AnonymBruker Skrevet 8. juni #1 Skrevet 8. juni Er det noen her som har fått utført bronkoskopi, som kan fortelle om hvordan det var? Anonymkode: 628fa...203
AnonymBruker Skrevet 9. juni #3 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen? 😊 Anonymkode: 628fa...203 Dette tar du som det kommer når du er i øyeblikket og prosedyren skal gjennomføres. Noen ting er det bedre å ikke vite på forhånd. Anonymkode: 2ab10...eb7
AnonymBruker Skrevet 9. juni #4 Skrevet 9. juni Ja jeg har gjort det to ganger. Det var faktisk ikke så ille som det høres ut som! Men sikkert fordi jeg takket ja til sedasjon, det blir nok anbefalt også. De går gjennom nesen med et veldig tynt skop, du unngår dermed brekningsrefleksen,,, Litt ubehagelig er det selvfølgelig, men jeg syntes at gastroskopi var verre! masse lykke til! Anonymkode: 88bab...07f
AnonymBruker Skrevet 9. juni #5 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette tar du som det kommer når du er i øyeblikket og prosedyren skal gjennomføres. Noen ting er det bedre å ikke vite på forhånd. Anonymkode: 2ab10...eb7 Dette var lite betryggende😔 Anonymkode: 628fa...203 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #6 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja jeg har gjort det to ganger. Det var faktisk ikke så ille som det høres ut som! Men sikkert fordi jeg takket ja til sedasjon, det blir nok anbefalt også. De går gjennom nesen med et veldig tynt skop, du unngår dermed brekningsrefleksen,,, Litt ubehagelig er det selvfølgelig, men jeg syntes at gastroskopi var verre! masse lykke til! Anonymkode: 88bab...07f Tusen takk for at du forteller! Jeg har tenkt at bronkoskopi må være verre enn gastroskopi, siden alle får sedasjon ved bronkoskopi, og standarden på gastroskopi er uten sedasjon (men man får om man ønsker, selvsagt). Jeg har tatt gastroskopi med sedasjon, og fikk visst en veldig god dose, men syns ikke sedasjonen virket på annen måte enn at jeg ble litt svimmel😕 Anonymkode: 628fa...203
AnonymBruker Skrevet 9. juni #7 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tusen takk for at du forteller! Jeg har tenkt at bronkoskopi må være verre enn gastroskopi, siden alle får sedasjon ved bronkoskopi, og standarden på gastroskopi er uten sedasjon (men man får om man ønsker, selvsagt). Jeg har tatt gastroskopi med sedasjon, og fikk visst en veldig god dose, men syns ikke sedasjonen virket på annen måte enn at jeg ble litt svimmel😕 Anonymkode: 628fa...203 Ja det er litt rart. Men kanskje man tilbyr sedasjon ved bronkoskopi fordi denne prosedyren tar lenger tid! De brukte sikkert 20 min, mens gastro tok maks 5. Er sikkert veldig ubehagelig å ta bronkoskopi uten sedasjon, man har sterke reflekser i luftveiene, men de er flinke og sprayer med lokalbedøvelse mens de går ned med skopet. Så jeg syntes det gikk overraskende bra. Men igjen, mye er nok pga sedasjonen. ☺️ Kommer sikkert an på hva man får også. Her bruker man Midazolam og Rapifen intravenøst. Anonymkode: 88bab...07f
AnonymBruker Skrevet 9. juni #8 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja det er litt rart. Men kanskje man tilbyr sedasjon ved bronkoskopi fordi denne prosedyren tar lenger tid! De brukte sikkert 20 min, mens gastro tok maks 5. Er sikkert veldig ubehagelig å ta bronkoskopi uten sedasjon, man har sterke reflekser i luftveiene, men de er flinke og sprayer med lokalbedøvelse mens de går ned med skopet. Så jeg syntes det gikk overraskende bra. Men igjen, mye er nok pga sedasjonen. ☺️ Kommer sikkert an på hva man får også. Her bruker man Midazolam og Rapifen intravenøst. Anonymkode: 88bab...07f Godt å høre at du syns det gikk overraskende bra, sånne historier gjør at jeg kanskje tør. Jeg har sagt nei en stund nå, fordi jeg ikke orker. Men har noen symptomer legen ikke finner ut av, så burde absolutt ha gjort det. Anonymkode: 628fa...203
AnonymBruker Skrevet 9. juni #9 Skrevet 9. juni Bare å hoppe i det og bli ferdig med det!! Er absolutt verst før man kommer igang! 🥰 Anonymkode: 88bab...07f 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #10 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bare å hoppe i det og bli ferdig med det!! Er absolutt verst før man kommer igang! 🥰 Anonymkode: 88bab...07f Tusen takk❤️ Anonymkode: 628fa...203
AnonymBruker Skrevet 9. juni #11 Skrevet 9. juni Noen steder går de faktisk inn/ned via munnen. Jeg har fått sånn undersøkelse to ganger. Første gang gikk de inn via nesen. Jeg fikk beroligende i forkant, et eller annet bedøvende i tablettform og så sprayet de med lokalbedøvelse underveis. Noen år senere, på et annet sykehus, gikk de inn via munnen. I mellom de to har jeg også tatt gastroskopi. Og av de to foretrekker jeg glatt bronkoskopi via nesen. Skal noe inn via munnen og brekningsrefleksen får jeg panikk, så jeg må legges i narkose for i det hele tatt å få gjennomført det. Anonymkode: 49ebe...55a
AnonymBruker Skrevet 9. juni #12 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Noen steder går de faktisk inn/ned via munnen. Jeg har fått sånn undersøkelse to ganger. Første gang gikk de inn via nesen. Jeg fikk beroligende i forkant, et eller annet bedøvende i tablettform og så sprayet de med lokalbedøvelse underveis. Noen år senere, på et annet sykehus, gikk de inn via munnen. I mellom de to har jeg også tatt gastroskopi. Og av de to foretrekker jeg glatt bronkoskopi via nesen. Skal noe inn via munnen og brekningsrefleksen får jeg panikk, så jeg må legges i narkose for i det hele tatt å få gjennomført det. Anonymkode: 49ebe...55a Bra du forteller! Der jeg evt skal, skal de inn via nesen. Jeg tenker det går helt fint gjennom nesegangen, men det er luftrøret jeg kvier meg til. Vet hvordan det er å bare svelge litt vrangt, når man får litt spytt ned i luftrøret, hvordan man da hoster og hiver etter pusten. Det må jo være ekstremt mye verre å få en slange ned luftrøret? Anonymkode: 628fa...203
AnonymBruker Skrevet 10. juni #13 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Bra du forteller! Der jeg evt skal, skal de inn via nesen. Jeg tenker det går helt fint gjennom nesegangen, men det er luftrøret jeg kvier meg til. Vet hvordan det er å bare svelge litt vrangt, når man får litt spytt ned i luftrøret, hvordan man da hoster og hiver etter pusten. Det må jo være ekstremt mye verre å få en slange ned luftrøret? Anonymkode: 628fa...203 Når du sier det sånn, høres det mye verre ut ja, nå når jeg tenker over det slik 🤣 Jeg syns i grunn det gikk ganske greit så lenge jeg fikk fokusere på å puste inn gjennom nesen. Den slangen er jo ganske tynn, så det er plass til å puste gjennom det samme neseboret som slangen er i. Og de sender ut litt lokalbedøvelse via slangen først. Så går de ned et stykke, spruter litt, går ned, etc. Jeg husker det irriterte meg litt at jeg måtte lukke øynene og fokusere på pusten for ikke å begynne å hoste eller på annet vis bli distrahert, for egentlig syns jeg sånt er fascinerende å se på. 🙈😆 (For helsepersonellets del kunne jeg gjerne se på skjermen sammen med dem, men det var et eller annet med bevisstheten om at bildet kom fra en slange nede i halsen på meg som gjorde at jeg syns det var lettere å flytte fokuset tilbake til pust med lukkede øyne.) Anonymkode: 49ebe...55a
AnonymBruker Skrevet 10. juni #14 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 11.21): Dette tar du som det kommer når du er i øyeblikket og prosedyren skal gjennomføres. Noen ting er det bedre å ikke vite på forhånd. Anonymkode: 2ab10...eb7 Det bestemmer ikke du. Når noen vil vite noe på forhånd så er det opp til dem. Anonymkode: cfde6...46a 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #15 Skrevet 30. juni Hvordan gikk det, ts? Hvis du har vært gjennom undersøkelsen enda, da? Anonymkode: 49ebe...55a
AnonymBruker Skrevet 1. juli #16 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 20.36): Hvordan gikk det, ts? Hvis du har vært gjennom undersøkelsen enda, da? Anonymkode: 49ebe...55a Nei det ble ikke noe av, faktisk🥳 Legene konkluderte med at symptomene jeg har kommer fra mage- og spiserørsbetennelse, og derfor mente de at jeg ikke trengte bronkoskopi. Men hvem vet, kanskje de ombestemmer seg over sommeren, hvis jeg ikke blir bedre. Anonymkode: 628fa...203
AnonymBruker Skrevet 2. juli #17 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei det ble ikke noe av, faktisk🥳 Legene konkluderte med at symptomene jeg har kommer fra mage- og spiserørsbetennelse, og derfor mente de at jeg ikke trengte bronkoskopi. Men hvem vet, kanskje de ombestemmer seg over sommeren, hvis jeg ikke blir bedre. Anonymkode: 628fa...203 Å, så bra at du slapp (i alle fall foreløpig🫣), da! God bedring, om jeg kan si det 🙈 Håper det ordner seg 🥰 Anonymkode: 49ebe...55a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #18 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 16.18): Å, så bra at du slapp (i alle fall foreløpig🫣), da! God bedring, om jeg kan si det 🙈 Håper det ordner seg 🥰 Anonymkode: 49ebe...55a Tusen takk❤️☺️ Anonymkode: 628fa...203
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå