Gå til innhold

Bare jeg som er pålagt å ta med ungene på ferie?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har nok skjemt dem bort, når de ikke viser takknemlighet er det på tide å stramme inn. Du må lære dem at alt koster penger, at ting må gjøres i huset innimellom og da blir det ikke råd til dyr ferie. Kanskje dere har familie dere kan reise til, eller noe som ikke koster så mye? Unødvendig med sydentur hvert år, ikke alle har råd til det. Og det må dem forstå.

Anonymkode: 2c804...c20

Blir kanskje litt vanskelig for ungene å forstå mors ord når mors handling (at hun selv reiser på ferie) sier noe annet

Anonymkode: 577b9...1d2

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke hør på de som sier du skal prioritere vekk venninneturen. Det er ikke noe man kan få til hvert år, og nå som det klaffer så skal du selvsagt dra på den! 

Du kan høre med far om han har ei hytte som han kan låne og så kan de dra på den? Eller be ham om å støtte deg i denne saken iallfall. 

Jeg er stolt av deg som står på det du har bestemt deg for. Bare vær standhaftig, men tilby selvsagt strand og aktiviteter i nærområdet. 

Anonymkode: b2edf...bf6

Takk for støtten! Verken far eller jeg har hytter i familien som vi kan låne. Jeg pleier som regel å leie hytte de gangene vi drar på hyttetur. Dette er noe far er nødt til også hvis han vil dra på hyttetur, men hytte i fellesferien er dyrt å leie, far har nok ikke råd til det. Vi har teltutstyr og far har sagt at han kan ta med ungene på telttur, men det var uaktuelt for begge to. «Da streiker de» sier dem 🤦‍♀️ Jeg blir så oppgitt over disse to! Skjønner ikke hvordan det har gått så galt?! Naboungene, som knapt har vært på ferie, er kjempefornøyde med en liten telttur og ett par dagsturer til Oslo i sommer. Mens mine er misfornøyde med alt! 

Anonymkode: b5797...3c6

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er skilt og har to barn. Barna bor mest hos meg, men er også hos far en del. Men det er bare meg som tar dem med på feriereiser til utlandet og innlands. Min eksmann og barnas far gjør aldri noe med barna, hverken ferier eller hyttetur. Men han er veldig grei og flink til å følge opp både skolearbeid og fritidsaktiviteter når han har samvær. Jeg har alltid tenkt at dette er godt nok. Eksmannen tjener litt mindre enn meg og har ikke så mye å rutte med.

Jeg derimot har alltid tatt med unga på ferier, hver sommer, på høsten og i påsken leier vi hytte. Men i år har vi ikke hatt råd fordi jeg har valgt å renovere kjøkken og bad i tillegg til annen oppussing. I tillegg skal jeg på en jentetur til høsten, da reiser jeg på storbyferie med noen venninner. Dette har tatt alt av feriepenger. Vi blir hjemme hele sommerferien og det blir ikke noe ferietur på ungene før tidligst neste sommer 2026. Dette har jeg snakket med ungene om lenge, og de vet at det kommer. Likevel er de pottesure nå fordi jeg ikke unner dem ferietur. Jeg er både kjip og «urettferdig», fordi jeg reiser på ferie og bruker alle pengene på teit kjøkken og bad. Som de mener er kjempe stygt. 

Jeg får virkelig gjennomgå og ungene er veldig ugreie mot meg. Mens far som aldri tar dem med på noen ting er tilgitt alt? Hva er galt med dem? Bør de ikke være takknemlige for alle de fine turene vi har vært på, for det er slettes ikke normalt at barn flest reiser på så mange fine turer som vi har fått til, skal jeg tro avisene og folk flest rundt meg. Har dere noen tips til hvordan jeg kan forklare ungene dette? Slik at det faktisk går inn? 

Dette er en fin anledning  å lære de pripriteringer. 

Anonymkode: 17d42...3e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for støtten! Verken far eller jeg har hytter i familien som vi kan låne. Jeg pleier som regel å leie hytte de gangene vi drar på hyttetur. Dette er noe far er nødt til også hvis han vil dra på hyttetur, men hytte i fellesferien er dyrt å leie, far har nok ikke råd til det. Vi har teltutstyr og far har sagt at han kan ta med ungene på telttur, men det var uaktuelt for begge to. «Da streiker de» sier dem 🤦‍♀️ Jeg blir så oppgitt over disse to! Skjønner ikke hvordan det har gått så galt?! Naboungene, som knapt har vært på ferie, er kjempefornøyde med en liten telttur og ett par dagsturer til Oslo i sommer. Mens mine er misfornøyde med alt! 

Du får bare stå i det, TS! Virker som barna dine har godt av en nedgradering av ferieopplevelsene sine, høres veldig utakknemlige ut. Kanskje det kan være lurt å nedgradere feriene flere ganger, slik at de ikke tar alt som en selvfølge?

Kjøp inn noen frisbeer, kubb, crocket etc, og dra i gang slike aktiviteter. Kanskje de i løpet av sommeren finner ut at tid sammen er det viktigste i ferien. Ønsker dere en fin og annerledes sommer, tipper dere får det fint når surmulinga har gitt seg. 😊

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da høres det ut som de absolutt trenger denne sommeren til å ikke få viljen sin oppfylt og erfare at ikke alle år inneholder sydentur med restaurantbesøk hver dag mm. 

Jeg støtter deg 100%, du har spart lenge til oppussing av bolig og en jentetur du absolutt fortjener, håper du legger bort det du har av dårlig samvittighet og står i det. 

Jeg har forberedt mine døtre på at de to neste årene blir det ikke dyr ferie da de begge skal konfimeres hvert sitt år og da må pengene som vanligvis går til ferie brukes til det. I år blir det en uke i syden, men kjenner det nesten koster mer enn det smaker - 60 tusen for en uke, riktig nok med all inclusive men allikevel. 

Det er vi voksne, foreldre som tjener pengene og prioriterer hva de skal brukes på, det må barna våre lære seg! 

Anonymkode: b0b7b...e59

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt ferieturer hvert år vi. Så mine barn er vant med at det er slik. Jo vi hadde råa til det. Men var ikke bestandig det passet at vi hadde ferie. så jeg trur du må bare snakker mere med dem. Forklar flere ganger hvorfor det er slik og at mor prøver så godt hun kan. 

Anonymkode: 084b3...413

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De påpeker det de opplever som en sær prioritering fra deg. Det må være lov. Du hadde ikke trengt kjøkken, bad og venninnetur samme år.

Anonymkode: c9492...314

Hvorfor ikke? Hvorfor skal ungene alltid prioriteres? De har ikke vondt av å ha en sommer hjemme uten turer! Man kan fint ha en superfin sommerferie hjemme uten noen hotellopphold eller hytteturer! Og venninneturen har blitt planlagt en stund skriver ts, og kanskje det er noe kritisk med badet eller kjøkkenet sånn at det ikke kan vente til neste år eller så bare passet det perfekt å gjøre det nå i sommer?

Anonymkode: aa206...556

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jo fordi du har skjemt de bort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Barneskolealder 

Det er stort sprik mellom en i frste og en på siste året i barneskolen, men felles for dem begge er vel at de er skjermet fra økonomiske bekymringer, prioriteringer og lever ut fra hva de kjenner til og hva de forventer basert på den oppveksten du har gitt dem. Ergo er det ditt ansvar å enten forklare eller la dem få være furt fordi det ikke blir ferie i år. 

Personlig ville jeg nok droppet jenteturen og tatt med ungene på noe, men det er meg. 

Anonymkode: a517b...6ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde valgt vekk ferietur med venninner,kunne du hatt mulighet til å dra på en liten tur med barna.

Ferieturer med venninner har jeg ikke vært på siden jeg ble voksen.

Anonymkode: d9193...ccf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du hadde valgt vekk ferietur med venninner,kunne du hatt mulighet til å dra på en liten tur med barna.

Da belønner hun sutringen og bortskjemtheten. 
Det er lov å prioritere seg selv også av og til. Vi ser jo her hvordan det kan gå hvis barna alltid får det som de vil.

Anonymkode: a34e6...dee

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna har en veldig god relasjon til far. Som jeg sier innledningsvis, han er veldig flink til å følge opp barna, og gjør det han skal som far. Han tjener mindre enn gjennomsnittet og bor dyrt for å kunne ha barna i nærheten. Derfor har han lite å rutte med, ferier med to barn er dyrt. Barna koster like mye som voksne på ferier og reisene barna mine er vant og vil ha er ikke rimelige. Det er som sagt snakk om hotellopphold, frokostbuffet og restaurantbesøk daglig på ferie. De nøyer seg ikke med telttur eller en rimelig DNT -hytte. Eldste var på telttur med klassen nylig og fortalte at det var tortur 🙈

La bare ungene surmule. Ingen utenlandsferie i år pga nytt og forbedret hus. Bare å si til dem: Neste år drar vi på ferie. Ja, det er kjedelig, men det er det som kalles prioriteringer. Av og til må man gjøre ting man må, ikke det man vil. 

Om du vil, kan du også forklare at det er en investering og at de får det igjen på arven den dagen boligen selges. Og det gir økt komfort hjemme i det daglige. 

Vi var heller ikke på ferie i fjor. Det var ganske kjedelig, men akk. I år derimot, da skal vi faktisk til fem storbyer, Amsterdam, Berlin, Stockholm, Helsinki og Tallinn. 

Anonymkode: 85ee5...3e9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du forventer for mye av barna når du ønsker at de ikke skal bli sure. De har lov å bli skuffet og lei seg, men det tåler de og avgjørelsen er fortsatt din. 

Anonymkode: 5cf7a...765

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Årsaken til det er neppe at foreldrene heller velger å bruke penger på å feriere med venner eller venninner.

Vi er forskjellige og jeg mener ikke at voksne alltid skal prioritere barna, men akkurat når det gjelder ferietid og reiser så har jeg i alle år prioritert først ferietid og reiser med ungene. Enten det er telting, camping i Sverige, 1 uke i syden eller hva det måtte være. Ferie og reiser med ungene er kremen av det å være mamma :) Hverdager er det nok av..... 

Reiser med venninner an jeg gjøre når ungene er store eller når jeg har penger til begge deler - både ferieturer med ungene og med venninner. 

Anonymkode: 577b9...1d2

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Det er en grunn til at jeg og barna har reist på ferie hvert eneste år siden de ble født. For meg er det også veldig koselig og hyggelig å være med barna på ferie, og bare kose seg som mamma og unger, la noen andre ta seg av matlaging, husvask og alt annet. Dette er noe både jeg og barna ser fram til. Vi har klart å få til veldig fine ferier hvert eneste år, uten å egentlig ofre noe annet i hverdagen. Dette er fordi jeg er heldig som har god helse, en godt betalt jobb og alt på stell.  Men en ting jeg IKKE har vært flink til er å lære ungene at det livet de har levd til nå er ikke en selvfølge og ferier til utlandet er ikke «minimumskrav» for å ha det bra. Jeg føler nå at jeg har prioritert dem så mye at de ikke greier å se andre rundt seg, mao skjemt dem bort. Og DET er ikke bra. 

Når det gjelder din mening om at du bare skal reise på venninnetur når unga er voksne eller du har råd til både ferier med barn og venner. Vel, deg om det. Dette er min første venninnetur på 25 år, sist jeg reiste med venninner var jeg 19. Hvis jeg skulle vente til ungene var voksne, så hadde første venninnetur blitt da jeg var slutten av 50 årene. Og under normale omstendigheter hadde jeg fint hatt råd til både ferietur med barna og vennetur, men i år så bruker jeg flere hundretusen kroner på bad, kjøkken og annen oppussing. Og da har jeg absolutt IKKE valgt de dyreste løsningene. Dette blir også den første gangen mine barn ikke reiser. De har nok reist og sett mer enn mange andre på sin alder, og har ikke vondt av en sommer hjemme.

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som de er litt for godt vant. En sommer i år uten å dra på en utenlandsferie med frokostbuffe og daglige restaurantbesøk kan gjøre de godt. 

Det er ikke farlig om de surmuler og er skuffa. La de være det. Dere (du) trenger ikke å gi etter av den grunn. Kanskje du trenger å kutte ned på forbruket deres? De kan høres litt bortskjemte ut. Vant med å få mye, og nå når det sier stopp står de og tramper i gulvet i protest. 

Og ikke dra på telttur, la de få sture hjemme. Hva om dere tar en dagstur til Oslo eller noe annet i nærområdet? Noe skjer noe ett eller annet sted. 

Og den venninneturen du har planlagt, og sikkert betalt for allerede, den tenker jeg du kan dra på med god samvittighet. Det er ikke den som velter budsjettet. Det hadde nok vært lettere om ungene ikke visste om denne... 

Det er spinndyrt å ta med to barn som regnes som voksne. Min ene unge regnes også som voksen nå, og det merkes godt på lommeboka!  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke jeg heller, derfor prioriterer jeg det i år, når jeg er i midten av 40 årene :) 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er skilt og har to barn. Barna bor mest hos meg, men er også hos far en del. Men det er bare meg som tar dem med på feriereiser til utlandet og innlands. Min eksmann og barnas far gjør aldri noe med barna, hverken ferier eller hyttetur. Men han er veldig grei og flink til å følge opp både skolearbeid og fritidsaktiviteter når han har samvær. Jeg har alltid tenkt at dette er godt nok. Eksmannen tjener litt mindre enn meg og har ikke så mye å rutte med.

Jeg derimot har alltid tatt med unga på ferier, hver sommer, på høsten og i påsken leier vi hytte. Men i år har vi ikke hatt råd fordi jeg har valgt å renovere kjøkken og bad i tillegg til annen oppussing. I tillegg skal jeg på en jentetur til høsten, da reiser jeg på storbyferie med noen venninner. Dette har tatt alt av feriepenger. Vi blir hjemme hele sommerferien og det blir ikke noe ferietur på ungene før tidligst neste sommer 2026. Dette har jeg snakket med ungene om lenge, og de vet at det kommer. Likevel er de pottesure nå fordi jeg ikke unner dem ferietur. Jeg er både kjip og «urettferdig», fordi jeg reiser på ferie og bruker alle pengene på teit kjøkken og bad. Som de mener er kjempe stygt. 

Jeg får virkelig gjennomgå og ungene er veldig ugreie mot meg. Mens far som aldri tar dem med på noen ting er tilgitt alt? Hva er galt med dem? Bør de ikke være takknemlige for alle de fine turene vi har vært på, for det er slettes ikke normalt at barn flest reiser på så mange fine turer som vi har fått til, skal jeg tro avisene og folk flest rundt meg. Har dere noen tips til hvordan jeg kan forklare ungene dette? Slik at det faktisk går inn? 

Unger tenker ikke sånn, men om vi har vært i syden og på telttur en sommer -så er det teltturen de snakker om. Kan dere ikke ta med telt og dra med noen venner og ta ett par dager overnatting i skogen eller ved ett vann i nærområdet? Telturstyr kan gjerne lånes. 

vedr at mannen din ikke tar med unga på ferie hadde jeg syntes var surt også, men man kan ikke tvinge noen til å gjøre ting dessverre. 

Anonymkode: 98632...691

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du velger å prioritere kjøkken og bad + venninnetur. Far har ikke råd, men problemet er sannsynligvis at de føler at du prioriterer alt annet enn ferie med dem med midlene du har, mens far ikke har midlene, så det er ikke såre følelser i det. Når du har penger, hvorfor ta disse 3 tingene på bekostning av ferietur med barna? Kunne du ikke tatt en tur med dem og en av greiene neste år? Påske, høst + sommerferie til ingenting, også er grunnen kjøkken/bad/venninnetur, er nok det barna reagerer på.

Anonymkode: 5090e...5bd

Ærlig talt ! Er det en menneskerett å dra på ferie hvert år ? Desse barna har blitt oppdratt til at ferie mm er som en selvfølge som mor skal stå for. Mor har latt dem forstå at det er sånn det skal være. 
En god kommunikasjon og en far som kunne bistå mor med moralsk støtte hadde vært ent viktig bidrag. 
Snakk  med barn om det er noe som kan bli en utfordring og gi dem en sjanse tilså føle at de bidrar

Anonymkode: 2b5bf...f9c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan høres ut som de er litt for godt vant. En sommer i år uten å dra på en utenlandsferie med frokostbuffe og daglige restaurantbesøk kan gjøre de godt. 

Det er ikke farlig om de surmuler og er skuffa. La de være det. Dere (du) trenger ikke å gi etter av den grunn. Kanskje du trenger å kutte ned på forbruket deres? De kan høres litt bortskjemte ut. Vant med å få mye, og nå når det sier stopp står de og tramper i gulvet i protest. 

Og ikke dra på telttur, la de få sture hjemme. Hva om dere tar en dagstur til Oslo eller noe annet i nærområdet? Noe skjer noe ett eller annet sted

Og den venninneturen du har planlagt, og sikkert betalt for allerede, den tenker jeg du kan dra på med god samvittighet. Det er ikke den som velter budsjettet. Det hadde nok vært lettere om ungene ikke visste om denne... 

Det er spinndyrt å ta med to barn som regnes som voksne. Min ene unge regnes også som voksen nå, og det merkes godt på lommeboka!  

Barna har besteforeldre i Oslo, og vi bor like utenfor Oslo. Så dagsturer til Oslo er «hverdagskost» for dem, de drar sånne dagsturer flere ganger i måneden. Der besteforeldre tar de med på ulike ting, kafétur og diverse. Så de ble fornærmet da jeg sa at vi kunne dra på flere dagsturer til Oslo i sommer, for dette er noe de gjør i vanlige helger og fridager, sommerferien må ha noe som topper dette, i følge dem. Jeg føler at jeg har skapt noen bortskjemte unger, litt flaut faktisk. Men nå får jeg bare gjøre det som står i min makt og snu kursen, råd mottas med takk. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Barna er bortskjemte med flotte ferier. Det er vel noe de fleste vil gi barna sine om de kan. I år blir det annerledes, og de reagerer. Helt naturlig. Så er de sure en stund. De tar ikke skade av det. De lærer etterhvert at man må velge. Hva far gjør er hans sak. Han høres ut som en som prioriterer barna, men etter egen økonomi. Helt fint det også. Ingen er pålagt å ta barn med på ferie. Folk flest vil likevel gjøre det de kan for å gi barna gode opplevelser, i nærmiljøet eller andre steder. Det eneste du må gjøre er å tåle at ungene er sure på deg en stund. 

Anonymkode: d26f2...4f0

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...