi er to. Det forstår jeg ikke helt for jeg har hørt om andre som får det når ene parten er i full jobb.

Rart dere ikke får barnetilegg ja

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at dere har minstesats for da skal dere i teorien ha krav på tillegget? Den av dere som har krav på høyest tillegg pleier å få det på seg.

Anonymkode: abc15...e95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig rart, vi får barnetillegg, men ikke fullt, og vi har bare ett barn. En på minstesats og en ung ufør.

Anonymkode: 143f8...967

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig rart, vi får barnetillegg, men ikke fullt, og vi har bare ett barn. En på minstesats og en ung ufør.

Dette bør du sjekke opp i!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette bør du sjekke opp i!

Er ingenting å sjekke opp i for de mottar jo tillegg men det skal selvsagt avkortes etter inntekt. To uføre på minstesats har jo 577 722 kr i året. Barnetillegget avkortes etter husholdningen samlede inntekt, den grensen er 512 794 kr.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dere må sjekke det opp for hvis dere begge har ordinær uføretrygd på minstesats så skal dere i teorien ha tillegget.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er ingenting å sjekke opp i for de mottar jo tillegg men det skal selvsagt avkortes etter inntekt. To uføre på minstesats har jo 577 722 kr i året. Barnetillegget avkortes etter husholdningen samlede inntekt, den grensen er 512 794 kr.

Dere må sjekke det opp for hvis dere begge har ordinær uføretrygd på minstesats så skal dere i teorien ha tillegget.

takk for oppklaring

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 0.27):

..og har barn?

Jeg ble desverre ufør for noen år siden etter lang tids sykdom. Min mann har vært syk i ett år nå etter han fikk korona. Så vi er maks uheldig,:(

Hvordan klarer dere det økonomisk?

Hadde dere veldig lav inntekt før dere ble uføre? Nå er ikke min mann ufør, men jeg tjente godt over 6 G før jeg ble ufør, så selv om inntekten min er halvert er det jo fortsatt mer enn hva en ufaglært tjener (dog har jeg også igjen ganske mye studielån...). Så, hadde mannen også vært ufør hadde vi måttet selge huset og flytte et billigere sted, men vi hadde likevel klart oss greit, slik som folk i 100 % jobb med lav inntekt strengt tatt gjør.

Anonymkode: 85901...a58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 13.35):

Spør fordi jeg ble litt satt ut her. Er bad og kjøkken fra tidlig 2000-tallet krise? Jeg kommer fra et hjem med kjøkken fra 60 tallet. Kun byttet benkeplate og hvitevarer. Badet har blitt satt inn dusj, og fjernet badekaret, men det er over 40 år gammelt. Min mor har en norskprodusert og ordentlig sofa, men den er over 20 år gammel. God kvalitet da, så den holder seg. Min store er vel 9 år gammel, og jeg tenker å ha den i mange år til. 
Julegaver kjøpes, samme med gaver til bursdager til både foreldre, søsken, og tantebarn. Jeg føler ikke dette var så spesielt. Ingen ferie her heller. Ei heller alkohol, taxi, oppussing osv. Jeg har det fint for det om. 

Med barn så er ferie noe mer «nødvendig», mens oppussing ikke er det. Vi er mange som lever som dette her, og som er vokst opp med det. Selvsagt tøft å gå ned i levestandard, så den har jeg forståelse for. Jeg bare undrer meg litt her siden det du ramser opp er sånn jeg lever, og tildels har vokst opp (men med billige ferier), og det har gått helt fint. Ikke er noen av mine foreldre ufør heller. Min mor har bare valgt å spare og ikke ta opp lån for ulike ting, og kjøpe kvalitet som holder når hun først handler, så mye ser bra ut enda, tross gammel. (Kjøkken og bad trenger dog oppussing, selv om tapet og fliser er hele.)

Anonymkode: fb5ca...e1b

Ikke meg du siterer, men det er ikke noe galt med kjøkken og bad som ikke har vært oppusset opp, eller gammel sofa. 

det som gjerne er problemet er at ting kan bli ødelagt, og når det skjer så er det veldig store kostnader. Eksempelvis kan ett gammelt bad, som en ikke har råd til å reparere være en bekymring. når man har liten inntekt er det vanskelig både å legge til side nok penger, og refinansiere lånet hos banken. 

Det er ikke nødvendig å tolke det inn i luksusfellen. 

Anonymkode: 46e1b...39c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 13.45):

Hva er galt med kjøkke  og bad fra begynnelsen 2000?

Kjøkkenet her er fra huset ble bygd i 1985. Badet er nyere, ny opp pusset da vi kjøpte for 10 år siden.

Hadde vært utrolig glad ved å hatt kjøkken som var på alderen deres. Men har ikke til det uansett

Anonymkode: bf198...ced

Vet ikke hva vedkommende mente. Men jeg kan skjønne hen litt. Mange bytter jo kjøkkenet og badet før det er 10 år, for da er det gammelt. 

Anonymkode: 0fbb5...238

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde dere veldig lav inntekt før dere ble uføre? Nå er ikke min mann ufør, men jeg tjente godt over 6 G før jeg ble ufør, så selv om inntekten min er halvert er det jo fortsatt mer enn hva en ufaglært tjener (dog har jeg også igjen ganske mye studielån...). Så, hadde mannen også vært ufør hadde vi måttet selge huset og flytte et billigere sted, men vi hadde likevel klart oss greit, slik som folk i 100 % jobb med lav inntekt strengt tatt gjør.

Anonymkode: 85901...a58

Min mann er ufør enda..Men går den veien 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...